|

Úton a Prince of Wales

Úton van a második Queen Elizabeth-osztályú hordozó, a Prince of Wales, legalábbis egy része, amelyet hajóra tettek és útnak indítottak az egység összeszerelésének helyszínére.

A tervrajzon a nem túl fantáziadús 7-es felső blokknak keresztelt rész valójában a hajó egyik legjellegzetesebb modulja, az elülső tornya. Innen irányítják a hajót, tulajdonképpen nevezhetjük a hordozó agyának is, ennek megfelelően közel száz, a működéshez nélkülözhetetlen rendszert tartalmaz. A tornyot 2013 decemberében kezdték el építeni Glasgow-ban, majd első útját gurulva, pontosan 144 keréken tette meg az uszályig, amellyel eljuttatják a Glasgow-tól alig 70 km-re levő Rosythba. A probléma ott van ezzel, hogy szárazföldön nem megoldható a szállítás, ezért kénytelenek hajóval elvinni az ominózus részt az összeszerelés helyszínére. Ezt általában észak felé, Skóciát megkerülve szokták megoldani, azonban a meteorológusok viharos időt jósoltak arrafelé, ezért most dél felé indult el a csomag, hogy megkerülje Nagy-Britanniát, illetve hogy elhaladjon a két Queen Elizabeth-osztályú hordozó majdani otthonául szolgáló Portsmouth előtt is. Érdekesség, hogy a www.maritraffic.com oldalon ide kattintva nyomon követhető a Strathdon névre hallgató vontatóhajó útja, amely a tornyot hordozó uszályt vonszolja.

Így néz ki egy hajó „agya” | Forrás: BAE Systems ,

Az idősebb testvér, a HMS Queen Elizabeth a befejezés szakaszában 2014 decemberében | Forrás: Wikipédia

Az idősebb testvér, a HMS Queen Elizabeth a befejezés szakaszában 2014 decemberében | Forrás: Wikipédia ,

További érdekesség, hogy a híd ablakai az adott emelet teljes magasságát kitöltik, tehát jó két méter magasak a minél jobb kilátás érdekében. Emellett még ellenállóak is, úgy tervezték őket, hogy akár egy leszakadó rotorlapát becsapódásának is ellenálljanak, ami – mivel a fegyveres erők veszélyes üzemnek számítanak – valós veszély lehet egy repülőgép-hordozón.

Az osztály első tagjának, a HMS Queen Elizabeth hajótestének építését 2013 novemberében fejezték be, azóta a belső rendszerek beszerelésével telik az idő. Várhatóan 2016-ban kezdődnek meg az első tengeri tesztek a Brit Királyi Haditengerészet eddigi legnagyobb hajóival.