balesete után némi adalék érkezett az esethez.">
|

Adalékok az orosz atom-tengeralattjáró balesethez

2 nappal az orosz nukleáris meghajtású vadász-tengeralattjáró, az Akula-II osztályú Nerpa balesete után némi adalék érkezett az esethez.

Ugyan arra még várnunk kell, hogy megtudjuk, vajon mitől aktiválódhatott a tűzoltó rendszer, mely 20 ember – 17 hajógyári munkás és 3 tengerész – életét követelte.

A hétfői hírek alapján azt már biztosra lehet tudni, hogy a freont használó tűzoltó rendszer a tengeralattjáró orr részének első két blokkjában szedte áldozatait. Az eset óta a neten itt-ott keringő halon vs. freon kérdés is lezárásra került, hiszen ma megerősítették, hogy a vizsgálatok freont mutattak ki az áldozatok tüdejében. Az aktiválódó tűzoltó rendszer által bejuttatott freon kiszorította az oxigént a bent lévők fulladásos halálát okozva. Felmerül a kérdés, hogy a mindenkinél ott lévő személyes lélegző készülék miért nem mentette meg az áldozatokat. Erre egyelőre nem tudnak választ adni a szakértők. Mindenesetre két eset tűnik valószínűsíthetőnek: mivel az áldozatok döntő többsége hajógyári munkás, elképzelhető, hogy nem reagáltak elég gyorsan, pánikba estek, stb. Illetve kérdés, hogy a tengeralattjáró jelzett-e (sziréna) a rendszer aktiválása előtt, avagy a tűzoltó rendszer ezen része is hibás volt, így a legénység már csak akkor kapcsolt, amikor már sokaknak késő volt. Esetleg ez a kettő együttesen.

Nerpa
A Nerpa visszatérés közben a Bolshoi Kamen hadikikötőbe vasárnap

Igaz, hogy a szóban forgó tengeralattjárót 1991-ben kezdték építeni, hogy aztán anyagi problémák miatt hosszú évekre felfüggesszék azt, de a Nerpa nem az Akula-osztály első egysége, hanem a 11. Azaz egy bejáratott, kipróbált és bevált konstrukcióról van szó. Így bizony felmerül a kérdés, hogy szerencsétlen véletlenről van-e szó, avagy a hosszú évek kihagyása nem-e hagyott komoly sebet az Akula-osztállyal kapcsolatos gyártási ismeretek és főleg minőség-ellenőrzés területén.

Illetve, hogy a tengeri tesztek levezérlése kapcsán mi a helyzet. Szintén a hétfői információk alapján a Nerpa szardíniás dobozként futott ki: az orosz haditengerészet nyilatkozata alapján fedélzetén 208 fős legénység tartózkodott. Ehhez tartozik egy másik szám is, mégpedig az Akula-II-esek standard legénységének mérete: 73.

„Egy tengeralattjáró tesztjei alatt a legsérülékenyebb. A hadtengerészek és civil személyek alkotta igen nagy létszámot nagyon nehéz összehangolni” – nyilatkozta a RIA Novosti hírügynökségnek egy nyugalmazott tengeralattjárós tiszt, Gennady Illarionov.