|

Új hajtóművet keresnek a V-22-eseknek

Az Amerikai Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma pályázatot írt ki a Bell-Boeing V-22 Osprey konvertiplánok hajtóműveinek lecserélésére. A nemzetközi szintű tender előkészítéseként a tárca augusztus 26-án adta ki a felhívást, és jelölte meg az általános követelményeket, melyeknek a leendő pályázóknak meg kell felelniük. A cél, hogy az Osprey minden változatával (CV/MV-22) kompatibilis, minimális belső vagy külső változtatással beépíthető, megbízható, biztonságos, költséghatékony, nagy teljesítményű erőforrást találjanak, természetesen a lehető legkedvezőbb áron. Az új hajtómű nem csak a már rendszerben álló és amerikaiak által használt billenőrotoros repülőgépekbe kerülne, hanem az exportra szánt példányok is ezzel épülnének meg.

A különleges kialakítása miatt más repülőeszközzel összetéveszthetetlen, számos gyermekbetegség által sújtott, de mára kiforrottá vált V-22 eddig a Rolls-Royce AE 1107C erőforrások segítségével emelkedett a levegőbe. Arról, hogy pontosan miért vált szükségessé e típus lecserélése, nem szól a fáma; egyelőre csak annyit tudunk, hogy mit várnak az új hajtóműtől. Visszatekintve sem találunk igazán erre a lépésre utaló jeleket: a Rolls-Royce például idén februárban nyert el egy 90 millió dolláros szerződést további 40 AE1107C-re, illetve áprilisban 39 milliót kaptak a MissionCare program fenntartására. Utóbbi keretében folyt le egy teljesítménynövelő beavatkozás, mely 17%-kal növelte meg a hajtóművek hatékonyságát.

Rolls-Royce AE 1107C kiszerelt állapotban | Fotó: Haditechnikai Kerekasztal

Rolls-Royce AE 1107C kiszerelt állapotban | Fotó: Haditechnikai Kerekasztal ,

A NAVAIR (Navy Air Systems Command) által vezetett, de a tengerészgyalogság és a légierő V-22-eseit egyaránt érintő projekt első felvonásában a pályázatok beadása és kiértékelése zajlik majd. Utóbbiaktól elvárják, hogy tartalmazzák a megvalósíthatósági tanulmányt és az új erőforrás beépítésének módját a meglévő V-22-esekbe. Maguknak a hajtóműveknek legalább 4548 kW teljesítményt kell nyújtaniuk, és stabilan kell működniük akár 7600 méteres tengerszint feletti magasság és 54,4 Celsius-fok hőmérséklet esetén is. Szintén fontos, hogy minél kevesebb változtatást kelljen végrehajtani a kiszolgáló infrastruktúrában, előírásokban és eszközökben, tehát az új hajtómű egyszerűen integrálható legyen a logisztikai rendszerbe.