|

HTKA Hírhalom 2010. 7. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Az Indiai Légierő a napokban 2 drab MiG-27-esét veszítette el. Február 16-án Nyugat-Bengáliában csapódott a földnek az egyik példány, a gépet vezető pilóta életét vesztette. Február 19-én, hajnalban, szintén Nyugat-Bengáliában, a Baghdogra repülőtér közelében történt baleset a nevezett típus egy másik példányával. Ez szerencsésebben alakult, a pilóta sikeresen katapultált, jelenleg kórházban ápolják.
Mindkét katasztrófa okait vizsgálják.

Bulgária kettő darab AW109 Power típusú könnyű helikoptert rendelt az olasz AgustaWestland vállalattól. A gépekkel határ menti őrjáratokat fognak végrehajtani.
Banglades is bevásárolt a típusból, kettő darab európai könnyű helikoptert rendelt az olasz AgustaWestland vállalattól. A kutató-mentő, felderítő és határvédelmi feladatokra beszerzett forgószárnyasok első példányai 2011-ben érkezhetnek meg a megrendelőhöz. A Bangladesi Légierő vadászrepülőgép-flottája már elavultnak számító kínai és orosz gyártmányokból, többek között Csengdu F-7, Nancsang A-5 és MiG-29 gépekből áll. A vezetőség tervezi egyszázadnyi új vadászbombázó beszerzését, de tervezik két tengerészeti járőrgép, és egy légvédelmi radarrendszer vásárlása is napirenden van.

A Boeing A 4,7 millió dolláros szerződést kötött a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) vállalattal, melynek értelmében az indiai cég gyártja majd a P-8I Poseidon tengerészeti járőrgépek fegyvertér-ajtajait. Az amerikai típus a modernizált, ám csalódást okozó orosz Il-38-asokat váltja.

A típushoz kapcsolódó hír, hogy a Boeing sikeresen végrehajtotta a P-8A Poseidon T1 jelzésű prototípusára felszerelt fegyverzet földi vibrációs tesztjeit a Seattle-i üzemében. A Maryland állambeli Naval Air Station Patuxent River légi bázisra áttelepülve hamarosan a levegőben is tesztelik a függesztmények viselkedését.

Hamarosan megérkeznek Pakisztánba a Block 52 verziójú F-16 Fighting Falcon repülőgépek utolsó példányai is. 2009 októberében már átvették az első példányokat, júniusig a maradék 14 darab is pakisztáni kezekbe kerül. A szerződésben 12 együléses és 4 kétszemélyes, Block 52 változat foglaltatik.

A RiaNovosztyi hírügynökség tájékoztatása szerint Szentpétervár közelében található Puskin katonai repülőtéren kiégett egy orosz Szu-24 frontbombázó repülőgép. A repülőgép a felszállás során gyulladt ki. A kétfőnyi személyzet időben elhagyta a repülőgépet.

Február 9-én megkezdte aktív szolgálatát a Venezuelai Légierő 17. Különleges Műveleti Légi Zászlóalja a Teófilo Luis Méndez bázison. A zászlóalj a kazányi gyár által épített Mi-17V-5 helikopterekkel van felszerelve, melyekkel képesek éjszaka és minden időjárási körülmények között feladatokat végrehajtani. A fegyverzet nem irányított rakétákból és ajtóba szerelt géppuskákból áll.

Szaúd-Arábia Panavia Tornado vadászbombázói számára megrendelte a Storm Shadow cirkálórakétát és a Brimstone páncéltörő rakétát. Az arab ország gépeit az Egyesült Királyságban, a BAE Systems wartoni üzemében teszik alkalmassá a fegyverek bevetésére.

Az Indiai Légierő kötelékében 2010. február 19-én hivatalosan is szolgálatba állt az első négy MiG-29K/KUB hajófedélzeti üzemeltethetőségű vadászbombázó. A 2004-ben 740 millió dollárért vásárolt 12 MiG-29K és 4 KUB az INS Vikramaditya megérkezéséig a Goa haditengerészeti bázison települnek majd, innen hajtják végre kiképzőrepüléseiket.

A Sagem a francia államtól 680 darab AASM (Armement Air-Sol Modulaire) kittre kapott megrendelést, melyek a szabadon eső, „buta” bombákra szerelhetők. A teljes megrendelésállomány a korábbi szerződésekkel eléri a 1424 darabot. A fegyverek a Francia Haditengerészet és a Francia Légierő Rafale vadászbombázóira kerülnek majd. A csomag háromféle variánst igényelt, az inerciális navigációs rendszerrel és GPS-vevővel ellátott verzió mellett megrendelésre került az említett irányítási módok kiegészítésére lézeres vagy infrafejes kereső is. A megrendelésekkel azonban nem állak le a gallok, a teljes mennyiséget 3400 példányszámig ki akarják tolni.

httpv://www.youtube.com/watch?v=iC7R6FWtGiU

15 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2010. 7. hét”

  1. Onedin kapitány

    Némileg kiegészítem ezt a hírhalmot új, érdekes témákkal:

    Egyrészt: http://polgarinfo.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=56534

    Másrészt és ez talán kissé kapcsolódhat az előbbi hírhez, most olvastam az Aranysasban, hogy Franciaország szeretné eladni a Rafale M miatt felesleges Super Etendard-okat. Pontosabban a SE korszerűsített változatáról (SEM) van szó.
    Vevőként elsősorban az argentinok jöhetnek szóba, mert náluk ugyebár már hosszú ideje üzemel a típus. De mi van, ha nekik nem kell, mert ütősebb nagy- és kisvasakban (pl. Szu-30MKI, JF-17) gondolkodnak?
    Akkor esetleg a románok? Nekik nagyon megfelelne a Fekete-tengerre egy Super Etendard kötelék, ha olcsón adják.

    Bármilyen furcsán hangzik, ha nagyon jó áron kínálják, akkor a magyar légierőnek le kellene csapnia a típusra. Bár per pillanat nincs
    tengerünk, szárazföldi célok elleni vadászbombázónak elég alkalmas.
    Az olaszok még hosszú ideig üzemeltetik a hasonló színvonalú AMX-et.

    Visszaugorva a cikk elejére: megmondaná valaki, hogy áll most pontosan az argentin légierő? Rendeltek már Szuhojt vagy nem? Brazília döntése után illik lépniük, annyira nem maradhatnak le.
    Náluk a Gripen a BAe kapcsolat miatt szerintem esélytelen. Argentína vagy orosz, vagy fr. vagy kínai gépet választ majd. (Az USA ugyebár Nbr. legjobb barátja, így a SH-nél sem látok sok esélyt.)

  2. Bármilyen furcsán hangzik, ha nagyon jó áron kínálják, akkor a magyar légierőnek le kellene csapnia a típusra.

    Ki üzemeltetné őket és miből? A Gripen flottára sem vigyáznak. Tessék már elfelejteni ezt a hülyeséget, hogy még szerzzünk be gépeket. Itt a Griff. Minden téren többet tud, mint a SEM. Talán abban gyengébb, hogy nincs SEAD képessége a SEM-nek meg asszem van. Számold már azt is, hogy egy ősrégi alapokon nyugvó típushozk kellene minimális időre minden szirszart megvenni és francia fegyverzetet.

  3. +1 század SEM-et még lehet hogy meg tudnánk finanszírozni. De +1 szd. Gripent???

    Az M2k ötször annyiből repül, mint egy F-16A. Ha csak ötödannyi a SEM, akkor kb. Griff árából repül.

    Komlyan mondom a falnak megyek ettől a vegyünk ezt, vegyünk azt filozófiától. Üzemeltetssünk már valamit a ragya egye meg. Lehet, hogy körbeköpködtök, de gyakorlatilag semmi nagyléptékű tisztességes üzemeltetés nincs már itthon a MiG-21bisz kivonása óta. Minden csak vegetál vagy szétrohad. Vicc az egész.

  4. Sokszor szidjuk ebben az országban a döntéshozókat, de elég egy pillantást vetni itt egyesek agymenésére és rögtön rájöhetünk, hogy mégsem a leghülyébbek kerültek a pozíciókba. Ennek akár örülhetnénk is:)

  5. Sokszor szidjuk ebben az országban a döntéshozókat, de elég egy pillantást vetni itt egyesek agymenésére és rögtön rájöhetünk, hogy mégsem a leghülyébbek kerültek a pozíciókba. Ennek akár örülhetnénk is :)

    Én csak abban reménykedek, hogy Onedin nem egy nick mögé rejtett kormánytag vagy döntéshozó…

  6. Nézd meg a jobbik választási programját, benne ~65.oldaltól a hadseregre vonatkozó részt.

    Ha eddig nem is voltak amit kétlek de 2010től mindenképp lesznek kokler hülyék a parlamentben.

    amúgy is Onedin lightos. (Őt nem érdekli kerora sincs pénz venne még, hátha be tudunk indítani egy fegyverkezési versenyt amibe majd jól belerokkanunk… ) Nézzetek át „csajos” topikban ahol tacsk0 épp most élte ki a sexuális perverzióit….

  7. Minden országnak olyan és akkora légiereje van amit meg tud fizetni.
    Mi azt hittük (-90-es évek), hogy a Mig 29 jó lesz nekük – és jó is volt – csak nem tudttuk – tudjuk megfizetni az üzemeltetését.
    A légi potencia része nem csak a gép típusa, fegyverzete, stb. adatai, hanem az üzemeltetés aktívitása. Márpedig évi 300 órákkal nem lehet potens légierőt fenntartani – ez a grippenre is vonatkozik.

    Így szerintem előbb a jelenlegi kevésből kell a legtöbbet kihozni, mint újabb gépeket venni ami 50- 100 órákat repül és büszkén nézzük milyen fasza gépeink vannak……… a hangárban.