|

Kilőtte a Tukánt a Hawker Beechcraft?

Mondhatni az USAF tenderei kapcsán már megszokott bunyó zajlik éppen, melyben a LAS (Light Air Support – Könnyű Légi Támogató) programból a tavalyi év végén kihullott Hawker Beechraft húzott be egy jobbegyenest ellenfelének, a Sierra Neveda/Embraer párosnak, illetve végül is magának az USAF-nak.

Az átlagos amerikai katonai repülőgép- és helikopter-tenderekhez képest kevés felhajtással zajlott a LAAR (Light Attack/Armed Reconnaissance – Könnyű Csapásmérő és Fegyveres Felderítő), vagy, ahogy utóbb hívták, a LAS (Light Air Support – Könnyű Légi Támogató) projekt keretében az Egyesült Államok légiereje az afganisztáni terepre keresett ideális megoldást. Az arrafelé nagy hagyományoknak örvendő aszimmetrikus hadviselés jelentette kihívásokra a választ természetesen egy COIN feladatkörű gép jelentené.

Az Egyesült Államok a 90-es évek második felére már kivonta az összes North American Rockwell OV-10 Bronco típusú gépét, így kulcsrakész megoldása egyik gyártójuknak sem volt. Annál inkább az ilyen téren nagysikerű Super Tucano brazil gyártójának, az Embraernek.

A-29 Super Tucano bombafegyverzettel

Fotó: Embraer / Sierra Nevada Corporation ,

Az eredeti kiíráshoz képest menetközben némiképp szolidabbá vált tender végjátékában a várakozásoknak megfelelően az amerikai Sierra Nevada Corporation és az Embraer együttműködésével nevezett A-29 Super Tucano, illetve az amerikai Hawker Beechraft által javasolt AT-6B maradt.

Az USAF végül a harci körülmények között már számtalanszor bizonyított Super Tucano mellett tette le a voksát az elterjedten használt kiképzőgép módosított, ilyen körülmények között még nem bizonyított változatával szemben.

Hawker Beechraft AT-6 repülés közben

Hawker Beechraft AT-6 | Fotó: Hawker Beechcraft ,

Ez „némiképp” felbosszantotta a Hawker Beechcraftot. Ami mondjuk annak tükrében, hogy az USAF állítólagosan az ajánlatok bekérése előtt pár nappal zárta ki őket, ezzel egyetlen ajánlatot tehető versenyzőre szűkítve a mezőnyt érthető. A benyújtott fellebbezésüknek kormányzati illetékesek általi visszautasítása innét már csak olaj volt a tűzre. Nem meglepő módon bíróság elé is citálták az ügyet.

Az USAF részéről a múlt hónapban egyébként még úgy nyilatkoztak, hogy bár leállították a szerződésen zajló munkálatokat, ám biztosak korábbi döntésük helyességében. E hét kedden azonban már olyan bejelentés érkezett a Légierő részéről, miszerint elállnak a szerződéstől, és arról értesítették az Igazságügyi Minisztériumot, hogy március 2-val érvénytelenítik a Sierra Nevada szerződését.

Michael B. Donley, a légierő minisztere a peres üggyel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy az USAF beszerzésekért felelős vezetője, David Van Buren nem elégedett a döntést igazoló dokumentációkkal, illetve Donald Hoffman tábornok a Logisztikai Parancsnokság (Air Force Material Command) parancsnoka vizsgálatot indított az ügyben.

„Ugyan a tökéletességre törekszünk, de ez néha nem jön össze; ilyenkor korrigáló lépéseket teszünk.” – közölte Donley egy email üzenetben.

Talán mondanunk sem kell, hogy a Hawker Beechcraft üdvözölte a döntést, míg a Sierra Nevada és az Embraer csalódottak és várják a helyzet tisztázódását a következő lépésük megtételéhez.

„Megdicsérjük a Légierőt ezen döntése miatt és erősen hiszünk benne, hogy ez a helyes a Légierő, az adófizetők és a Hawker Beechcraft szempontjából. Készen állunk a szerződésért történő megmérettetésre.” – áll a Hawker Beechraft elnökének, Bill Boisture-nek a nyilatkozatában.

AT-6B

A felfegyverzett AT-6 az Embraer Super Tucano-jával folytat harcot a haderő kegyeiért | Forrás: aviationintel.com ,

A túloldalon már érhetően kevésbé emelkedett a hangulat – Taco Gillbert a Sierra Nevada üzleti vonaláért felelős elnökhelyettese úgy nyilatkozott, hogy az USAF döntése hatalmas csalódás, hiszen biztosak voltak benne, hogy ők kínálják a jobb terméket. Elmondta, miszerint tűkön ülve várták a gépek gyártásának beindítását, melyek jövőre már meg is jelenhettek volna Afganisztánban.

Persze ahogy ez már csak lenni szokott, és ahogy legutóbb a KC-X tender szappanopera kapcsán a Boeing és az Airbus részéről láthattuk menetközben a Hawker részéről ment a Sierra Nevada és a Super Tucano bemártása fals információk hangoztatásával. Némi kis angol nyelvgyakorlásnak javasoljuk a Sierra Nevada pontokba szedett válaszát áttanulmányozni :) Erre tessék kattintani!

Super Tucano bedöntés közben

Fotó: Embraer / Sierra Nevada Corporation ,

Mi pedig várjuk a fejleményeket!

2 hozzászólás “Kilőtte a Tukánt a Hawker Beechcraft?”