|

Képek a J­-11D prototípusáról

Kínai internetes fórumokra felkerült fotók tanúsága szerint áprilisban levegőbe emelkedett a J­11 egy új változatának a prototípusa.

J-11D-prototype-2015

Április 30-­án felkerült fotókon egy új prototípus látható D1101 oldalszámmal és J-­11D 
elnevezéssel. Az új változaton a legnagyobb eltérést a régebbi Flanker változatokhoz képest 
a megváltozott orr rész jelenti, – főleg a radart borítása – ami alapján arra lehet következtetni, 
hogy  az  új  burkolat  alatt  egy  új AESA radar  található. Ehhez  hasonló  burkolat  található  a 
legújabb J-­10B esetében is, amit szintén AESA radarral láttak el.

Az első képek amin az új radart tesztelték 2013-­ban jelentek meg, de azon egy gyári 
berepülőgép volt látható, amit más részegységek berepülésére is használtak.

Más látható különbségek ami a régebbi típusoktól eltérnek, azok a kompozit anyagok 
szélesebb  körű használatára  utalnak,  főleg  a  beömlőnyílások  környékén  amivel  valószínűleg  a 
radarvisszaverődést is csökkenteni szeretnék.

A prototípuson megfigyelhető szárnyvégi indító is változáson esett át, ami meg arra 
utalhat, hogy egy újfajta infravörös rakétát rendszeresítenek majd a típushoz. Ezt a típust is 
felszerelték egy előrenéző infravörös kamerával, (IRST) de ameddig a régebbi változatokon 
az a pilótafülke előtt, középen volt elhelyezve, ezt most jobbra tolták el, hasonlóan mint a 
hajófedélzeti J-­15 esetében. Ezzel a lépéssel visszakanyarodtak az eredeti Szuhoj kialakításhoz, 
ugyanis ezeknél is aszimmetrikus elrendezést használtak.

A különböző fórumokon rengeteg találgatás látott napvilágot, amit egyelőre 
semmilyen konkrét forrás nem támaszt alá, viszont hihetőnek tűnnek. Ilyen például, hogy a 
gép egy új fly-­by-­wire rendszer kapott, új kialakítású pilótafülkét, valamint új REH felszerelést.

A hajtómű megváltozott színéből szintén csak találgatni lehet, de elképzelhető, hogy 
a WS­10A új változata került a gépbe, mely már megnövelt tolóerővel és üzemidővel 
rendelkezik az elődhöz képes, valamint ez a változat már egy hazai fejlesztésű FADEC (full 
authority digital engine control) rendszert kapott.