|

HTKA Hírhalom 2013. 39. hét

HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 39. hét

Utolsó Szu-30MK2 vadászbombázóit is átvette az Indonéz Légierő a típus hazai légibázisán, Sultan Hasanuddin-on. A gépeket gyártó KNAAPO idáig 2 példánnyal tartozott még a szigetállam légierejenének, mely így 16 Szu-27SKM és Szu-30MK2 vadászbombázót számlál flottájában. Az orosz típus üzembe állítására, a pilóták kiképzésére, a logisztikai csomag és a fegyverzet biztosítására 1,17 milliárd dollárt invesztált 2003-tól kezdődően, amikor is megérkeztek az országba az első Flankerek. A további szállításokra 2009, 2010 és 2013-ban került sor.

Ausztrál Lódarazsak köszöntik Darwinnál az Indonéz Légierő  Pitch Black hadgyakorlatra érkező Szu-27 és Szu-30-as gépeit

Ausztrál Lódarazsak köszöntik Darwinnál az Indonéz Légierő Pitch Black hadgyakorlatra érkező Szu-27 és Szu-30-as gépeit ,

Miközben a légierő vadászbombázóinak leszállítása befejeződött, egy másik típus szállítása épp hogy elkezdődött: a Grob Aircraft leszállította az Indonéz Légierő első négy G120TP könnyű propelleres kiképzőgépét. A típusból 18 példányt rendeltek, 72 millió dolláros áron még 2011 szeptemberében. Idén több példányt már nem is adnak át a megrendelőnek, a fennmaradó 8 G120TP 2014-ben kerül a szigetországba.

Grob G120TP

A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (Defense Security Cooperation Agency – DSCA) tájékoztatta a Kongresszust Japán kérelméről, melyben E-767 AWACS gépeihez kér elektronikai modernizációs csomagot. A 950 millió dollárosra becsült költségek magukban foglalják 8 AN/UPX-40 következő generációs barát-idegen felismerő rendszer telepítését, a hozzá tartozó 8 AN/APX-119 jeladóval, valamint 4 KIV-77 kriptográfiai számítógép beszerzését, természetesen a szokásos logisztikai támogatással, pótalkatrészekkel valamint a kiképzéssel.

Lassan de biztosan halad a Northrop Grumman az MQ-8C pilóta nélküli helikopter programjával – a múlt héten sor került az első hajtóműpróbára, az első repülés előkészítésének újabb lépéseként. A Bell 407-es sárkányába épített Rolls-Royce M250 erőforrás 10 percig működött az első teszt alkalmával, minden gond nélkül. A múlt héten több további hajtóműpróbát is végrehajtottak, a kiértékelés eredményeit pedig hamarosan elküldik az Amerikai Haditengerészet illetékes szerveinek. Ha minden a tervek szerint halad, október elején-közepén sort keríthetnek a típus szűzrepülésére, mellyel egy 6 hónapos tesztsorozat veszi kezdetét. Utóbbi sikeres elvégzésével adhatják át a gépet a US Navy-nek, ahol újabb megmérettetések várnak majd a prototípusokra. A második példány a ma kezdődő héten csatlakozhat „testvéréhez”. A típus fejlesztése egyébként kipróbált alapokra van helyezve, a sárkány a Bell 407 helikopteré, míg a vezérlő szoftvert az Afganisztánban már használt MQ-8B Fire Scout-ból ültették át.

MQ-8C első hajtóműpróbáján | Fotó: Northrop Grumman

MQ-8C első hajtóműpróbáján | Fotó: Northrop Grumman ,

A Brit Hadsereg kötelékében repülő Hermes 450 felderítők Afganisztán felett már több mint 70 000 órát töltöttek a levegőben, ezzel minden más állam hasonló típusánál több repült órát gyűjtöttek a távol-keleti országban. A Camp Bastion-ban állomásoztatott UAV-k ezzel 8 évnek megfelelő repült időt gyűjtöttek össze, ez is bizonyítja a típus kiváló megbízhatóságát.

Egy nagyobb haditechnikai üzletről állapodott meg Hollandia és Jordánia. A többek között tulipánjairól elhíresült európai állam 15, a szolgálatból korábban kivont F-16AM/BM vadászbombázót valamint 52 AGM-65 Maverick rakétát ad át Jordániának, egyelőre nyilvánosságra nem hozott összegért. Ugyan a megegyezés megtörtént, a szerződés részleteit még tisztázzák, várhatóan október elején kerül rá mindkét fél aláírása. A szállítás ezután kezdődhet meg, 3 hullámban, 2015 végéig kell átadni a vadászbombázókat és a föld-levegő rakétákat. A logisztikával gondjuk nem lesz, hisz a típus már üzemel a közel-keleti állam légierejében.

Belgium bővíti F-16-osainak közeli-légi célok elleni képességét. A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség szeptember 26-án vitte a Kongresszus elé a Benelux állam azon kérelmét, melyben AIM-9X Block 2 rakétákat vásárolnának. A csomag tartalmaz 40 éles rakétát, 36 CATM-9X Block 2 gyakorló verziót valamint további földi tansegédleti példányokat, szállító konténereket, kiszolgáló eszközöket, pótalkatrészeket, logisztikai támogatást, mindez 68 millió dollárjába kerül majd a belga adófizetőknek.

Block II-es AIM-9X egy F/A-18F törővégén |Fotó: HTKA.hu - AIM-120

Block II-es AIM-9X egy F/A-18F törővégén |Fotó: HTKA.hu – AIM-120 ,

Svéd önvédelmi berendezést rendelt a Dhruv helikopterekre a Hindustan Aeronautic Limited. A Saab portékája magába foglalja a radar és lézeres besugárzás jelző mellett a közeledő rakétákra figyelmeztető rendszert, és ezek jelei alapján automatikusan kezdi meg az ellen tevékenységet. A 33 millió dolláros szerződés magában foglalja az integrálást a forgószárnyashoz, ám ezen felül csak néhány rendszer átadására elegendő, a nagyobb megrendelés az Indiai Hadsereg esetleges pozitív visszajelzése után várható.

HAL DHRUV