A Bell bemutatta legújabb billenőrotoros koncepcióját

Az Egyesült Államokban futó FVL (Future Vertical Lift) program kapcsán legutóbb az idei év elején írtunk a Boeing és a Sikorsky azon bejelentése kapcsán, hogy egyesített erőkkel szállnak ringbe az összhaderőnemi helikopter-típuscsalád kifejlesztéséért vívott csatában.

Az ambíciózus programban az egyelőre partnert kereső Bell is érdekelt és most rajtuk volt a sor bejelentés vonalon. A friss bejelentésük szerint egy billenőrotoros koncepcióval indulnának az UH-60 és az AH-64 leváltását célzó gép megalkotásáért folytatott versenyben.

Mintha egy Black Hawk és egy Osprey szerelmének gyermeke lenne :) | Forrás: Bell Helicopter

Mintha egy Black Hawk és egy Osprey szerelmének gyermeke lenne :) | Forrás: Bell Helicopter

Az egyelőre V-280 Valor név alatt futó elképzelés kapcsán a Bell a sebességre és a hatósugárra helyezte a fókuszt és nyilatkozatuk szerint a V-22 Osprey fejlesztése kapcsán szerzett tapasztalataikat alkalmazván egy sokkal megbízhatóbb, kisebb rizikófaktort tartalmazó billenőrotoros rendszert álmodtak meg.

A Bell V-280 tervezett hatósugara összevetve az UH-60-aséval. 6 000 méteren, illetve tengerszinten. | Forrás: Bell Helicopter

A Bell V-280 tervezett hatósugara összevetve az UH-60-aséval. 6 000 méteren, illetve tengerszinten. | Forrás: Bell Helicopter

A legszembetűnőbb változás az Osprey-en megtalálható bonyolult megoldás egyszerűsítése: a V-280 esetében a hajtóművek fixen rögzítettek lennének, a billenő részben csak a rotor és az erőátviteli rendszer kapna helyet. A Bell álláspontja szerint ezzel egyrészt kevésbé akadályoznák a szállított személyek ki- és beszállását, az ajtólövész is nagyobb térrel gazdálkodhatna, illetve jótékony hatással lehet a fejlesztés rizikófaktorára nézve is. Márpedig a fejlesztési költségek csökkentésének egyik alappillére a billenőrotor kialakításnak az Osprey-éhez képesti egyszerűsítése.

További módosítás, hogy az Osprey enyhén előrenyilazott szárnyai helyett egyenes szárnyakkal megálmodott V-280 nem fog rendelkezni a V-22 komplex, behajtható.

A U.S. Army alkalmazásában a V-280-nak a tengerészgyalogság által is üzemeltetett V-22-vel ellentétben nem lenne szüksége arra, hogy “összecsomagolja” a kis helyeken történő elférés érdekében. Ezáltal sokat lehet faragni a komplexitásból és így az árból is.

A Bell a V-280-as számára nyitott weboldalán két változatot demonstrál illusztrációkkal: egy szállító és egy támadó változatot.

A szállító változat a 4 fős személyzeten felül 11 katonát tudna szállítani | Forrás: Bell Helicopter

A szállító változat a 4 fős személyzeten felül 11 katonát tudna szállítani | Forrás: Bell Helicopter

Potenciális Apache utód? Nem hinnénk... | Forrás: Bell Helicopter

Potenciális Apache utód? Nem hinnénk… | Forrás: Bell Helicopter