HTKA-kalandok Farnboroughban – 0. nap

Avro Lancester a "Bomber Hall"-ban |Fotó: Phoenix - HTKA.hu

11 óra 50 perc, Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, Budapest, Magyarország. A 2B terminál étkezdéjében két, újságíró-forma figura falatozza a hamburgerét. Bár vannak elképzeléseik a következő napokat illetően, valójában még nem is sejtik, hogy mi vár rájuk…

Luton repülőtér, London, Nagy-Britannia, helyi idő szerint 13:45. A rózsaszínbe öltözött légiutas-kísérő kisasszonyok kinyitják az Airbus A320-as ajtóit, kis csapatunk tagjai pedig végre-valahára – életükben először – beleszagolhatnak a szigetország levegőjébe!

De ennyi elég is a literális bevezetőből, lássuk a tényeket!
A Haditechnikai Kerekasztal szerkesztősége 2012-ben két fővel képviselteti magát a Farnborough International Airshow-n (a továbbiakban: FIA), mégpedig péntektől vasárnapig. Az utazást azonban mára, azaz csütörtökre időzítettük, mivel így ígérkezett kedvezőbbnek. Szállásunk elfoglalása után megelégedetten konstatáltuk, hogy még rengeteg időnk van, így felkerekedtünk, hogy – egy rövid vonatozás és kicsit hosszabb séta után – megtekintsük a Brit Királyi Légierő (Royal Air Force – RAF) Hendonban található, ingyenesen látogatható múzeumát.

A repülésrajongók körében roppantul kedvelt tárlat a katonai repülés történetének egész palettáját átfogja. Ez egyrészt pozitív, hiszen számtalan olyan dolgot láthatunk, amit máshol nem lenne alkalmunk, viszont van egy hátránya is: a hely még egy múzeumhoz képest sem túl nagy, ezért a rengetek repülőgép kicsit zsúfoltan lett elhelyezve, ami a fotózást alaposan megnehezíti. Ezen kívül viszont csak szuperlatívuszokban beszélhetünk a hendoni múzeumról.
Az angliai légi csata külön hangárt kapott, itt a második világháborús vasmadarak rajongói érezhetik magukat egy kis időre – mondjuk ki őszintén – a Mennyországban. Akit a modernebb „vasak” érdekelnek, azok a „Milestones of Flight” („A repülés mérföldkövei”) névre hallgató hangárban kezdjen, ahol egyből egy Eurofighter Typhoon fogad, mégpedig a mennyezetre függesztve. Ugyanit láthatunk – sok minden más mellett – egy Messerschmitt Me 262-est, egy BAe Harrier GR3-ast, és ami számunkra a legérdekesebb volt, az F-35 mock-up-ját (életnagyságú makettjét). Sajnos a fényviszonyok nem kedveznek a fényképezésnek, de a látvány kárpótol mindezért.
Továbbhaladva a múzeum egyik legfőbb látványosságába, a „Bomber Hall”-ba léptünk be – és elállt a lélegzetünk. A Tornado Gr 1B és a szintén nem túl gyakran látható Buccaneer S2B mellett egy kiváló állapotú Boeing B-17G, egy TB-25 Mitchell, Vickers Wellington X, Avro Lancaster, és minden idők egyik legszebb repülőgépe, az Avro Vulcan bombázó B2-es variánsának egyik példánya „okozott hatást”. Utóbbi nyitott bombatérrel várja a látogatókat, ami olyan hatalmas, hogy – Phoenix kolléga megjegyzése szerint – majdnem egy Gripen is elférne benne. J

A bombázók paradicsomát a történelmi hangárok követték. A teljesség igénye nélkül, itt közvetlen közelről tekinthetünk meg egy FGR2-es Phantom, egy English Electric Canberra, az egzotikus hajtómű-elrendezésű Enlish Electric Lightning, a forgószárnyasokat pedig – többek között – egy Westland Wessex HCC4, egy Avro Rota autogiro, és egy E101 Merlin képviseli.

Természetesen a – hangsúlyozottan ingyenesen látogatható – múzeum még számtalan érdekességet kínál, ezekről bővebben a tárlat honlapján lehet tájékozódni.
Fontos kiemelni, hogy ettől függetlenül érdemes némi zsebpénzzel érkezni, a kijárat előtti shopban ugyani – a szokásos makettek, bögrék és pólók mellett – számtalan, nálunk nehezen, vagy egyáltalán nem beszerezhető kiadvány, folyóirat, évkönyv, típustörténeti könyv beszerezhető. A HTKA szerkesztőségének távlati tervei közé itt bekerült egy külön erre a célra szervezendő út, ahol a shop teljes nyomtatottsajtó-anyagát felvásároljuk, szóval ajánlott sietni J

A csütörtöki múzeumlátogatás képtára hétfői hazaérkezésünk után bővül.