|

Levegőben az AHRLAC

Végrehajtotta első publikus repülését a dél-afrikai Paramount és az Aerosud közös munkájával létrehozott új könnyű repülőgép. A típus több variánsban készül, lesznek polgári és katonai változatai is.

A fejlesztők augusztus 13-án a pretoriai Wonderboom repülőtéren hivatalos repülés keretében mutatták be az első teljesen afrikai fejlesztésű repülőgépet, az AHRLAC (Advanced High-performance Reconnaissance Light AirCraft, azaz korszerű, nagy teljesítményű, felderítő könnyű repülőgép) jelzésű repülőeszközt. A 2011 szeptemberében elindított projekten 60 fős mérnöki gárda dolgozott 315 000 munkaórában, a 6000 alkatrész 98 százalékát Afrikában tervezték. A típus létrehozásában a helyi CSIR és Denel, valamint a nemzetközi porondról a Pratt&Whitney, a Cobham és a Zeiss is segített.

Forrás: Paramount Group

Forrás: Paramount Group ,

Az eseményen a Paramount Group igazgatója, Ivor Ichikowitz elmondta, a globális trenddel (miszerint a többfeladatú repülőgépek egyre komplexebbek és drágábbak) ellentétben ők egyszerű és költséghatékony módon oldották meg a többfeladatúságot. Így az AHRLAC nem csak az afrikai országok számára lesz megfizethető megoldás, hanem a világon számos helyen esélyt látnak az eladásra.

Az első, XDM (Experimental Demonstrator) jelzésű prototípus a gép különböző repülési tartományokban mutatott tulajdonságainak feltérképezésében segít, míg az építés alatt álló második, ADM (Advanced Demonstrator) elnevezésű példány a különböző függesztmények és rendszerek tesztelésében segít majd.

Forrás: Paramount Group

Forrás: Paramount Group ,

A Pratt&Whitney Canada PT6A erőforrással felszerelt, STOL képességű típus maximális sebességét 555 kilométer/óra közelébe tervezik. A 800 kilogramm teherbírású gép hatótávolsága 2130 kilométer körül, őrjáratozási ideje 7 és 10 óra között lesz majd, természetesen mindez kitolható póttartályok alkalmazásával. A gép szárnyai alatt 3-3, míg a törzs középvonalában egy felfüggesztési pont áll rendelkezésre. Függesztményei feladatkörétől függően cserélhetőek (irányított, irányítatlan bombák és rakéták, valamint felderítő konténerek), a katonai verzió orrába 20 milliméteres gépágyú kerül. A tandem pilótafülkében 21. századi avionika szolgálja ki a pilótákat, akik Martin-Baker Mk.16 típusú katapultülésben foglalnak helyet.

Ahrlac

A hangsúlyt jelenleg a könnyű csapásmérő verzióra fejlesztésére és tesztelésére helyezik, de a civil verzióra is van érdeklődés, így azt sem hanyagolják sokáig. Amennyiben megrendelés születne a típusra, már 24 hónapon belül le tudnák szállítani az első példányokat, a gyártási ütemet 2-3 gép/hónapra tervezik.

Ichikowitz azt is elhintette, hogy a típusnak tervezik a sugárhajtású változatát is, melynek fejlesztését várhatóan két éven belül el is kezdik.