|

Átesett szűzfelszállásán az első sorozatban gyártott Jak-130

A levegőbe emelkedett a Jakovlev tervezőiroda első, sorozatban gyártott Jak-130-asa. Ugyan az eseményre május 19-én került sor, ám csak most kommunikálták az eseményt.

A hivatalos bejelentés alapján a 32 perces repülés része volt annak a tesztsorozatnak, mely során a rendelő, azaz a légierő teszteli a végleges változat képességeit. A Nyizsnyij Novgorod-ban található Szokol Repülőgépgyár betonjáról startoló repülés során vizsgálták a gép stabilitását, manőverező késségét illetve a fel- és leszállási paramétereit és mindent rendben találtak.

Hazai megrendelést tekintve Moszkva jelenleg 60 kiképzőváltozat rendszeresítése mellett kötelezte el magát.

Jak-130 a 2005-ös MAKS-on

Jak-130 a 2005-ös MAKS-on ,

Oroszország még a 90-es évek elején jutott arra a következtetésre, hogy égetően itt az ideje a kiöregedett/kiöregedő cseh L-29 és L-39-esek leváltására valami új, modern gépet alkotni. A lehetőségre 5 tervezőiroda, köztük a Jakovlev ugrott. Az utóbbiak tervezete egy különösen modern, ámde csak szubszonikus gép volt. Mint később kiderült a cég 1993-ban kapott egy titkos partnert az olasz Aermacchi képében, akik az oroszokhoz hasonló cipőben jártak és a kiöregedő MB-339 típusuk utódját kívánták összehozni.

A két cég együttműködésének gyümölcse először 1994-ben, majd 1995-ben mutatkozott meg a nagyérdemű előtt, igaz ekkor még úgymond nullkilóméteresen, hiszen egy deka repült óra sem volt a sárkányban. A prototípus első repülésére 1996-ig kellett várni.

A két fél együttműködése egészen 2000-ig tartott, ami idő alatta Yak/AEM-130 név alatt került promótálásra a gép, ám ezután nem tudott zöldágra vergődni a végleges paraméterek tekintetében, így szétváltak útjaik. A közös alapon az olaszok Alenia Aermacchi M-346 néven fejlesztették tovább a gépet, melynek első repülése 2004-ben valósult meg.

Mivel avionikai rendszereiket leszámítva két gép igencsak megegyezik nem kis konkurenciát jelentenek egymás számára. Legalábbis ami az orosz és FÁK tagállamokon kívüli piacot illeti, a felsorolt országokban az olaszok nem indíthatják a gépüket. Jelenleg mindkét változat iránt mutatkozik külföldi érdeklődés és mindkét cég söpört már be exportsikert saját változatával. Mint beszámoltunk róla az olaszoknak az Egyesült Arab Emirátusok 48 gépre szóló tenderét sikerült megcsípnie az idén, míg az orosz változat első külföldi megrendelője Algéria lett 16 géppel. 2008-as orosz ipari források alapján a hazai megrendelésekkel együtt mintegy 150 gépre van rendelés.

httpv://www.youtube.com/watch?v=qaki6dp7pFM

Érdemes megemlíteni, hogy kategóriájában a Jak-130 igazi agresszív kis fenevad, komoly támadó potenciállal. Mint tavaly írtuk is, ezt Moszkva szeretné is kihasználni, továbbá a Jakovlev is dogozik a gép sokoldalúbbá tételén.

Anyagi támogatáás és igény esetén a tervezőiroda az alábbi változatokat tartja kivitelezhetőnek. Igazi kis mindenes, nemde?

Anyagi támogatáás és igény esetén a tervezőiroda az alábbi változatokat tartja kivitelezhetőnek ,