|

Drága Eurofighter – JAVÍTVA

A szakértők, valamint a vezető beosztású típusban lévő katonák és politikusok egy típusváltás esetén (remélhetőleg) nem csak a kiválasztott gép beszerzési költségeit nézik, hanem az üzemeltetés során felmerülő költségeket is. Ám van, amikor az előzetesen feltüntetett összegtől eltérő érték szerepel a valóságos számlán…

Így járt most Németország is, ahol a várt összeg kétszeresébe kerül a Eurofighter Typhoon üzemeltetése, konkrétan 73 992 euróba kóstál az összeurópai típus egyetlen repült órája. (Hasonlításképp a Luftwaffe eddigi legdrágábban üzemeltethető gépénél, a Tornadonál ez az összeg 43 ezer euró környékén mozgott.)

Azonban nem csak ez verte ki a biztosítékot arrafelé, a német adófizetőkkel fizettették ki az Eurofighter indiai promotálását is. 2009 februárjában három Typhoon vett rész az Aero India 2009 kiállításon, a 96 repült órát felemésztő kirándulás közel 7.1 millió eurójába került Németországnak, azonban ebből csak 180 ezret állt a Luftwaffe, a többit az adófizetőkkel fizettették ki.

FIGYELEM, KORREKCIÓ KÖVETKEZIK!

Vélhetően sokaknak feltűnt (ahogy a kommentek közt is említették Olvasóink), hogy az említett 73 992 eurós repült óra meglehetősen magas.
No, a szerkesztőgárdának is bökte a csőrét a dolog, így némi levelezést folytattam egy német és egy brazil kollégával, és megvan, hol volt a baki.

Ugye a 2009-es indiai kirándulás 96 repült órája 7.1 millió euróba fájt németéknek, ami 73992 euró/h értéket ad, AZONBAN az az infó “kimaradt” az írásból, hogy a 96 repült óra egy gépre vonatkozik, vagy a három gép repülte összesen. (“Die 96 Stunden kostete damit 7,1 Millionen Euro”) Na, itt van a kutya elásva, ugyanis azt “elfelejtették” említeni, hogy a 96 óra gépenként értendő (valójában 288 óra került ennyibe), így a végösszeget még harmadolni kell. Tehát 73’992/3=24’664 euro/h, ami már jóval barátságosabb, de még így is meglehetősen magas a konkurensekhez képest.

39 hozzászólás “Drága Eurofighter – JAVÍTVA”

  1. Ezeket a gépek teljes élettartamára vetítik gondolom, mert azt lehetetlennek érzem, hogy egy gép repórája tisztán ennyire mags legyen.

    Az ősrégi F-15C repül 15-17k $ / óráért. Az F-22-őt mikor körbeköpködték, akkor volt 30k $/óra. A ’90-es évek közepén egy F-16C Blk. 40/42 repült 4-5k $ /órát. Ez ma olyan 6-8 ezer lehet óránként.

  2. Pedig mind képességre mind külsőre nagyon jó gép.
    De lehet akkor van valami abban amit a Holland pilóta mondott kecskeméti repnapon.
    Több típusról is szóltak a hírek. Kezdjük a Eurofighterrel!
    Az egy sz*r! (Itt a küldöttségünknek leesett az álla…)
    Kifejtenéd?
    Számos német pilótával tartjuk a kapcsolatot, ezek közül többen repültnek a típussal. Hiába új gép, sokszor csak a baj van vele. Az elektronikus diagnosztikai rendszer folyton hibákat jelez, legtöbbször tévesen. Mondták, hogy volt olyan eset, amikor 10 gépből csupán 2 volt üzemképes. Emellett még rengeteg munka van a típussal.

  3. Hihetetlenül magasnak tűnik az összeg.A jóval gazdaságtalanabbul üzemeltethető keleti típusokat is kenterbe veri.Ha az amikról lenne szó még eltudnám képzelni,hogy ilyen számokkal takargatva akarnak fű alatt pénzeket átcsoportosítani más projektekhez,de a németekről ezt nem feltételezem és akkor bizony ez a gép ebben a formában eladhatatlan.

  4. 73 992 euró? Atya világ,valaki életében nem keres ennyit össze! Ha CSAK ez nézzük akkor ez bukás a Tornadohóz képest! Pedig minden 4+/++ gépnél alap hogy olcsóbban üzemeltethető legyen az elődnél, kevesebb legyen a földi munka óra stb. Erre tessék! A precíz németek most valamint nagyon-nagyon elszámoltak! S ezért kell 185 Tornadoból 100 kivágni a francba? Egyértelmű, hogy a EF korszerűbb gép, mint az öregecske Tornado, de megéri, főleg ha 12 gépből jó ha kettő repül, mert az elektronikával küzdenek (lásd. a holland pilóta interjú). Kíváncsi vagyok, hogy a Rafalenak mennyi lehet az egy órás repült költsége?
    India nem fogja megvenni! Ha nem akarja szórni a pénzét biztos nem!
    Ennek a gépnek ott van esélye ahol suska van dögivel és ez nagyjából az olajsejkségeket foglalja magába! Lehet belőle faragni idővel, csak nehogy addig húzzák amíg az EF felett is eljár az idő!

  5. Ez tényleg nagyon sok. 300.-Ft-os Euróval számolva ez óránként 22 millát jelentene. Egy gép 180 órás éves repült órát száolva majdnem 4 milliárd HUF, azaz 13 millió Euróba fájna. Egy 100 gépes flottánál 1,3 milliárd Eurót jelentene. Nincs olyan gazdag ország, amely ezt finanszírozni tudná, ha csak szimplán az egy repült óra költsége lenne. Vastagon benne kell lennie egyéb költségeknek is.

  6. a sógorok is panaszkodtak a gépekre. Pár hónappal ezelötti aranysasban volt egy cikk róla. A sógoroknak olyan 30k euróban van egy repóra a típussal. Azért sztem ekkora eltérés nem lehet, főleg, hogy a az első pár gépe az osztrákoknak használt német Typhoon volt.

  7. Vagy a tányér görbe vagy a leves nem egyenes!
    Ebben az összegben szerintem nem csak az van beleszámolva amit bele kell számolni hanem valami teljesen nem oda illő dolog is(mittom én hajózók/karbantartók bére csak tipp)vagy félkész gépet rendszeresítettek és most jönnek elő azok a hibák amiknek a tesztrepüléseken kellett volna kijönnie.

  8. en az összegben szerintem nem csak az van beleszámolva amit bele kell számolni hanem valami teljesen nem oda illő dolog is(mittom én hajózók/karbantartók bére csak tipp)vagy félkész gépet rendszeresítettek és most jönnek elő azok a hibák amiknek a tesztrepüléseken kellett volna kijönnie.

    Ezeket bele kell számolni. Mostanában egy újabb divat hódol. A gép teljes élettartamára számolnak – pontosabban becsülnek – egy repóraszámot. Tehát a gép fejlesztése + beszerzése + üzemeltetése X óra / teljes költség. Na, így a fenti összeg stimmelhet. Ez viszont egy folyamatosan változó érték, mert a gépek élettartam is változhat és a tiszta repóra összege sem állandó.

  9. „A gép teljes élettartamára számolnak – pontosabban becsülnek – egy repóraszámot. Tehát a gép fejlesztése + beszerzése + üzemeltetése X óra / teljes költség.”

    Összehasonlítani úgy lehet, ha akkor a többi gépnél is így számolunk.
    ..és akkor hol van még az infláció! Pl. a Tornado 70-es évekbeli fejlesztési költségeit nehéz összehasonlítani az Eurofighterrel, de pénz is romlott jelentősen azóta.

  10. Roni

    Attól függ melyik verzió és milyen feladatkörben.
    Ha csak tisztán vadász feladatkörről beszélünk(AMRAAM C-5/7,ASRAAM/IRIS-T fegyverzettel)akkor bármelyik 4++-os géppel szemben eséllyel veszi fel a harcot mind elektronikai mind manőverezés szempontjából(tudtommal EF-nek a tolóerő–tömeg aránya megyegyezik a Raptoréval)

  11. Tyúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúú!!Néztem a számokat amiket ide írtak,és nem értem,hogy a briteknek és a németeknek,hogy lesz pénzük fenntartani a légiflottát,holott más dolgokra is szórják a pénzt,+Afganisztán.

  12. No, némi levelezést folytattam egy német és egy brazil kollégával, és megvan, hol volt a baki.

    FIGYELEM, KORREKCIÓ KÖVETKEZIK!

    Ugye a 2009-es indiai kirándulás 96 repült órája 7.1 millió euróba fájt németéknek, ami 73992 euró/h értéket ad, AZONBAN az az infó „kimaradt” az írásból, hogy a 96 repült óra egy gépre vonatkozik, vagy a három gép repülte összesen. („96 Stunden kostete damit 7,1 Millionen Euro”) Na, itt van a kutya elásva, ugyanis azt „elfelejtették” említeni, hogy a 96 óra gépenként értendő, így a végösszeget még harmadolni kell. Tehát 73992/3=24,664 euro/h, ami már jóval barátságosabb, de még így is meglehetősen magas.

  13. „félkész gépet rendszeresítettek és most jönnek elő azok a hibák amiknek a tesztrepüléseken kellett volna kijönnie.”

    Na itt van a kulcs mondat. Ez a konstrukció még elég nyers, később csökkeni fog véleményem szerint ez az összeg.

  14. Na így már másabb a dolog! Nem lenne rossz gép az EF, csak ahogy írtátok tényleg félkész állapotban került a csapatokhoz. Ez van! Még legalább öt év mire teljesen összeáll!
    Bizony két hír is HTKA-ról származik amit a jetfly-on is lehet olvasni! Gratuláció!
    Terminator kolléga! Csak nick neved alapján gondolom, hogy talán Terminator fan vagy,könyvet gyűjtesz? Nem akarok senkire semmit,- így Rád se – traktálni, de a női nevet viselő könyváruház láncban leértékelés van és néhány jó (hadtörténeti)könyvet olcsóbban be lehet szerezni! Mielőtt még bárki betámadna, nem vagyok könyvárus!

  15. Az hagyján, de mennyi Tranche 3 és 3B gépek mondtak le? A legyárott flotta komoly százaléka akkor ugyebár egyfeladatos gép! Darabra mennyi is lesz képes valói csásmérésre? Hát SEAD a feladakörrel hogy állnak?

    A gépek tényleg biztos jól lesznek, no de ennyiért? No offense, de az F-22 az EF programhoz képest kész sikertörténet…

  16. Most akkor az F-22 csak vadász vagy csapásmérő képességei is van?
    Egy időben F/A-22 jelzése is volt, mostanában csak F-22-nek írják! Akkor ezek szerint egy feladatú, vagy ha a helyzet úgy hozza kaphat JDAM vagy GPS bombákat?
    Pedig annak idején emlékezzetek vissza, hogy úgy reklámozták, hogy az EF 90%-ban tudja azt amit a Raptor! Hát így biztos nem fogja, amúgy se nagyon, de hát ez már a gyártó és tervezők dolga…
    Úgy lesz majd, mint a MiG-29nél, hogy kicsúcsosodik a MiG-35-ben, úgy az EF ígérete megvalósul az említett Tranche 3 és 3B-ben.
    Csak ezek a csúcs ragadozók ritkák lesznek, mint a fehér hollók…

  17. Az F/A-22 nagyon rövid ideig élt. Inkább pénzszerzésre mehetett ki a dolog, hogy valódi multirole gépként próbálták eladni. Az F-22 már túl van több GPS bomba próbaoldáson. A gép technikailag már képes bizonyos fokú csapásmérésre. A kérdés az, hogy a pilóták ki vannak -e képezve erre.

    Az EF raklám egy nagy vicc, semmi más.

    MiG? Nos..

    http://livefist.blogspot.com/2010/08/mmrca-buzz-mig-35-was-never-in-running.html

    Kicsit zavaros és nehezen érthető, de elég rendesen lehúzza az oroszokat és a MiG-et is.

  18. Ha az MMRCA-t nem a MiG-35-ös nyeri és az Orosz Légierő nem rendel belőle, akkor ez is hanvában halt MiG lesz! Sajnos ez így van/lesz!
    Pedig nagy potencia lenne benne! Sosem voltam MiG lobbista míg tavaly nem látta közvetlen-közelről a mi 29-ket! Tudom, hogy egyenlő a nulláva, de én szurkolok a MiG-35-nek!

  19. az összegbe ha belerakjátok, hogy nem hazai pályán voltak, hanem ment ki sok minden indiába, megint le lehet vonni egy nagy -t az egészből. és még ki tudja mit.

    molni: Absz nem tudjuk mennyi gép lesz 3B szintre hozva. Rakatnál AESA upgradet emlegetnek ahogy rafinál is. Kiderül, de totál homály van a létező felállás értelmetlen.