|

Csuklótörés a világ legharciasabb csapatszállítóján

Amikor az idei sorozatot terveztük a Discovery Channelnek (ami Attraktor helyett már Xtractor néven fut), tudtuk, hogy katonai témákat is fel kell dolgoznunk, hiszen az a tapasztalat, hogy ezek a legnépszerűbb epizódok. Ekkor jött a hír, hogy az amerikai hadsereg (az ukrajnai fejleményektől nem függetlenül) komoly csapatmozgásokat tervez Kelet-Európában. Ez konkrétan azt jelentette, hogy több nagyon érdekes eszköz idejön hozzánk, amiket már csak meg kell filmesíteni.

Az M2 Bradley volt az egyik kiszemelt célpont, ami elvileg csak egy csapatszállító, de közben mégis állig fel van fegyverezve, a harci tapasztalatai is legendásak, egyértelmű volt, hogy helye van a sorozatban. Az amerikai hadsereg meglepően nyitott volt – a felvonulásuk értelme épp az volt, hogy megmutassák, mi mindent hoztak a térségbe, logikus, hogy a tévés megjelenés sem volt ellenükre.
A helyzeten csak az rontott, hogy Dávid a forgatás legelején kizuhant az egyik teherautóból (valamibe beakadt a cipője), és eltörte a kezét – igaz, ez csak este derült ki a Honvéd kórház sürgősségi osztályán, addig csak annyit tudtunk, hogy kicsit fáj, megduzzadt, de Dávid végigcsinálta a napot, bár érthető módon a szokásosnál visszafogottabban ugrált a Bradley körül.

M2 Bradley

M2 Bradley ,

A csapatszállító története nagyon érdekes, annak idején a sokkal egyszerűbb (és védtelenebb) M113 utódjának szánták, de a fejlesztés során egyre újabb és újabb igények érkeztek a hadseregtől, így lett egyre nagyobb és nehezebb a gép. Eredetileg egy sima csapatszállítónak indult, ami 11 katonát gyorsan és viszonylag védetten eljuttat a frontra. Később kitalálták, hogy jó lenne, ha felderítői feladatokat is el tudna látni, ehhez viszont szükség volt egy toronyra. De a toronnyal a gép túl nagy és könnyebben észrevehető lett, így fegyverekkel is jócskán el kellett látni, hogyha már valaki észrevette, akkor meg is tudja védeni magát. Így viszont a csapatszállító annyira fenyegetőre sikerült, hogy a harctéren kiemelt célponttá vált, így alaposan fel kellett páncélozni. Így lett a gyors, könnyű és kicsi járműből egy nagy, agyonpáncélozott és rettenetesen felfegyverzett harci eszköz, amiben viszont a végén már csak hatan fértek el.

Mondjuk ennek meg is lett az eredménye, az Öböl-háborúban több ellenséges járművet lőttek ki Bradley-k mint az Abrams tankok – igaz ezt az általunk kérdezett amerikai katonák azzal magyarázták, hogy egyszerűen sokkal több Bradley-jük van, mint Abramsük.

Az amerikaiak egyébként nagyon készségesek voltak, mindent megmutattak, mindent összefogdoshattunk, sőt a veszélytelenebb dolgokat saját kezünkkel csinálhattuk. Ilyen volt például a torony mozgatása, ami tényleg gyermeki örömmel tölti el az embert, ilyesmit mi csak a számítógép vagy a konzol képernyője előtt csinálunk. Persze éles helyzetben nem vigyorognánk ilyen felhőtlenül, de a katonák elmondása szerint ha nem is olyan védett, mint egy Abrams, azért a Bradleyben is eléggé biztonságban érzik magukat. Az Öböl-háborúban is a legtöbb Bradleyt nem az ellenség, hanem saját tűz pusztított el, újabban viszont az IED-k, azaz házi robbanóeszközök jelentik rá a legnagyobb veszélyt.

Az Attraktorral már sok szovjet harci eszközt kipróbáltunk a BTR-től a PTSZ-en át a T-72-esig, és valamiért azt gondoltuk, hogy az amerikai gépek sokkal kényelmesebbek vagy kellemesebbek lesznek, de az a helyzet, hogy belülről egy Bradley is pont olyan szűk, mint bármelyik keleti kortársa. Hátul elvileg hét embernek van hely, de valójában ez csak hat ülést jelent, ahol a hatodik néhány centivel szélesebb, na, ott kéne ülnie az utolsó embernek. A toronyban is pont annyi hely van, mint egy szovjet gép tornyában – persze ezen nincs mit csodálkozni, sehol nincsenek felesleges centiméterek (hiszen azok a rejtőzködést nehezítenék), ami hely van, oda meg be kell zsúfolni az emberek mellett a motort, üzemanyagot, páncélt, lőszert, fegyvereket – a végeredmény pedig mindenhol a szűk hely lesz.

De a tatai hadgyakorlaton együtt gyakorlatoztak T-72-esek, BTR-ek és Bradley-k, a régi ellenségek együtt küzdöttek a XXI. századi fenyegetések ellen – ami kétségtelenül megkapó látvány volt. És erről mindenki meggyőződhet az Xtractor március 15-én kedden 22:00-kor kezdődő premier epizódjában a Discovery Channelen. Ismétlés szombaton 13:00-kor és vasárnap 11:00-kor – a sorozatban az amerikai katonai eszközök mellett rengeteg csodálatos gép lesz az önvezető traktortól a szupervonaton át az A-380-as óriásrepülőig.


—–
Xtractor