|

Megérkezett a flottához az első E-2D Advanced Hawkeye

2010. július 29-e nagy nap volt az Egyesült Államok haditengerészetének történelmében, ugyanis e napon érkezett meg az első E-2D Advanced Hawkeye a norfolki haditengerészeti légitámaszpontra. Az E-2-család legújabb tagja az E-2C-t váltja majd a világ legnagyobb haditengerészetének állományában, és végzi majd a repülőgép-hordozók légterének figyelését és a harci gépek irányítását.

E jeles alkalomból egy kisebb ünnepséget is tartottak, melyen Gary Roughead admirális, a flotta fő műveleti parancsnoka is.
’Itt az ideje, hogy új képességeinket az Egyesült Államok haditengerészeti dominanciájának fenntartására fordítsuk.’ – mondta az admirális.

Leszáll a ‘Delta One’ (Forrás) ,

Az Advanced Hawkeye külsőleg gyakorlatilag megegyezik a korábbi változatokkal, lényeges módosítást nem hajtottak végre rajta, s a fontosabb fedélzeti rendszerei is nagyjából megegyeznek azokéval, ám mégis sokkal hatékonyabbá vált. A lokátor által felderíthető és ezáltal az ellenőrizhető terület nagysága megnőtt, az eddigieknél kisebb célpontokat is képes észlelni és azonosítani, valamint a számítógépek gyorsabban képesek az információk feldolgozására és továbbítására. Nem elhanyagolható az sem, hogy az új generációs ’glass cockpit’ pilótafülkének köszönhetően a pilóták munkaterhelése csökkent, az adatokat könnyebben megjeleníthetik, valamint a lokátor adatainak feldolgozását végző személyzetek munkaállomásai is modernizálódtak.

’Az E-2D első ránézésre egy régi ismerős hatását adja, ám belül egy teljesen új repülőgépről beszélhetünk.’ – mondta a gépről Gary Ervin, a Northrop Grumman repülési ágazatának elnöke. ’A fedélzeti rendszerek technológiája többgenerációs ugrást jelent.’

A WSO-k munkahelyei is megújultak (Forrás) ,

Az Advanced Hawkeye a VAW-120 ’Greyhawks’ korai előrejelző századhoz (Airborne Early Warning Squadron) kerül. A ’Szürke sólymok’ eddig az E-2C Hawkeye és C-2 Greyhound típusokat repülték, előbbit váltja majd az E-2D. A század feladata az e két típusra kerülő személyzetek kiképzése és felkészítése a majdani szolgálatra, így nem véletlen, hogy elsőként ők kapják meg az új gépeket. Most is ugyan ez lesz a dolguk: megismertetni a pilótákat, műszakiakat és a WSO-kat az új technológiával.

’Mostantól minden a 120. század 700 kiváló szakemberén múlik. Letesztelik és a végletekig kitapasztalják a típus minden részletét, majd zökkenésmentes átmenetet biztosítanak a régi és az új típus között.’ – nyilatkozta a VAW-120 munkájáról Gary Ervin.

’Mióta a flottánál vagyok – elég hosszú ideje – , mindig is a Hawkeye jelentette az egyik legbiztosabb támaszt.’ – mondta az ünnepségen Allen Myers altengernagy, a flotta csendes-óceáni repülőerőinek parancsnoka. ’Mindig ez a típus emelkedett először a levegőbe egy bevetés alkalmával, és mindig ez szállt le utolsóként. Az E-2 a flotta füle és szeme.’

11 hozzászólás “Megérkezett a flottához az első E-2D Advanced Hawkeye”

  1. Egyébként a Gripen korlátozottan alkalmas arra hogy a feltérképezett célokat továbbítsa más eszközök felé.Más kérdés hogy a kapacitása nem akkora mint egy ilyen e2nek.De mekkora is M.o területe?És miért is van a Natonak E3d Sentry?

  2. Roni:
    OO tobb államnak is felkínálta az S-400. Az eladás hosszú folyamat, míg megegyeznek, aláírják a szerzodést, legyártják, átadják -az beletelik tobb évbe. Reálisan úgy 2015 tájékán indulhat az export kulfoldre. Akkorra a tervek szerint kifejlesztik az S-500-ast. A másik dolog, hogy kicsi a gyártási kapacitás. Tavaly csak 1 divízió S-400 adtak át(Moszkva védelmére), 2007-ben egyet, 2010-ben (elso félév) egy divíziót míg 2010 év végéig 2 divízió S-400 adnak át a távol-keletre.
    Az Almaz Antej már két új uzemet épít a gyártás bovítésére. Ezenkívul még exportra is gyártanak S-300PM2(Favorit), úgyhogy van megrendelés boven.
    A torokok tendert fognak kiírni, amiben az oroszok is részt vesznek.