|

Románia Bulgáriával verseng a használt portugál F-16-osokért

Románia Bulgáriával verseng Portugália használt F-16-os harci repülőgépeiért, ezért beszerzésükről sürgős döntést kell hoznia – közölte Corneliu Dobritoiu román védelmi miniszter a B1 hírtelevíziónak adott interjújában.

A román hírportálok által hétfőn átvett nyilatkozat szerint Románia 12 használt harci repülőgépet vásárolna Portugáliától 600 millió dollárért, amit részletekben fizetne ki. Az F-16-osokat 2016-tól kezdődően venné át, amikorra befejeződne a pilóták kiképzése. A gépek eddig átlagosan 3500 órát repültek és további 4000-4500 órányi használatra alkalmasak. Dobritoiu rámutatott: ez évi 200 órányi repülési időt jelent, ami a következő 20 évre fedezné a román légierő szükségleteit.

A román védelmi miniszter kifejtette: azért lenne előnyös a használt, negyedik generációs amerikai gépek beszerzése, mert megkönnyítené az áttérést az ötödik generációs F-35-ösökre.

„Az F-16-osoknak ugyanaz a gyártója, ugyanolyan fegyverzetet használ, ugyanolyan repülőtéri infrastruktúrára, generátorokra, lépcsőkre van szüksége, mint az F-35-ösöknek. Ezzel szemben a svéd Gripenek egyedi darabok. Ha az átmenetet Gripenekkel oldanánk meg, a számukra kiépített infrastruktúrát utána le kéne cserélni” – érvelt Dobritoiu. Hozzátette: a NATO csak Európában négyezer F-16-ossal rendelkezik, így a cserealkatrészek sokkal olcsóbban beszerezhetők, mint más típusú repülőkhöz, amelyeknek a száma nem haladja meg a hatszázat.

Románia F-35-ösre áhítozik | Fotó: Eglin AFB ,

A román légierő jelenleg izraeli segítséggel felújított orosz gyártmányú MiG-21 LanceR típusú vadászgépeket használ. A korábbi 110 vadászgéppel rendelkező flottából mára körülbelül 30-40 harcképes gép maradt, amelyek tervezett szolgálati ideje 2013-ban lejár. Az elavult MIG-ekkel tucatnyi halálos baleset történt az utóbbi két évtizedben. Lecserélésükről évekkel ezelőtt megszületett az elvi döntés, de még nem dőlt el, hogy Románia milyen gépeket állít rendszerbe NATO-kötelezettségei teljesítésére.

Dobritoiu rámutatott, miután a holland használt F-16-osokat lekéste, Románia most Bulgáriával verseng a portugál gépekért, amelyek jelen pillanatban az utolsók a piacon. „A bolgárok novemberben döntenek az ügyben. A bolgár légierő viszont MIG-29-esekkel van felszerelve, amelyek 2025-ig repülhetnek, így a jövő évi választások előtt talán nem szánják rá magukat egy ekkora kiadásra” – mondta a román védelmi miniszter.

A portugál F-16-osokra nem írnak ki versenytárgyalást, hanem az ajánlatot elsőként elfogadó ország vásárolhatja meg őket. A beszerzésükhöz azonban Romániának ratifikálnia kell még egy uniós irányelvet, amit ilyen rövid idő alatt legfeljebb sürgősségi rendelettel tehet meg – mutatott rá Corneliu Dobritoiu román védelmi miniszter.

Forrás: MTI

113 hozzászólás “Románia Bulgáriával verseng a használt portugál F-16-osokért”

  1. Szerintem ismét csak az életképességük mutatkozik meg, mint sok egyéb dologban amit csak belterjes önigazolások és hallgatás szokott elfedni errefelé . 12 gép kevés ugyan de erre van pénz és ez műkődtethető, légtérrendészetre pedig elegendő. Érdemes az alkatrészes históriára is reflektálni. 20 éves távlatban pedig lehet akár F-35 ből is pár darab.

  2. Azért bárhogy is nézzük nagy utat tettek meg a 48 db Eurofighter/Gripen/F-16 majd később a 24 db használt F-16 óta, hogy eljussanak a 12 db veterán gépig. Korábban valaki poénkodott vele, hogy hol vannak ár a román F-35-ös álmok… hát jól elszálltak az tuti.

    Mindenesetre a legszebb öröm a káröröm, jót nevetnék ha Bulgária beelőzne.

  3. Még egy apró gondolat, a gépek korából adódóan a közeljövőben szükségessé fog válni a nagyjavítás és némi modernizáció. Biztos, hogy még így is olcsóbb lesz mint mondjuk egy Griff bérlet? De ezt gondolom majd Molni kifejti részletesen.

  4. forest ,borisz :

    Köszönöm a segítséget.Wikit,a barátnőmet én is ismerem:) de nekem lehet angol,héber,magyar sajnos nem nagyon értek a repülő csodákhoz:).Egy hozzá nem értőnek küldött választ vártam volna persze nem így lebutítva,hogy JÓ vagy NEM JÓ :). de tényleg kösz a segítségeteket ;).

  5. Azért a portugálokat sem irigylem…bolgárok meg romanok…pénz dögivel a korrupciót meg hírből sem ismerik…
    Meg majd F-35….ugyan már. Miért nem mindjárt keresztszárnyúban gondolkodnak néhány halálcsillag mellé.
    Ez a fickó is igazi politikus….még oda is hidat ígér ahol folyó sincs.

  6. „Korábban valaki poénkodott vele, hogy hol vannak ár a román F-35-ös álmok…”
    az azt hiszem én voltam :D
    de úgy látom a (vágy)álmok még megvannak, a politikus ott is mer nagyot mondani…
    az sem kizárt, hogy Dobritoiu pár hónap múlva előáll az újabb forgatókönyvvel, miszerint f-16 helyett átmenetileg felújíttatnak még pár lancert az izraeliekkel jó pénzért, hogy az így megspórolt pénzen az F35-öst egyenesen átugorva, a már imént említett X-Wingre váltsanak, de tényleg! szavazz rám, és így lesz ;)
    addig is mindenki a seregnél köteles kaparós sorsjegyre költeni a kajautalványt és a nyereményeket egy közös számlán gyűjteni, amit majd egy kicsit sem korrupt, és maximálisan megbízható politikusokból és főtisztekből álló bizottság, fog felügyelni… melynek tagjait természetesen Dobritoiu és társai jelölnek ki :) így alakul át az F-35 álom pár év alatt sok sok yachttá Konstanzában…

  7. Ez a cikk! HIHETETLEN! :D:D:D Olvasom és olvasom és potyognak a könnyeim…:D:D:D
    „Románia 12 használt harci repülőgépet vásárolna Portugáliától 600 millió dollárért, amit részletekben fizetne ki”

    Fiam ajándékba kapsz egy lovat, de csak részletekben…Kezdetnek egy nagy lóf…t (MÉG mindig szegény portugálok, nem elég nekik a maguk baja még a románok is jönnek.)

    „Az F-16-osoknak ugyanaz a gyártója, ugyanolyan fegyverzetet használ, ugyanolyan repülőtéri infrastruktúrára, generátorokra, lépcsőkre van szüksége, mint az F-35-ösöknek”

    Gondolom a mi rakétáinkat a dzsunkák dobták össze, és azok a lépcsők bizonyára komoly gazdasági nehézséget okoznának Hazánk számára, ha cserélni kellene őket…pfff

    Azt Dobritoiu ki is felejtette, hogy a színük is milyen hasonló, így akár a szemük is könnyebben meg tudja majd szokni az Lightning-ét. :D:D

    Ps. Azért a mi politikusainknak is van még hová „fejlődnie”.

  8. dalost

    „Ps. Azért a mi politikusainknak is van még hová “fejlődnie””

    Nemrég egy V.M. nevezetű magyar „politikus” azt mondta, attól lesz gazdasági növekedés, hogy elromlik a hűtőn és venni kell újat. Szóval én már most készülnék a helyedben, hogy jövőre ne kelljen sorban állni :P

  9. Valaki világosítson fel, hogy mi a lóf@sz kerül darabonként 50 millió dollárba egy 40 éves konstrukción, amit 70 éve kezdtek el fejleszteni, ráadásul a repülési óráinak felét már elhasználták. Ebből az árból vehetnének 4 db vadiúj F35-öst, jobban mutatna, valószínűleg többre is képes lenne, és háború indításra vagy ország védésre se az egyik se a másik nem alkalmas. Ha a légteret kell védeni egy eltévedt gólyától, sirálytól vagy egy kétszemélyes osztrák magángéptől, arra biztosan ott vannak az amerikai gépek meg pilóták, mert egész nyáron repkedtek az A10-esek a fejem fölött.

  10. „magyar “politikus” azt mondta, attól lesz gazdasági növekedés, hogy elromlik a hűtőn és venni kell újat.”
    van itthon 3 db, de ha mind behányna egyszerre hozok majd egy „Gorenyét” osztrákból a Trabi tetején :)

    „Megyek le is cserélem, így ők is előbb kapnak új Audit…:D”
    kizárásos alapon ez lehet a háttérben

    „Majd a magyar Grippenek vigyáznak a román légtérre”
    „Az lényegében a harmadik bécsi döntés lenne.”
    áhá!
    http://static8.origos.hu/i/1201/20120125-orban-viktor-angele-merkel-archiv.jpg
    így már minden világos :)

    „Ejj, elbírunk mi egyszerre a szlovák és a román légtérrel is?”
    ha lúd legyen kövér csapjuk hozzá még a szerb légteret is :)

    de mivel még itthon sem tudunk rendet tartani, ezért elég lesz az irredenta gondolatokból…
    addig is társasjáték eladó :)
    http://budun-archivum.tumblr.com/post/2675069852/szerezzuk-vissza-nagy-magyarorszagot-es
    revíziós pengővel is lehet fizetni :)

  11. Én azért nem tartom AKKORA baromságnak a román (pillanatnyi) álláspontot. Azok a gépek igenis potens, jó állapotú gépek. Románia Izrael és az USA haverja, ki tudja, az MLU-k mellé befuthat még néhány „ajándék” gép is. Csak azt nem értem, miért nem fordulnak a törökökhöz? Gyártják, jó, és olcsóbb is, mint az „eredeti”. A maradék kohószökevényeket Erdélybe tömörítik, a 12 db F16 pedig hol itt, hol ott tűnik fel. Kiképezhetik rajta az egész pilótagenerációjukat és így már a repült órák is hamarabb fogynak. Ha régiek is, de figyeljetek: F16, C-130….. ez egy tendencia…..legalább van benne rendszer…
    Nálunk itt a büszke Griffmadarak, a seggünk meg meztelen. Na… ki az okos?

  12. „mi a lóf@sz kerül darabonként 50 millió dollárba egy 40 éves konstrukción” joker kérdezd a lengyeleket. És ha egy jó konstrukció 40 éves??? Baszki nem a kora határoz meg egy gépet hanem hogy milyen elektronika és fegyver-rendszer van az adott konstrukcióban.

  13. Ha nem vettünk volna gripent, most lenne talán 2-3 repülőképes MiG-29-esünk és a románok, bolgárok mellett küzdhetnénk a használt portugál (ex-amerikai) F-16-osokért. Pénzünk pedig ugyanúgy nem lenne, mint nekik. Fel sem merülhetne más légterek védelme.

  14. @joker

    „Az első felszállás 74-ben volt. Mostanában 10-20-30 év kifejleszteni egy új generációs gépet. Úgy érzed akkoriban ez inkább 10-20-30 napot vett fel vagy mire célzol?”

    Arra celzok, hogy eleve az egesz LWF programot 1972-ben irtak ki, tehat elotte hogyan tudtak volna fejleszteni az F16-ot, amikor meg a kovetelmenyeket sem ismertek? Hmmm?

  15. @lancevance

    „És ha egy jó konstrukció 40 éves??? Baszki nem a kora határoz meg egy gépet hanem hogy milyen elektronika és fegyver-rendszer van az adott konstrukcióban.” – ezzel a logikáva soha nem álltak volna neki F22-t meg F35-t fejleszteni, hanem csak a régiekbe kicserélték volna az elektrónikát meg a fegyvereket és folyamatosan karbantartották volna őket. Szóval biztosan nem így működik a világ és igenis számít a konstrukció kora.

    @papichulo

    „Arra celzok, hogy eleve az egesz LWF programot 1972-ben irtak ki, tehat elotte hogyan tudtak volna fejleszteni az F16-ot, amikor meg a kovetelmenyeket sem ismertek? Hmmm?” – pl ráírták a követelményeket a már 90%-ban kész gépre. Hanem hogy szállhatott volna fel ’74-ben az első gép? Talán kifejlesztették a semmiből és megépítették 2 év alatt?

  16. A gépek ára tényleg rejtélyes, de biztos tartalmaz „extrákat” is. Tehát nem úgy kellene számolni, hogy összeg / gép = gépek darab ára. Ugyanis kettőt lehet találni, hogy ki tanítja majd meg az üzemeltetést. Az infrastruktúrát is ki kell építeni a gépekhez, fegyverzet is dukálna hozzájuk ám. Ha meg kaptnak TGP-t is, azok ára önmagában tízmilliós, ha csak fél tucatot kapnak is. Ha ez a „bazár” csak a teljes költség harmadát adja, akkor a gépek ára azért tényleg más lesz.

    A vadászgépek árai egyébként brutálisan elszálltak az elmúlt években. Ebben részben az infláció is benne van. A gépák árát indokolhatja az, hogy a „lépcső” nagy. Jó használt gépet nehéz beszerezni, az új gépek meg annyira drágák, hogy még ez az ajánlat is olcsó. Elvben.

    @joker

    Szerintem ne akard ott osztani az észt, ahol láthatólag nagyon nem vagy képben.

    Megpróbálom röviden. F-35 és F-22 szintű ugrásra akkor van szükség, mikor úgy érzed, hogy a jelenlegi technikával az adott fenyegetés elhárítása vagy kezelése meghaladja erődet. Pontosan ezért született először az F-14 és F-15 – két különböző fenyegetésre – és aztán az F-15 farvizén F-16 és utána a Navy-nek az F/A-18. Ezek anno olyan szintű ugrást jelentettek, mint ma az F-35. (Bár az F-35 szeritnem azért relatív értelemben nagyobb váltás.)

    Romániának nem az USAF-ot kell lenyomnia. Számukra az F-16 MLU nemhogy szükségmegoldás, de egyben brutális képességfejlesztés is.

    90%-ban kész gépre követelmény ráírása marhaság. Ha utána olvasnál, akkor tudnád. Majd részben megvilágosodsz az F-15 cikkből. Az, hogy az LFW hogyan született meg, az megint egy érdekes dolog, mert csak egyes emberek pattogása miatt és a többiek talán „leszarom” hozzáállása vezetett oda. És igen, az F-16 fejlesztése igencsak rohamtempóban történt.

  17. @molnibalage

    „És igen, az F-16 fejlesztése igencsak rohamtempóban történt.” – két év alatt? Tény, hogy jobban tájékozott vagy a témában mint én, de azt nem adod be nekem, hogy 1972-ben kiírják a követelményeket, és két év alatt majdnem a semmiből kitalálják, megtervezik, és legyártják az első gépet, ami fel is száll 1974-ben. De ha ennyire jók a fejlesztésben, akkor 3-5 év alatt az F35-össel is elkészülhettek volna nem?! Sőt 5 évente kihozhatnának egy újabb modellt, 2015 – F38, 2020 – F41, stb. Pont mint a Volkwagen a Golf generációkkal, 5 év és jön a következő golf vagy F vagy akármi.

    „90%-ban kész gépre követelmény ráírása marhaság” – aha, és olyan sincs, hogy egy állami tendert ráírnak egyik vagy másik cégre, hogy az nyerjen. Ilyent sem látott soha senki :)

    „Romániának nem az USAF-ot kell lenyomnia” – Romániának nem kell senkit lenyomnia, nincs tűzszünetben senkivel, nincs olaja és földgáza is kevés, az többi altalajkincsét meg amúgyis szarér-húggyér kiárusítja. A kóbór magángépekre meg kerül 1-2 működőképes Mig, a többit meg évente lefestik és kiteszik a garázs elé, hogy műholdról működőképesnek látszodjanak.

  18. @joker

    A koncepció elfogadása és a tényleges műszaki tervezés fázisait és ezek közötti különbségeket nem látod. Az F-15 fejlesztése 1966/67 táján kezdődött, de tényleges gép építése és kiviteli tervezési jóval később. Addig csak ötleteltek, hogy mi legyen, koncepció tervket gyártottak, szélcsatorna tesztekkel keresték az adott koncepcióhoz az aerodinamikai formát és a kor színvonalán belepakolható képességeket.

    Az F-15-nél mire elfogadták, hogy mik a koncepció sarokkövei – tehát jól lőjék be az elvárást a realitáshoz képest – az jól sikerült. Ez tartott 3+ évig. Aztán a koncepció végleges finomítása és a gép első felszállása 2,5 év volt.

    A másik fele, hogy a gép fejlesztése egyes fő elemek beszállítóitól függ. Hajtómű, radar, stb. Hiába halad minden jól, ha a gép alapvető képességeihez szükséges berendezések nem készülnek el. Namármost az LWF alapja az volt, hogy Boyd jónak tartotta az F-15-öt, de a BVR képesség és egyéb dolgok miatt a gép nagy lett és drága. Ő tovább akarta csupaszítani a koncepciót és támogatót is talált hozzá. Mivel az F-15 akkor már összeállt kb. tudták, hogy mi fér el adott „térfogatban”.

    Tehát fogták az F-15 koncepciót, és szimplán kivágták a BVR képességet és egyhajtóműves, kisebb gépben gondolkodtak. Az, hogy a hajtómű azonos volt, az a fejlesztés lerövidítésében éveket jelentett és más technológiák is beérek addigra, amit „csak” alkalmazni kellett. Tehát az első 3,5 éves szaksz kimaradt, lezavarták irgalmatlanul rövid idő alatt. Aztán 2 év alatt összeraktak egy új gépet.

    Az F-35-nél ha eddig nem írtam le százszor, akkor egyszer sem. Az elfogadott koncepció és a mostani között akkora difi van, ehaj. Az F-35 egy lopakodó „F-16C” gépnek indult. Ma ott tartnuk, hogy egyes területeken a Raptor is segget csókol neki…

  19. Jokerkám, ha egy kicsit is olvasgatnál a témában, akkor lejönne, hogy az egyre újabb típusok kifejlesztéséhez szükséges idő és pénz kis túlzással exponenciálisan nő az egyre magsabb követelmények miatt. Csak egy közeli példa. A Gripen ugye egy kész harcigép. Na az NG tech.dem verziója már évek óta repül, maga az NG első példányának megépítése már mésfél évet csúszott (eddig) A fejlesztés költsége borítja a svéd katonai költségvetést, a szolgálatba állításra pedig jó esetben 2018-tól kerülhet sor. Pedig „csak” egy létező típus új változata.

  20. „az egyre újabb típusok kifejlesztéséhez szükséges idő és pénz kis túlzással exponenciálisan nő az egyre magsabb követelmények miatt” – már mitől nőne exponenciálisan? Régebb is valami olyant kellett megalkotni, ami még nem volt, ahoz, hogy kifejlesztésről beszélhess. Mindig magasabbak voltak a követelmények, mint előzőleg, de a technológia is közben fejlődött. Amíg reális elvárásokat támasztasz, addig belátható időn belül kész kell legyen a fejlesztés.

    pl: hipercirkáljon
    „ne lássák a radarok”
    legyen 1000km hatósugara
    bírjon el X mennyiségű bombát, rakétát, akármit
    legyen megbízható
    plusz még pár „apróság”

    Ezeket megnézed és azt mondod a tervezés elején, hogy kell rá 15 év mire meglesz.

    De ha hülye vagy és azok a „követelményeid” h:
    repüljön 30 mach-al
    ne kelljen soha karbantartani
    ne lehessen lelőni
    20 évente 1x kellejen megtankolni és az is olcsó legyen
    alakuljon át, mint a Transformersben (mert tetszett neked a film)

    akkor tényleg kell 500 év a fejlesztésre és neked lesz igazad, hogy exponenciálisan nő az idő meg pénzigénye egy ilyen projektnek, mert magasabbak az „elvárások” mint azelőtt.

  21. @papichulo

    A 58-ban már 11 hidegháborús éven voltak túl, akkoriban valószínűleg kicsit sürgősebb volt nekik egy-egy védelmi fejlesztés, de akkor sem 2 év alatt hoztak létre egy vadiúj repülőt. Plusz ott volt egy II. Világháború nevű esemény is, amikor ha nem is fejlesztettek ki minden szükséges technológiát, egy jópár fejlesztést már elkezdtek.

  22. „Amíg reális elvárásokat támasztasz” Na ez az. Mi a reális? Az új típusok esetében egy rakás technológia vadiúj, még nem kidolgozott. Az alapkutatások alapján úgy tűnik, hogy megvalósítható, a tervet elfogadják, aztán néhány esetben kiderül, hogy a vártnál nagyobbak a problémák, amiket meg kell oldani. Mégis ez a járható út, mert ez eredményezi a fejlődést. Amelyik technológiai fejlesztés sikerül, arról nem hallasz, mert ma csak a rossz hír a hír. Nem beszélve arról, hogy az USA ma olyan mint régen a Szu., mármint a titkosítások szempontjából. Felelősséggel állítja több a témában jártas szakíró, hogy az F-22/35 képességeinek csak kis százalékát ismerjük.

  23. @joker

    A te F16 fejlesztesi idovonaladba is (1942-tol) beleesik par vilaghaborus ev es meg annal is tobb hideghaborus… egyiknel el tudod fogadni a theoriadat, a masiknal meg nem! Nem latod a parhuzamot!

    De tessek a teljes tortenet reszletesen: http://www.fas.org/programs/ssp/man/uswpns/air/fighter/f16.html

    Szo sincs negyvenes evekben elkezdett fejlesztesrol benne, akarmennyire is kinlodsz! ;)

    ps: Olyan szinten komplexebbe valtak a repulok, hogy a fejlesztesi ido is nagysagrendileg bovult. Egy F35-nel hosszabb ido volt megirni a szamitogepes rendszer codejat, mint a gep formajat megtervezni. Ditto szenzorok, elektronika, digitalis vezerles, stb… a 40 eves fejlesztesi periodusodat nem lehet mindenre rahuzni!

  24. @joker

    Talán attól, hogy az életben szinte semmilyen probléma nem lineáris. Elég csak a teljesítménysportokra gonoldni. Ott az a plusz pár százalék vagy pár tized % előny nem annyival nagyobb energiabefektetést kíván meg.

    Kétszer gyorsabb F1 autó építése ugye vágod, hogy nem kétszer nehezebb, hanem lehetetlen?

    Bocs, de amit itt művelsz, az vegytiszta trollkodás…

  25. „Az új típusok esetében egy rakás technológia vadiúj, még nem kidolgozott.” – ezen nemtudom mit kell ennyit lovagolni. Attól új egy tipus, hogy tartalmaz egy rakás új technológiát és kész. Ez mindig így volt és mindig így lesz.
    „alapkutatások alapján úgy tűnik, hogy megvalósítható, a tervet elfogadják, aztán néhány esetben kiderül, hogy a vártnál nagyobbak a problémák” – mikor nem voltak ilyen aerodinamiakai modellek, szélcsatornák, előzetes tapasztalatok, akkor a mostani szemmel és tudással banálisnak vett dolgok is ugyanolyan bonyolultnak és problémásnak tűnhettek.

  26. „Bocs, de amit itt művelsz, az vegytiszta trollkodás…” – nem az, csak kicsit eltértünk az eredeti témától. Mivel erdélyi vagyok, ezért b@ssza az agyam, hogy egy tucat félig elhasznált felesleges 40 éves vadászgépre elb@sznak 600 millió dollárt.

  27. Valójában minden repülőeszköz fejlesztése időszámításunk előtt kb. 3.6 millióban kezdődött el, amikor is az egyik előember, Gróf Vitézy Ungabunga Pál (mert ugye magyarok már akkor is voltak) felnézett az égre és meglátta azokat a tollas izéket, amiket a beszédkészség hiánya miatt egyelőre csak „Öürgh”-eknek nevezett el és azt gondolta, hogy egyszer majd ő is ott fog fent lenni és nem fog leesni és még kisebb öürgheket fog más öürghekhez dobálni, amik aztán leesnek… Aztán megette egy tigris, mert bámészkodott a hülyéje.

  28. Már egy szomszéd ország típusváltásán is össze tudtok veszni, nem csak a sajátunkon?

    Joker: te milyen típust szeretnél rendszeresíteni? Mi az amit finanszírozni is tudna az ország? Te ott élsz, jobban ismered a helyzetet.

  29. Már egy szomszéd ország típusváltásán is össze tudtok veszni, nem csak a sajátunkon?

    Nem. Egy szót sem szolt senki arról jokeren kívül, hogy mi kell Romániának és mi nem. Ő közölte, hogy felesleges és ennek keretében beszélt szamárságokat a fejlesztésről…

  30. Meddő vita. Tudja valaki, hogy melyik gépekről van szó? A portugálok két részletben szereztek be különboző korú és konfigurációjú 16-ost. Ezek, vagy az újabbak? Benne van az MLU, vagy nem? Logisztikai csomaggal mi a helyzet? Egy sor kérdés van, amelyek alapvetően befolyásolják a megítélést, hogy akkor most megéri, vagy nem. Egyébként az MLU 16-osok egyes területeken jobbak, mint a Gripen.

  31. @Terminator
    A jelenleg rendszeresített módszer, miszerint van 1-2-3… (nemsok) röpképes Mig, ami egy eltévedt turista-magángépét terelgethet, plusz van a garázsban ennél sokkal több röpképtelen roncs, amit szószerint évente lefestenek és kitolnak a szabadba, hogy fentről látszodjon, ez a kivédendő támadások-, és a Románia által indított háborúk valószínűségét figyelembe véve pont elég.
    Szóval nem költenék erre ebben a helyzetben. Csak azért, hogy röpködjenek meg legyen mivel villogni, nem kell több gép. Ha pedig már elb@sznak egy ekkora összeget, akkor vehetnének kisebb darabszámban csúcstechnikát, ami 20 év mulva is kinéz majd valahogy és megállja a helyét.

  32. 600 millió dollárból te nem veszel értelmes számú csúcskategóriás gépet. Az MLU korszerűsítve az maradhat. Nem egy F-35, de mint mondtam Európában sokaknak nem ezek ellen kell felkészülni.

    Tudomásom szerint huszonx LanceR még röpképes és jóval többre alkalamasak, mint utasgépek terelgetésére. Pl. van prec csapásméőr képesség, amit éleslövészeten is bizonyítottak. A LanceR HOBS képességel bír, amivel még a magyar Griffek sem.

    A LanceR az alap 21-hez képest brutális képességnövekedést adott sok területen. Ehhez képest előrelépni sok pénz, ezen nem tudsz változtatni. Az F-16 MLU gépek BVR és SEAD képességükkel egészen más dimenzióban mozognak.

    A félig elhasználtat sem értem. Ezek szerint, te egy félig elhasznált Ferrairt nem fogadnál el a lassan roncs Opel helyett? Mert a LanceR élettartama végén járm, azokra is költeni kell újra.

    Bocs, de semmiféle objektivitást és mérlegelést nem látok részedről, csak fröcsögést.

  33. http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=118936
    Sintra kolléga szerint, az alábbi gépek esélyesek:
    Portugal is trying to sell around 10 airframes for the last seven years, the most recent news are not even connected to Romania but to the Bulgarian „RFI” for the acquisition of eight aircrafts.
    If (a mighty big IF) the Portuguese MOD finaly sells them, the number of Sqn´s will remain the same, two, 201 „Falcões” and 301 „Jaguares”, between the two units there are around 28 „active” airframes.

    The tail numbers of the aircraft´s wich are on sale are the following:
    15125
    15126
    15127
    15139
    15128
    15129
    15130
    15137
    15131
    15138
    or
    15140
    http://f-16.net/aircraft-database/F-16/serials-and-inventory/airforce/POAF/

  34. @molni

    Az, hogy menny az értelmes szám az eléggé realtív. Ha azt nézzük mire kell, akkor 600 millióból igenis veszel.

    Na szeretném látni azt a huszonX röpképes gépet. Amit én látok az a „nagy” „közös” Romániai-Amerikai légi gyakorlaton, ami az idén is volt a nyáron, hogy heteken kereszül a város fölött szinte minden nap megjelenik két A10-es. A tévés riportokban is A10-esek, F16(?)-osok röpködnek. És mi van a Mig-ekkel? Asszem a Mig-ek a földről biztosították a terepet.

    A félig elhasználtra rossz a példád. Mert jelenleg van egy csomó széthajtott trabant, aminek 90%-a teljesen szétrohadt és csak a festék tartja össze, 1-2 közülük még működik, de lényegtelen, mert nem mennénk ígyse úgyse sehova velük. De jön az ötlet, hogy vegyünk egy rakás 5 éves opelt helyettük vagy melléjük, amikkel ugyanúgy nem megyünk sehova, de legalább sok pénzbe kerül és később fizethetjük az adót és a biztosítást rájuk. Ha meg már úgyis eldöntöttük, hogy elcseszünk egy rakás pénzt feleslegesen kocsira, akkor inkább vennénk 4db S8-as Audit, mert ha néha elővesszük akkor legalább mutat valahogy és nem is maradsz vele az úton.

    Jah és ha negatív véleményt akarsz megfogalmazni velem kapcsolatban, vagy egyenesen el akarsz küldeni melegebb éghajlatra, akkor ne úgy kezdd, hogy „Bocs” mert elvesz a kritikád lendülete.

  35. A LanceR képességeit Trabanthoz mérni elég vicces…

    600 millióból te 6 db modern gépet sem tudsz rendszeresíteni és üzemben tartani. Egy új Rafale, EF háttérrel és néhány év üzemeltetéssel többe kerül ennél. A gépek tiszta ára 80 millió körül van. Az T3 EF gépek ára inkább 100 milla táján. Super Hornetből és új F-16-ból mondjuk 7-8 gép jön ki nagyon nagy jóindulattal. Ha ez szerited „megéri” kategória. És akkor még egy gramm fegyvert sem vettél..

  36. @ Terminator: Meglehet.

    A Joker-esethez hozzá OFF-olva:

    14 évesen lehet, hogy én is hasonlóan gondolkodtam.

    Figyelj, jó, legyen elég 3-4 F-35.
    Ha értenél hozzá, akkor tudnád, hogy ennek a mennyiségnek a fele épp karbantartás alatt lesz.
    Ha értenél hozzá, tudnád, hogy bele kell számolni, hogy egy-kettő megsemmisülhet.
    Ha értenél hozzá, tudnád, hogy ennyi géppel csak papíron fedsz le egy ekkora területet.
    Ha értenél hozzá tudnád, nem hordanál össze ennyi hülyeséget.
    Ha tudnád, hogy nem értesz hozzá, kérdeznél.
    4 Audival hogy a búsban viszel el 30 embert?

    Őszintén szólva, nem akarom mindenáron megoldani ezt a kérdést, engem nem zavarna, ha Románia vadász-bombázók nélkül maradna.
    De tényleg, hagyja már rá ezt a meddő, piti vitát a másikra.

  37. Azt vesszük észre hogy erdélyi vagy Joker… nem bántásként mondom , de tapasztalat hogy a mentalitás ilyen arrafelé.. Szinte minden ottani ismerősöm/barátom makacs mint az öszvér és mindent jobban tud.A portugál gépekről :
    1. 1994-ben és 1999-ben kapták a gépeket ami ugye még 20 év sincs.
    2. nyilván nem 12 db gép ára ez hanem a hozzájuk tartozó infrastruktúra (kiszolgáló rendszerek, alkatrészek ) és némi fegyverzet is tartozik a géphez.
    3. Bármennyit okoskodsz de bizony drasztikusan megnőtt a gépek fejlesztési ideje. pl a Me-109est anno 1934ben kezdték el tervezni és 1936ban már elkezdték rendszerbe állítani. Ehhez képest nézd meg a mai gépeket. A fő probléma ma sem maga a gép „megrajzolása” hanem az elektronikai rendszerek fejlesztése és összehangolása. Tehát a sok időt a szoftverek fejlesztése és finomhangolása valamint a fegyverrendszerek géphez történő adoptálása viszi el.

  38. Azért akkora hülyeséget nem beszélnek ezek a románok. Választottak egy olyan típust amit sokan, sokféleképpen használnak a legnagyobb megelégedésre, rogyásig van üzemeltetési, harci tapasztalat és ha már f-16 akkor be lehet nyalni tövig az usa-nak.Na de mi fasza magyarok olyan típust választottunk amivel jól ki lehet fejezni egyediségünket. Olyan típust választottunk amit még senki előtte, se üzemeltetési, harci tapasztalat meg pláne nincs. És mi vagyunk a szuper gyerekek? Nehogy már tartozzunk valahová. Nagy baj lett volna kicsit nyalni az usa-nak.Így van egy egyébként semmire nem jó gépünk, lehet velük gyakorlatozni a többi Grippent használó lúzerral.

  39. • . . . . . .. . . . . . . . . . . ,.-‘”. . . . . . . . . .„~.,
    . . . . . . . .. . . . . .,.-”. . . . . . . . . . . . . . . . . .“-.,
    . . . . .. . . . . . ..,/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ”:,
    . . . . . . . .. .,?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .\,
    . . . . . . . . . /. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,}
    . . . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:`^`.}
    . . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:”. . . ./
    . . . . . . .?. . . __. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . :`. . . ./
    . . . . . . . /__.(. . .“~-,_. . . . . . . . . . . . . . ,:`. . . .. ./
    . . . . . . /(_. . ”~,_. . . ..“~,_. . . . . . . . . .,:`. . . . _/
    . . . .. .{.._$;_. . .”=,_. . . .“-,_. . . ,.-~-,}, .~”; /. .. .}
    . . .. . .((. . .*~_. . . .”=-._. . .“;,,./`. . /” . . . ./. .. ../
    . . . .. . .\`~,. . ..“~.,. . . . . . . . . ..`. . .}. . . . . . ../
    . . . . . .(. ..`=-,,. . . .`. . . . . . . . . . . ..(. . . ;_,,-”
    . . . . . ../.`~,. . ..`-.. . . . . . . . . . . . . . ..\. . /\
    . . . . . . \`~.*-,. . . . . . . . . . . . . . . . . ..|,./…..\,__
    ,,_. . . . . }.>-._\. . . . . . . . . . . . . . . . . .|. . . . . . ..`=~-,
    . .. `=~-,_\_. . . `\,. . . . . . . . . . . . . . . . .\
    . . . . . . . . . .`=~-,,.\,. . . . . . . . . . . . . . . .\
    . . . . . . . . . . . . . . . . `:,, . . . . . . . . . . . . . `\. . . . . . ..__
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . .`=-,. . . . . . . . . .,%`>–

  40. dalost:
    Én ezt helyből átraktam jegyzettömbbe! Nagyon jó :DDD
    Ment a pipa.

    borisz:
    „4 Audival hogy a búsban viszel el 30 embert?”
    Meg van az Elvarázsolt dollár c. Bujtor István (R.I.P) film?
    Na abban van, hogy egy tucat külyök utazik egy kis Fiat 500-assal.
    Szóval megoldható :D

  41. huleaks3:
    Az nem zavar, hogy egy olyan szuverén ország gyártja azt a „szar” Gripen-t, akinek a cégei egyedül, igen komoly és jó technikákat tettek le az asztalra? Viggen, Draken, CV90, stb?
    A Gripen egy kifejezetten jó kis gép. Nem egy SH, vagy egy F35-ös, de a mi igényeinknek bőven jó. A svédeket és a cseheket azért nem „lúzer”oznám le. Dél-Afrika más tészta, de az az ország elindult picit a viccé vállás terén…
    A Gripen-nel (ami még mindig EGY P!) üzemeltetési tapasztalat már volt, mikor vettük. A harci tapasztalat meg egy más dolog, jelzem a Raptorral sincs még, pedig azért az egy más kategória….

  42. huleaks3: Nincs igazad mert a gripent az f-16hoz össze se lehet hasonlítani mivel nem egy kategória! Hasonlítsd inkább az f-5höz vagy a T\A-50hez vagy a Tejashoz jf-17hez! :) (ott a pont)

    30 ember 4 audiba?! ti se jártatok még a Balkánon!

  43. huleaks3:
    Pénz nélkül akármelyik típust megbaxhatod. Az üzemeltetési feltételeket csakis lóvéval teremtheted meg, legyen az F-16, Mig-29, vagy akár a GRIPEN.
    Svédország azért nem az a kimondottan lúzer kategória. Sok állam megirigyelhetné azt a hadsereget amit ők fenntartanak. 10 milliós ország, mint mi – és többé-kevésbé saját fejlesztésű gépekkel rukkolt elő folyamatosan az évek során.

  44. huleaks3:

    Te jól vagy?!

    Utána jársz legalább annak,amit írsz vagy mondasz?
    Azt még elhiszem,hogy ha nem szereted a Gripent (na vajon miért?)de olyan oltári hülyeségeket írsz,hogy sír a net fájdalmában+ a HTKA :).
    Lapozd fel mondjuk ezt: http://hu.wikipedia.org/wiki/JAS_39_Gripen és ezt: https://htka.hu/2011/04/04/gripen-faq/ és pluszba újra gondold át,az egész életed a griffel meg a gyártójával kapcsolatban. A Svédek mindig is jó gépeket gyártottak,ha nem is a csúcsok csúcsai voltak,de minőségi gépeket készítettek. Saab 29-32,J 35 Draken,JA 37 Viggen és a Griff.
    Nyalni az amcsiknak? Azt remélem tudod,hogy nem az akkor legjobb Block szériákat akarták ideadni nekünk és talán az áruk is jó borsos volt (én így tudom).Mit kellett volna,hogy vegyünk,kapjunk? F-15-öst? A Svédek összedobtak egy jó kis gépet,ami nekik és nekünk (másoknak is) is bőven elég.Ami zavaró (Talán az egy hajtóművön kívül),hogy 14 gép nem elég nekünk, jó lenne még kb ugyanennyi és akkor a NATO se sírna stb.. Mellesleg a 2. irományt molnibalage készítette,az elmond mindent,hogy mit miért,mi nem jó és mi jó a gépben. Mellesleg nehogy azt hidd,hogy mi nem nyaljuk a drágalátos júeszé popóját,az már más kérdés,hogy ők mit gondolnak rólunk.

    dalost: A képeden felröhögtem :) Zsan lük pikár kapitánynak is fáj ez az egész :D.

  45. Szerintem akár f-16-ot, akár esetleg pl lízingben Gripent választ Románia, jól jár vele. Most már lassan tényleg muszáj valamit csinálnia, mert vadászgépek nélkül marad. Az meg már ezer helyen ezerszer el lett mondva, hogy ha egy ország hagyja elsorvadni egy képességét, és ez a vadászgépekre talán fokozottan igaz, sokkal sokkal több pénzbe és időbe kerül azt újra, szinte nulláról visszahozni, visszaépíteni, mintha legalább őrlángon, de megtartja a képességet.

    Ha meg a portugál 600 millió dolláros ajánlat tartalmazza a kiképzést, infrastruktúra kiépítést, és még valamennyi fegyvert is, egyáltalán nem rossz vétel. És már lesz 12 F-16-osuk. Lassan elkezdenek szállingózni az F-35-ösök, tehát pl Hollandia, Belgium, Norvégia, de az USAF is elkezdik majd kivonogatni a Falconjaikat. Ezekből aztán Románia további egy-két századot megvehet, átvehet, ha így alakulna, de az üzemeltetési kultúra, alap alkatrész bázis, a kiképzett személyzet már meglenne hozzájuk.

  46. Unio te jól vagy: inkább te tanulmányozd a hogy mibe van nekünk a gripen meg mit kaptak a lengyelek (Arányba)! Illetve ezzel a „nyalással” elég nagyot lendült a lengyel hadiipar! Illetve nézz már utána annak is hogy mit fektettek vissza a svédek a magyar gazdaságba 300 milliárd forintért!
    …………………………………………………………..BRAVO öttttös!

  47. @shornet24

    Nem nagyon van értelme Mo.-t összehasonlítani a lengyelekkel, mivel a lengyelek stratégiailag fontosak az USA-nak, míg mi nem, ezért a lengyelek helyből előnyből indulnak amcsi beszerzéseknél, mivel az USA-nak érdeke az ő hadseregüket gatyában tartani, a Honvédség meg felőlük ott pusztul le, ahol akar.

  48. shornet24:

    Amit közvetlenül utánad írt GrGLy,azzal kb levázolta azt,amit én is így látok.
    1. Én nem írtam azt,hogy megéri nekünk a gép anyagilag,főleg amit leműveltek a háttérben a politikusok,de pl ha elolvasnád a 2.linket,akkor rájönnél,hogy ott minden oldalról,minden szemszögből le van vezetve,hogy merre hány méter (a korrupciót is).
    2. Nem jó ezen vitázni,hogy mi lett volna ha,de csak annyit,hogyha F-16osaink (vagy akármilyen gépeink)lettek volna,akkor szerinted mennyibe lennének nekünk most azok? Mert én nem hiszem,hogy olcsóbb lenne.Meg ott szerinted nem lenne korrupció? Te azt hiszed,hogy minden egyes gép tender zökkenőmentesen,kenőpénzek nélkül zajlik le? Mert ha igen akkor eléggé naiv vagy.

    Lehet még ezen vitázni,hogy miért nem azt csináltuk mint anno a románok,hogy Mig-21eseket újítunk fel,vagy a 29eseket,vagy az értelmetlenül kidobott (én így tudom) Szu–22eseket.De most ez van,ezt kell elfogadni,mellesleg ha most nekünk is modernizált migjeink lennének,kb most ugyanúgy sz*póágon lennénk a gépekkel (ugye váltani kellene) mint a Románok anyagilag,és csak használt gépeket nézhetnék a világba (Tudom van még szufla a portugál gépekbe),persze HA nézhetnénk és HA lenne pénzünk.Jó azért vegyük ide,hogy a válság is betett.
    Mellesleg nehogy már egy csóri repülő kapja már a sarat,az csak egy gép (ezt azoknak írom,akik a Girpenre vetítik rá a gyűlöletüket,a drágalátos politikusaink, hibái miatt)!

    Ilyen leosztások meg hőzöngések ne legyenek már plz,mert én pl huleaks3nak nem idegből vörös fejjel válaszoltam,amit válaszoltam. Ha már valakinek 1-2 felkiáltójel az idegbajt jelenti,akkor nála valami értelmezés probléma van,majd többször rakok ki szmájlikat,hogy levegye az értelmileg gyenge ember,hogy hogyan és miként írok!!!!(és még 400 felkiáltójel):).

    Amúgy kösz,hogy kaptam egy ötöst;).
    Delta,Bravo,Alfa,Tangó,Zulu :).

  49. Nem vitatom amit leírtatok. Biztos vagyok benne, hogy jobban is értetek a témához. Nem kételkedem abban, hogy a grippen jó gép. Csak a gyakorlatot vitatom. Beleölünk egy halom pénzt egy olyan gépbe amit olyan egy olyan ország gyárt amit politikailag sehol nem jegyeznek. Ez az ország megengedheti magának, hogy saját gépe legyen hiszen független mindenkitől, gazdag is. Megteheti. De mi nem. Nekünk sajnos valahová le kell tennünk a voksukat. Lehetséges hogy az amcsioktól nem a legjobb f-16okat kaptuk volna, de legalább lett volna alapunk a későbbiekre nézve. Nato tagok vagyunk, amely szervezet lépni sem tudna az usa nélkül. Lásd libia. Erre mi megvesszük egy semleges ország termékét. Mit csinálnak barátaink. Lengyelország lassan lassan középhatalommá válik a térségben. Persze, tudom nem összehasonlítási alap de nagyrészt usa segítséggel. Nem támadja őket az usa minden percben ilyen olyan belpolitikai problémák miatt, mint pl minket. Jön románia. Aki tudja, hogy ő sem kap a pénzéért legmodernebb teknikát, de hosszú távon talán megéri neki.
    Ha az én termékemet veszed, lehetsz akármilyen hülye akkor sem bántalak hiszen hozzám hordod a pénzed.

  50. huleaks3

    Azért ezt a „politikailag sehol nem jegyeznek” országot meg lehet találni egy komolyabb gazdasági szövetségben, amit Európai Uniónak neveznek és valami fura okból hazánk is tagja ennek a „szövetségnek”. Emlékeim szerint ennek a beszerzésnek is volt köze akkor ehhez, hiszen azt se felejtsük el, hogy még csatlakozás előtt álltunk mikor aláírtuk ezt a szerződést…

  51. huleaks3:

    Én nem mondom azt,hogy nem örültem volna ha F-16osounk (kiforrott gép,a hajtóműve erős és több terhet tud cipelni mint a griff) lett volna,vagy bármilyen más gépünk.Talán az orosz termékek felé nem hajlottam volna annyira,félre ne értsetek ott is vannak jó gépek,meg a Mig-29essel se lett volna bajom.
    huleaks3 nem szántam én vér offenzívnak a válaszomat,csak nekem az jött le,hogy mintha kicsit levetítenéd a gyűlöletedet (talán a politikusok,vagy más miatt) a semmiről nem tehető madárkára:)persze lehet,hogy félreértettelek.Viszont már annyi emberrel találkoztam,akik szó szerint sz*rt se értettek ehhez az egész ügyhöz (jelzem én se ismerem minden részletét,szóval én is tévedhetek,de legalább megpróbálok utána járni) és úgy nyitottak,hogy minek nekünk ez a f*s griff vagy mi?! ezek a mocskos politikusok már megint valami haszontalan sz*rt sóztak ránk!
    Még volt olyan barátom is,aki mellesleg imádja a gépeket (makettezik,modellezik) és ő is csak ezt vetítette le a semmiről nem tehető gépre (persze ebben azért az ellenzék is sokat közrejátszott,mindenhol nyomták a sódert,hogy minek ez stb,és az ugye akarva,akaratlanul lerakódott az átlagembereken). Aztán mikor elült ez az egész,megérkeztek a gépek,akkor már ő is beismerte,hogy hááát igen túlzott,meg tényleg jó kis gép. Nem kell félreérteni senkit,itt mindenki tudja az oldalon,hogy a korrupció és az előnytelen megegyezések miatt megint mi kerültünk a sz*póágra,de azért nem kaptunk mi vér sz*ar gépet,csak jelenleg nagyon nem tudjuk kihasználni.
    Svédország meg más téma,ott is vannak szemét politikusok és persze,hogy ők lepacsiznak a mi hülyéinkkel,de maga az ország,a gazdasága és a befolyása nem nevezhető,nevezendő sz*rnak.Sokan összetennék szerintem a kezüket itt az oldalon,ha ott kint élhetnének,nem pedig itt nyelnék a trágyát akaratlanul. Még mielőtt valamelyik nagyokos benyögné,hogy nem vagyok Trú Magyar meg a franc tudja,hogy mi csak jelzem,hogy téved,szeretem a hazámat de itt megélni egyenlő az öngyilkossággal:(.

    Még valami,én se vagyok a helyesírások mestere de a Gripen egy Pé,erre ügyelj mert ezért itt letépik a fejedet élve :):D.

  52. A Gripen legnagyobb baja, ha már megvettük, csak 14 gépet vettünk.Bizony, elkelne egy század még, nagyon is.
    Igaz, ahhoz kicsit erősebb katonai költségvetés illene. :)
    Hozzátenném, ha már 14 gépre futotta, akkor legalább a MIG-29-est nem kellett volna ilyen lebarmolt állapotba hozni, az üzemeltetés, karbantartás, tárolás, mikéntjével.
    12+2 Gripen mellé, pont elkelne, 12+2 korszerűsített, felújított, NATO kompatibilissé tett MIG-29-es.
    Sajnos nem így történt, bár lehet még most sem lenne késő visszafordítani az eseményeket, tudva hogy Románia is be fog szerezni komolyabb nyugati repülőtechnikát a közeljövőben.
    Sajnálatosak a mai viszonyok, amit rögtön hozzátennék, nem a mai honvédelmi vezetés okozott.

  53. honved:

    Ezzel csak egyet tudok érteni,kellene az a + 14 gép,vagy mellé más:S.
    De még sok más is kellene,jelenleg nem tudom,hogy mennyi órát repülnek a gépek,de ha 80-100,az kb semmit nem ér szint.Mindig politikusok és a felsőbb vezetésekben levő vízfejűek miatt kerül a sereg ilyen helyzetbe,pedig csak annyi kellene,hogy egy picit jobban odafigyelnének rá,hogy ne úgy nézzen ki mint egy lábatlan ló. Engem az se érdekelne,hogy mikor milyen párt van hatalmon,csak végre közös megértés alapján minden párttal együtt ez is a napirenden lenne és nem kb a -1500. helyen. De nem is úgy megy mint a nyugaton,az átlagemberek felé sincs közvetítve a kormány és a sereg részéről,hogy gyere fiam,lányom hozzánk,vár a honvédség,a légierő vagy az űrgyalogság! Mire máshol meg nem ilyen a felfogás,pl régen kb 03-ban az amcsi MTV helyet (itt a zenecsatornára gondolok) a Dán és a Holland ment kb 1 hétig (nem tudom,hogy miért) és egy zenecsatornán a reklámblokkokban csak úgy természetesbe lenyomtak egy olyat,hogy gyere hozzánk,vár a tengerészet stb.. Mire itt (igaz jó ár éve nem nézek tévét) semmi,legalább is én nem láttam.A tecsőn (youtubeon) fellelhető „vár a sereges” gyenge propaganda videókat nem nevezném videónak,egyszerűen úgy le van nullázva a honvédség,hogy mindent onnan is kell kezdeni. Persze van nekünk Magyar Honvédünk meg ilyen-olyan újságunk de kb azoknak is a nyitása fiatalok felé kb konvergál a semmivel.
    Kicsit elvittem magam,elnézést.

  54. 12+2 Gripen mellé, pont elkelne, 12+2 korszerűsített, felújított, NATO kompatibilissé tett MIG-29-es.

    És minek? Ilyen kis mennyiség esetén mi a ráknak vegyes flotta? Sokkal ésszerűbb húzás lenne a források elaprózása helyett az újabb és sokkal potensebb vasból minél többet kihozni. Több repóra, HOBS képesség, több AA és AG fegyverzet beszerzése, gyakorló és buta bombák, stb. 50%-kal nagyobb és komolyan kihasznált Gripen flotta sokkal többet ér, mint 12+12 duplán félkarú flotta…

    Ha milliószor nem volt erről szó, akkor egyszer sem…

  55. molni, ehhez Te jobban értesz, elhiszem amit leírtál, ok.
    Arra gondoltam, ha már nincs pénzünk új gépre, ezért kellett volna hálásabban bánni a MIG-ekkel.
    Illetve, írtam, a jelenleginél nagyobb költségvetés mellett, tudnák elképzelni újabb századot.
    A MIG már a miénk, ebből az apropóból gondoltam a korszerűsítésre, felújításra.
    Mindamellett hogy, egyetértek, nekünk alapvetően, egy típusban kellene gondolkodni persze.
    Szegény ember vízzel főz, sajnos ez Nálunk duplán érvényes.

  56. Janaj:

    Oké elhiszem,hogy tré a helyzet,de azért megtarthatnának egy szintet (ne ratyi nyílt napok),hogy 1: érdekelje a fiatalokat 2: a közembereket is jobban érdekelje az,hogy mi van a honvédséggel,mert így ott fent a vízfejűek azt tusolnak el,amit akarnak(A legfelsőbb fejek között meg lehet,hogy van aki jóhiszemű és segítőkész meg érdekli,hogy mit/miket kapnak a katonái,de pont a beszerzéses hulladékoknál van a kutya elásva,úgy meg sz*rt se tehet). Példa a régi ruhabeszerzések,amíg 1-2 szemfüles újságíró utána nem járt a dolognak,addig a polgárok azt se tudták,hogy milyen mocsokságokat művelnek ezek az idióták.

    Példa: http://combatgear.blog.hu/2011/05/09/87m_malhamelleny#c17904684 utolsó komment,de a többi is érdekes.

  57. Uno: na akkor álljunk meg egy szóra! te írod nekem hogy lehet itt hőzöngeni meg álmodozni a múltról amikor pont te teszed ezt!? :O

    Én éppen azt akartam kihozni hogy okos ember a más kárán tanul, hülye meg a sajátjából (?)! Mivel most a Románokról beszélünk!

    Dalost: Nem az unio hanem a pénz döntött (meg amit ígértek :) ism ÍGÉRTEK :) ), meg az volt hogy korrupciós gyanuba keveredett az f-16 üzlet!

  58. Unio!

    Egyetértünk. Nincs köztünk vita. Nem mondtam, hogy a Gripen sz.r gép, biztosan jó és a svédeket sem bántottam. Semmi bajom velük és én is örülnék ha csak fele olyan jól élnénk mint ők.

    De valamiért nagyon zavar, hogy mindig mi húzzuk a rövidebbet, csak mert a pillanatnyi érdekek felúlbírálják a távlatiakat.

  59. shornet24:

    „na akkor álljunk meg egy szóra! te írod nekem hogy lehet itt hőzöngeni meg álmodozni a múltról amikor pont te teszed ezt!? :O”

    Most ezt a kijelentésedet sajnos nem nagyon értem,gondolom a NEM szócskát is akartad írni csak véletlenül kimaradt. Ha pedig így van,akkor tisztázzuk a dolgokat:

    Még azt részben megérteném,hogyha azért szólnál le,ahogyan reagáltam huleaks3 első hozzászólására.Nem tagadom,hogy erőteljesen leosztósnak vagy hőzöngősnek érezhető,ebben van valami DE! 1: utólag írtam neki,hogy (idézek):
    „huleaks3 nem szántam én vér offenzívnak a válaszomat..”
    De amúgy is le tudja ő reagálni azt,ha valami nem tetszett neki,és ki tudja fejteni (ezt ugye már tisztáztuk is,hogy nincs harag egyikünk részéről se).
    Mellesleg azért csak annyit,hogy mikor először hozzászólt az egészhez,azért ő se úgy nyilvánult meg szerintem,ahogy kellett volna,de no offenzive.

    Ezt az álmodozni a múltról dolgot se értem nagyon sajnos. Én írtam olyat,hogy régi szép idők vagy valami?
    Nem értem a problémádat,mert én úgy érzem azon közös nevezőn vagyunk,hogy a politikai döntések megkérdőjelezhetőek,a Griff nem egy tökéletes madár (de nekünk bőven elég+14db még jó lenne,ugye ellene és mellette is volt indok,hogy mit-miért),és még a többi gépet se szidtam.

    Ha a „mi lett volna ha-ra” gondolsz,akkor meg ott nem értem,hogy mi baj?
    Nem érdemes azon vitatkozni,amit ott leírtam,mert kb most ugyanott lennénk,ha F-16sunk,Ha Hornetünk vagy tudom is én milyen gépünk lenne most a beszerezendők közül.

    Nem kell és nem is lehetünk közös nevezőn az üggyel kapcsolatban.De szerintem ezt/ezeket ne firtassuk tovább,mert dűlőre nem jutunk,és az se lenne jó ha Hobbitkodásba (Trollkodásba) menne át az egész.

    u.i: Viszont ahhoz 100%-ban tartom magam,hogy ne vezesse már rá a dühét senki se (sajnos sokan csinálják ezt,mintha valami beteg Fétisük lenne) a Gripenre,se bármilyen más gépre mert hazánk politikusai (és mások) részben elcsesztek valami.
    Üdvözletem én itt befejeztem;).

  60. Személyeskedésbe fasza gyerek vagy,ha a nevedbe a 24 az IQ-dat takarja,akkor sikeres ember nem lehetsz;). Szimplán nyomod a Trollkodást mint valami megbízott hülye. Te aztán tudod,hogy én ki és mi vagyok és,hogy mikor mit végeztem;).
    Lehet a tiéd az utolsó szó,azt is lesz*rom. Látom,hogy veled itt nem leszünk közös nevezőn tesikém,tartsuk is a távot;).

  61. huleaks3:
    Ne nekem írd/mond,mert én az ezelőtti hozzászólásomba le reagáltam amit kellett.Szóval itt azért nem én szítom a tüzet,de szerintem is hagyjuk.Azért válaszoltam én is úgy mint ő mert: „Amilyen a mosdó,olyan a törölköző” szisztéma érvényesül.

  62. Az EU gazdasági és katonai értelemben is gyenge. Példálózhatnék már megint libiával. A gazdaságiról meg ne is beszéljünk. Szinte az összes EU állam recesszióban van.

    Az EU a világ legnagyobb gazdasági közössége. Az, hogy sok államban megszorítások vannak, az nem a gazdasági versenyképességet minősíti, mivel abban világelsők között van az EU több állama rengeteg szektorban (autóipar: BMW, Mercedes, gyógyszeripar: Bayer, Novartis, vagy akár hadtech: BAE Systems stb.), hanem a korábban felvett hitelek törlesztésének módját, mivel megemelkedtek a kamatok. És újabb hitelekre kényszerültek bizonyos államok (ld. Görögo., Portugália), mivel elherdálták a korábban felvett hiteleket, és nem arra költötték a költségvetést, azon ágazatokra, amire kellett volna. Úgyhogy, ahogy te gondolod, az abban a formában baromság.

    Hadtech-el és Líbiával kapcsolatban egy korábbi molni komment:

    https://htka.hu/2012/06/20/orosz-fegyverszallitmany-feltartoztatasat-tervezi-nagy-britannia/comment-page-6/#comment-84008