|

Cseh helikopter cserebere

Váratlan, és egyben nagyon meglepő bejelentéssel szolgált mindenki számára Petr Necas cseh miniszterelnök a Barack Obama amerikai elnökkel folytatott október 27-i találkozóján. A Cseh Köztársaság első embere ugyanis amellett, hogy kifejezte elkötelezettségét a NATO helikopterpilóták csehországi kiképzése mellett, egyben meglebegtette, hogy országa a közeljövőben lecserélné orosz gyártmányú helikoptereit egy amerikai típussal. Az Ekonom hetilap által közölt nyilatkozatában Necas a védelmi büdzsé további csökkentésével és a szakosodással indokolta fenti kijelentését.

Washingtoni útja során Necas biztosította az Amerikai Egyesült Államok elnökét, hogy Csehország részéről minden feltétele adott annak, hogy az Észak-atlanti Szerződés Szervezete a LOM Praha vállalat segítéségével képezné ki azon pilótáit, akik Mil típusú helikopterekkel repülhetnek majd külföldi missziókban, például Afganisztánban. Ez mindkét fél számára remek befektetésnek bizonyulna: a NATO pilóták a Mil helikopterek üzemeltetésében egyik legjártasabb cégnél szerezhetnék meg jogosításukat új típusukra, Prága pedig komoly anyagi bevételeket remélhet, valamint munkahelyeket tarthat fent.

A LOM egyébként már régóta foglalkozik partner országok pilótáinak kiképzésével. Az Egyesült Államokkal eddig is létezett külön szerződésük, melynek értelmében amerikai és afgán hajózók ismerkedhettek meg a Mi-17 és Mi-24 forgószárnyasokkal Csehországban. Erre azért volt szükség, mivel az iraki és afgán védelmi erők újjáélesztéséhez az USA először harmadik félen keresztül, majd később közvetlenül Oroszországtól több Mil helikoptert rendelt. Mivel pedig a LOM rendelkezik a fenti típusok terén a világ egyik legkomplexebb üzemeltetési és kiképzési rendszerrel, így adott volt a lehetőség, hogy szerződéses alapon a közép-európai szövetséges segítségét vegyék igénybe. Most ennél kicsit többről van szó, hiszen ezentúl az eddiginél nagyobb méretekben folyhatna a képzés NATO bármely nemzetének pilótái számára, ami a LOM exponenciális bővítésével is járna.

[singlepic id=1770 w=584]

Azonban Petr Necas ezzel együtt egy sokkal negatívabb hírt is közölt. A cseh Honvédelmi Minisztérium ugyanis, szakítva a több évtizedes hagyományokkal, leváltaná 32 darab Mil típusú helikopterét 16 amerikai Boeing MH-6 Little Bird könnyű forgószárnyassal. Az eddigi védelmi doktrínával szöges ellentétben álló ötlet hátterében a miniszterelnök szerint hosszú távú tervek állnak, szükségessége pedig a hadsereg büdzséjének újabb csökkentésében rejlik. Az Ekonom cikke szerint a Cseh Légierő megválna nyolc Mi-17 Hip és huszonnégy Mi-24 Hind helikopterétől, melyeket Afganisztánba küldenének, cserébe a 16 MH-6-ért, melyek közül nyolc lenne harci, nyolc pedig szállító változat.

Ez természetesen nem jelentené azt, hogy Csehországban megszűnik az orosz gyártmányú helikopterek üzemeltetése, hiszen a fentiek alapján mind a Mi-24/35, mind pedig a Mi-17/171 típusból maradna még néhány példány szolgálatban (előbbiből körülbelül 5, utóbbiból pedig 30).

„Minden NATO-tagország szembesül ugyanazzal a problémával: a költségvetés nehézségei miatt egyre nagyobb nyomás nehezedik a védelmi kiadásokra, ezért mindenki megkísérli a lehető legjobban koncentrálni a kapacitásokat és egy adott területre szakosodni.” – mondta Necas a fenti nyilatkozatában.

A cseh Honvédelmi Minisztérium megerősítette, hogy tárgyalásokat folytatnak a NATO-val a LOM szolgáltatásainak széleskörű igénybevételéről, illetve belpolitikai szinten is állandó napirendi témává vált a Mil pilóták képzése.

19 hozzászólás “Cseh helikopter cserebere”

  1. Na most kellene lecsapni néhány minyóra, hogy kiegészíthessük két 12 gépes századdá a Mi-24-es és Mi-17-es századunkat! Attól, hogy beszereztünk harminc könnyű szállítóhelikoptert még továbbra is szükségünk van közepes szállítóhelikopterekre.

  2. Lehet, hogy nem tartanak igényt a helic pct. képességekre. A katasztrófa helyzetekre jó hadrafogatósággal bőven elégség a ~30 db Mi-171, háborúban deszantcélkora is. Azt kell hogy mondjam, a jelenlegi heliflottájuk brutálisan és feleslegesen túlméretezett. Én nagyon is jó húzásnak tartom ezt.

  3. Igen, még a 30 is bőven sok egy hozzánk hasonló területű ország számára. Ha meg ekkora a flotta, valóban érdemes „kismadarakat” is röptetni, mert azért a Minyó elég batár ahhoz, hogy mindent azzal repüljenek, és ilyen példányszám mellett megengedhetik azt, hogy ne csak egytípusos szállítóflottájuk legyen.

  4. Molni:
    Részben eggyet is értek. Ok, pct. képesség nem kell nekik, a 30 db Mi171 meg még így is bőven elegendő. De, azért az MH-6 nem a felturbózott MD500?
    Az meg azért elég soványka kis gép. Még katasztrófa esetén is. Akkor már inkább az EC135/145/635/UH72 kategória.

  5. Látok egy tendenciát. A lengyelek is amerika felé kacsintanak, most a csehek is kötnek egy jó kis üzletet. Talán nekünk is leesik a Huey…. Mi történik? Az USA ismét felfedezi Kelet-Európát? A csehek, mivel úgyis lejár a Gripen-lízing, nem jártak volna jobban úgy, ha elpasszolják a fölös Minyókat és kiírnak egy tendert vadászbombázó ÉS helikopter-beszerzésre? Hmmmm…..

  6. Üdv!
    Húú én nem is tudtam, hogy ennyi repülőképes helikopterük van a cseheknek.
    Szerintem még így is bőven jo üzletet csinálnak. Marad még 30 szállító meg pár harci bőven elég. Az mh-6 meg sok feladatot sokkal olcsóbban megold mint az orosz helikopterek.
    Spórolnak pénzel és akár még a repült órával is.

  7. Üdv!

    Még így is marad nekik 30 nagy szállító helikopter? Azt a nádvágó…
    Lehet, valaki linkelte már, de van arról valahol cikk, hogy a csehek elégedetlenek a MI-171-eseikkel?
    zolika750 : „Húú én nem is tudtam, hogy ennyi repülőképes helikopterük van a cseheknek.” Hát azért lehet, hogy nem mind repképes. :-)
    zerohunter:
    Ezeken kívül még van nekik néhány W-3 is, ami képviseli a könnyű kategóriát jelenleg is.
    Ha létrejön az üzlet, lesz típuskavalkád.

  8. Most mindenki helyesli a könnyű szűllító heli tendenciát, de a magyar beszerzésnél mindenki csak ellenezni tudta :-) Egyébként nekem is elég játékszer feeliget kelt ez az mh-6… Akarva akaratlanul párhuzamot vontam a magyar félnél majdnem rendszeresített robinson r44 esetével, amikor mindenki szintén fikázta ezt a kategóriát… :-) Jöhetnek a minuszok a kommentemre :-D

  9. Most mindenki helyesli a könnyű szűllító heli tendenciát, de a magyar beszerzésnél mindenki csak ellenezni tudta :-)

    Ez nem egészen helytálló. Azért bólogatnak többen is, mert a leépítés után is marad 30 db újabb és jobb közepes heli a kisebbek mellett a cseheknek, mint nekünk. Ellenben, ha itton harmad ennyi és ugyanilyen korú és felszereltségű helink lenne, akkor jelen helyzetben örömtáncot lejtenénk….

  10. Üdv néktek!
    mivel a Mig üzlet nem járt nagy sikerrel/csak a hajtómű ment el/ onnan sok pénz nem esik le.
    A helik amiket mi kapunk sztem tökéletes hazánknak , ingyen gép és az alapcucc fegyverek is ingyen kapjuk , nem beszélve a fejlett elektronikai cuccokról.
    Tehát csak a kiképzés kerül pénzbe na meg az üzemeltetés de az természetes.
    Mint tudjuk szegény ember vízzel főz.
    Örüljünk a gépeknek:) venni úgy sem tudnánk még 20 évig sajna.