|

Még mindig reménykedik a Boeing

Bár az USAF inkább az üzleti gépekben látja a JSTARS-flotta váltótípusát, az amerikai gyártó reménykedik benne, hogy a Boeing 737-700-as lesz a befutó.

Az USAF évek óta gondolkozik a JSTARS-flotta leváltásán (a hajtómű-modernizáció ideiglenes megoldás volt csak), a jelenlegi álláspont szerint egy „lényegesen kisebb és hatékonyabb kialakítású” gépre van igényük, amely nagy valószínűséggel egy létező típus (várhatóan egy üzleti repülőgép) átalakításával fog majd megszületni (ahogy az izraeliek is tették).

A leváltásra érett E-8C a Boeing 707-esen alapszik

A leváltásra érett E-8C a Boeing 707-esen alapszik ,

A Bombardier a Global 6000-est, a Gulfstream a G550-est ajánlja, de a Cessna és az EMBRAER sem maradna ki a buliból. A Boieng azonban nem hagyná annyiban, az általuk ajánlott B737-700-as csak 3 méterrel hosszabb a G550-esnél, de a nagyobb méretet előnyükre fordítanák Seattle-ben: nem csak a kapacitása és tolóereje nagyobb a B737-esnek, az erősebb hajtómű több generátorral is megbirkózik, hisz az elektromos berendezések hűtése meglehetősen energiaigényes.

„Ha radarral, szenzorokkal, kommunikációs eszközökkel és kezelőpultokkal telezsúfolsz egy gépet, azok üzemeltetéséhez és hűtéséhez elegendő elektromos áramra van szükség, melyet egy nagyobb tolóerejű erőforrás jobban ki tud szolgálni” – méltatta a CFM56-os erényeit Rod Meranda, a Boeing JSTARS-programjának feje.

AZ amerikai gyártónak ráadásul gyűlik a tapasztalata a „fogyasztókkal”, hisz a szintén szenzorokkal és kezelőpultokkal telezsúfolt P-8A Poseidon tengerészeti járőrgép is a B737-esen alapul. Az ELINT-képességekkel is rendelkező Poseidon átalakításával megfelelő alapot kapnának a JSTARS-flotta leváltásához, főleg hogy a típus rendelkezik fedélzeti (Raytheon AN/APY-10 AESA) radarral is.

A Boeing P-8A Poseidon jó alapot szolgáltathat | Fotó: NAVAIR

A Boeing P-8A Poseidon jó alapot szolgáltathat | Fotó: NAVAIR ,

A JSTARS-flotta leváltásával egyszer már megpróbálkozott az USAF. Az MC2A (Multi-Sensor Command and Control Aircraft) program szülöttével egyszerre cserélték volna le az AWACS, a JSTARS és SIGINT/ELINT repülőgépeket is. A fejlesztéssel a Northrop Grumman, a Boeing és a Raytheon vállalatok voltak megbízva. A terv igen ambiciózus volt, de mégsem lett belőle semmi, végül beszüntették. A Boeing készített egy prototípust a B767-400ER-re alapozva, amit végül eladtak Bahreinnek. Érdekesség, hogy az E-10A (ez lett volna a váltótípus neve) AESA radarjának alapján készítette el a Northrop Grumman az új generációs RQ-4 Global Hawk gépek radarját.