|

HTKA Hírhalom 2014. 40. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 40. hét

Újabb 4 darab EMB-314 Super Tucanot szállított le az Embraer Indonéziának szeptember 26-án. A TT-3105, TT-1306, TT-1307, TT-1308 farokszámú kiképző és könnyű támadó gépek helyi idő szerint délután 2-kor érkeztek meg a Abdul Rachman Saleh reptérre.

Az első indonéz Super Tucano-k

Az első indonéz Super Tucano-k ,

Ellentétes információk érkeznek az indiai Mirage 2000 flotta háza tájáról. A gépek egy része, körülbelül a 49 példány negyede repülésképtelen állapotban vesztegel, köszönhetően az akadozó és lassú alkatrészellátásnak. A felek bürokratikus okok miatt évekig nem egyeztek meg az utánpótlás szállításáról, ennek következményeként néhány példányt földhöz ragasztottak, hogy azok kannibalizmusával tartsák fenn a többi gép bevethetőségét. A típus javítását és mélységi karbantartását a Gwalior-ban található szerelőüzemben végzik, ahol néhány alkatrész gyártását is folytatják, de úgy tűnik, ez nem elég a helyzet megoldásához.
Mindemellett, a gépek modernizációja akadálymentesen folyik. Az egy éve és egy napja szűzfelszállását végző első két Mirage 2000-5 Mk2 két hónapon belül visszakerülhet Indiába, és hamarosan a modernizáláson átesett 3. példány is a levegőbe emelkedhet. A többi példány átalakítására a Hindustan Aeronautics Limited üzemeiben kerül sor, a Thales embereinek felügyelete alatt. A munkára rájuk háruló 48 példány átépítésére 7 évet kapnak.

Mirage 2000-5 Mk2 első felszállása | Fotó: IAF

Mirage 2000 Mk2 első felszállása | Fotó: IAF ,

Más problémát is akadnak Indiában, a Védelmi Minisztérium adattárolójáról ugyanis eltűnt egy döntő fontosságúnak titulált fájl a Hawk AJT kiképzőgépek beszerzésével kapcsolatban. Vizsgálatot indítottak az ügyben, mely a gépek beszerzésében jelentős késedelmet okoz. Az Indiai Védelmi Minisztérium 2004. márciusában rendelt 66 példányt a világszerte ismert Hawk hazai igényekhez formált változatából, majd 2010 júliusában ezt a mennyiséget fejelték meg további 57 példánnyal, kielégítve ezzel az Indiai Légierő és Haditengerészeti Légierő igényeit.

Forrás: BAE Systems

Sutba dobták a korábban favorizált Hawk AJTS koncepciót | Forrás: BAE Systems ,

Az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (Organization for Security and Co-operation in Europe – OSCE) egy megbízással fordult a Schiebel vállalathoz még augusztus 13-án. A németek azt kapták feladatul, hogy az általuk használt Camcopter S-100 pilóta nélküli légi járművel megfigyeljék a kelet-ukrajnai harcokat, ezzel segítve az OSCE munkáját. A feladathoz 2 forgószárnyast használnak, a hozzájuk tartozó földi irányító állomásokkal együtt. A Camocopter radarral és kamerákkal biztosít valós idejű megfigyelést területről. A típus használatának szükségességéről a július 17-i események után döntöttek, mikor a felkelők lelőtték a Malaysian Airlines MH17-es járatát, 298 ember halálát okozva ezzel.

Camcopter S-100 | Fotó: Schiebel

Camcopter S-100 | Fotó: Schiebel ,

Érdekes információ látott napvilágot a dél-koreai F-35 beszerzés kapcsán: a 7 milliárd dolláros üzlet részeként a Lockheed Martin megvásárol és pályára állít egy európai építésű katonai műholdat Dél-Korea számára. Szöul elképzelése az volt az üzlet kapcsán, hogy a Lockheed 50%-os ellentételezéssel dolgozzon, azaz a vadászgépek árának 50%-át forgassa vissza a dél-koreai gazdaságba, és ennek egy részét képezné a műhold is. Utóbbinak sem típusát, sem gyártóját nem nevezték meg, annyit lehet tudni, hogy a Lockheed 2017-et nevezte meg a fellövés éveként.
Hasonlóan érdekes esetek gyakran történnek az ellentételezés kapcsán: talán még különösebb sztori, hogy 2005-ben Thaiföld az F-16-osok beszerzése kapcsán 80 000 tonna fagyasztott csirke megvásárlására kérte a Lockheed Martin-t.

Több dán védelmi szektorban dolgozó vállalat is adatlopásnak volt áldozata. A néhány évvel ezelőtti eset most került nyilvánosságra, 2008 és 2012 között gyakran hacker támadásnak volt kitéve a dán védelmi ipar. A hackerek az F-35 programról igyekeztek minél több adatot megszerezni, a szálak pedig úgy tűnik hogy Kínába vezetnek.
Néhány hete volt szó egy hasonló, néhány évvel korábbi esetről, akkor a kínai computer virtuózok izraeli védelmi cégek hálózatát törték fel.

Új kiképzőgépek álltak szolgálatba Bangladesben. A Kínától vásárolt K-8W típus a JL-8 továbbfejlesztett változata, digitális fly-by-wire rendszerrel és javított tulajdonságú HUD berendezéssel. Az elsőként átvett 4 példányt a Bangladesi Légierő pilótái repülték át a Bir Sreshto Matiur Rahman légibázisra szeptember 27-én, szombaton. Összesen 9 gépet rendeltek, ezzel ők lettek a típus harmadik üzemeltetői Bolívia és Venezuela után.

Hongdu K-8W Karakorum

Hongdu K-8W Karakorum a FAV színeiben ,

A Boeing mellett immár a Sikorsky is reménykedhet egy buja indiai helikopter rendelésben. Narendra Modi, az ország új miniszterelnökének USA-beli látogatása után került szóba az S-70B Sea Hawk megrendelése. 16 példányról lenne szó a haditengerészet részére, több mint egy milliárd dollár ellenértékében. A sikerrel a Sikorsky az NH Industries-t ütné ki a versenyből. A beszerzendő mennyiség jóval nagyobbra is nőhet: meg nem nevezett források szerint az Indiai Haditengerészet 123 forgószárnyas vásárlását helyezte kilátásba, amit minden bizonnyal így a Sikorsy söpörne be európai riválisa elől.

Biztosítottnak tűnik a Panavia Tornadok jövője. Szeptember 16-án volt a 40. évfordulója, hogy az európai 4. generációs vadászbombázók egyik legjelentősebb képviselője elvégezte szűzfelszállását, ennek megünneplésére pedig ceremóniát rendeztek a típus üzemeltetői. A 4 alkalmazó összesen 362 Tornado-t tart hadrendben az IDS és az ECR verziókból, a vadászfeladatú ADV már mindenhol kikopott az aktív szolgálatból. A 3 fejlesztő nemzetből kettőnél van hosszabb jövője a csapásmérőnek, Németország és Olaszország is a legalább 2025-ig tervezi üzemben tartani a típust. Hasonlóan gondolkodnak a Szaúdi Királyi Légierőnél is, 2025-öt adták meg ők is a legkorábbi kivonási dátumként. Németországban 85 példányt modernizálnának az ASSTA 3-as sztenderdnek megfelelően, Olaszországban pedig még 10-15 évig terveznek a típussal.
A Tornado legnagyobb üzemeltetője, a Brit Királyi Légierő az egyedüli, ahol 4-5 éven belül eltűnik az aktív szolgálatból. A jelenleg Irakban, Afganisztánban és Nigériában is bevetéseket teljesítő GR4-es verzió utolsó példányai 2018 vagy 2019-ben tűnnek el a légierő kötelékéből.

Olasz Tornado IDS | Forrás: DefenceIndustryDaily

Olasz Tornado IDS | Forrás: DefenceIndustryDaily ,