|

Japán: nincs repülőgép-hordozónk

Papíron valóban nincs és igazából a legújabb helikopter-hordozó rombolójuk, a tavaly nyáron vízre bocsátott Izumo 2015-re tervezett hadrendbe állításakor sem lesz. Más kérdés, hogy a nagyméretű Izumo kapcsán jogosan merül fel a merevszárnyas technika, konkrétabban az F-35B potenciális üzemeltethetősége.

A történelmi okokból Japánnal hagyományosan „jószomszédi” viszonyt ápoló országok, különösen pedig Kína szeret hangot adni annak, hogy a véleményük szerint egyre aggasztóbb módon, ezen legújabb hadihajójukkal is bizonyítottan militarizálódó Japánnak nagyon időszerű lenne lehajtott fejjel, sűrű bocsánatkérések közepette behúzni a kéziféket.

Természetesen erről az aktuális japán vezetésnek más elképzelései vannak. Ugyanakkor ettől még az illetékesek nem kívánják meglépni, hogy a Japán Tengerészeti Önvédelmi Erők minden eddiginél nagyobb helikopter-hordozó rombolóját repülőgép-hordozónak nevezzék meg. Ennek egyébként több oka is van.

Az Izumo vízre bocsátása | Forrás: YouTube

Az Izumo vízre bocsátása | Forrás: YouTube ,

Ezek egyikét a védelmi minisztérium egy magas rangú illetékeséből szedte ki az Asahi Shimbun napilap. Ezen anonim illető állítólag úgy nyilatkozott, hogy való igaz az Izumo és leendő testvérhajója végül is átalakítható lenne merevszárnyas gépek fogadására is, ám ennek túlságosan magas költségei lennének ahhoz, hogy megérje ennek meglépése (meglehet, ám mi ebben nem vagyunk olyan biztosak…). Ennélfogva az Izumo-osztály a korábban már hangoztatott feladatkörűnek tekintendő: tengeralattjáró vadász, illetve képességei miatt humanitárius vészhelyzetekben, továbbá békefenntartó szerepkörben is használható helikopter-hordozó romboló.

Egy másik, törvénymódosítás nélkül megkerülhetetlen ok, hogy ha akarnák se nevezhetnék máshogy, hiszen ahogy arra a Japán Tengerészeti Önvédelmi Erők parancsnoka rámutatott egy, az ezredforduló előtti törvényi szabályozás értelmében semmilyen más módon nem osztályozhatják be a szóban forgó hajóosztályt. (A Japán törvények tiltják offenzív, stratégiai értékű képességek, így repülőgép-hordozók birtoklását a haderőnek.)

Végül, de nem utolsó sorban politikai, diplomáciai okokból is célravezetőbb a helikopter-hordozó romboló mellett kitartani, főleg úgy, hogy bár a kisebb 16DDH/Hjúga osztály merevszárnyas gépek üzemeltetését kívülről is jól láthatóan akadályozó megoldásait a 22DDH/Izumo-osztály esetében eltüntették, így a lehetőség adott lenne, ám jelenleg vélhetően valóban nem áll szándékukban az F-35B beszerzés.

Ezen a rajzon is látszik, hogy a 16DDH esetében az orrnál elhelyezett Phalanx ugyan nem zavarja a helikoptereket, ám ellehetetleníti a merevszárnyas technika indítását. A 22DDH esetében máshova került a Phalanx, a lifteket is megvariálták, megnyitva az utat egy folyamatosabb fedélzeti üzem előtt.

Ezen a rajzon is látszik, hogy a 16DDH esetében az orrnál elhelyezett Phalanx ugyan nem zavarja a helikoptereket, ám ellehetetleníti a merevszárnyas technika indítását. A 22DDH esetében máshova került a Phalanx, a lifteket is megvariálták, megnyitva az utat egy folyamatosabb fedélzeti üzem előtt. ,

A fentebb leírtakat igazából már megtárgyaltuk, megtárgyaltátok tavaly nyáron a fórumban, ám gondoltuk miért ne írjunk picit megint róla, ha már friss hírként szembejött, hogy a Japánok szükségét érezték újból kijelenteni, hogy nem készülnek semmire az Izumo kapcsán, ami – mint újból mondják – egyébként is csak egy nagy, a hajó teljes hosszában végigérő fedélzettel rendelkező romboló, semmi más.

Az Izumo (DDH-183) vízrebocsátásakor készült felvételekből összeállított videó. Az első Izumo egy cirkáló volt, mely 1900 őszén készült el és többek között a Második kínai-japán háború (1937 – 1945) megindulásakor a támadásban részt vevő japán flotta zászlóshajója volt.