|

HTKA Hírhalom 2013. 44. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 44. hét

Tíz hazai fejlesztésű ANKA pilóta nélküli légi járművel erősít a Török Haderő. A Tukish Aersopace Industries keze alól kikerülő UAV-kra október 25-én kötött szerződést a védelmi minisztérium. A TAI 2018-as határidővel vállalta a 10 gép szállítását.

Turkish Aerospace Industries ANKA UAV

Turkish Aerospace Industries ANKA UAV ,

A Lengyel Védelmi Minisztérium is a haderő megerősítése mellett döntött, ám ők a földi erők járműveinek számát találták alacsonynak. Ennek javítása érdekében 307 Rosomak gyalogsági szállító jármű beszerzése mellett döntöttek, melyek a hazai WZM S.A. gyárából kerülnek ki. Az első szállítmány a felderítő változatból kerül ki, egy 120 mm-es aknavetővel felfegyverezve, a többi viszont még nem ismert, ahogy az sem, hogy melyik verzióból mennyi, és mikorra kerül a Lengyel Hadsereg kezébe. A 307. jármű átadásának időpontjában viszont megegyeztek, ez 2019-es dátumra esik.

A finn harcjárművet a lengyelek licencben gyártják - a helyi nevén KTO Rosomak itt-ott előnyére tér el az eredeti finn változattól, ráadásul hadrendbe állítása óta modernizálási, képességbővítési beavatkozásokon is átesett a lengyel gépek egy része. Ennek természetesen köze van az afganisztáni szerepvállalásukhoz. Például az IFV változat első és második körös feltupírozásai a Rosomak M1 és M1M változatok. A fenti fotón látható M1M változatnak a számos védelmi vonatkozású módosítás mellett része a homokszínű festés is, ami ezen a fotón inkább aranynak tűnik. | Fotó: Justin Howe, U.S. Army

A finn harcjárművet a lengyelek licencben gyártják – a helyi nevén KTO Rosomak itt-ott előnyére tér el az eredeti finn változattól, ráadásul hadrendbe állítása óta modernizálási, képességbővítési beavatkozásokon is átesett a lengyel gépek egy része. Ennek természetesen köze van az afganisztáni szerepvállalásukhoz. Például az IFV változat első és második körös feltupírozásai a Rosomak M1 és M1M változatok. A fenti fotón látható M1M változatnak a számos védelmi vonatkozású módosítás mellett része a homokszínű festés is, ami ezen a fotón inkább aranynak tűnik. | Fotó: Justin Howe, U.S. Army ,

A Lengyelek észak-keleti szomszédja sem marad ki a fejlesztésekből, Litvánia ugyan ugyan azon a napon mint a törökök, azaz október 25-én döntöttek légierejük helikopterflottájának bővítése mellett. A védelmi minisztérium 3 Eurocopter AS365 N3 Dauphin forgószárnyas megrendeléséről kötött szerződést az euróapai gyártóval. A 2015-ben leszállításra kerülő gépek kutató-mentő feladatkörrel állnak s Litván Légierő szolgálatába.

A HF-9000 magas-frekvenciás rádiót választották a Dél-Koreai Tengerészgyalogság új helikoptere számára. A Rockwell Collins termékét a helikoptert fejlesztő Korea Aerospace Industries választotta ki.

A cseh védelmi miniszter, Libor Karásek bejelentette, hogy országa légiereje átvette e negyedik, és egyben utolsó C-295 könnyű szállítógépét. A miniszter és delegációja ennek fejében Spanyolországba utazott, ahol az Airbus több gyárát is meglátogatták, köztük a C-295 összeszerelő üzemét.

Az FMS (Foreign Military Sales) keretében rendelt két S-70B Seahawk helikoptert Brazília. Dél-Amerika legnagyobb kiterjedésű országa haditengerészeti célokra, azon belül is hajók és tengeralattjárók elleni harcra szerzi be a két „kávédarálót”, melyekért 86 832 600 zöldhasút utalnak a gyártó Sikorsky Aircraft Corporation számlájára. Az összeg természetesen magába foglalja a gyártás mellett a leszállítást, a kiképzést valamint a földi kiszolgáló eszközöket egyaránt. A két helikoptert 2017 júniusáig kell leszállítania a gyártónak.

És most következzen egy kis F-35 dömping: először lőttek az 5. generációs vadászbombázóról légiharc-rakétát repülő célpontra. A tesztre a kaliforniai partok közelében került sor, október 30-án. A hordozó platform az Edwards légibázisról felszálló, AF-6 jelzésű F-35A Lightning II volt, pilótafülkéjében Logan Lamping századossal. A teszt során a „Villámlás” saját szenzoraival derítette fel a cél szerepét játszót drónt, majd az adatokat betáplálta a fegyvertérben várakozó AIM-120 számítógépébe, majd megtörtént az indítás. A rakéta sikeresen lerepülte a tervezett útvonalat, majd néhány másodperccel a drónnal való találkozás előtt aktiválták az önmegsemmisítőjét, ezzel megvédve a pilóta nélküli gépet a biztos pusztulástól.

A levegő-levegő lövészeten kívül földi-célpontok támadását is szimulálják az Edwards melletti lőtéren, október 29-én egy F-35B hajtott végre tesztlövészetet GBU-12 lézeres irányítású, 500 fontos (227 kg-os) bombával. A katapultülésben ezúttal a tengerészgyalogság őrnagya, Richard Rusnok foglalt helyet, míg a célpontot egy régi tank szolgáltatta. A bomba gyakorló verzió volt, így robbanófejet nem tartalmazott, ám a hatásos megsemmisítése zónán belül ért földet, 35 másodpercnyi zuhanás után. Ez volt az első alkalom, hogy egy F-35B-vel irányított fegyveres lövészetet hajtottak végre.

Mindeközben a tengerészeti verzió fegyveroldási tesztjei is megkezdődtek október 21-én. A Patuxent River tengerészeti bázisról felszálló CF-2 jelölésű F-35C, Justin Carlson százados irányítása alatt végrehajtotta a típus első fegyveroldását egy GBU-12 útra eresztésével. A sikeres kísérlettel az Lightning II összes verziója oldott már fegyvert levegőből.

A fegyverzeti teszteken kívül egy másik fontosabbnak mondható F-35 eseményről is beszámolhatunk Tisztelt Olvasóinknak, a tengerészgyalogság ugyanis végrehajtotta az első STOVL konfigurációjú bevetést az F-35B-vel. A kisebb mérföldkövet a 31. vadászezred 501. százada kapta, azon belül is Brendan M. Walsh őrnagy. Az október 24-i repülésen a vadászbombázóval rövid nekifutással felszállt, majd egy óra után megkezdte a bejövetelt, függőleges lebegésbe váltva 33 méterrel az Eglin légibázis kifutója felett. Ezt egy jobb forduló követte, majd sikeresen leereszkedett a betonra.

Az október 29-i teszt főszereplőjének becsapódása | Fotó: flightglobal.com

Az október 29-i teszt főszereplőjének becsapódása | Fotó: flightglobal.com ,

A NATO E-3A AWACS flottája teljesítette 10 000. repült óráját a szövetségesek afganisztáni bevetéseinek támogatása során. A 2011 januárjától Mazar-e Shariffb-ból üzemelő gépek közel 1000 alkalommal emelkedtek levegő az ISAF erők támogatása céljából, ez alatt gyűjtötték össze a 10 000 repült órát.

Befejeződött az osztrák Typhoon-ok első modernizálása. A főleg szoftveres és részben hardveres munkát a gépek Zeltweg-i fészkében vitelezték ki a Cassidian szakemberei, miközben a bázison továbbra is folytatták a napi feladatokat, repüléseket.

Leszállításra került az Indiai Légierő 4. C-17 Globemaster III szállítógépe. A szeptemberben átadott gépet október 19-én repülték át új hazájába, a világ második legnépesebb országába. A Boeing további 5 példány átadását tervezi a következő évben, ezzel teljesítve az IAF megrendelését.

Az Indiai Légierő 4. C-17-ese útban új hazája felé | Fotó: Boeing

Az Indiai Légierő 4. C-17-ese útban új hazája felé | Fotó: Boeing ,

Orosz katonai szakértők szerint India bővíteni szeretné az FGFA projekt fejlesztésében való részvételét, mely most jelentősen limitált. Az ország a PAK FA saját igények szerinti módosításának 50%-át fizeti, ám mindössze a munka 15%-át végzik indiai vállalatok. A szakértők szerint az indiai védelmi miniszter november 15-én kezdődő oroszországi látogatása során többek között erről is tárgyalni fog orosz kollégájával.