|

Kigyulladt F-35-ös: Hajtóműdarabok a futópályán

Folyik a nyomozás a június 23-án felszállás közben kigyulladt F-35A esetével kapcsolatban. Az okok kiderítésére szakértői munkacsoportot állítottak fel.

Az F135 típusú erőforrást gyártó Pratt&Whitney, valamint a Lockheed Martin bevonásával az Amerikai Egyesült Államok Légierjének (USAF) szakértői csoportja vizsgálja a június 23-án (hétfőn) felszállás közben kigyulladó F-35-ös esetét. Bár hírzárlatot rendeltek el az illetékesek, helyi információk szerint a lángok a gép hátsó traktusából (valószínűleg a hajtómű környékéről) csaptak fel először, valamint a Yuma támaszpont futópályáján „hajtóműből származó darabokat” találtak.

Egyelőre nem tudni, hogy a darabkák a kigyulladó F-35-ösből származnak-e, illetve azt sem, hogy közük volt-e a tűz kialakulásához, vagy a lángok felcsapását követően sérült meg a hajtómű.

A futópályán kigyulladt F-35-ös szerkezete komolyan sérült | Forrás: USAF

A futópályán kigyulladt F-35-ös szerkezete komolyan sérült | Forrás: USAF ,

Az eset után leállított F-35 flotta számára egyébként még nem engedélyezték a repülést, sőt, amennyiben fennáll a lehetősége annak, hogy megismétlődhet a hiba, úgy újra át kell vizsgálni a teljes flottát.

A mostani repüléstilalom előtt nem sokkal szintén földön vesztegeltek a gépek, egy június 10-i repülés közbeni vészhelyzetet követően elrendelték az összes eddig legyártott F-35 Lightning II hajtóművének átvizsgálását, melyet a következő repülés előtt kellett végrehajtani.

A JSF (Joint Strike Fighter) program a Pentagon legköltségesebb beszerzése, az F-35 Lightning II kifejlesztése és az igényelt 2443 példány legyártása a számítások szerint potom 398.6 milliárd dollárba kerül majd az Amerikai Egyesült Államoknak, emiatt a döntéshozók érthető módon kényesek a meghibásodásokra, egy gépveszteség még kevésbé lenne jó hatással a programra, így nem árt az elővigyázatosság.

A Lockheed Martin eddig 104 darab F-35 Lightning II-t adott át a három haderőnem számára. A flotta május végéig összesen több mint 17 000 repült órát teljesített, mindezt gépveszteség nélkül, ez kiemelkedően magas repülésbiztonsági mutató a katonai repülésben.