|

2010 Preview

Nem kell nagy jóstehetségnek lenni, hogy összeszedjük a fontosabb dolgokat és beszámoljunk mindarról, ami idén várható, legalábbis a gyártók, a kormányok vagy csupán a józan ész elgondolása alapján. Tehát nem kívánunk jóslatokba bocsátkozni, csupán a puszta tények alapján állítottunk össze egy listát, egy kis ízelítőt 2010-ből. Íme:

2010 első és valószínűleg legnagyobb szenzációja lesz az orosz-indiai, ötödik generációs, „lopakodó” vadászbombázónak, a PAK-FA prototípusának első repülése, melyre elvileg januárban kerül majd sor. Az eleddig „képtelen” típus debütálását kíváncsian várja a világ, s bár a hírek szerint az első példány már a gurulási próbáknál tart, Ivánék nagyon titkolóznak, még sem kiszivárogtatott, sem hivatalos kép nem jelent meg róla.

Amerikai részről is várható nagy jelentőségű szűzfelszállás. Az egyik a csökkentett észlelhetőségű F-15SE Silet Eagle, mely várhatóan 2010 augusztusában szeli majd először a levegőt. Hogy mennyire válik be a „lopakodó”-technikával megpakolt Sas, az még a jövő zenéje, de vélhetően még idén megköttetik az első megrendelés a típusra Dél-Korea részéről.
A pilóta nélküli gépek tekintetében is lesz nevesebb esemény, a EuroHawk, az X-47B és az X-45C is idén emelkedik a levegőbe, legalábbis az előzetes tervek szerint.

J-UCAS

Nagy vonalakban ennyit a szűzrepülésekről, jöjjenek a szintén várva várt tenderek!
Évek óta vajúdnak az amerikai döntéshozók a KC-135 Stratotankerek váltótípusán, talán idén sikerül végre végső döntést hozniuk.
Tűkön ülve, azonban némi kétkedéssel fogadhatjuk majd a brazil F-X2 közelgő eredményhirdetését, a Rafale biztosnak titulált „győzelme” után.

Hasonló várakozás előzi meg az indiai MMRCA-tendert is, melyben idén októberben várható döntés. Jelenleg a repülési tesztek folynak, majd áprilistól az eredmények kiértékelése történik. Ezután javaslatot tesznek a legoptimálisabbnak ítélt típusról, a döntés – mint mindenhol, itt is – a politikai körökben dől el.

Svájc is idén dönt a kiöregedő gépek leváltásáról, de még az sem biztos, hogy érkezik váltótípus az F-5-ösök helyett, ugyanis egy népszavazás dönt majd arról, hogy a meglévő Hornetek mellé szükséges-e egy kisebb költségvetésű ország légierejének megfelelő géppark beszerzése.

Swiss F-5E Tiger II

Szomszédaink közül is van, aki 2010 folyamán tervez döntést hozni légiereje korszerűsítéséről. Horvátországban a MiG-21biszD/UMD leváltására öt jelölt is akad: Gripen, F-16, Mirage 2000, Eurofighter és a MiG-29. A győztes típusból 12-18 darab beszerzése várható.
Románia bizonytalanabb a 48 gép vásárlását nem siettetik, lehet, hogy jövőre tolódik a MiG-21 LanceRek leváltásának kérdése.

És most jöjjön kis hazánk, Magyarország. Túl sok mindent sajnos nem tervezhetünk, ugyanis elsődleges cél egyben tartani lelkesen roskadozó gazdaságunkat. Ha mégis bevállaljuk és merészen „álmodozásra” adjuk fejünket, akkor Alca- vagy tovább Gripen-vásárlás, esetleg Spartan-megrendelés sejlik elő a ködből. Szállítóhelikoptereink modernizációja azonban megoldódni látszik.
Néhány MiG-29-esünk repképes állapotban van még, így a típus mégsem tűnik el januártól légierőnk állományából, a Gripenek mellett szolgálatban maradhat még pár hónapig. Reméljük kibírják még augusztusig, a Kecskeméti Repülőnapig. Ha lesz repülőnap…

Minden kedves Olvasónak sikerekben és haditechnikai hírekben gazdag, boldog új évet kíván a HTKA Lapcsoport szerkesztősége!

11 hozzászólás “2010 Preview”

  1. Kíváncsi leszek mi válik valóra ezekből ebben az évben. A legtöbb felsorolt program (vagy a döntés) évek óta húzódik. Nagyon meglepődnék, ha legalább a fele is teljesülne/felszállna/aláírnák/nem támadnák meg a döntést bíróságon/megszavaznák/stb. Legjobban a PAK-FA-ról megjelenő első képet várom már.:)
    Amúgy Boldog Új Évet Mindenkinek, és további sikeres munkát kívánok a szerkesztőségnek 2010-re is!

  2. > bár a hírek szerint az első példány már a gurulási próbáknál tart, Ivánék nagyon titkolóznak, még sem kiszivárogtatott, sem hivatalos kép nem jelent meg róla

    Szerintem nem gurul az még! Gurulni csak a szabad ég alatt lehet és akkor a Pentagon már elküldte volna a műhódképét a Jane’s-nek, mint annak idején a Ram-K és a Ram-L esetében (MiG-29/Szu-27).

  3. A gurulást bár szabad ég alatt végzik, de nincs állandóan műhold minden orosz reptér felett. Nem akarok tudományos fejtegetésbe kezdeni, de két fajta műholdat lehet megkülönböztetni.Az egyik állandóan az adott terület felett van, a másik időszakonként átrepül felette. Mindkettő általában rendelkezik pályamódosításhoz szükséges üzemanyaggal, ami ezért erősen korlátozott. Annyit mindenestre nem ér meg mozgatásuk, hogy 2 nappal előbb lássák a PAK-FA-at az amcsik…
    Másik óvintézkedés, hogy nem Ramenszkoje-n van a teszt, ami közel van Moszkvához és gyakorlatilag elég jól lehet látni az ott repkedő gépeket (ott van a MAKS is)..

  4. -: :D

    A gép összerakása. Csak viszonyítási alapnak: F22nek 14év kellett míg első felszállástól eljutott a kész termékig. És amiknak nem kevés adat/tapasztalat állt rendelkezésére a korábbi projektekből a lopakodással kapcsolatban, nem a legjobb ami tudosokat nyulta le a konkurencia….

    A ruszkik által hangoztatott 10év nagyon optimistának tűnik…. a repülés része az első lépés egy k*ra rögös úton.