|

HTKA Hírhalom 2015. 5. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 5. hét

Két amerikai tengerészgyalogos vesztette életét január 25-én egy helikopter balesetben. A 3. tengerészgyalogos repülő ezred állományába tartozó helikopter fedélzetén repültek Dél-Kaliforniában, míg ezidáig ismeretlen okokból forgószárnyasuk lezuhant, és sérüléseikbe mindketten belehaltak. További információk nem láttak napvilágot az esetről.

Két balszerencsés eset is történt az Ecuadori Légierő Dhruv helikoptereivel az elmúlt hónapban. Először január 13-án érte baleset az egyik példányt kiképzőrepülés közben, ennek kivizsgálására pedig Indiából érkezett egy csapat. A típus repüléseit nem állították le, ennek pedig súlyos következményei lettek, történt ugyanis, hogy január 27-én, miután a Tena légibázisról felszállt az egyik példány, tűz ütött ki a fedélzeten. Az incidensben ketten megsérültek, a megmaradt Dhruv-ok repüléseit pedig leállították. Mivel a 2009-ben 7 példányt rendeltek, és 2 már korábban kiesett balesetek miatt, így a tilalom már csak 3 forgószárnyasra vonatkozik.

Kép az egyik 2009-ben elvesztett példányról

Kép az egyik 2009-ben elvesztett példányról ,

A Brit Királyi Haditengerészet korábbi vezetője, Lord West of Spithead arra kérte a Védelmi Minisztériumot, hogy vegyék fontolóra egy régi hagyomány folytatását, és az F-35B-t nevezzék át Sea Lighting-ra. A Royal Navy több régebbi olyan merev szárnyúja is megkapta a „Sea” kifejezést neve elejére, melyet eredetileg szárazföldre terveztek, így lett a Spitfire-ből Seafire, a Fury-ból Sea Fury vagy a Harrier-ből Sea Harrier.

F-35B hagyományos felszállás közben

Szárnyal a BK-1, az első brit F-35B | Fotó: Tom Harvey, Lockheed Martin ,

Az Eglin légibázison folyik az F-35 minden időjárási körülmények közötti tesztelése. A Patuxent River haditengerészeti bázisról szállították át a BF-05-ös számú F-35B-t a 6 hónapos próbák sorozatára, melyhez a 96. tesztelő ezred McKinley éghajlati laboratóriumát veszik igénybe. Az F-35B-t többek között extrém szélnek, napsugárzásnak, ködnek, páratartalomnak, esőnek, havas esőnek, hónak, jegesedésnek és légörvényeknek teszik ki.

Extrém napsugárzással bombázzák a BF-05-öt | Fotó: Michael D. Jackson

Extrém napsugárzással bombázzák a BF-05-öt | Fotó: Michael D. Jackson ,

Itt a jeges felhőben repülést szimulálják | Fotó: Michael D. Jackson

Itt a jeges felhőben repülést szimulálják | Fotó: Michael D. Jackson ,

Csehország érdekelt lenne egy Gripen kiképzőközpont felállításában. Az elképzelést a cseh védelmi miniszter, Martin Stropnický vetette svéd kollégája, Peter Hultqvistem elé. Az ötlet felkeltette a magyar és szlovák védelmi minisztériumok érdeklődését is.

Lassan halad a Royal Air Force Tornado-inak ütközést elkerülő rendszerrel való felszerelése. Az egész program káosz, a rendszer szükségességéről 2012-ben döntöttek 20 évnyi vitázás után, mikor két gép összeütközött a levegőben 3 pilóta halálát okozva ezzel. 3 év alatt a 100 Tornado-ból 8-ra került fel a TCAS II elnevezésű berendezés, és azokkal sincs minden rendben: az eszközt eredetileg a jóval kevésbé mozgékony utasszállítókra tervezték, így probléma merült fel a működésében a vadászbombázók fedélzetén.

Jól halad az új-zélandi P-3K tengerészeti járőrgépek modernizálása. A 7 éves projekt során már elvégezték az összes fizikális módosítást, így már csak a szoftverek integrálásával maradt munka. A gépek új fedélzeti számítógépet, radart, különböző antennákat kaptak a felújítás során. Meglepő módon, a mai trendekkel ellentétben ez a program az eredetileg számolt költségkeret alatt valósult meg, 332,3 millió dollárból.

A 2016-os amerikai hadi költségvetésben biztosítanak alapot először a DARPA számára, hogy megkezdje a 6. generációs vadászgépekkel szemben támasztott követelményrendszer kidolgozását. Az elképelések között jelenleginél szélesebb tartományú lopakodó képesség, a hiperszonikus sebesség és az új borítás, amelytől az sem lenne baj, ha öngyógyító képességgel rendelkezne.
A F-22 és F-35 utódlásának kérdésében az igények elé mentek a gyártók, a Boeing már 2010-ben bemutatta koncepcióját, ezt 2012-ben követte a Lockheed Martin, és mivel a Norhtrop Grumman sem akar nagyon lemaradni, ők két hete hozták nyilvánosságra elképzeléseiket a 6. generációval kapcsolatban.

Az Amerikai Légierő hivatalosan is bejelentette, hogy az elnöki különgép leváltására kiírt tendert a Boeing B747-8 nyerte. A jelenleg Obama és stábjának szállítására használt két VC-25-ös is a Jumbo Jet korábbi verzióján alapul, így logisztikai szempontból is előnyös lehet a döntés. Szerződés még nem született, a részletekben még meg kell egyeznie a két félnek.

A világszerte ismert típus Mount Rushmore felett | Fotó: USAF

A világszerte ismert típus Mount Rushmore felett | Fotó: USAF ,

Zöld jelzést kapott a Predator XP pilóta nélküli gép eladása az Egyesült Arab Emírségekbe. Az arab állam két éve rendelte meg a jól ismert Predator export változatát, ám eddig kellett várniuk az eladás engedélyeztetésére.

A vadászbombázók és könnyű csapásmérő repülőgépek mellett Afganisztánban a harcoló erők közvetlen légi támogatásában fontos szerepet játszanak be az USAF AC-130 csatarepülőgépei, melyek felett viszont lassacskán eljár az idő. Jelenleg 37 példány üzemel, ezek közül a Vietnami háborúban is bevetett AC-130H Spooky verziókat vonják ki a szolgálatból. A csökkentés után 26 gépet vethetnek majd be, a következő leosztásban: 14 AC-130U, melyek egy 25 mm-es Gatling rendszerű GAU-12-vel, egy 40 mm-es gyorstüzelő ágyúval és egy 105 mm-es tarackkal vannak felszerelve, valamint 12 AC-130W, melynek a legnagyobb űrméretű csöves fegyverük 30 mm-es, ám képesek a Grifin rakéták és a GBU-39 SDB bombák bevetésére is.
A régi gépek mellett néhány új példányt is kap majd az USAF, melyekről eldőlt, hogy az U verzióhoz hasonló fegyverzetet kapnak majd. Az AC-130J Ghostrider jelölésű típusnál azért esett a választás a csöves fegyverekre, mert míg egy Griffin rakéta 125 000 dollárba kerül, addig egy lövedék a 105 mm-es tarackhoz 400 dollár. Az első két példány még nem fogja megkapni a 105 mm-es fegyvert, azt a harmadik gépbe építik be elsőként. Az új csatarepülők szállító feladatkörű C-130J-k átalakításával születnek majd, de azok önvédelmi képességeit bővíteni kell, mert míg az infravörös önirányítású fegyverek ellen bevethetik a hagyományos infra csapdákat és a lézeres eltérítőrendszert, a radaros irányítású rakéták ellen csupán dipólkötegek szórásával védekezhetnek, így szükségessé válik a típus felszerelése aktív elektronikus zavaróberendezéssel.
A legkülönlegesebb a Block 40-es verzió lehet, feltéve ha elkészül. A tervek szerint a típusból 0-7 közötti darabszámot állítanának szolgálatba, támadásait pedig a törzs aljából kiengedhető lézerfegyverrel hajthatja végre.

AC-130 ATL-el tüzel egy grafikán

AC-130 ATL-el tüzel egy grafikán ,

Új légiharc rakéta közös fejlesztéséről írt alá szándéknyilatkozatot Japán és Nagy Britannia. A megegyezésre akkor került sor, amikor a japán külügyminiszter, Fumio Kishida és a védelmi miniszter Gen Nakatani Londonban találkozott a brit külügyi államtitkárral, Philip Hammond-al és Michael Fallon védelmi miniszterrel január 21-én.

Izraelben döntöttek a régi C-130H Herculesek modernizálásáról. Az újonnan érkező C-130J-k mellé az öregebb gépek szolgálatára is szükség van még a Földközi-tenger partján fekvő országban. Megújul a gépek avionikája, köztük a navigációs rendszer, az önvédelmi berendezések, a pilóták Head Up Displayt kapnak. Az átalakítás másik fontos része a szárnyat a törzzsel összekötő rész kicserélése, ezzel növelve a gépek élettartamát.

Az első ausztrál F-35-ös pilóta, Andrew Jackson két héttel ezelőtt kezdte meg kiképzését a típusra az Eglin légibázison. Az első repülésére még kell várnia néhány hónapot, de addig is szimulátorban tanulhatja meg a típus kezelésének csínját-bínját. A második pilóta, David Bell az év közepén csatlakozik majd Andrew-hoz Amerikában.

Márciusban megkezdődhet a BrahMos légi indítású változatának tesztelése. A hiperszonikus hajó elleni rakéta adoptálása egy vadászbombázó fedélzetére nagy munka, hisz eredeti tömege 3000 kg, ezt a légi indítású változatnál 2500-ra mérsékli a gyorsító fokozat elhagyása, ám ez még mindig hatalmas teher. Másik gond a mérete, ezért csak a nagyibb vadászbombázók vihetnék harcba, mint a Szu-27 és családfája. Az Indiai Légierőben a Szu-30MKI kapja majd meg a fegyvert, így a légi tesztekhez is a típus egy felkészített példányát alkalmazzák. A hírek szerint már mind a rakéta, mind a repülőgép készen áll az első próbákra, megtörtént az integráció, így márciusban sort keríthetnek az első indításra.

Szu-30MKI és a BrahMos

Szu-30MKI és a BrahMos ,