|

Horror az egyetemi megnyitón – lezuhant egy maláj kiképzőgép

Több mint 1000 diák és szülő nézte végig a Maláj Királyi Légierő (Royal Malaysian Air Force – RMAF) kiképzőgépének és pilótájának utolsó perceit.

Egy Pilatus PC-7 MK II kiképzőgép a „Universiti Utara Malaysia” ünnepségén tartott bemutatója során, helyi idő szerint 10:15-kor felrobbant a levegőben, majd az egyetem területén található erdőbe zuhant. A 33 éves pilóta, bár el tudta hagyni a gépet, de a gép már túl alacsonyan volt ekkor, így nem élte túl a balesetet. Mejar Zulrihan holttestét a roncsoktól 10 méterre találták meg. Még mindig a katapultülésében ült.

A nézők, akik látták a robbanást és a füstöt, azt hitték, hogy ez is a bemutató része, azonban, amikor a roncs a sportkomplexumtól 200 méterre az erdőbe zuhant, kitört a riadalom.

„Láttam a gépet az erdő felé sodródni, ekkor ismételten felrobbant. Sokan felsikítottak és pánikba estek, amikor konstatálták, hogy a gép tényleg lezuhant.” – emlékezett vissza a megrázó esetre az egyik diák.
„Rohantunk a roncsok felé, ám nem láttuk a fáktól és bokroktól. A gép kigyulladt. Többen a pilótát szólítgatták, ám nem érkezett válasz. A tűzoltók körülvették a roncsot és 10 perc alatt eloltották a tüzet.”

A baleset okainak kivizsgálását megkezdték. A pilóta holttestét a Sultanah Bahiyah Kórházba szállították halottkém-vizsgálatra.
A 33 éves Mejar Zulrihan 1991. február 25-én csatlakozott a RMAF állományához. Házas volt, három gyermek édesapja.

5 hozzászólás “Horror az egyetemi megnyitón – lezuhant egy maláj kiképzőgép”

  1. Onedin kapitány

    Nem dupla 0-s katapultülésnek kellene lennie egy ilyen gépben? Vagy h az volt, akkor a Martin-Baker cég gyártmánya sz..t sem ért?
    Sajnálom a pilótát és a családját.
    3 gyerek? És már soha többé fogják látni az apjukat.

  2. A dupla nullás helyzet sokkal kedvezőbb lehet, mint egy zuhaó gép estén. Szerinted, ha egy gép 100 méteren már több száz km/h-val lefele tart, akkor mennyi idő alatt kell lefékezni az ülést?

    A pilóta reakcióideje is számít, és a robbanásban az ülés is megsérülhetett.

    Nem értem, hogy miért kérdezel ilyet, mikor csak kicsit kellett volna googlizin, hogy megtudd, hogy kb. 95%-os mentési aránya van az üléseinek úgy, hogy ezt a régebbi modellek is torzítják.

  3. Molni: Viszont az nem világos,hogy ha dupla nullás az ülés akkor az ejtőernyő nyitás automatikus a hevederek leoldanak stb. Ha a katapultülés elhagyta a gépet akkor müködöképes volt bár valószínűleg lehetett vele valami gond nem?

  4. A légcsavaros gépekben gyakran nem olyan „seggberúgós” típusú katapultok vannak, mint a vadászokban, hanem ún. traktor rendszerűek , ahol egy kis rakéta kilő egy kábelt, ami kihúzza az ülést. Ezek elég lassan működnek.

    De még a seggberúgós fajta is csökkent értékű a jet gyakorlókban a vadászokhoz képest, kisebb a kilövési gyorsulás, így lassabb, mert néha nem túl fitt embereket is bele kell ültetni. Például az L-29/L-39 gépek ülése csak 8G-vel lőtt ki, nem 14-22G-vel, mint a vadászokban.

    Egyébként a híres zuhanós mentés a MiG-29-essel nem mind a K-36 érdeme volt, az ejtőernyőt a ferobbanó gép lökéshulláma fújta fel közvetlenül a földetérés előtt, különben a pilóta halott vagy nyomorék lett volna.

    Inkább az a kérdés, mitől tud egy ilyen megbízható géptípus a levegőben felrobbanni? Terror-cselekmény, vagy egy féltékeny szerelő gránátot hagyott a futómű-aknában egy nő miatt?