|

NH90: Black Hawkra váltanak a norvégok?

A rapszodikus fejlesztési programmal megáldott NH90-es már a norvégoknak is fejfájást okoz, ugyanis az átadás elhúzódásával ki kéne tolni a jelenlegi helikoptereik kivonási dátumát.

Bár 2011 decemberében már átvehették az első példányt, azonban még mindig nem állt szolgálatba egy sem. Roger Ingebrigtsen, a norvég védelmi miniszter-helyettes bejelentette, hogy a Norvég Királyi Haditengerészet hajóin szolgáló Westland Lynx helikopterek 2014-ig kirepülik az idejüket, így felmerül a kérdés, hogy mi kerül a fontos feladatot ellátó forgószárnyasok helyére. Kijelentette, hogy ha a gyártó nem garantálja a 14 gép nagy részének szolgálatba állítását addig, akkor egy másik típust rendszeresítenek.

Fotó: NHIndustries ,

A hírek szerint már fel is vették a kapcsolatot a Sikorsky gyárral, mely tengeralattjáró-elhárító típusa, az MH-60R ‘Black Hawk’ iránt érdeklődnek, mely alkalmas lenne az NH90 NFH teljes körű kiváltására.

Az új típusra való átállás mellett azt is felmerült, hogy üzemidő-hosszabbítást és részleges korszerűsítést hajtanak végre 2-4 darab Lynx-en, hogy a váltótípus szolgálatba állításáig ne vesszenek el a haditengerészet és partiőrség helikopteres képességei.

Fotó: NHIndustries ,

A fentiek ellenére a norvég vezetés hangsúlyozza, hogy bíznak abban, hogy az NHIndustries illetékesei megfelelő mederbe terelik az ügyet és még idejében hadrendbe állnak a megrendelt gépek.

Ezzel a huzavonával egyre kevesebb esélye van a Norvég Királyi Légierőben szolgáló Westland Sea King Mk.43B leváltására kiírt NAWSARH (Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter) tenderen, melyen az NH90-es mellett indul az AgustaWestland AW101, a Bell-Boeing V-22 Osprey, a Eurocopter EC225 és a Sikorsky S-92-es is. A 10-12 gép beszerzéséről szóló döntés várhatóan még idén megszületik, a váltótípusnak 2015-ig kéne hadrendbe állnia.

28 hozzászólás “NH90: Black Hawkra váltanak a norvégok?”

  1. Már meg sem szólalok, pedig Isten a tanúm, semmi bajom ezzel a szerencsétlen géppel…

    Mondjuk igaz ami igaz, mikor legutóbb olvastam a dologról mp-n, akkor még ennyire nem volt tele a norvégok hócipője. De, hogy a Norvég Légierő SAR helitenderén az NH90-nek nehéz dolga lesz, az biztos.
    Ha pedig az MH-60R befut a Navy-nál (már pedig esélyes – dánok is mellette voksoltak), akkor a SAR tenderen az S92-esnek áll majd a zászló – lévén az S70 családon alapszik.

  2. Ezért tart itt a közös Európa. Mert mindenki sza.ik bele a közös tortába. Ilyen gazdasági helyzetben különösen fontos lenne európai gyártmányt venni. Bezzeg az amerikaiak nem kapkodnak a külföldi típusok felé. Általános, hogy ők kőkeményen betartják a hazai gyártás-hazai munkahely-hazai érdek szlogent. Persze, akad kivétel, de viszonylag ritkán. Nem hiszem, hogy olyan nehéz lenne az angoloktól bérbe venni 2-3 évre néhány használt Lynx-et a már kiforrott NH90 szállításáig?

  3. @onedinkapitany

    Soha nem értettem az a turbó hozzáállást, hogy miért kellene valamit venni, csak azért mert hazai vagy európai. Ha valami – már elnézést – egy szarkupac, akkor nem fogom megvenni. Érzelmi / nacionalista alapon műszaki beruházás = világ legnagyobb állatsága.

    A jenki is inkább licenszerlte és kicsit átalakíotta a Harriert és lett AV-8, mert ők is belátták, hogy mikor nincs értelme annak, hogy valamivel szenvedjenek. Az a nemzet azzal az iparral csinálta ezt, ami olyan vadászgépet rakott össze – F-15 – aminek paramétereit olyan 10-20 évig nem közelítette meg egyetlem más rendszerbe állított vadászgép sem.

    N+1 dolgot vesz kintről az USAF, Navy és Army is. Litening konténerek, a gépek egyes fő egységeit nem ők gyártják – F-35 programban sem – kézifegyverből is van nem hazai tudtommal. A KC-10 lecserélésére indított tankertenderen meg jelen állás szerint nem a Boeing lesz az esélyes… Szóval én a helyedben óvatosan bánnék az ilyen generális kijelentésekkel.

    Az is vicces, hogy egyesek állandóan feltételezik, hogy az általuk elképzelt alternatíva létezik, meg azt, hogy értelmes is. Honnan veszed, hogy van bárkinek felesleges Lynx helije? Ez meg külön vicc, hogy egy fele akkora üres tömegű helivel akarod helyettesíteni az NH-90-et. Ez kicsit olyan, mint a Super Stallion-t HH-60-nal helyetessíteni vagy C-17-et A400-gyel. Nem is egy kategóriában vannak…

  4. „Ahogy nézem ezeken a heliken van mit nyomkodni a pilótáknak. Nem lehet egyszerű dolguk. (gondolom a régebbi helikben még több gomb és kapcsoló van)”

    A képernyőkön körben elhelyezett gombok másodlagos funkciót látnak el. Minden szükséges tevékenység ellátható a HOCAS-al (Hands On Collective And Stick) valamint a „hanyattegérrel”.

  5. onedinkapitany:
    „Nem hiszem, hogy olyan nehéz lenne az angoloktól bérbe venni 2-3 évre néhány használt Lynx-et a már kiforrott NH90 szállításáig?”
    Szerinted ez így müködik?
    A gépet talán 2006 óta gyártják? Ráadásul nem kezdő kispályások (Eurocopter+AW), de még mindíg megy a megrednelők szopórollere. És nem csak azzal van a baj, hogy késnek a szállítások, hanem egyenesen azzal, hogy a géppel más téren is zűrök vannak.
    A norvégok már belefeccöltek x pénzt az egész hulladék projektbe és te nem hogy azt várod el tölük, hogy még tovább várjanak a pénzükért, hanem még +pénzért máshonnan béreljenek más heliket?
    Azért az az ország se nem a hülyék gyülekezete, se nem feneketlen pénztárca.
    Az NH-t inkább árulnám exportra az araboknak. Őket úgy sem izgatja ha drága, ha késik, ha vacak, csak legyen mivel villogni a sejknek, illetve a beavatottak vastag borítékja meg legyen.

  6. „Ezért tart itt a közös Európa. Mert mindenki sza.ik bele a közös tortába. Ilyen gazdasági helyzetben különösen fontos lenne európai gyártmányt venni.”

    Nincs egységes európai haderő .
    Ha lenne és nem önálló döntések lennének mint most akkor mindenki Európait venne.
    Na meg végre kéne egy vezető Európának aki ki áll az őshonos népekért nem pedig valami „hiper liberátor” faszkalap .

  7. Ne merek jósolni. Lehetséges, hogy lesérültem, megint. Ez szar hír nekem, de jó hír a cikknek.

    Augusztus eleje óta írtamhozzá több, mint 30 oldalt és 100k karaktert. A gépek békebeli szolgálatát 1990 után alig részletezem, hogy rövidítsem a cikket. (Ez még változhat). Ez a fejezet majdnem készen van. Két nagy van még hátra, SV és IAF éles bevetései, meg két rövidebb. Az AF és a XXI. század + jövő.

    Érzésre legalább 1 hónap.

  8. A bibi az, hogy nem tudnám magam még egyszer nekidurálni

    Ezt is könnyen orvosolni tudjuk egy szék és némi ragszalag segítségével :D Vagy addig jelentetünk meg cikkeket az F-35 verő iráni F-5 klónról, ami CVN-ket reggelizik, miközben hanyatlik a nyugat kapitalista csillaga, mert az USA teljes katonai gárdája töketlen hülyékből áll, amíg nem fejezed be *vérereszemesvicsorgósmosoly*