|

Pogoszjan: akár 1 000 PAK-FA is legyártásra kerülhet

Az orosz állam égisze alatt funkcionáló United Aircraft Corporation Szuhoj – MiG blokkjának vezetéséért felelő Mihail Pogoszjan természetesen nem Vlagyimir Putyin nem is túl régi, egy évtized alatt 1 500 merev- és forgószárnyas beszerzését és agresszív exportot vizionáló bejelentését igyekezett túllicitálni, lévén a szóban forgó mennyiséget 35-40 év alatt tartja reálisnak.

„Az ilyen kategóriás harci gépek esetében határozottan van piac több mint 1 000 gépre, ha legyártunk annyit.” – nyilatkozta Pogoszjan pénteken az orosz miniszterelnök indiai látogatása kapcsán. „Minden alapunk megvan ahhoz, hogy úgy véljük nem lesz komoly verseny a világpiacon.” (Nos az F-35-től ilyen-olyan okokból elesők körében biztos nem…)

Nyilatkozatában Pogoszjan kitért arra, hogy a szóban forgó mennyiség legyártása 35-40 év alatt várható, valamint hogy az indiai gyártással kapcsolatos kérdések még nincsenek véglegesítve. India vonatkozásában kitért arra is, hogy a PAK-FA program partnernek cirka 200 gép szállítása várható.

Hovatovább tippje szerint nem valószínű, hogy ennél Oroszország kevesebbet rendszeresítene, így a két fejlesztő ország mellett akár 600 gép értékesítése is elképzelhető a világpiacon. Egyes források szerint Líbia és Vietnam máris komoly érdeklődését jelezte a típus iránt.

Oroszország legújabb büszkesége, a PAk-FA

„Amerikát leszámítva az egyetlen ötödik generációs projekt Oroszországé” – szőtte tovább mondókáját Pogoszjan, magyarázva, mire is alapozzák ezen jelentős gépmennyiség esetleges exportját, kitérve arra, hogy Európa feladta ilyen irányú terveit és bár a kínaiak minden bizonnyal igyekeznek majd valamivel előrukkolni, úgy véli, hogy hatalmas energiabefektetésre lesz szükségük, hogy az kompetitív termék legyen.

Az Orosz és Indiai Légierő leendő csúcskategóriás ragadozója idén január végén végrehajtott szűzrepülése óta eltelt időben már kiderült, hogy a gép szállítása az Orosz Légierőnek csak 2015-től kezdődik meg. (Az ezzel kapcsolatban felmerülő gondolatok: ilyen tempó a nagy víz túlsó oldalán sem ment, már ha minden pöccre megy, esetleg. Na meg akkor még Indiáról, ahol a két üléses, még bőven fejlesztés alatt álló változat lesz rendszeresítve nem is beszéltünk)

45 hozzászólás “Pogoszjan: akár 1 000 PAK-FA is legyártásra kerülhet”

  1. 600 gép a világpiacon? sok lesz az… Líbia és Vietnam együtt max. 50 gép. Talán még Szíria jön egy-két századdal, bár ők nem nagyon fizetőképesek. Amit még el tudok képzelni: Venezuela, és talán Indonézia, mint Flanker használók. Bár ezek szerintem mind csak lebutított verziók lesznek és 10-15 évvel az orosz/indiai után. Kínát már kizárhatjuk, ide a Szu-27 volt az utolsó amit eladtak.
    Szóval szerintem a 600 mindenképp túlzás, én inkább az orosz vagy az indiai megrendelés számának a növekedését tartom sanszosabbnak

  2. Venezuela mellett még Algéria is esélyes lehet talán majd egyszer + esetleg még Malajzia is néhány gépre.

    Mellesleg gondolom a Szu-35-öst akarják tolni keményen, az rontani fogja némiképp a PAK-FA esélyeit, még akkor is, ha utóbbi 2025-30 előtt nem is kerül mondjuk a viágpiacra.

  3. Fade: hát biztos gondolták, hogy ha már „Russia is big again”, nem engedhető meg, hogy a régi 5 éves tervekhez képest aláadják :)

    Molni: fene tudja. Talán kicsit az is benne van, hogy ez megmarad a laikusoknál, ezeket felkapja a „mainstream média” is. Ennyi és ennyi vadászgép, harckocsi, stb. –> Oroszország erős. Az meg, hogy nem lett belőle semmi, vagy közel nem akkora mennyiség az úgysincs nagy dobra verve.

  4. Tényleg meg a Szahalin szigetek hova tartozása is elég érdekes Hokkaidóval,nem beszélve az Ukránokról:)

    A „Szu-50nek?” lehet még esélye Iránban,Kazahsztánban,Üzbegisztánban Fehéroroszországban és a Braziloknál mivel szándék nyilatkozatot is tettek hogy az Embraer beszáll a gyártásban.
    Így már meg van az 1000darab
    Ruszkik 250db
    India 250db
    Irán 100db
    Indonézia 50db
    Vietnam 50db
    Venezuela 50db
    Brazilia 50db
    Fehéroroszország 50db
    Kazahsztán 50db
    meg még pár darab Szíria,Líbia,Algéria, és meg is van az 1000db:)

  5. -a ria novosztyi egyik korábbi elemzésében azt írta, hogy 2020 után csak az amerikai f-35 és az orosz t-50, esetleg a kínai fejlesztésű gép lesz versenyben, a t-50 a piac egyharmadát is lefedheti, nagyjából azok az országok tartanak majd rá igényt, amelyeknek oroszország eddig is hagyományos szállítója,
    -a kontruktőr iroda vezetője szerint a fejlesztésben 2012 lesz a kritikus év,mert az addigi tapasztalatok fényében kell esetleg új megoldásokat kidolgozni,
    -a gép ára az előzetes becslések szerint 100 millió dollár alatt lesz.

  6. Iránnak biztos nem adják el a Szu-50-est, már a meglévő orosz technikát is csak erős korlátozásokkal, de inkább úgyse árulják a perzsáknak, mióta azok eszüket vesztették és a fél világgal kikezdtek. Továbbá Indonézia se valószínű, hogy vásárolhatna India tiltakozása miatt. A brazilok most kötelezik el magukat valamelyik nyugati típus mellett, szal nekik nem fog kelleni, Venezuelának pedig az USA nyomása miatt nem fogják tudni eladni. Szíria szintén kiesik, már a Mig-31-et se adták el nekik izraeli nyomásra.

    Lényegében Oroszország, India, Kazahsztán, Fehéroroszország, Vietnam Algéria marad, meg esetleg megbízható öbölmenti arab országok és talán Malajzia. De az ötven darabos elképzelések is erősen eltúlzottak, hiszen jelenleg is csak tizesével rendelik a szuhojokat, szal a reális számok:

    Oroszország: 250db
    India: 250db
    Kazahsztán: 30-40db
    Fehéroroszország: 20-30db
    Vietnam: 20-30db
    Algéria: 20-30db
    +30-40db egyéb országokba

    Összesen úgy hatszáz darab körül tudják majd produkálni a gépet.

  7. Indonéziának miért ne lehetne eladni,a muszkák a fő fejlesztők India csak partner és saját iparuk miatt szálltak be a fejlesztésbe.

    Ennyi erővel bármelyik JSF támogató bele szólhatna hogy hova adják el a gépet de nem teheti mert úgy is a Jenkik döntenek.

    Indonézia tuti biztos Ausztrália F-35ei és Malajziával való kardoskodás miatt.
    USAnak semmi köze ahhoz hogy Venezuelába mit adnak el van ott már minden S-300,Szu-30MKV,stb oda is meg veszik.
    Brazília 36gépet vesz most nem biztos hogy lehívják a maradék 160gépes opciót bár kitudja.
    Továbbá ha Ukrajna vissza táncol a ruszkikhoz akkor még egy vevő a sorban és ez több mint valószínű.
    Ne felejtsük el a Szerbeket sem előbb vagy utóbb azok is elkezdenek fegyverkezni újra és nekik nem cél a NATO,hiszen Orosz barátok.

    Akkor számoljunk megint:
    Ruszki 250db
    India 250db
    Fehéroroszország inkább 50 a lengyelek miatt.
    Ukrajna? talán újabb 50-100db között.
    Venezuela 50db legalább
    Vietnam 50db Kína miatt és Malajzia miatt.
    Kazahok 50db
    Líbia 50legalább
    Algéria úgy szintén
    Talán a Szírek de ide a fizetés képtelenség miatt kevés de ide is fog kerülni Izrael miatt!
    Ki tudja hogy Észak-Korea nem újít be belőle bár erre a legkevesebb az esély.
    Na meg Irán hát szerintem megenyhül a Ruszkik „szíve” ha normálisak lesznek.
    Igen Argentína is elég érdekes fel vetés lehet neki alapja.
    Így is meg van az 1000db:)

  8. India a legfontosabb partner fegyvereladások terén Oroszországnak, ha India csettint, az oroszok úgy ugranak, most néhány napja is kijelentették, hogy Pakisztánnak soha, semmit, még egy csavaralátétet se fognak eladni, szal Indonézia gyakorlatilag kilőve. Brazília pedig biztos lehívja az opcióit, mivel a technológiai transzfer miatt ez az alapvető érdekük. Ukrajna meg akárhova táncol olyan alapvető nemzetbiztonsági kockázatot jelentene, hogy soha nem fog az oroszoktól elsővonalbeli fegyverzetet kapni, mivel eladni valamit az ukránoknak annyit tesz: eladni az USA-nak.

    Ezenkívül a szerbek a NATO-ba törekednek, ez mondjuk alapból tudni kellene, hiszen szomszédos ország. Továbbá Vietnamnak nem ellensége Malajzia, Vietnamnak egyetlen potenciális ellenfele van, az pedig Kína, a vietnami-maláj viszonyt semmilyen konfliktus nem terheli. Venezuela soha nem fog ötödik generációs haditechnikához jutni, maguk az oroszok nem fognak nekik eladni semmit az USA nyomására, mint ahogy Szíriának sem, mert oroszok már a Mig-31-esek esetében is figyelembe vették az izraeli érzékenységet és az izraeli-orosz partnerség amúgy is fontosabb Moszkvának mint Szíria.

    Líbiának egyelőre nincs jövője, nincs mire alapozni a Líbiával kapcsolatos jövőbeni tervezést, mivel Kadhafi nagyon öreg, ki tudja mi lesz utánna, bármi lehet, ráadásul a Rafale-t se tudták megfizetni, pedig a franciák eladták volna nekik.

    Fehéroroszország nem áll úgy anyagilag, hogy jelentős katonai beruházást megengedhessen magának, pláne nem ötvenszer százmillió dolláros beruházást, ha valaha beszerzik, akkor is csak az ország méreteinek és lehetőségeinek megfelelően egy csökkentett ezrednyi erőt fognak kiállítani, úgy, hogy közben minden mást kivonnak, hogy azt finanszírozni tudják.

    Szal teljesen indokolatlan vad számokkal dobálódzol.

  9. Nem értem, hogy India miért van erősen felülbecsülve és az oroszok 250 db-bal erősen alul becsülve. A MiG-29/31, Szu-27 gépeketek egyeüttesen fogja leváltani, mert egyszerűen túl öregek leszek. Egy akkora országban, mint Oroszország 250 db gép az fing a szélben mennyiség. Szu-34 géből még 2007-ben is 120 volt a cél, és az nem elsődleges vadász, mert már közel nem olyan jó aerodinamikailag, mint egy tiszta
    Szu-27, a t/w arányról és kilátásról a kabinból nem is beszélve.

  10. „Nem tudja valaki, hogy törölték-e már a választásokat, és az oroszbarát hadserg megszállta-e Magyarországot? XD (by tacsko) ”

    Zöld erdőben jártam,
    Germán Leopárdot láttam.
    Pestig akart hatolni,
    A Jónépet tiporni.

  11. Líbiának egyelőre nincs jövője, nincs mire alapozni a Líbiával kapcsolatos jövőbeni tervezést, mivel Kadhafi nagyon öreg,

    Fidel Castrohoz képest szinte tinéndzser. :)

    Kim Ir Szen is csak 82 évesen hullott el. Gyökér fiacskája pont egyidős a líbiai ezredesünkkel.

  12. Az nagyjából hat repülőezred molnibalage, négy Európában kettő a Távol-Keleten. A Szu-34-esek mellett pedig ott lesznek még a Szu-35-ös gépek is.

    Líbia meg Ékorea közt azért van némi különbség, például az, hogy nincs olyan masszív pártszervezet az előbbiben, ami az utóbbiban gördülékennyé teszi az utódlást, meg az arabok amúgy se valami engedelmes népség, ha a palotában áll a gebasz legott az összes a saját pecsenyéjét kezdi sütögetni. Szal el fog jönni az idő, amikor a papa emigrációba kényszerült kicsi fiacskájáért cserébe nem lesz senki aki svájciakat raboljon kalózparton.

  13. Abból mennyit terveznek gyártani? Mert a „csak” Szu-24 flottát váltja és fejleszti, de ilyen tempóban 2025-re sem lesz még 100 gép sem.

    A MiG-29 + Szu-27 önmagában papíron kb. 400-450 gép. Ehhez jön még a Szu-33 és Szu-25 haditengó változata, ami helyett MiG-29K lesz. Ja, és a szárzaföldi Szu-25 gépek sem az ificsapat tagjai. Ezzel még senki sem számolt, hogy álltan a Szu-25T és TM gépekkel? Van belőle 1 vagy két tucat? Harci helik? Na, és minderre jön még rá a MiG-31, de a Tu-160 flotta is elég koros lesz.

    Ezekre hol lesz forrás és kapacitás? Mert a Szu-34 gyártási üteme a siralmas szintet kb. eléri.

  14. Onedin kapitány

    Érdekes kérdés hogy az új Oroszország mennyire ismerte fel a realitásokat, és mennyire szakított a mennyiségi szemlélettel?
    Elvileg a nyugati államokhoz hasonlóan inkább kisebb mennyiségű, de nagyon jó minőségű, magas technológiai színvonalat képviselő eszközt kellene hadrendbe állítaniuk, mert a létszám tekintetében a 140 milla körüli lakosságukkal súlyos hátrányba kerültek, mind a NATO-val, mind Kínával szemben. Többé már nem áll rájuk, hogy nem számít a veszteség.

    A XXI. századi általános fegyverkezés ellenére szerintem a következő 15-20 évben várhatóan legalább 50 százalékkal csökken az orosz harci repülőgépek száma.

  15. Hát igen az oroszoknak nem az USA ellen kell felkészülni egy szárazföldi háborúra Hanem a szomszédok elleni védekezésre (ill. fenyegetésére) meg mindenféle isztán nevű országocska fékentertására…
    Az USA ellen ott vannak az ICBM-ek.

  16. Onedin: Szerintem még maguk az Oroszok se tudják mi lesz. Szavakban nagyon követni akarják a NYi(USA) berendezkedést, de egy 110éves rendszert megreformálni hát az nem ajándék egy durván korrupt országban.
    Ráadásul bizonyos szempontokból: geostratégiailag, nagyon különböznek UStől, a „nagy honvédő” hadsereg beállításnak vmennyire meg kell maradnia.

    Nem csak a 140milliós lakosság (vs 300+500millió) a probléma, hanem, hogy az egész Orosz gazdaság „kétdimenziós”. 300$os olajárnál is belerokkannának egy fegyverkezési versenybe. De az új vonal szerint nem is a szocializmus terjesztése(világháború..) a cél hanem az orosz érdekek képviselete. alá Franciaország. és enek legalább értelme is van(lehet)

    Az 1000Su50ről még az jutott eszembe, hogy az elmúlt 3évben 15db Su-34t tudtak átadni…. Su-27korszerüsítés hogy áll? Su35BMből taán szintén elkészült xév alatt 15db?
    Csak viszonyítás kép EF2000 gyártosor 2015ben leáll ha nem nyernek vhol mert a 650dbot átadták.

  17. Következő a felállás az oroszoknál három lépcsőben, a jelenleg ismert számok a megrendelt új gépekre csak a második lépcsőig szólnak, amikor még együtt üzemelnek a modernizált típusokkal:

    Mig-31 –> Mig-31BM –> ?
    Mig-29 –> Mig-29SMT+Szu-50 –> Szu-50
    Szu-27 –> Szu-27SM+Szu-35S –> Szu-35S
    Szu-24 –> Szu-24M2+Szu-34 –> Szu-34
    Szu-25 –> Szu-25SM –> ?
    Szu-33 –> Mig-29K –> Szu-50K

    Tu-22 –> Tu-22M5 –> PAK-DA?
    Tu-95 –> Tu-95MS –> Tu-95MS? és/vagy PAK-DA?
    Tu-160 –> Tu-160M2 –> Tu-160M3? és/vagy PAK-DA?

    L-39 –> Jak-130 –> Jak-130

    Magyarán jelen pillanatban egyedül a nagysebességű elfogóvadászaiknak és a csatarepülőgépeiknek nincs váltótípusa és nincs menetrendje a kiöregedésük utáni leváltásukra. Ez valószínűleg azt jelenti, hogy az előbbi kategória egyszerűen kikopik az orosz légierőből, míg csatarepülőgépnek egyszerűen megmarad a Szu-25 a jövőben is, legföljebb újra gyártani kezdik.

  18. Csak viszonyítás kép EF2000 gyártosor 2015ben leáll ha nem nyernek vhol mert a 650dbot átadták.

    És a régi időkhöz képest ez is csigalassú. A fénykorban – ’70-es évek közepe – az akkori csúcsgépekből gyártottak évi százas nagyságrendben. F-16A, F-15A, F-14A gépeket.

  19. A MiG-31 gép legtöbb adottsága ma simá adott, csak sokkal fejlettebb kivitelben. Data link, szimultán célleküzdés, PESA radar, stb. A PAK-FA estén a nagy hatótávolság is. Igazából ma már bármilyen nagy hatótávolságú gép képes ellátni feladatát, ha van akív radaros rakétája, ami messzire megy. A csúcssebessége az ami még egyedülálló, de amúgy sem gyakran használt dolog az. Egy Szu-35 az én szememben valamért potensebb a MiG-31 minden „brutalitása” ellenére.

  20. Mig-31 –> Mig-31BM –> ?
    Mig-29 –> Mig-29SMT+Szu-50 –> Szu-50
    Szu-27 –> Szu-27SM+Szu-35S –> Szu-35S
    Szu-24 –> Szu-24M2+Szu-34 –> Szu-34
    Szu-25 –> Szu-25SM –> ?
    Szu-33 –> Mig-29K –> Szu-50K

    Azért szerintem a T-50 hajófedélzeti változata (ha egyáltalán elkészül) egy jó ideig még nem fogja felváltani a MiG-29K-kat, hanem párhuzamosan fognak üzemelni egy jó ideig.
    Egyébként a T-50 nem csak a MiG-ek váltótípusa, hanem egyben a Szuhojoké is, ugyanis hosszútávon nem a Szu-35S-re, hanem a T-50-re fognak támaszkodni, az előbbiből egyenlőre csak 48 darab beszerzése van tervben, ez pedig nem lenne elég a most üzemelő kb: 300 27-es kiváltására, a 35S-el csak a jelenlegi legrégibb példányokat fogják kiváltani, amelyeket nem is modernizálnak, mert már nincs bennük elegendő üzemidő tartalék.

  21. Blogen nézd meg a NATO című cikket a Wikipédián és olvasd el mit írnak Szerbiáról.
    Líbiának van pénze amire csak akarja most bizonyította a SZU-35ök vétele és ezek miatt nem vett Rafalet mert fele annyiért kaptak egy ugyan olyan jó gépet.
    Irán is azért nem kaphat mert muszlimok?!
    Az Ukránokról meg annyit hogy nyugati gépet sem kaphatnak mert akkor az Ruszki kézbe kerül ez egy ördögi kör.
    Ha nem kaphat Szíria akkor majd vesz Izrael mivel Raptort nem kaphatnak és ezt tovább fejleszthetik nem úgy mint az F-35öst:D
    A legalja a gépeknek akkor is 600db egy F-22 „szintű” gépből ha minden jól megy.

  22. -0- Szerbia kaphat Su35t ha ki bírja fizetni…..
    -1- Szerbia gazdaságilag 1001szállal kötödik az EU(NATO)hoz és vagy 5el az Oroszokhoz. NC.
    -2- Legyen csak meg az esélye a NATO tagságnak Su50t nem kaphatnak. Jól tudják, mit jelent ha az ellen „saját” Suk/migek ellen gyakorlatozhat, ha S300 ellen gyakorolhatnak.

    Irán meg még szaros S300at se kapott.

    Ukránok nem kapnak semmit.

    Marad líbia kadhafival, mindezt úgy, hogy líbia most vállik Nyi érdekszférává.

  23. Onedin kapitány

    A Szu-35S az valójában nyilván „Sz”. A szerbeknek aligha lesz pénzük rá. Mai állapotukban nekik a használt alap Szu-27 is nagy előrelépést jelentene. Az esetükben leginkább használt, de korszerűsített 29-esek beszerzését látom (kis mennyiségben) elképzelhető lehetőségnek. A saját gyártásuknak annyi.

    A jelek szerint Ukrajna megmarad olyan „két világ” közötti kapuállamnak, mint amilyen 55-től 90-ig Ausztria volt.
    Nézzetek át az osztrák légierő akkori fegyverzetét.

  24. Onedin kapitány

    Az ukrán lehetőségeket erősen szűkíti, hogy mind a Nyugat, mind Oroszország érdekelt (érdekelt volt) abban, hogy totál leépüljön az önálló ukrán hadiipar, benne a repülőgépgyártás. Amennyiben U. hosszú időre újra orosz befolyás alá kerül, akkor Moszkva nyilván megpróbálja feltámasztani az ukrán üzemeket.
    Szerintem váltótípusként az ukránok össze tudnának dobni egy MiG-29 koppintást, vagy egy F-5-szerű könnyű valamit, de egy ilyen programhoz is pénz kell, az pedig nekik nincs. Indiával, vagy Kínával, esetleg Brazíliával kellene társulniuk. Ha azok fantáziát látnak és megbíznak az ukrán kapcsolatban…

  25. Onedin kapitány

    A Kadhafi életrajzban pl azon csodálkozom, hogy összeesküvést szervez, de 2-3 év múlva katonai iskolára kerülhet…
    Nem túl szerencsés kiválasztási rendszer, ami meg is bosszulta magát.
    Vagy K. a titkosszolgálat besúgója volt?…

  26. „nézd meg a NATO című cikket a Wikipédián”

    Ajjaj, ez rosszul kezdődik. És igen, az ukránok a kétkulacsosságukkal a klasszikus két szék közt a padlón találták magukat de úgy, hogy egyedül az orosz függés maradt mint alternatíva számukra. És a Szu-50-es nagyjából azonos harcértékűnek néz ki mint az F-35, szal Izraelt nem fogja érdekelni egy Szu-50-es. Ugyanis a Szu-50-es sehol nincs a Raptorhoz, ez egy sima csökkentett észlelhetőségű típus, amit egy szakadék választ el az F-22-től. Ugyanez a helyzet a Szu-35 és a Rafale viszonyában, a Szu-35-öt azok körében arat, akik valamiért nem engedhetik meg maguknak a korszerű nyugati harci gépeket, vagy mert nincs rá pénzük, vagy mert nem adnak el nekik, vagy mert egyszerűen nincs rá szükségük, mivel országaik potenciális ellenfelei ellen az orosz is jó.

  27. Izraeltől elég meredek lenne orosz gép vásárlás tekintve, hogy cirka 45 éve jenki gépeik vannak. 1973-ban is már elég marginális mennyiségű francia gépet használtak első vonalas gépként, meg egy kevés másolatot.