|

Jak-130: Megfelelt!

Az Orosz Légierő vezéregyéniségének, Alexander Zelin vezérezredes aláírásával fontos mérföldkő érkezett el a Jak-130 kiképző/könnyű támadó repülőgép fejlesztése során, ugyanis befejeződtek az állami tesztek (~csapatpróba), a fejlesztés oroszlánrésze befejeződött, most már a sorozatgyártásra és a marketingre lehet összpontosítani.

Yak-130 twinengined military jet trainer

Alexander Zelin vezérezredes gratulált a fejlesztőcsapat kiváló munkájához, valamint a gép kiváló teljesítményéhez, melyet a tesztelés során mutatott.
„A típus egyedülálló mind irányíthatóságban, mind felszereltségben a kategória többi tagjához képest.” – nyilatkozta Zelin. (Nem tudjuk, ezt az állítását mire alapozta, mivel az olasz M346 Master és a kínai L-15 is hasonló (ha nem jobb) paraméterekkel és képességekkel rendelkezik.)
„Miután a fiatal pilóták repültek a típussal, megfelelő tudással és önbizalommal kerülnek majd a harcigépekre.”

Jak-130

Oleg Demcsenko, a Jakovlev tervezőiroda igazgatója is elégedettséggel nyilatkozott a típus eredményeiről:
„Még 2009 vége előtt pontot tenni a csapatpróba fejezetének végére a legfőbb feladatunk volt. A Jak-130-as egyedülálló repülési karakterisztikával rendelkezik, emellett ilyen fejlesztési történetre sem volt példa. A gép az első, teljes egészében a szovjet éra után létrehozott típus, valamint abban is első, hogy fejlesztését végigkísérte a digitális technológia, ez számos hagyományos, eddig kötelezően végrehajtandó folyamat elhagyását, kiváltását tette lehetővé, ami a költségekre is jó hatással volt. Emellett hozzájárult ahhoz is, hogy a Yak-130-asra alapozva széles palettát hozzunk részre típusválaszték tekintetében.”

Yak-130 variants

A típusból 150 darabot terveznek legyártani 2015-ig az Orosz Légierő számára, mely a tervek szerint legalább 200 példány rendszeresítését tervezi. Született már exportmegrendelés is a típusra, Líbia 6, Algéria 16 példányt igényelt.

23 hozzászólás “Jak-130: Megfelelt!”

  1. Szerintem az a kép, anyit próbál bemutatni menyi átalakítás szükséges az adott célterület ellátására az alap tipusnál…és gondolom az ember nélküli felderítő változatnál ott van az a 60% ami azért elég nagy átalakítást takar az eredeti géphezképest. Ezért nem is hasonlít rá.

  2. Az ilyen mondások mindenkire jellemzők,a leginkább az amerikaiakra. De ha megkérdezed,akkor az M346-ra is ezt mondanák az olaszok. mindenkinek általában a saját gépe a legjobb. Viszont ez a gép tényleg nagyon jó lehet,lehet,hogy az is igaz,hogy például sokkal jobban irányítható.Igazából szívesen kipróbálnám mindhárom versenyzőt ebből a szempontból:P. És szép is. Ez a fejleszthetőség igen érdekes,például ez a hajófedélzeti változat meg a csapásmérő is szerintem jó ötlet. Ha jól emlékszem ennek olyan a kormányrendszere,hogy programozható bele az,hogy más típus karakterisztikáját adja a növendéknek. Szóval jó kis madár ez.

  3. sidewinder: Na jó de amikor az amik ezt mondták pl az F15re utána légiharcban lett egy 101:0 F15 vs Mig/Su/all…. de hozhattam volna az F16/F18 statisztikáit is.
    Persze ez nem jelenti, hogy ővék a legjobb de vmit azért mégiscsak…. és ezek után ha amik jelentik ki újfentővék a legjobb nekik vmi hülyemód jobban hiszek mint ruszkiknak. :)

    btw F15nél régebbi gépek engem nem izgatnak nem történész vagyok…. elhiszem, hogy a Jak9 vs BF109nál F4/Mig21 esetében nem volt „legjobb”.

  4. Az ilyen mondások mindenkire jellemzők,a leginkább az amerikaiakra.

    Csak az a helyzet, hogy nekik valóban van mire ezt mondani. Nem az amerikai történelemírás van olyan könyvekkel tele a polcon, hogy „lespörtük a kommunistákat az égről” – a túloldalon cseréld ki a kommunistát iperialistára és tudod, hogy miről beszélek.

    Mi volt Vietnám tanulsága? Létrehozták a TOP GUN-t és még sok más egyebeket. A szovjetek tanulsága mi volt a 4 db arab-izraeli háborúnak? Degradált MiG-23 eladása oda, ahol az ellenfél közben ugrott még egy generáció előre. Ugye nem baj, ha ezek után néha feltételezek némi szűklátókörűséget itt-ott? És erről nem a tervezőmérnökök tehetnek.

    Mellesleg nem csak a gép, a mögötte levő filozófia és kiképzési és üzemeltetési rendszer az, ami igazán sikerre viszi a gépeiket. Van termékkövetés. Az oroszok még 20 évvel a váltás után sem képesek e téren igazán felnőni.

  5. @Fade

    Azért az F-15 légigyőzelmekkel kapcsolatban el kell ismerni, hogy szinte mindet egy generációval korábbi gépek ellen érte el. Így azért nem volt akkora művészet. Persze azért az mutat valamit, hogy még egy „talált” légigyőzelem sem jött össze, pedig egyszer majdnem.

    Az izraeli eset volt. A pilóta elbambult légigyőzelme után és jól segbbelőtte egy szír MiG-21. Azt nem tudom, hogy R-60 vagy R-3 vagy esetleg R-13M-el. Ha nem R-60, azért az elárul valamit a gépről. Kb. 10 kilós robbanófej elkapott egy gyakorlatilag nem manőverező célt és hazament.

    Tudom, hogy szemét leszek, de egy Szu-27-et szedtek le már egy mísz Sztreálval. Elvileg ki kellett volna bírnia.

  6. Igen. Mondta az orosz a Szu-27-esre például,jobban manőverezik mint az F-15. Azt nem mondta,hogy a legeredményesebb vadászgép. Ők nem járnak minden évben valahova háborúzni,ellentétben amerikai kollégáikkal,így nyilván esélyük sem volt annyi címet összegyűjteni. Szu-27-essel az F-15 sosem találkozott élesben,csak gyakorlaton. A Szu-27-es eddig egy kofliktusban repült,ahol nem vallott szégyent,nem tudták lelőni egyszer sem. És ráadásul még egy etióp pilótanő miatt ehhez a típushoz köthető a II.Vh utáni egyetlen női légigyőzelem.Itt azonban egy kiképző gépről van szó,amivel maximum a legínségesebb időben fognak éles légiharcot vívni.És igencsak korszerű,a világ élvonalába tartozó kiképzőgépnek tűnik,elég megnézni a viedót amit linkeltem róla. És bár szeretem a MiG-et de,és tudom,hogy sokat kapok ezért,de örülök,hogy nem az AT lett a végső győztes. Mellesleg meg a Jakosok szerintem valamewnnyire örülnek,hogy nincs már Szovjetunió,meg Hruscsov elvtárs. Ugyanis anno hiába verte meg az összehasonlító teszten mind az Iskrát mind a Delfint,a Jak-30,mégis a Delfin lett választva a Vsz közös kiképző repülőgépének. Méghozzá ez Hruscsov személyes döntése volt. Az Iskra mégis gyártásra került,de csak otthonra,a Jak viszont (valószínüleg ezzel szerencsésen úszta meg) el lett téve valami poros hangárba. És 47-év szünet után először repült tavaly. Azóta berepülték,ott volt a MAKS-on is a statikus soron, ahová a saját szárnyain repült el,a 2011-es MAKS-ra pedig további példányok készülnek el amik egy veterán bemutatóköteléket alkotnak majd. Mellesleg a Jak könnyebb,kisebb karbantartás igényű,könnyebb gyárthatóságú,és a másik két riválist repülési jellemzőkben jóval túlszárnyaló volt, ennek ellenére a főtitkárelvtárs máshogy döntött.

  7. Ők nem járnak minden évben valahova háborúzni,ellentétben amerikai kollégáikkal,így nyilván esélyük sem volt annyi címet összegyűjteni.

    A légigyőzelmek számottevő részét az IAF szerezete. Az USAF F-15 gépei összesen két nagyobb konfliktusban szereztek légigyőzelmet. ODS és AF. Ennyi. Ez a minden évben?

    Nem a győzelmek magas száma az, ami a fontos. Az, hogy egy sem veszett oda légiharcban. Volt olyan gép, ami fél szárnnyal hazament – az ütközéses baleset – és volt olyan is, ami 20 percig égett, de hazament és használható maradt. Aztán ott a szterelás Szu-27 példa. Nem érzed a kontrasztot?

    (A hidegháború alatt a Szu-27-hez nem volt meg a megfelelő üzemanyagrendszer védelem, mert a hozzávaló anyag COCOM listást volt. Nagy valószínűséggel nem élte túl volna egyik fenti esetet sem.)

  8. Fehér Tamás

    > Mellesleg a Jak könnyebb,kisebb karbantartás igényű,könnyebb gyárthatóságú,és a másik két riválist repülési jellemzőkben jóval túlszárnyaló volt, ennek ellenére a főtitkár elvtárs máshogy döntött.

    Azért mert az L-29-esnek lényegesen jobb volt a kezelhetősége és a növendékeknek nem gyorsan, fürgén, hanem lezuhanás nélkül kell repülniük!

    Arról nem is beszélve, hogy a majdnem német szintű cseh gyártáskultúra milyen messze van az oroszokétól. Helyes, hogy még a növendék legalább igényes kivitelű vason tanult, a lepusztult vodkás rothadással később a szolgálatban megismerkedhetett.

    Amúgy Hruscsov okos ember volt, csak három baj volt vele: ukrán zsidó volt és szerette a kukoricát (az oroszok egyiket sem szeretik). Miért baj az, hogy támogatta az igénytelen szovjet gyártással szemben a keleti blokk egy másik országában az önálló repipari kultúra megőrzését? Ha Magyarország gyárthatott volna valami Ancsa-félét például, akkor még a sírkövét is lepisálnátok?

  9. Khm… khmm…

    Ezt így talán nem merném kijelenteni.

    Ha láttál már szovjet légijárművet KÖZELRŐL, esetleg dolgoztál rajta, akkor nem hiszem hogy ez jön le.
    K@rva jól ki vannak találva és rengeteg szellemes megoldás van bennük.
    Olyan megoldásokról beszélek, amik a polgári életben néha csak 30 éves
    késéssel jelentek meg.
    Ha megfelelően van üzemeltetve, akkor a repbiztonsággal nincs
    probléma.
    És ez a világ bármely táján gyártott légijárműre igaz, még a románra
    is.

    (Egyébként az ukrán zsidó egy olyan kombináció, ami semmi jót nem
    hordoz magában.)

  10. A cseheknél gyártott MiG-21-esek jobb minőségűek voltak a szovjet gépekhez képest!

    Az orosz lemezmunka hírhedten igénytelen kivitelű, az elektromos dolgok háziipari jellege pedig szembeötlő. Annál talán csak a bolgár kéz alól kikerült munka volt rosszabb, azt jobb volt nulláról újra megcsinálni…

  11. Szerintem a 30 évvel ezelőtti orosz gyártási kultúrát és a mostanit ne hasonlítsuk össze. Úgy gondolom mostanra már fel tudják venni a versenyt a nyugati gyártókkal. A jak-ról meg annyit, hogy összevizelnénk magunkat, ha a légierő ilyen gépeket venne.

  12. Üdv!

    Boldog Új Évet Mindenkinek!

    Tacsk0:

    Asszem, a csehek csak a 74-est gyártották a MIG-21-esek közül. A hajtóművet valószínűleg készen kapták, ugyanígy a sárkányrendszerek legtöbbjét. Vagyis a gyártási kultúrájuk az összeszerelésnél valamint a lemezes munkáknál érvényesült, amit valóban PRECÍZEBBEN csináltak. Mindezek ellenére megfelelő üzemeltetés esetén a szovjet eredetű gépekkel sem volt probléma. ( az oroszok a repipar terén a gyártás minőségét tekintve a 80-as évek elejétől kezdtek lazák lenni és mostanában evickélnek kifelé a gödörből )
    A lemezmunkák hibáit meg hírhedten eltúlozzuk [ egyébként a turbulens áramlás sokkal kiszámíthatóbb valami :)) ]
    Az EMO-s dolgokhoz nem konyítok.

    Fehér Tamás:

    Ha a Jak-30 ennyi mindenben jobb volt, akkor Hruscsov az ellen a nép ellen cselekedett, amelyet szolgálnia kellett volna.
    Megjegyzem, nem először. pl: novocserkaszki-vérengzés.
    Ugyanis, ha Jakovlevék képesek voltak megcsinálni a Jak-28-ast ( ami egy elég komoly konstrukció ), akkor egy kiképzőgépet is jóindulatúvá tudtak volna tenni.

    hammer:

    Szerintem is. De akkor meg főleg, ha végre jönnének az ALCA-k.( amiket a precíz csehek gyártottak fürge kézmozdulatokkal, „gyöngyfogsorú nevetéssel” )
    Ha ma jöttek volna, már az is késő!

    tisztelettel: vilmoci

  13. Allesmor Obranna

    Kedves emberek!
    Ez csak egy Jak-130-as, ami valóban egy figyelemreméltó konstrukció és hála kategóriájának nem kell folyton a jenki gépekkel összehasonlítani. De néhány kedves fórumtárs ezt nem bírta ki és csak megtette. Igaz, mivel ez nem ment, összehasonlította a rokonnal, a valóban közel mindenben jobb M346-ossal. Sebaj. Gonosz oroszok már megintnem mondtak igazat. Ugye? A marketing mag az üzleti érdek meg smafu? Emeberek! Akár PAK-FA, akár Jak-130 az orosz nem a jenkik ellen, hanem a leendő célország adófizetőinek pénztárcája ellen akar eladni!