|

Az Aero Vodochody sem hagyná ki az afgán lehetőséget

Napokkal az olaszok lépése után az Aero Vodochody is ajánlatot tett Afganisztánnak. A cseh repülőgépgyár a jelenleg lekonzerválva álló L-159 Alca repülőgépeket potom áron adná.

A használt, kivonásra ítélt AMX-ek helyett miért ne vehetne Afganisztán hasonló áron szinte vadiúj repülőgépet? Gondolták a cseh gyár vezetői és meg kívánván szabadulni a „felesleges”, csak a helyet foglaló gépektől, felajánlották őket Afganisztán számára, persze nem ingyen, de talán aláajánlhatnak az olaszoknak. A cseh gép annyival esélyesebb, hogy számos amerikai alkatrészt tartalmaz, és mivel az USA fizetné a gépek költségeit, talán szívesebben adnak ki olyasmiért pénzt, amivel honfitársaik munkáját is támogatják.

L-159A ALCA

A Cseh Légierő számára gyártott 72 L-159 Alca közül csak 24-et repültetnek, a többi legyártott példány lekonzerválva áll, várva sorsa jobbra fordulását. Több ország érdeklődött/érdeklődik a gépek iránt, de kérdés, hogy sikerül-e eladni őket valakinek, hiszen a potenciális vásárlójelöltek között olyanok is vannak, akik nem kaphatják meg a típust az Egyesült Államok vétója miatt.

41 hozzászólás “Az Aero Vodochody sem hagyná ki az afgán lehetőséget”

  1. Sziasztok! Állandóan olvasom a Htka-t, és most jött el az idő egy totál nem idevágó kérdésre!

    Valaki magyarázza el kérem, hogy mi szükség nekünk mondjuk a Grippenekre? Mi szükség egyáltalán erre a látszat „honvédelemre” ?
    Ki, kik ellen lennénk képesek még csak csekély ellenállást is tanúsítani, nemhogy megvédeni magunk???
    Hogy képes egy hasonló lélekszámú Görögország 100x os haderőt fentartani……?
    Nem elsősorban válaszokra lennék kíváncsi, mert azok szerintem nincsenek! Inkább véleményekre!
    És ha nem veri ki a biztit, még majd kérdeznék!! :)

  2. Ami itt folyik, az mindenhol „látszathonvédelem”, csak a légierőnél nem (annyira). A légtér szuverenitását valahogy fenn kell tartani, erre tökéletesek lennének a Gripenek, nagyobb erő nem szükséges. Az osztrákoknál sem sok értelme volt a Eurofighterek rendszeresítésének, oda is tökéletes lett vna a Gripen.

    Görögországhoz hasonlítani hazánkat kissé merész, mert az egy dolog, hogy hasonló a lélekszám, a nálunk nem „zakatol gazdaság”, mint ahogy egyesek mondják, a görögöknél ellenben igen.
    Ezzel az erővel Svájchoz vagy Szingapúrhoz is hasonlíthatnád hazánkat, a terület és lélekszám ott is kisebb, azonban a haderőjük elég potens.

    Persze nem azt mondom h jól csináljuk, amit csinálunk, mert pl. a csehek sokkal többet tudnak kihozni a rosszabb feltételekkel rendelkező Gripen-kölcsönzésükből, mint mi..

  3. @MuldR

    Eleg szomoru, pedig nagyon jok lennenek nekunk az alcak rep oraszam fenntartasban, meg “csatarepulonek”.

    És minkek? A Gripen full extrás csapásmérő, minek kell még egy? Fel kellene tölteni a karbantartó személyzetet, mert még a lízingelt repóra sem repülhető ki. 5-6 gépnél riktán több üzemképes, de néha talán még annyi sem…

  4. @Pipa

    A Gripen programmal az a baj, hogy el lett kúrva. Nem kicsit, nagyon. Akkor tényle nagyon röviden.

    1. A politkusok úgy döntöttek, hogy Mo. saját erőből oldja meg légtérvédelmét és másre is kívánja esetlegesen használni a gépeket.

    2. Ezért JAS-39A gépek lízingelés mellett döntött az Orbán korámny. Az orosz kapcsolatot fel akarták számolni és korszerűbbet akartak. A MiG-29-hez képest az is lett volna minden téren az „A” Gripen is, kivéve a sisakcélzó hiányát, de az AMRAAM shooter képesség mellett nem olyan vészes. Kb. 22’000 repóra lett volna 10 évre véve és már 2004 táján ezek repkedtek volna a tervek szerint. Pliótáként kb. 120 óra lett volna, ez itthon nagy előrelépés lett volna az akkori időkhöz képest. Csak légtérvédelemre lettek volna véve, de „korlátozott” csapásrémő képesség lett volna akkor is buta bombák és AGM-65 formjában. Még ez is messze több, mint amire a MiG itthon valaha képe lett volna. Az ár sem lett volna annyira vészes. A gépek később is továbbfejleszthetőek letek volna „C” verzióra, mert még a svédek is használják őket.

    Mi a gond?

    3. A szerződést módosították később. „A” Griffek helyett jöttek „C”-s elektronikával, de használt „A” szárnyakkal. Ettől drágább lett az egész viszont fullos igazi multirole Gripen lett a vége (kivéve SEAD képesség). A gond az, hogy a politikusok missziós küldetésekről álmodoztak 80 óra / fő mellett, mert csak 16800 óra lett a lízingelt repóra.

    4. Viszont a vásrlás után szokás szerint szartak az egészre és földi személyzet híján nem tudjuk üzemeltetni a flottát. A kb. 200 ember helyett alig van 60 vagy 70. Miért? Mert nem vonzó a pálya. Nincs megfizetve, sem megbecsülve. Hibáa tesz meg a tápláléklánc alján mindenki amit csak tud, felül van a baj.

    5. A felsorolt dolgok miatt a „C” griffekkel semmit olyat nem csináltak eddig a fiúk, amit az „A” verzióval ne lehetett volna…

    A csehek kb. akkor vették át a gépeket, mint mi és ők kintelepültek védeni a Baltikum légterét, otthon volt kiképző repülés és készültség is. Mindenzt 14 gépből. Náluk arra és úgy használják a gépet, amire megvették.

    Ihhon semmi sincs ebből. Az egész felelős bandát agyon kellene lőni.

  5. Én speciel a kormány helyében vennék 10-14db L-159 Alca-t kiképző és gyakorlógépnek használnám amellett, hogy 1 esetleges háborúban akár támogató/csatarepülőként is használhatóak lennének.

    Lennének ugye a Grippenek és az L-159-esek, emellett már csak a szálítórepülőgépeket hagynám meg és más nem is kéne ebbe a légierőbe mint csapásmérő erő! (esetleg még 1-2 grippen és akkor a szomszédos országok közül nemsokan tudnának hasonló légierőt felmutatni!!!)

  6. Nemigazan ertem ezt a Gripen programot hogy most mire is volt jo.
    Ha joltudom akkor amennyi orat bereltunk most a gepekre az pont akkor fog kifutni mint amikor a 29-eseket le lehetett volna vegleg selejtezni.Ha nagyon gazos lett volna meg belefer egy upgrade a 29-be is mint ahogyan sokan masok csinaljak es meg akkor is kevesebbe kerult volna mint az uj Gripen.
    Es akkor elkezdhettunk volna majd gondolkodni hogy milyen gep is kene nekunk.
    Mert amikorra letelik a repido a gepeknek akkor mar a Gripenek is mennek a kukaba majd ahogy jo itthoni szokas szerint megszokhattuk.

  7. Üdv Csaszy!
    Miért szeretnél még több Grippent?
    ‘Viszont a vásrlás után szokás szerint szartak az egészre és földi személyzet híján nem tudjuk üzemeltetni a flottát. A kb. 200 ember helyett alig van 60 vagy 70.’
    Tehát ha több gép is lenne nem lenne rá személyzet.
    Az első bekezdésnél viszont szerintem igazad van.

  8. #Csaszy

    Én speciel a kormány helyében vennék 10-14db L-159 Alca-t kiképző és gyakorlógépnek használnám amellett, hogy 1 esetleges háborúban akár támogató/csatarepülőként is használhatóak lennének.

    Ismételten megkérdezem, hogy mégis mi a jó bánatos fittyfenének. Még arra sincs meg az akarat odafentről, hogy az a kibaszott nyamvadt 14 gépes Gripen – és nem Grippen a jóég áldjon már meg téged is… – „flottát” üzemeltetni lehessen. Ehhez honnan vennél pilótát és karbantartó személyzetet. Mintha nem lenne pénzed üzemeltetni, de drága autót, de vennél mellé egy másikat. Azt mégis minek? Honnan jönnek ilyen elvetemült ötletek?

    [i/]Lennének ugye a Grippenek és az L-159-esek, emellett már csak a szálítórepülőgépeket hagynám meg és más nem is kéne ebbe a légierőbe mint csapásmérő erő![/i]

    És mégis miért a jó életbe kellene ALCA? Mitől jobb csapásmérő egy Griffnél? A Griff is elég potens magyar szinten. Akkor minek ALCA? A Grrif önvédelme pusztán sebessége és repjellemzői miatt sokkal jobbak és képes megvédeni magát más vadászoktól is. Minek forgácsolod szét azt a kevés erőforrást, ami most sem elég. Megáll az ész ilyen hülyeségek hallatán.

  9. @Sysco

    Nemigazan ertem ezt a Gripen programot hogy most mire is volt jo.

    A mostani állapotban sehogy. Ez én is és már más is leírta. Ennek így semmi értelme.

    Ha joltudom akkor amennyi orat bereltunk most a gepekre az pont akkor fog kifutni mint amikor a 29-eseket le lehetett volna vegleg selejtezni.

    Azokat már régen ki kellet volna vágni a fenébe. Csak éppen a töketlenkedés miatt a Griffek nem adhatnak egyedül keszit, mert még arra sem képesek, nemhogy keszi + kiképzőrepüléseket csinálni. Ezért az őslényeg repülnek, de lekorlátozva.

    Ha nagyon gazos lett volna meg belefer egy upgrade a 29-be is mint ahogyan sokan masok csinaljak es meg akkor is kevesebbe kerult volna mint az uj Gripen.

    Kik azok akik azt a „sokan”-t jelentik? Mert a szlovák MiG-29 upgrade az „csak” kabin, de tudtommal semmi más nem érintett. R-77 integráció felmerült, de nem történt meg. Hol másutt moderniálnak? Inida? És asszem itt vége is a történetnek. A magyar MiG-29 gépek olyan állapotban vannak, hogy olcsóbb és biztonságosabb lenne új gépet venni akkor, ha tényleg ez lenne a cél, nem lenne Gripen és lenne forrás is.

    Es akkor elkezdhettunk volna majd gondolkodni hogy milyen gep is kene nekunk.

    Egy ittoni MiG-21bisz modernizációnak több értelme lett volna, mert azokat tördékáron lehetett volna átalakítani és reptetni is. Ne feledjétek, hogy még 2000-es kivonáskor is vagy 14 gépet tudtak emelni, annyi volt röpképes. Mikor volt utoljára ennyi MiG-29 röpképes? 14 éve? A román Lancer program 400 millió dollár volt asszem (vagy ennyi sem? nem találok most linket az árról), de 114 (!) gépet modernizáltak. Ha mi kevesebbet csináltunk volna fajlagosan picit drágább lett volna, de ha 1,5-szeres szorozóval számolok, akkor ez 400*10^6/114 = Ez gépenkét 3,5 millió. Ha ennek másfélszersét vesszük 14 gépre az 73 millió. A Gripen program mennyi is volt? Kb. vagy 4-szer ennyi. Mit használnuk ki belőle? Még azt sem, amit kifizettünk. Hát kurva jó…

  10. A MiG pilóták nem repülhetnek Gripenen, mert nincsenek rá kiképezve. A MiG-29 flottára évi 2 milliárdot költöttek, mikor még 5-7 gép volt üzemképes. Ez nevetséges összeg…

    Az F-16C Block 30/32 vagy 50/52 gépeket asszem kb. 30 millás darabáron áron adták volna, de nem lízing lett volna emlékeim szerint. Annyit repültünk volna, amit tudunk biztosítani.

  11. Ébresztő ez egy gyarmati hadsereg.
    Ha görögökhöz nem értelmetlen miket hasonlítani. 90-ben volt magyar gazdasági vagyok ami a államadósság 5x tette ki. Ma mi van 80% GDP adóság semmi nélkül.
    A kérést hova tették az a rengetek pénz. Ha egy diktátor ülne rajtunk akkor látnák mert abból az összegből egy potens haderő lazán kijött volna meg még 20 palota.

    Ma mi van megszorítás jobbra de én nem látom mért.
    Ja egy pár éve ez EU tagja vagyunk azt ígérték hogy 5év eltettével nyugati fizetést kapunk ma a minimálbér 50-60ezer ft között mozog. USA-ban 250ezer. Nyugaton is 200ezer körül van.
    Ugyan annyit ér a munkák!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Különbözetet na kiviszi el?

    Hadseregünk olyan hogy külföldi missziókba segédhadnak elfogadható.
    Honvédelemről ne is álmodjunk a közel keleti urak gépein még valami használható dolog megcsikarná a fényezést. Akkor már buknának 2-3 millát.

    Praktikusan néhány nehéz néhány ezered légideszantos meg légi támogatás.
    Tisztára olyan mint otthon palesztinokat bombázni ,és ugyan mindegy hogy ez Kárpát medence. Ugyan olyan gyarmat.

    Ez a nagy helyzet mindenkinek jó napot.

  12. Phoenix, mint már említettem, az olaszok nagyon jól elvannak ugyanezekkel a gépekkel. Igaz, nekik csak átmeneti típus, de a BVR képességek terén már csak a Sparrow miatt is előrelépés lett volna számunkra a MiG-29-hez képest. Arról már nem is beszélve, hogy az ADF is AMRAAM-shooter…

    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AIM-120_AMRAAM_and_AIM-9_Sidewinder.JPG

    Szóval én nagyon örültem volna az ADF-nek is.

  13. Ha gépeknél maradunk akkor az F-18 lett volna a legjobb választás.
    Mindent tud ami egy kis közepes hadsereg számara szükséges és ára vélhetőleg kedvezőbb lett volna mint a tájfunoké.

    Pénzügyi oldalt nézzünk akkor meg rövid távon használt F-16-sok Belgáktól vagy más európai országtól.
    Egy ilyen beszerzés után lett volna idő gondolkodni hogy milyen légierőt akarunk.

  14. Persze, jobb lett volna, de ha nincs más, jó lett volna az ADF-is. Ha meg nagyon Hornetet akartunk volna, akkor meg lekésőbb ’99-ben dönteni kellett volna, mert 2001-re végképp leállt a C/D gyártása, onnantól kezdve új példányokat nem tudtunk volna szerezni.

    Persze ettől még tény, hogy a vizsgált típusok közül a Hornet volt a legjobb.

  15. Jeti, na ez az, azonban használtan sehol nem lett volna D verzió… Anélkül meg jól néztünk volna ki. Persze, megoldható lett volna anélkül is, de sosem árt azért, ha van kétüléses.

    És ha vettünk volna F-18-ast, a mellé az ALCA baromira ideális lenne gyakorlónak. :)

  16. @hegyaljahun

    Már megint egy igazi turbómagyar beszólást olvashattunk..

    Ma mi van megszorítás jobbra de én nem látom mért.

    Mert elkúrták. Nem kicsit, nagyon.

    Ja egy pár éve ez EU tagja vagyunk azt ígérték hogy 5év eltettével nyugati fizetést kapunk ma a minimálbér 50-60ezer ft között mozog. USA-ban 250ezer. Nyugaton is 200ezer körül van.

    Az lehet, hogy pár elvetemült ilyet mondott, de ilyet baromságot sem a narancs sem a vörös nem ígért és normális ember tudhatta is, hogy ez baromság. Szomorú,
    hogy te ezt komlyan is vetted…

    Ugyan annyit ér a munkák!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. Kevesebb felkiáltójellel is értjük, hogy mit akarsz mondani.

    2. Nem, nem ér annyit, mert komoly ipari és minőségi termelés nem folyik itt. Abszolút értékben sem vagyunk királyok, de az energiahatékonyság elég szar. Adott energia felhasználásával fajlagosan szarul „állítunk elő GDP”-t…

    Ez meg még mindig HT oldal.

  17. Ha gépeknél maradunk akkor az F-18 lett volna a legjobb választás.

    Nem, nem igazán. Kéthajtóműves és mivel tengeri szolgálatra van tervezve, annyi repóra van benne, amit a büdös életben nem repülnénk ki. A Mig-29 megmutatta, hogy kéthajtóműves gép az dárga nekünk. Modjuk nekünk minden drága, ha nem költenek rá…

    Mindent tud ami egy kis közepes hadsereg számara szükséges és ára vélhetőleg kedvezőbb lett volna mint a tájfunoké.

    És miért kellene nekünk EF-2000? Az F-16C Block 40/52-50/52 nem elég fullos neked? Nézd meg a lengyeleket? JHMCS, beépítettet ECM, AMRAAM shooter, AIM-9X, percíziós csapásmérő képesség Spniperrel vagy LITENING konténerrel, és SEAD képessége is van. Mi bajod az F-16-tal? Olcsóbb, mint az F/A-18 és európában is széleskörűen használt. A supportje is kiterjedtgebb és több tapasztalat is van vele.

  18. Tudod az a baj hogy a fizetések megrekedtek az árak meg nyugati szintre mentek. Mikor Olaszországba nyaraltam azt tapasztaltam hogy az arák szinte megegyeznek az itthonival a különbség a fizetésekben van.

    Ez itt a bibi ,és hogy elkurtuk? Ki kurta el??
    Nem az egyszerű ember az biztos. Mégis azon hajtják be aki semmiről se tehet.

    Minden alapvető szolgatáltatás minősíthetetlen.

    1848,1956 követeléseiben mindig benne volt a független honvédség.
    Ami nem disz katonákat jelent. Hanem valós védelmi képességeket.
    NATO meg olyan szövetség mint bármelyik a történelemebe ha mások jobban tudják érvényesíteni akaratukat akkor mi rovásunkra meg is teszik.

    Nézd meg a szlovák nyelv törvényt már nem piszmognak róla az EU-ba. Bezzeg minket bolhásék miatt bármikor megrónak.
    Ez is a magyarok kárára született. Közben a Szlovák miniszter elnők esetleges háborúról vizionál ha nem leszünk csendben ez a nagy helyzet.

    Még szomorúbb hogy egy tanácsadó vagy katona tisztje se súg neki oda pironkodva hogy ez túl erős. Izé elvesztenék a össze ütközést.

  19. Nemrég beszéltem egy volt katonatársammal. Ő mondta hogy a reptisztin 4 évente indítanak egy 15 fős Rep. és heli sárkányos osztályt. A suli elvégzése után 4 évet kötelesek szolgálni és utána mehetnek civilbe ha akarnak. És hogyne akarnának mikor 5x annyit kereshetnek. Igy folyamatosan kevés ember van, mert 4 évente csak a leszerelőket pótolják. (jó ezek csak a tisztek hadnagytól felfelé) A TH-sokról nem tudom hogy megy de azok nem mérnökök.

  20. Nézétek meg a Lengyeleket, vettek 48Db F-16-ost.
    Cserében odavitték egyes elemek gyártását, és tőlük rendeltek meg több hadihajó legyártását, sőt lengyel fejlesztésű és gyártású szállítógépeket vásároltak tőlük. Ha mindent összeadunk, kijön, hogy majdnem ingyen vannak a gépeik, és micsoda gépek! A Gripppppppen :) ellentételezési programnak mi is a haszna? Hol látjuk?

    A csapásmérő képességgel kapcsolatban pedig ne felejtsük el, hogy közel 100Db Su-22es még üzemben van mellette , nekünk is üzemben kellett volna tartani azokat a gépeket, esetleg modernizálni még régebben. Ugyanis SEAD és CAS képességünk azóta nincs mióta ezeket kivonták.Reptetnek a lengyelek még néhány MiG-29est is, ők már rájöttek, hogy a legolcsóbb, a folyamatos karbantartás.

  21. Pont azert vettunk Gripent, mert ez minden feladatra bevetheto. Nem kell melle csatarepulo. Szerintem penzkidobas lett volna a SU-22-eseket uzemeltetni. Amugy ha jol tudom nalunk 120%-os volt a gazdasagi ellentetelezes. Gyarakat epitettek nalunk es sok-sok magyar most olcson dolgozhat a svedeknek (de legalabb van munkajuk) :P

  22. 100 db Szu-22? Ez biztos? Nekem kicsit nagyank tűnik a szám.

    A SEAD képesség Szu-22 kapcsán kicsit „papíron megvan” a helyzet szerintem, mert éleseben tudtommal egyetlen orosz gépet sem használtak még erre, magyarán fogalma sem lehet senkinek, hogy hogyan, műkdönének élesben főleg az új rendszerek ellen, amik 20-30 éve nem nagyon léteztek.

    Az elég fejlett nyugati HARM képességeivel is volt gond 1999-ben. A Szu-22 Kh-25 (?) és Kh-58U rakétája picit régebbi és a szovjet elektronikai színvonalat képviseli és azon nincs mit szépíteni, hogy nem érte el a nyugatit.

    @MuldR

    A Gripennek 0 SEAD képessége van. Az RWR rendszere viszont elvileg messze veri a Szu-22 képességeit.

  23. És mit szoltok a Dél Koreai T/A-50 Golden Eagle-hez?

    Ez hasonló, ha nem jobb mind az L-159-es.

    1,4 mach maximális sebesség és ugyanúgy felfegyverezhető, valamint ez új gyártású nem 10+ éve raktáron áll így nem kell költeni a felújítására sem!

  24. Az egy dolog, hogy jóval potensebb, mint az L-159 Alca, de ezt az ára is mutatja, ami közelít a Gripenéhez, így értelmesebb lenne inkább újabb Gripeneket beszerezni

    Am meg bőven elég lenne nekünk gyakorlógépnek az Alca!

  25. Nemis tudom.

    Ha csak az ára lenne a kérdés egyértelmű, hogy az L-159-est kéne megvennünk de ha nézünk 1 összehasonlítást a három említett gépnél akkor az így fest:

    legolcsóbb: L-159 ALCA ára: 8-9 millió $ (+ a felújítás amiről jelenleg nem tudom hogy mennyibe kerülne de azt is úgy saccolom minimum 0,5m$ és ugyebár maximum 0,94 mach)

    Középáras: T/A-50 Golden Eagle ára: 21-23 millió $ ( új gyártású gépek és max 1,4 mach)

    Legpotensebb: JAS-39 GRIPEN ára: 45-50 millió $

    És akkor most lehetne számolgatni, hogy melyik típus lenne a legmegfelelőbb rendszerbeállítás és üzemeltetés szempontjából.

    Sajnos mindenképpen vennünk kell 1 századnyi gépet mert egyetlen század vadászrepülőnk marad 2010-től kezdve a migek és a 39-esek kivonását követően.

  26. És miért másik típust kellene venni? Miért nem több Gripent? Mi értelme van két típusból keveset rendszerben tartani? Az égvilágon semmi.

    A kérdés amőgy is hipotetikus, mert a 14 Gripenből, jó ha 5-6 röpképes most is…