|

Újabb SSN-el bővült a U.S. Navy

A connecticut-i Groton a Virginia-osztály bővölésének volt szemtanúja tegnap: a General Dynamics alá tartozó Electric Boat átadta a haditengerészet legújabb, legmodernebb vízalatti vadászát, az első Block II-es Virginiát. Méghozzá nem is akármilyen teljesítménnyel.

Az Electric Boat munkásai kitettek magukért, hiszen az New Hampshire (SSN-778) 8 hónappal a határidő elött átadásra került. "Számos gyártási és feldolgozási fejlesztének köszönhetően az Electric Boat 71 hónap alatt elkészült a New Hampshire-el, 16 hónappal gyorsabban, mint az osztály névadójával. Más szempontból nézve a hajó vízre bocsátása és átadása közti időt az első hajó 14 hónapjáról kevesebb mint 6 hónapra szorítottuk le a New Hampshire esetében." – mondta el az Electric Boat igazgatója John Casey a hajó átadása során. Azaz mind az építés, mint a tengeri tesztek rekord idő alatt lezajlottak.

SSN-778 a Temzén
A New Hampshire a connecticut-i Temzén (nagyítható)

Nem mellékesen 54 millió Dollárral olcsóbban hozták ki a hajót. A keresztelőre egyébként júniusban került sor, azóta folytak a hajógyári tengeri tesztek. A haditengerészet további teszteket hajt majd még végre a legénység kiképzése mellett, mielőtt várhatóan októberben a New Hampshire behajózhat a portsmouth-i haditengerészeti kikötőbe, hogy hadrendbe álljon és így megkapja a USS előtagot. A Virginia az Egyesült Államok első olyan tengeralattjáró osztálya, melyet a Hidegháború utáni jelentősen megváltozott viszonyokhoz igazodva rendkívül széleskörű feladatok ellátására terveztek. Ezen hajók a partközeli vizekben ugyanolyan jól helytállnak, mint az óceánok mély vizében. A SEAL csapatok szállítására kiemelt figyelmet fordítottak a tervezés során.

A Virginia-osztály keresztmetszeti rajza
A Virginia-osztály keresztmetszeti rajza (nagyítható)

A meglehetősen borsos árú és nagyrészt emiatt mindössze 3 hajót megért Seawolf-osztály olcsóbb alternatívájaként illetve szintúgy a kiöregedő Los Angeles osztály leváltójaként a Virginia-osztályt 30 hajósra tervezik. Ugyanakkor még adódnak problémák pont az árcédulával. A 2,3 milliárd Dollár körüli összegre felkúszott hajónkénti összeget a vezetés elfogadhatatlannak tartotta, így megkezdődött a hajónként mintegy 400 millió Dollár lefaragását megcélzó "2 for 4 in 2012" nevű program. (2 hajó 4 milliárdért 2012-ben) A 2012-re tervezett 2 milliárd Dolláros határ elérésétől a Navy évente tehát 2 hajót rendelt volna. A Kongresszus nyomására ezt a dátumot azonban 2011-re hozták elő. A program vezetőjének márciusi összegzése alapján 2011-re is sikerül elérni a 2 milliárd Dollár/hajó összeget, hiszen márciusban ettől már csak 30 millió Dollár távolságban voltak