|

Jövőre is növekszik Japán védelmi költségvetése

Ahogy Abe Sinzó miniszterelnökségének elmúlt lassan 2 évében mindig, ezúttal is a japán védelmi költségvetés emelkedése várható: a soron következő, 2015 áprilisával kezdődő költségvetési év összeállítása kapcsán a védelmi minisztérium 3,5 százalékos növekedést kérelmezett múlt hét pénteken.

Ha a kért emelés realizálódik, akkor a 2015-ös évben 5,05 billió japán jen, azaz aktuális értéken mintegy 48,7 milliárd dollárból gazdálkodhatnak majd a védelmi minisztériumnál. Nem meglepő módon vannak is már tervek arról, hogy a pénzmagnak a beszerzésekre jutó részét mikre fordítanák. Többek között megfinanszírozásra kerülne:

  • 20 db Kawasaki P-1 típusú tengerészeti járőrgép
  • 6 F-35A
  • 1 Sōryū osztályú tengeralattjáró
  • egy AEGIS rendszerű romboló

A nagy mennyiségű tengerészeti járőrgép egy ütemben történő kifizetése egyébként azon gazdasági politika része, mellyel hosszabb távon lényegében spórolnak: a hivatalos álláspont az, hogy a több éven át futó programok esetében a nagyobb tételekben történő vásárlásokkal az elkövetkező 5 év folyamán 700 milliárd jent tudnak megspórolni az által, hogy az egységárakat ilyen módon alacsonyabban tudják tartani.

A hazai fejlesztésű Kawasaki P-1 a Lockheed P-3 Orion váltótípusa lesz. | Forrás: Kawasaki Heavy Industries

Kawasaki P-1 | Forrás: Kawasaki Heavy Industries ,

Az értesülések szerint az újabb tengeralattjáróra 64,4 milliárd jent kívánna elkülöníteni a védelmi minisztérium, ami valamivel nagyobb összeg, mint a korábbi egységek árcédulája, azonban egy továbbfejlesztett, lítiumion-akkumulátort felvonultató példányról lenne szó.

Az alámerülve 4 200 tonna vízkiszorítású, 84 méter hosszú és derékban 9,1 méter széles Soryu-osztályból jelenleg 5 egység aktív.

Az alámerülve 4 200 tonna vízkiszorítású, 84 méter hosszú és derékban 9,1 méter széles Soryu-osztályból jelenleg 4 egység aktív. További 4 hadrendbe állítása van folyamatban. Összehasonlításképpen a Collins-ok alámerülve cirka 3 300 tonna vízkiszorításúak, hosszúk 77 méter, legnagyobb szélességük 7,8 méter. ,

Hogy az esetlegesen megépítendő, 7. AEGIS rendszerű rombolójukra mennyit szánnak, arról nem szól a fáma, ám az Atago osztály 2004-2006 között megépített 2 tagja esetében darabonként 140 milliárd jen körüli végösszeg jött ki.

A 2. Atago osztályú romboló, a JS Ashigara (DDG-178) Pearl Harbor kikötőjében, hadrendbe állítása évében (2008) novemberében. | Fotó: Mass Communication Specialist 2nd Class Michael A. Lantron, U.S. Navy

A 2. Atago osztályú romboló, a JS Ashigara (DDG-178) Pearl Harbor kikötőjében, hadrendbe állításának évében. (2008) | Fotó: Mass Communication Specialist 2nd Class Michael A. Lantron, U.S. Navy ,

Mindezeken felül a beszerzés vonalon terítéken vannak a régebbről ismert az Osprey beszerzési tervekkel kapcsolatos újabb lépések, de drónok beszerzése és a japán „Air Force One” cseréjének előkészítése is esedékes. Utóbbi kapcsán a Boeing dörzsölheti a markát, hiszen a japán császár, illetve a politikai elit fuvarozása biztosító géppark 2 B777-300ER típussal kerülne leváltásra. Melynek előkészítése némiképp megnyomja a védelmi budget növekedését: ha nem számoljuk ezen 2 kormánygépet, illetve az amerikai csapatok Japánon belül átcsoportosításával kapcsolatos költségeket, akkor 2015-ös költségvetési évre „csak” 2,4 százalékos növekedés várható.

Japánban jelenleg az Egyesült Államokhoz hasonlóan B747-essel megoldott a felső vezetés és kíséretük külföldi útjainak lebonyolítása. Ezen 2 gépet a B777 típus 300ER variánsa váltja majd. | Fotó: Bene Riobó

Japánban jelenleg az Egyesült Államokhoz hasonlóan B747-essel megoldott a felső vezetés és kíséretük külföldi útjainak lebonyolítása. Ezen 2 gépet a B777 típus 300ER variánsa váltja majd. | Fotó: Bene Riobó ,