|

Tornádóban megsérült az E-4B géppark fele

Napokban közzétett információk alapján a nebraskai Offut légibázisra június 16-án este lecsapott tornádóban 10 gép sérült meg, köztük a bázison települő, légi bevetésirányítási feladatkörű E-4B Nightwatch géppark fele – azaz 2 ilyen gép.

E-4B vontatása hangárból

A 4 db E-4B Nightwatch egyikének vihar előtti biztonságba helyezése egy 2009-es fotón. U.S. Air Forc Photo by Josh Plueger,

Az ún. tornádó folyosóban (Tornado Alley) elhelyezkedő Nebraska államban a tornádó szezonban résen kell lenni, nem is nagyon fordul elő ilyen eset. A szóban forgó tornádó úgy tűnik most meglepte a légibázist, nem sikerült minden kint lévő gépet időben hangárba helyezni.

A vihart a bázis áramellátása mellett biztosan megsínylette az egyik hangárblokk is. 55th Wing Public Affairs Photo,

A korrigált Fujita skálán EF1 besorolású, azaz mérsékelt pusztító erejű tornádóban 7 db RC-135 is megsérült, ezek azóta már újból teljes mértékben bevethetőek. A vihar besorolása és az RC-135-ösök rövid javítási ideje alapján vélhetően a 2 db B747-es variáns sem károsodhatott nagy mértékben, ám az illetékesek erről nem tettek nyilatkozatot. Annyit lehet csak tudni, hogy az amúgy mindig készenlétben álló példánynak semmi baja nem esett.

A bázis közösségi oldalain közzétett információk alapján június 18-án állt vissza eredeti szintre az áramellátás és 21-ével ment minden úgymond a megszokott kerékvágásban.

E-4B Nightwatch verőfényes napsütésben

Az E-4B géppark egyik példánya a kaliforniai Travis légibázison 2017. június 9-én. U.S. Air Force photo/Staff Sgt. Nicole Leidholm,

Az E-4B Nightwatch feladatkörét tekintve légi bevetésirányító központ az Egyesült Államok elnöke és a védelmi minisztere (vagy helyetteseik) által formált ún.  National Command Authority számára. A 70-es évek közepén szolgálatba állított gépekre akkoriban ragasztotta a sajtó a doomsday plane (végítélet repülőgépe) megnevezést, hiszen eredetileg arra lett felkészítve, hogy egy globális konfliktus esetén is megbízható túlélési képességgel rendelkező vezetési állást biztosítson egy, a Szovjetunióra mért megtorló atomcsapás levezényléséhez.

A 4 gép közül egy mindig készenlétben áll és ha az Egyesült Államok elnöke külföldre utazik, akkor az Air Force One-t mindig kíséri egy E-4B is, mely az elnöki gép desztinációjához közeli, de egy másik reptéren száll le. Részben azért, hogy mindig készenlétben álljon, részben arra az esetre, ha az Air Force One esetleg meghibásodna. A típus amúgy jellemzően a védelmi miniszter által van használva a külföldi látogatások ideje alatt.

E-4B Nightwatch az Al Dhafra légibázison Jim Mattis amerikai védelmi miniszter Egyesült Arab Emírségekben tett februári látogatásakor lencsevégre kapva. DOD photo by U.S. Air Force Tech. Sgt. Brigitte N. Brantley,