|

C-17-esek Skandináviába?

Elképzelhető hogy Finnország és Svédország közös stratégiai szállítógépflottát fog felállítani, mégpedig C-17-es teherszállítók vásárlásával. Egyelőre csak vizsgálják a lehetőséget, melynek célja a saját, illetve az Európai Unió Északi Harccsoportja növekvő igényeinek kielégítése. Az említett EU-s katonai erőt egyébként Svédország vezeti.

Skandinávia, vigyázat! Jövünk!
Skandinávia, vigyázat! Jövünk!

Finnország egyébként március 25-én jelentette be, hogy csatlakozik a NATO égisze alatt létrejövő közös C-17-es flotta üzemeltetőihez, Svédország pedig várhatóan április folyamán teszi meg ugyanezt. A két nem NATO-tag ország részt szeretne venni az ENSZ, az EU, illetve a NATO vezette kríziskezelő illetve humanitárius akcióban, ezért lenne szükségük komolyabb szállítókapacitásra. A közös szállítóflottához való csatlakozás minden bizonnyal kielégítené a két északi ország szállítási igényeit, azonban
Finnország más lehetőségeket is megvizsgált.

Sarkvidéki körülmények között is kiállta a próbát
Sarkvidéki körülmények között is kiállta a próbát

Ezek egyike az említett Svédországgal közös Globemaster-vásárlás. A majd Magyarországon állomásozó közös NATO szállítóflottát eredetileg 13 ország tervezte üzemeltetni, minden állam a részvételével arányos mennyiségű repült órát kap majd a gépeken. Finnország évi 100, Svédország pedig 130-150 óra körül becsli a szükséges repült órák számát, melyre igényük lenne.

Melóra, vagy megrendelésre várva?
Melóra, vagy megrendelésre várva?

Egyelőre a beszerzés terve csak elméleti, nem tudni, hogy mekkora az esélye a két skandináv állam közös repülőgép-vásárlásának, arról sincs hír, hogy hány példányt vásárolnának, az azonban biztos, hogy jót tenne a Boeing Long Beach-i gyártósorának: a C-17-esre érkező rendelések hiánya miatt ugyanis a cég az összeszerelő-üzem bezárását tervezi. Az Amerikai Légierő ugyan szeretne további C-17-eseket vásárolni, de erre csak akkor lesz esélyük, ha a Kongresszus megszavazza rá a pénzügyi fedezetet.