|

2030-ra készülhet el a Leopard 3?

A német védelmi minisztérium pénteki parlamenti bejelentése alapján aktív egyeztetések folynak a német és francia kormány között egy közös fejlesztésű, új generációs harckocsi létrehozásáról.

Markus Grübel védelmi miniszter helyettes arról beszélt, hogy 2015-2018 között közös tanulmányok készülnek majd a szükséges technológiák és koncepciók területén. A vélhetően majdan a Leopard 3 nevet kapó típus elkészültének tervezett dátumát 2030 környékére, a Leopard 2 hadrendben állításának 5 évtizedének végére teszik az értesülések. (A nagyon sikeres Leopard 2 hadrendbe állítása, az amerikai M1 Abrams-et 1 évvel megelőzve, 1979-ben kezdődött meg.)

Mielőtt valaki még azt gondolná, hogy a T-14 Armata Győzelem napi bemutatkozása a fő kiváltó ok érdemes megemlíteni, hogy ezen fejlesztés anyagi támogatásának előkészítéséről már a tavalyi évben is lehetett olvasni. Ez persze nem akadályozta meg az orosz illetékeseket, hogy lecsapjanak a magas labdára: az orosz védelmi szektorért felelős miniszterelnök-helyettes, Dmitrij Rogozin egy vasárnap esti tv műsorban beszélt erről, melynek lényeg úgy foglalható össze, hogy lám, a németek és a franciák 2030-ra új harckocsit akarnak összehozni, azaz mindössze 15 évvel maradnak el az orosz fejlesztésektől. Rogozin mindezt azzal fűszerezte, hogy az orosz harckocsi fejlesztés a T-34-es óta mindig a nyugati fejlesztések előtt járt.

Nos időnként valóban, de ez azért egy igen merész kijelentés volt. Persze Rogozintól nem idegenek az ilyen jellegű megnyilvánulások. :)

A T-14 Armata egyébként még fejlesztés alatt áll, nem végleges a konstrukció. | Fotó: Vitaly Kuzmin

A T-14 Armata egyébként még fejlesztés alatt áll, nem végleges a konstrukció. | Fotó: Vitaly Kuzmin ,

T-14 Armata egyébként még fejlesztés alatt áll, nem végleges a konstrukció. | Fotó: Vitaly Kuzmin">

Ha Európa következő generációs, élvonalbeli harckocsijának fejlesztése tényleg zöld utat kap, akkor az a Leopard 2-vel ellentétben valóban német – francia fejlesztés lesz – ha más miatt nem is, akkor azért, mert a Leopard 2 összehozásáért felelős, családi tulajdonban lévő Krauss‐Maffei Wegmann közös vegyesvállalatot hoz létre a francia állam tulajdonában lévő Nexter vállalattal.

A Leopard 2-ből majdnem 3500 példány került legyártásra – ezek egy része ma már Európán kívül állnak hadrendben. A típus legújabb alváltozata a kifejezetten városi környezetre (is) optimalizált Leopard 2A7+

A 90-es évek elején gyártásba került, a 900-as darabszámot alulról verdeső Leclerc a német kollégájánál sokkalta kisebb exportsikert könyvelhetett el: a francia szárazföldi erőkön felül az Egyesült Arab Emírségek állította hadrendbe – majdnem ugyanakkora darabszámmal, mint a franciák.