|

Elkészült a Komondor, az első magyar páncélozott felderítőjármű

Atom-, biológiai- és vegyi felderítő-terepjáró gyártásába kezdett a Gamma Műszaki Zrt. A bázisjármű első példánya a napokban készült el, de részletes műszaki adatokat nem közölnek róla, mivel azokat 2032-ig titkosították.

A cég mérnökei a XXI. század technológiai fejlesztéseit is felhasználva tervezték meg a nemcsak katonai, de a katasztrófavédelem igényeit is kielégítő korszerű harcjárművet. A komplex sugárfelderítő-rendszert magyar fejlesztésű és gyártású terepjáró járműbe integrálták. A KOMONDOR névre keresztelt, moduláris ballisztikai védelemmel is felvértezett robosztus terepjáró védelmi szintjét, képességeit a majdani megrendelő saját igényei szerint választhatja ki. A szovjet időkből itt maradt és a ’80-as évek technikai színvonalát képviselő gyalogsági harcjárműveket legkésőbb 2016-ban – a tervezett üzemidő lejárta miatt – kivonják a honvédség rendszeréből. Ezért szükségessé vált a Magyar Honvédség nemzeti védelmi és szövetségesi feladatainak ellátását biztosító könnyűpáncél-védettségű harcjármű család kifejlesztése. A többféle változatban gyártható páncélozott jármű – kialakítása révén – könnyen alkalmazható speciális polgári- és rendvédelmi feladatok ellátására is.

Fotó: Gamma Műszaki zRt. ,

A közel 15 tonnás két- vagy háromtengelyes változatban készülő jármű első példányainak gyártása – a motor kivételével – Magyarországon, magyar munkaerővel valósult meg. A hazai igények kielégítésén túl, lehetővé válik exportigények kielégítése is, már több távoli ország is érdeklődik a jármű iránt. A Respirátor Zrt. több magyar cég részvételével kezdte meg gyártani a majdani járműcsalád első darabjait. Ennek első típusváltozatát fejleszti a Gamma Zrt., de a két cég készen áll a további fejlesztés során a magyar gyártó- és szolgáltatóipar más szereplőit is – kiemelten a magyar védelmi ipar gyártóit – összefogni és bevonni a projektbe.

Forrás: HavariaPress

Aki többet akar tudni a masináról, annak ajánljuk a gyártó honlapján található írást a jármű fejlesztéséről. A cikk eléréséhez kattints ide!

További képek:

Fotó: Gamma Műszaki zRt. ,

Fotó: Gamma Műszaki zRt. ,

116 hozzászólás “Elkészült a Komondor, az első magyar páncélozott felderítőjármű”

  1. Nem úgy volt, hogy egy többfeladatu MRAP járművet fognak kifejleszteni? Arra azt mondanám van értelme, de egy speciális szűk területre ABV felderítésre külön járművet fejleszteni? Biztos megéri ez nekünk? Nálunk gazdagabb országok sem tesznek ilyet. Ilyen spec járműből mennyit rendszeresíthet a MH? ha minden ZLS nél felszerelnek egy szakaszt vele akkor is max 100-150 járműről van szó. Jó lenne tudni, hogy tervezik e más feladatkörre is alkalmassá tenni a járgányt. Mert 100-150 jármű miatt kifejleszteni egy típust felelőtlenség a mai gazdasági helyzetben.

  2. Miért elmebaj? Egy kategória az MRAP meg a BTR, mindkettő kvázi APC, csak az MRAPnek van aknavédelme. A BTR, meg max karabélylőszer ellen véd.
    Az más kérdés, hogy nem kellene az APC-ket (BTR) IFV-nek használni, mert a BMP-1-est ugye kivontuk.
    Szerintem.

  3. BTR-eket nem inkább valami Patria AMV (és Rosomak) / Pandur II / Boxer szerű cuccal kéne lecserélni inkább?
    Vagy ha ezekre cserélik őket, nem kéne mellé valami komolyabb jószág is?
    (Értem ezalatt a Puma / CV90 / stb IFV-ket, amik BMP-k utni űrt betölthetnék.)

  4. Ne legyen igazam, de egy ilyen Respirátornak rendelkezésére áll a fejlesztéshez, gyártáshoz és továbbfejlesztéshez szükséges tőke?
    Akkor is, ha az export remények nem teljesülnek?
    Nyilván uniós támogatásból ment a fejlesztés. Fedezni fogja a szükséges továbbfejlesztéseket is?
    A Gammának volt korábban is ígéretes ABV felderítő műszer fejlesztése, biztos, hogy ebbe a kiforratlan konstrukcióba kellett integrálni?

    Nem vagyok ellendrukker! Kívánom az ország védelmi képességének emelését és a Honvédség fejlesztését. Valamint ezek támogatására a hazai hadiipar fejlődésének előmozdítását.
    De biztos, hogy ebbe a szegmensbe kellett invesztálni a fejlesztési erőforrásokat (MRAP), ahol egymást tapossák a harci körülmények között is kipróbált, tőkeerős versenytársak?

    A meghatározott cél, a BTR-ek leváltása is alaposan megkérdőjelezhető.
    Hiszen a BTR-ekhez meg van az infrastruktúra és szintén hazai innováció keretében sok fejlesztés valósult meg. Minden megy a kukába? Készült hatástanulmány az új MRAP és a BTR-ek felújításának összevetésével?
    Kérdések, amelyekre soha nem fogunk választ kapni.
    Nekem olyan érzésem van, hogy megint sikerült túl nagyot markolni…a folytatást tudjátok.

  5. Azért az a 280 LE a minimum 15 tonnás tömeg mellé karcsú. A btr-80 ban is egy dupla turbós V8as kamazmotor (280 Le a 14tonnára) volt és az is halovány gyenge volt. Egy 4 tengelyes sima merci billencsben ami nem szokatlan az utépítésekneél 235-440 Le Le motor van változattól függően. Ha abban elfér egy erősebb motor akkor ebbe a magyar csodába miért nem tudtak találni egy erősebb motort?

  6. Kedves mindig elégedetlenkedő, felületes jelölések, külsőségek lábonjáró enciklopédiái!

    A jármű páncélzata, tengelyszáma (2tengely vagy 3 tengely )és felfüggesztése nagyon könnyen variálható az igényeknek megfelelően. Lehet belőle masszív páncélzatú alacsony tömegközéppontú járművet csinálni lövécsinálni.
    Mellesleg bármikor fölszerelhető irányított rakétákkal, 30mm-es gépágyúval és ezzel már egy viszonylag olcsó, jó mobilitású jármű ami hagyományos tömeghadsereg és régi szovjet nehézfegyverzet ellen is kiváló lesz.

  7. tallking, biztos igazad van!
    Az embernek viszont eszébe jut például a géppuskaállvány esete…
    Vagy éppen az, hogy jelenleg van a MH kezében 30 millis gá-val felszerelt harcjármű, 2016-tól viszont csak a lehetősége lesz meg, hogy akár fel is lehet szerelni egy olyan járműre, ami bármikor kifejleszthető a meglévő bázisán…
    A problémám azzal van, hogy nem érzékelhető a koncepció, amibe ez a jármű illeszkedik, ami miatt ezt a fejlesztést feltétlenül finanszírozni kellett…

    Ja, a Gamma légi sugárfelderítő műszeréből hány készletet rendszeresített eddig a Honvédség?

  8. Szerintem abszolút hibás a koncepicója… túl magas, ebből fakadólag a többi MRAP-hez hasonlóan borulékony lesz, kitűnő céltábla lesz a páncéltörő rakéták számára, alig lehet majd álcázni a mérete miatt, s még mindig nem tudják a kerekes cuccokkal pótolni a láncos bmp szériát…

  9. tallking, mivan?!
    „Tök jó koncepció, lesállásharcra, rajtaütésszerű támadásokra teljesen kiváló.”
    „Üss és fuss” taktikához gyors és jó terepjáró tulajdonságú jármű kell, a páncélozás másodlagos.
    Ez a Komondor viszont nem terepre készült.

  10. Nekem tetszik a jargany. Orulok hogy csinalunk valamit, hogy egyaltalan van meg valamilyen fejlesztes.
    Hogy a Hm meg kell-e vegye azt nem tudom, s hogy a BTR-ek helyet azt sem. Lehetoseg van allitolag az atalakitasokra, de ahogy irtatok is most van 30 milis, s ott csak a lehetoseg lesz meg ra. Ez azert nagy kulonbseg. Mondjuk kivancsi lennek egy osszehasonlitasra – jol kivesezve – egy hasonlo jarmuvel.

  11. Nem vagyok hive a haza „takolmanyoknak” foleg ha ember, katonaelet a kovetkezmenye de ez pont az a retegmodel amivel lehet kezdeni valamit. Nem is maga a hordozo platform mert az csak bonusz lenne ha sikerulne hanem egy ABV jarmu amire novekvo igeny van az egesz vilagban a katasztrofak es egyebb fenyegetesek miatt az szerintem boven a magyar tudason beluli technika technologia.

    Itt lehet mit keresni, itt van ertelme kaparni. DE ahogy mondtam a jarmu az kerdes. Persze aki ABV-t rendszeresit annak nem okoz majd fejfajast ha ez a spec jarmu egyedi is csak mukodjon.

    A BTR 80 sok lecserelesere nem alkalmas de szallito jarmunek alkalmas lehet. Kerdes milyen muszaki tartalommal rendelkezik vedelem mozgekonysag megbizhatosag teruleten.

    En ezert a projektert tudok drukkolni, es drukkolok is nekik.

  12. Nem, nem egy kategória Janaj.

    Level 1
    – Kinetic Energy:
    7.62 x 51 NATO Ball (Ball M80) at 30 meters with velocity 833 m/s
    – Grenade and Mine Blast:
    Hand grenades, unexploded artillery fragmenting submunitions, and other small anti personnel explosive devices detonated under the vehicle.
    példa: IVECO LMV, VBL
    tipikus fegyverzet: 7,62 géppuska
    tipikus alkalmazók: könnyű-gyalogság

    Level 2
    – Kinetic Energy:
    7.62 x 39 API BZ at 30 meters with 695 m/s
    – Grenade and Mine Blast Threat:
    6 kg (explosive mass) Blast AT Mine:
    2a – Mine Explosion pressure activated under any wheel or track location.
    2b – Mine Explosion under center.
    példa: MOWAG EAGLE, KOMONDOR?
    tipikus fegyverzet: 7,62 géppuska, esetleg 12,7 géppuska
    tipikus alkalmazók: könnyű-gyalogság

    Level 3
    – Kinetic Energy:
    7.62 x 51 AP (WC core) at 30 meters with 930 m/s
    – Grenade and Mine Blast Threat:
    8 kg (explosive mass) Blast AT Mine:
    3a – Mine Explosion pressure activated under any wheel or track location.
    3b – Mine Explosion under center.
    példa: MATADOR, DINGO, LAZAR, BTR-80
    tipikus fegyverzet 12,7 géppuska, esetleg 20mm gépágyú
    tipikus alkalmazók: könnyű és közepes-gyalogság

    Level 4
    – Kinetic Energy:
    14.5x114AP / B32 at 200 meters with 911 m/s
    – Grenade and Mine Blast Threat:
    10 kg (explosive mass) Blast AT Mine:
    4a – Mine Explosion pressure activated under any wheel or track location.
    4b – Mine Explosion under center
    – Artillery:
    155 mm High Explosive at 30 m
    példa: BTR-90, PATRIA AMV
    tipikus fegyverzet: 30mm gépágyú
    tipikus alkalmazók: közepes-gyalogság

    Level 5
    – Kinetic Energy:
    25mm APDS-T (M791) or TLB 073 at 500 meters with 1258 m/s
    – Artillery:
    155 mm High Explosive at 25 m
    példa: CV90, PUMA
    tipikus fegyverzet: 30mm gépágyú, vagy a fölött
    tipikus alkalmazók: nehéz-gyalogság

  13. Kuruc71
    Univerzálisan választható platformra tervezett ABV-járműnek lehet értelme. Miért kell hozzákötni ehhez a programhoz?
    Egyáltalán kinek a fejéből pattant ki a hazai fejlesztésű MRAP ötlete? Ki engedélyezte a fejlesztési források igénybevételét?

    Esetleg az a válasz arra, hogy miért nem eleve MRAP-ekkel küldték ki a PRT állományát, mert erre a járműre vártak?!

  14. Ha elkeszul es mukodokepes lesz akkor megy majd keletre. Nyugat nem ker majd belole mert a sajatjat tamogatja meg akkor is amikor nincs.

    Furcsan hangzik de siman lehet sikersztori a dolog.

    Megy 50 db Kinaba cserebe meg jon mas. Aztan ott van india is megy egyebb hasonlo orszagok.

    Tudtommal ez nem minosul fegyvernek igy az embargok sem vonatkoznak ra.

  15. Jó lenne kicsit többet megtudni, milyen változatok elkészítését tervezik és milyen fegyverzettel, ha már katonai jármű lesz.
    Főképp, a 3 tengelyesre lehetne komolyabb fegyvert tenni, gondolom.
    Erre max., géppuskát, ha jól érzékeltem a látottakat.
    Harkocsikkal együttműködő gyalogsági harcjárműnek kicsit naívnak érzem.
    Persze, ha univerzális a platform, akkor lehet gépágyús, páncéltörő, aknavetős, csapat légvédelmi, stb.
    Sok ilyesmire van terepjárós megoldás másutt.

  16. Felejsd el a fegyverplatformot.

    Ez nem harcijarmu. Alkalmatlan ra. Ez arra jo hogy vedve elszallitson teged A-bol B-be illetve egyebb spec platformnak.

    Nekunk van 800 + hasonlo masinank es igenyunk meg penzunk is harcjarmure fegyverekre. Ennek ellenere egyetlen egyen sincs fegyverzet, csak amit a tetonyilason kikandikalo „Digger” magaval visz ami max egy 7,62 es geppuska.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Bushmaster_Protected_Mobility_Vehicle

  17. Mondom ez arra jo hogy egy jo cserealap legyen olyan allamokal akinek van mas ami nekunk nincs. Pl tuzerseg IRPCT stb stb. Amennyiben cserelunk ugy meg a hajlandosag is nagyobb lesz hogy „megvegyek” a technikat.

    Ettol fuggetlenul is mar tobb dolog igen komoly fazisban van kinabol ( ja kerem hova jutunk ) de ez akar meg uj alapokra is helyezhetne a dolgot.

  18. amanitin:
    Motort szerintem felejthetjük. Még a civil szférában sincs tudtommal, kifejlesztése pedig már nem emlékszem, de irreálisan nagy számú eladás után lenne csak nullszaldós. Plusz pl a Rába egykori motorgyár részének helyén tudtommal már rég lakópark van. Sajnos.
    Nem véletlen, hogy az OFF hazai gyártású autóbuszokban is MAN, Cummins, Iveco, Mercedes, illetve pár éve Volvo és Scania motor került beépítésre.

  19. Nem is kell a motorra koncentralni. A legtobb gyarto is veszi valakitol. Detroit Diesel Cummings Caterpillar MAN stb. Milyen szinut kersz ? Megbizhatok es olcsobbak kategoriakkal olcvsobbak mint ha mi kezdenenk el barkacsolni.

    Eroatvitelben jok vagyunk, futomuben is es a felepitmeny a pancelkaszni sem lehet problema. A tobbit meg tudjuk venni bagoert.

    A lenyeg hogy az ABV teruleten kelenne domboritani valamim joooot nagyon jot.

  20. Kuruc, csak az a probléma, hogy a csereprogramnál a magyar kormánynak mindenképpen invesztálnia kell a saját haderőfejlesztésbe (egyfajta offset keretében), ami az eddigi tapasztalatok szerint problémát jelent.
    Ráadásul ismerni kellene a haderőfejlesztés irányát és hangsúlyait, hogy a felkínált csereáruk illeszthetők legyenek.
    Esetleg több felkínált csere lehetőség közül melyik a legoptimálisabb.
    Ez idehaza ugyebár koránt sem magától értetődő…

  21. Batka

    Ennel egyszerubb a helyzet !

    A magyar fejlesztesbol gyartasbol potyog a politikus zsebebe ezert lesz ra penz. Alacsony darabszamban az MH rendszeresiti es egyben elkezdodhet a cserekereskedelem.

    Igy mindenki megkapja a magaet. Boldog lesz es meg valami vas is erkezik az MH hoz. Az mondjuk mas kerdes hogy kozben meg katonailag gazdasagilag es politikailag meg erosen kotodni fogunk kinahoz.

  22. Ja es haderofejlesztesi koncepcio mint olyan nem letezik. Ad hoc megoldasok kapkodas ide meg oda tuzoltas az van meg egyebb dilettans akciok de haderofejlesztes az nincsen.

    Ugy lesz ez is mint a MIG-29 es amire eselyunk se volt mert nem volt ra le aztan a politika ugy fordult hogy az orosz allamadossag terhere meg tudtuk venni. Aztan a sorsa mar mas kerdes. Az mar szintiszta hungarikum.

    Valami ilyesmi lesz ( ha lesz ) itt is.

  23. Hát igen, félő hogy valami „magyaros” végkifejlete lesz.
    A kéttengelyesre, én sem raknák fegyvert, írtam is, max., géppuskát.
    Kíváncsi inkább, egy 3 tengelyes verzióra lennék, de az még nincs, gondolom.
    Gyártani, csak úgy érdemes, ha megvan a minimálisan gazdaságos mennyiség.
    Ehhez megrendelés kell, javarészt Külföldi is.
    Vajon komolyan kellene valahova a mi Komondorunk ?
    Én nem tudom.
    Cserekereskedelemben nem hiszek.
    Pénzért adnak új dolgokat, használtat esetleg nagyon bagóért, vagy ingyen..
    Harckocsit, önjáró tarackot, meg igazi gyalogsági harcjárművet nem hinném hogy kapunk érte. :)

  24. Ha jól tudom némileg támogatja a fejlesztést a kormány, Hende is itt-ott említést tett interjúkban a Honvédség és a magyar hadipari vállalatok közti titkos együttműködésről. És nem kell attól tartani hogy ezzel az MRAP style géppel akarják leváltani a BTR-eket. Szövegértés az egész! A szovjet időkből ittmaradt eszközöket fogják ezek a kutyusok váltani azaz valószínűleg PSZH és BRDM tipusokat, mivel a BTR-ek már a szovjet idők után érkeztek úgy tudom az orosz államadóság terhére… Ettől függetlenül a BTR-eket is ennek a járműcsaládnak az egyik tagja fogja váltani, mint az sok helyen olvasható, azt a respirátor gyártja ezt meg főként a gammatech gyártotta.. Reméljük a közeljövőben bemutatkozik a respirátor által fejlesztett btr-ek leváltására szolgáló tipus is. És ne adj Isten ha háborús helyzet lenne, akkor előnyt jelentene, hogy magyar gyártmányúak a honvédség gyalogsági harcjárművei mivel az ország saját magát tudja ellátni gépekkel ;-) Kicsit pozitívabban emberek! Örüljünk annak ami van, nem kell rögtön attól félni h ezzel akarják kiváltani a btr-eket mivel ez még csak a járműcsalád első szülötte és logikus h miért ez készült el leghamarabb, mivel azok a gépek amiket váltani fog öregebbek mint a btr-ek így kiváltásuk sürgetőbb :-) És a hadvezetés is belátta többször is , hogy a btr ideiglenes megoldás volt, mivel nem egy kategória a bmp-vel, akkoriba pedig ugrani kellett a felajánlásokra, mivel kétséges volt,hogy az oroszok kifizetik az államadóságot, így amit felajánlotak érte azon kapni kellett… :-) ;-) (y)

  25. Ha erre rápakolnak egy 30m-est gépágyút akkor a tömegközéppontja még feljebb kerül(még borulékonyabb lesz)+ egy 30mm-es simán felborítaná(
    már az MRAP-is nagyon himbálózik a nehéz géppuskáktól(12,7mm)pedig azoknak köszönő viszonyban sincs a reakció ereje egy 30mm-es gépágyúhoz képest.

  26. @Batka

    Honnan tudod, hogy ezt nem terepre tervezték? Lesállásra, az ellenség időszakos gyengeségeit kihasználó rajtaütésekre ez a jármű tuti kiváló.
    Ha a háromtengelyes verzióra szerelnek páncéltörő rakétákat, ne adj Isten egy kisebb, 70 mm-es ágyút, 30mm gépágyút akkor ez egy kiváló, sokoldalú, sokféleképpen variálható platform lesz. Már a kéttengelyes is szuper, légvédelmi fegyvereket, aknavetőket, hátrasiklás nélküli lövegeket, rá rögzítve fixen, vagy csak szállítójárműként, már most szállíthat. Szerintem már így is nagyon jó IFV szerephez juthat, akkor is ha nem néz ki úgy mint egy hagyományos IFV. A variálhatóság nagy érték, szerintem tök jó koncepció. Most már csak gyártani kellene, nem papírozni.

  27. Hülyeséget mondtam a 2A72 reakcióereje 6tonna minden lövésnél.A tűzgyorsasága pedig 400 lövés /perc(szabályozható)…Biztos rá akarod rakni egy 20tonnás 3,5 méter magas alapból marha instabil gép tetejére?Tudom még színezni a dolgot!Az egész torony lenne vagy 250-300 kg lőszerrel együtt(és legalább 70-80cm méter magas lenne).

  28. tallking:
    „Méghogy a jelenleg MRAP-ok erősen himbálóznak a 12,7 mm-es géppuskától…”
    Pl MaxxPro??? Ahogy nézem a doggy a MaxxPro-hoz elég hasonló, bár a motorja gyengébb.
    Azt meg ugye maga az USMC megmondta – saját tapasztalata alapján – hogy borulós. Okkal van tudtommal a sebessége korlátozva. S, ahogy dudi is mondja, egy alapból magas gép tetejére még ráteszel egy komolyabb köpködőt, akkor abból annyira jó nem sül ki.

    „Honnan tudod, hogy ezt nem terepre tervezték? Lesállásra, az ellenség időszakos gyengeségeit kihasználó rajtaütésekre ez a jármű tuti kiváló.”
    Iveco LMV, Mowag Eagle azokról ezt elhiszem, de egy MRAP-szerű gépről?
    Az nem erre van, hanem ahogy Kuruc is mondta: „edve elszallitson teged A-bol B-be”.

  29. A rajtaütéseknél is fontos a páncélozás. Pl megtámadsz egy hátrahagyott tüzérségi állást akkor ott lesz egy védőkörlet ami el van látva akár 12,7 mm-es géppuskákkal, RPG-kel, hátrasiklás nélküli lövegekkel, tehát egy vékonyan páncélozott jó terepjáróval nem biztos, hogy éve megúszod a kalandot, a rajtaütést követő gyors visszavonulásról pedig szó sem lehet. Ezért mondtam, hogy a háromtengelyes verzió, tekintélyes páncélozottsággal, a hat kerékből adódó jó terepjáró képességével alkalmas lesz ilyen feladatokra.

  30. Találgatunk, elképzelünk.
    Talán hamarosan többet is megtudhatunk róla.
    Nem szállnék be a gépágyút elbír,m vagy nem bír vitába…
    Azonban ha jók még a személyes emlékeim, a BMP-1 13 tonna volt és 73 mm-es ágyú volt hozzá rendszeresítve, ami meg sem kottyant neki.
    Igaz, ez egy lánctalpas, eleve gyhj-nek tervezett eszköz, a maga alacsony méretével együtt.
    Lehet rossz példát hoztam fel, a kettő nem igazán hasonlítható végül is.
    Mindenesetre, a motor ott is 300 Le-s volt, a lánctalpaknak köszönhetően, jó sebességgel vitte a rajt terepen is.

  31. BMP1 alacsony, Komondor magas. Pontosan a magasság az, ami meghatározza hogy milyen reakcióerejű és/vagy tömegű fegyver szerelhető be maximálisan egy járműbe.
    Magasan elhelyezett fegyver megemeli a tömegközéppontot (menetben borulékony lesz), oldalirányú tüzeléskor pedig a reakciónyomaték borítja fel a járművet.

  32. Egy alacsony gyártási ütemű (értsd: jobbára kézzel készülő) járműnél nagyon egyszerű alacsonyabbra venni a tetőt, pl addig míg a szélvédők lőrésszerű réssé szűkűlnek össze, ez a művelet nem igényel többéves tervezőmunkát mert minden ami lényeges, motor, erőátvitel stb érintetlen marad.

  33. Kaphatók olyan lengéscsillapítók is amelyek vezérelhetőek, olyan értelemben, hogy a merevségük változtatható. (igaz ilyeneket jobbára versenyautókban használnak) Ha ezeket beszerelik akkor csökkenthető a kasztni kilengése, ez elég gyors megoldás nagyobb áttervezés nélkül.
    A hosszabb , háromtengelyes verzió hátulját pedig alacsonyabbra lehet venni gyakorlatilag egy alacsony platót kialakítva a jármű végén, mint egy platós kisteherautónál. Erre ismét lehetne helyezni valamilyen távirányítású nehézfegyvert.

    A lényeg, hogy kiváló dolog az alapjármű, szerintem a fejlesztéseknek, egyedi igényeknek megfelelően bőven van lehetőség és kis szerencsével, ha olcsó lesz, nehézharckocsi szerepét leszámítva majdnem mindenre jó lesz.

  34. Mondjuk én tarackot-löveget hamarabb tennék egy Rába platójára mint ennek a tetejére :-) A találgatások helyett azt kellene megtudákolni, hogy ennek az abv szerkezetnek lesz 3 tengelyes változata is, vagy a respirátor által építendő kifejezett gyalogsági harcjármű lesz 3 tengelyes? Mondjuk lehet jobb lenne egy 4 tengelyes vagy lánctalpas verzió, de az biztos, hogy a mai hadviselés egyik fontos része, főleg ilyen kis hadseregek között a mobilitás, és a kerekes jármű mobilisabb általában mint egy lánctalpas…
    reméles a 3 tengelyes vmi ilyesmi lesz:
    http://www.army-technology.com/projects/mrav/images/mrav10.jpg
    De egy ilyen önjáró löveget is lehetne összehozni:
    http://farm4.static.flickr.com/3143/2968671274_e26eb29fc8_o.png

  35. A 30mm gépágyút a 3 tengejes változatnak birína kell (lehet magas a gép de a tengely táv 320 cm az elég stabil)
    Amúgy ez a család 1. tagja ABV-s és a külföldi érdeklődés is erre van ABV-felderítés miatt (és erre tényleg nagy az igény a piacon)
    RDO-3221 ABV KOMONDOR ami a 4X4-es moduláris lessz az ABV felderítő csak egy alváltozat lesz sebesült mentő és szállító, műszaki mentő és karbantartó, parancsnoki változat és felfegyverzett is csak úgy mint a 6X6os-ból, de 6X6 ból lessz aknavetős és páncélozott szállító változat is a btr-80asok leváltására. És mint a cikben is írvavan a modulrendszernek köszönhetően a megrendelő igényeihez lehet igazítani mint a fegyverzetet felszereltséget és védelmet emellett speciális feladatkötökre kialakitott változatok is lessznek.

  36. tallking,
    szittya88,
    a Respirátor honlapján:
    http://www.respirator.hu/php/news/shownews.php?lang=hun&news=nfu_2_20110909
    és a cikkben is jelzett honlap mellett a Gamma honlapján:
    http://href.hu/x/g1d2
    http://href.hu/x/g1d3
    közölt adatokból kitűnik, hogy mindkét résztvevő az ABV felderítés területén profi, de egyik sem fejlesztett harcjárművet.
    Ezért a kétségek tán’ jogosak, hogy ebből mi sül ki?!

    Az ABV műszerkészlet egy ideje már kész van, a mostani újdonság a jármű bemutatása. A honlap szerint:
    „A most kifejlesztett ABV-felderítő jármű képességeinek jelentős bővülését az tette lehetővé, hogy már az alapjármű tervezésekor figyelembe vételre kerültek az ABV-felderítés speciális igényei is.”
    Tehát itt -legalábbis a szavak szintjén- egy szigorúan az ABV-követelményeknek megfelelő jármű született.
    (Nem tudom ugyan, az átalakított járművek miért nem megfelelők, de nem is vagyok szakember.)

    Ha elfogadjuk Kuruc érvelését, hogy ez így egy eladható komplexum, akkor a járműfejlesztést is valószínűleg ez motiválta.
    De továbbra is kérdés, hogy megalapozott-e az elképzelt gyalogsági harcjármű?!

    Továbbá.
    Figyelmetekbe ajánlom azt, hogy „Lövész 2020”. Ez a Honvédség „fejlesztési” programja és benne van a BTR-ek 2016-os kivonása és páncélozott terepjárókkal való helyettesítése. A képességvesztés -legalábbis szerintem- nyilvánvaló.

    tallking, a rajtaütéshez valami ilyenre van szükséged:
    http://www.eliteukforces.info/uksf-gear/mwmik/
    esetleg egy LSV-re…

  37. Ha a belinkelt képen látható járművet használnám akkor a robbanásoktól harcképtelenné válna a személyzet mivel a képen látható jármű nyitott. De egyébként egyetértek abban, hogy egy viszonylag nagydarab, jó terepjáró, gyors és erősen páncélozott és ütős 20mm, 30mm ballisztikus fegyverzet plusz rakéták. Azért a Komondor nem áll messze attól. Lehet hogy pillanatnyilag lassúbb de azonos koncepció.

  38. 280 LE -t egy kicsit kevesnek erzem ehhez a tomeghez, Karden irta, hogy nekik utalt belugyes GAZ Tigr 210 LE Cummins motorja gyengenek tunt, pedig ott csak 7400 Kg van. (Bar, ahogy viccesen megemlitette, hogy a motor hiaba amerikai, az osszeszereles orosz :))

    http://k-a-r-d-e-n.livejournal.com/17643.html

    p.s.: http://k-a-r-d-e-n.livejournal.com erdemes nezegetne a blogjat, meg orosz tudas nelkul eleg sok kepet is kirak, bemutat felszereles, fegyvereket.

  39. BRDM-ek lecserélésére megfelelő volna, lövészpáncélosnak egy vicc, még ha a 3 tengelyes változatnak gépágyús tornya lesz, akkor is.
    /OFF
    Kíváncsi lennék, hogy ha nagyon odatennénk magunkat, akkor össze tudnánk-e hozni egy magyar gyártású normális lövészpáncélost? Nyilván a hajtóművet, az elektronikát és a gépágyút importálni kéne, de a páncéltestet, a futóműveket és talán az erőátvitelt mi is meg tudnánk csinálni. Lehet szürreálisan hangzik, de BMP-szerű járműveket még a bolgárok és szerbek is tudtak gyártani maguktól…
    /ON

  40. Üdv!

    Mint laikus én is beleugatok kicsit:D

    Egyrészt örülök, hogy a magyar mérnöki gárdának is adtak egy kis munkát haditechnikai vonalon, másrészt egyet értek azokkal, akik azt mondják, hogy viszonylag rossz a végeredmény. Egyértelmű, hogy MRAP-kra szükség van manapság, de kérdés, hogy nekünk is? Másrészt, ha már MRAP a Komondor, akkor legyen MRAP, de mivel elég magasra sikeredett így leszűkülnek a felfegyverezhetőségének a lehetőségei (de legalább gonoszul néz :D)

    Ha én ültem volna a tervezőasztalnál én inkább egy BPM-97 (más néven Kamaz Vystrel) stílusú gépben gondolkodtam volna (tudom, hogy teljesen más kategória a kettő).
    http://v4.cache6.c.bigcache.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/35345271.jpg?redirect_counter=2
    Kellően alacsony, az alapja lehetne a Rába H14 (hogy az is hazai legyen)(meg mint ahogy az oroszoknál is az alap a Kamaz 4326), talán még kétéltűsíteni is lehetne, de az már inkább a páncélozottság rovására menne (mondjuk alapból se lenne egy nehézpáncélos kategória). Természetesen ebben a formában részben mindeképpen elvesztené MRAP képességeit a gép, de a megfelelő „utascella” kialakításával lehetne ezen javítani némileg.

    Ezután meg lehetne variálni a gépet különböző szempontok szerint: ABV felderítő, csapatszállító (nem APC!), mentő, erősebb páncélzat (különböző külső páncélozás rápakolásával), hatásosabb fegyverzet, esetleg rakéták (9P31 Strela-1 mintára) ha van rá igény.

    Ha kellően jóra sikeredne talán még hőn szeretett szomszédaink is vennének belőle.

    Még egyszer mondom, ezeket mint laikus írom. Vélemény?

    (Egyébként egy egyszerűbb lövészpáncélos fejlesztése sem lenne hülyeség)

  41. Sztem legalább jól néz ki /hi-hi/ ahhoz képest hogy a semmiből érkezett. Önmagában a relativ nagy súly is bíztató, ha kellően motorizált. Írták már előttem 20-30cm-es ültetés + uennyi faragás a magasságból és máris jobban hasonlítana a Fennek2-re /részemről 4×4-es képletű etalon, bár az majdnem hibrid és a németek nincsenek rákényszerülve hogy MindenT belegyömöszöljenek/. Kétéltűsítéssel a Panhard VBR-nél is még mindig derekasan küzdenek.. Akár a 6×6-osra is de fel lehetne tolni 40-50-7x mm-t arra felkapnám a fejem én is.
    A fegyver maga is megdobhatja a cehhet, a korszrű 6×6 sphinx lövészpáncélost = alias 40mm-es torony kereken, embert sem szállít ,Stanag lv.5 – 1 millió EUR körül értékesítené a gyártója.

  42. Nem tudsz faragni a vastagsagbol. Legalabbis nem ha az IED vedelemet fontosnak tartod.

    A pancelozott utaster alul „V” kialakitasu hogy a lokohullamot es a repeszeket minnel konyebben elteritse, gurulatot kapjon. Ezen kivul nem kis „hasmagassag” kell a terepjaro kepesseghez. Ez altalaban 60 cm nel indul , es erre jon ra a „V” alak altali extra magassag, es mar meg is erkeztunk egy nem tul tagas, plane nem nagy belmagassagu utascellahoz. Kivul magas belul alacsony. No ebbol „akartok” ti levagni. Nem fog menni mert nem mehet.

    A jarmu maximum egy 7,62 es geppuska hordozasara kepes ami eleg is. Ez nem harcjarmu hanem szallito illetve platform.

    A platform szerepkorben is csak belteri hordozasra alkalmas mert a magas felepites sulypont miatt semmit nem lehet ra pakolni. Ha megis raksz ra valamit akkor ugy jarsz mint a Fredi Beniben amikor a gramofont ravagta a csaj a Fredijarganyra az meg felborult.

  43. Kissé magas a felépítménye, és ami azt illeti a golyóállóüveget is lespórolták róla – ha már felderítő, lehetne jobb is a kilátás.
    De ezek a hibák legalább jól megkülönböztetik a humwee-tól. És ráadásul a mienk.
    Remélem majd a sorozatgyártását is sikerül megélnem.

  44. Kuruc71

    Kérdés, hogy kiket akarunk megcélozni vele, mert ha olyan piacra tervezzük, akkor az IED védelmet akár el is lehet felejteni, vagy egy kompromisszumos szintre csökkenteni és akkor nem csak beltéri platform lehetne (mondjuk akkor már nem MRAP lenne).

    Ha kimondottan a Honvédségnek készül, akkor sem látom szükségét egy top IED védelemnek (a külföldi missziókat leszámítva), nem hiszem, hogy itt a Kárpát-medencében tömeges pokolgépes merényletektől vagy útszéli bombáktól kéne tartanunk (bár nem vagyok biztonságpolitikai szakértő).

    Egyébként én a nyertes koncepciót egy „univerzális”, könnyen variálható platformban látom, amire nagyon sokmindent lehetne pakolni (gondolok itt a HMMWV sokfélűségére).

    Szerintem meg maga a Komondor egy nagyon jó dolog abból a szempontból, hogy kiváló alap lesz tanulni, új fejlesztéseket kidolgozni egy későbbi magyar harcjármű számára.

  45. ilyesmivel jöttek volna ki csak pislognánk :))
    http://savunmaturk.net/fnss-mil-design-2011-askeri-kara-araclari-tasarim-yarismasi-t501.0.html

    – oldal közepe táján néhány , talán könnyebbek is 1-2 gyártás alatt –

    de nincs minden veszve hisz a másik kedvenc RG-35 (:multiplatform) se sikerült éppenséggel álácsonyra

    De örülhetünk akkor is ha sikerül egyáltalán vmi hazai, fennek2-t is azért citáltam ide mert súlykategóriájában legalább hasonlít kicsit, és az már újgenerációsnak mondható

  46. Miert akarja itt sokmindenki fegyverrel felszerelni ezt az ABV-t?Egy sugarfelderito jarmuvon nincs szukseg fegyverre.Arra kellene hasznalni amire ki lett fejlesztve mert ha nem akkor csalodast fog okozni.A Honvedseg ha rendel is belole kb 75-80 db-ot akkor is szukseg van kulfoldi megrendelesre hogy visszajojjon a fejlesztesi koltseg.A motor viszont szerintem harmatgyenge.Uton lehet hogy konnyen mozgatja de terepen evvel a motorral nagyon lomha lesz.Az APC-be amit fejlesztenek jolenne valami erosebb kb 450-500 lovas motort beletenni.Legyen az Scania,Iveco,Mercedes akarmi modern motor.A BTR-ek is csigak terepen avval a 280 pacis motorral es pancelozottsaguk is libafing.Meg ha lenne rajtuk pancel szerintem a katonaknak tolniuk kellene hogy megmozduljon.

  47. Ez egy család lessz az ABV felderítésre kialakított típus csak egy lessz a családból lessz MRAP sebesűlt mentő és szállító tüzérségi megfigyelő stb. az meg hogy mijen és mekkora motor kerűl bele a megrendelő igényein fog múlni mint a páncélvédetség és a fegyverzet mértéke a Komondor ebben az esetben csak egy hordozó platform lessz (felszereltségre visszatérve a katasztrófavédelemnek szánt Komondorok nemhiszem hogy MRAP járművek lessznek, de egy harctéri sebesült mentőnek nagy előny ha van páncélvédetsége és aknák elleni védelme)

  48. a tender amire készül amúgy harcjármű családot írt megnevezésként. IED lehet nincs de normál akna lehet (Abba ne menjünk bele mi a külömbség IED és akna között mert mindenki mást mond) de szükség van tüzérzégi repeszek elleni védelemre is ami ha IED-nek ellenál valoszinűleg a repeszeknek is (az vegyi és biológiai felderítésnél meg épp az a lényeg hogy fel kell deríteni hogy van e lehet nincs de a terület ami felderítésre van kiadva el van aknásítva vagy sok egyéb nem árt ha van valami védelme a felderítő járműnek)

  49. Sajnos a formaságok, külsőségek és közhelyek világa nehezen legyőzhető. Funkcionálisan, a közhelyektől elvonatkoztatva, ez egy kiváló bázisjármű. Összehasonlítva a MAXXPro-val láthatóan alacsonyabb építésű, legalábbis a felfüggesztése nem olyan magas, kerekei pedig jóval nagyobbak, tehát a hasmagasságot kerékátmérő növeléssel is el lehet érni, nem kellett a felépítményt magasítani. Tök stabil benyomást kelt, mint egy civil terepjáró személyautó. Persze a 14 tonnája sokkal többre teszi képessé páncélzat és fegyverzet terén. Az arányai és a tömege és a variálhatósága zseniálisan el vannak találva. Gyakorlatilag egy fejlesztéssel egy csomó mindenre alkalmas harcjárművet lehet kialakítani belőle. A mi tartósan pénztelen állapotunkban egy ilyen jármű aranyat ér. Szerintem nagyon jól figyelembe vették az összes szükségletet és pénzügyi ipari lehetőséget, ez egy igazi, hazai igényekre és lehetőségekre finomhangolt fejlesztés, gratulálok a tervezőknek.
    Mit jelent 14 tonna a teherautók világában? Hát egy kéttengelyes busz 9…10 tonna, egy kukásautó kocsi 8 tonna, a nyerges vontatóknál kisebb kéttengelyes teherautók is kevesebbet nyomnak 14 tonnánál. Ennek vitatni a fegyverhordozó képességét színtiszta dedós képközhely. Óvis koromban elcsodálkoztam amikor a megtudtam, hogy repülőgépekkel szoktak autókat szállítani. „Az a vékony…, bele se fér, hát az olyan súlyos…” Ilyen alapon egy tízezer tonnás hajót is félteni lehet a felborulástól mert lám milyen magas.
    Azért a méret is számít ám.

  50. „Sajnos a formaságok, külsőségek és közhelyek világa nehezen legyőzhető. Funkcionálisan, a közhelyektől elvonatkoztatva, ez egy kiváló bázisjármű.”

    Tallking

    Lattad, kiprobaltad mar eloben vagy ezt a megallapitast igy a fotorol vontad le ?

    „Tök stabil benyomást kelt, mint egy civil terepjáró személyautó.”

    Benyomas ! Hat ez az ! Csak benyomas van rola semmi tapasztalat.

  51. Magyar vonalon én a BMP-BMD párost látnám szívesen.
    Van benne potenciál, az utóbbi missziókban is mozdítható, az előbbi jelemtős páncélelhárító kapacitást ad.

    Rengeteg olyan eszköz épült ezekre az alvázakra, amire szintén égető szükségünk van (Vena, Khrizanthema).

  52. Batka:

    Én spec a 3. generációra gondoltam, bár nem hallatszott ki a fejemből. :-D
    Utalok is rá a tüzérségi hordozó alvázaknál.

    Mire aktuális lesz, addigra a 3-as megfizethető lesz nálunk, sőt (de szép lenne) akár részben-egészben itthon is gyártható/összeszerelhető lenne. Végül is sok EU állam van, akinek nem túl vastag a pénztárcája, és így a vámkérdés megoldódik, megérheti az oroszoknak is.

  53. Nem valószínű, hogy lesz itt még akkora beszerzés APC-kből, hogy megérje itthon gyártani. A mostani és a kilátásban lévő rendkívül szűkös kereteket pedig egyenesen bűn lenne APC-re költeni.
    Az örökölt technikával kellett volna jobban sáfárkodni, kitarthatott volna még legalább egy évtizedig.

  54. @Batka

    „Nem valószínű, hogy lesz itt még akkora beszerzés APC-kből, hogy megérje itthon gyártani. A mostani és a kilátásban lévő rendkívül szűkös kereteket pedig egyenesen bűn lenne APC-re költeni.”
    Ha úgy érted, hogy külön APC-re, külön tüzérplatformara, külön MRAP-re, stb. akkor egyetértek. Amitől kiváló ez a kutyus, az az, hogy Kárpát medencei viszonylatban mindhármat tudja egyetlen fő fejlesztéssel.

    Azért matekozáshoz nem kell nagyon okosnak lenni. mennyibe került ennek a járműnek a fejlesztése? A megsaccolható darabárat (kb. 300ezer euró plusz a fegyverzet ára, mindenképpen 800 ezer alatt marad összesen) szorozd össze kb 300 darabbal add hozzá a fejlesztési költségeket és oszd vissza az egészet 300-al. Szerintem bármely külföldivel rohadtul versenyképes.

    Persze a románoknak lehet, csak nekünk kell elgáncsolnunk magunkat, ezzel a tökéletességre törő(azaz soha meg nem valósuló) álérveléssel.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Saur_1

    http://en.wikipedia.org/wiki/ABC-79M

  55. @tallking
    „Ha úgy érted, hogy külön APC-re, külön tüzérplatformara, külön MRAP-re, stb. akkor egyetértek. Amitől kiváló ez a kutyus, az az, hogy Kárpát medencei viszonylatban mindhármat tudja egyetlen fő fejlesztéssel.”
    Sok mindenre lehet megfelelő, de az MRAP képesség teljesen felesleges ezen feladatokhoz , ráadásul pont MRAP-sága miatt eredendően nehéz, magas és viszonylag rossz a terepjáró képessége. Kérdés, hogy át lehet-e alakítani úgy, hogy ne rendelkezzen MRAP képességgel és annak hátrányival?

    „A megsaccolható darabárat (kb. 300ezer euró plusz a fegyverzet ára, mindenképpen 800 ezer alatt marad összesen) szorozd össze kb 300 darabbal add hozzá a fejlesztési költségeket és oszd vissza az egészet 300-al. Szerintem bármely külföldivel rohadtul versenyképes.”

    A 300e eurós becslés valószínűleg közel áll a valósághoz. Ez probléma, mivel sok feladatra tökélesen megfelelő lenne egy Vystrel-szerű páncélozott terepjáró
    , ami lényegében egy katonai teherautóra szerelt páncéltest, az ára pedig kb. 100e USD vagy az alatt van.

  56. A Komondor sokkal erősebben páncélozható. Nem véletlen, hogy a kerekes IFV-k, és APC.k ára 1 millió euró környékén van teljes felszereléssel.
    Persze, hogy lehet hanyagolni az MRAP képességet , gondolom egy gyártó aki azt meg tudja tervezni, csinálni meg tudja anélkül is építeni.

  57. Volna itt egy hasonló /konkurenciának is nevezhetnénk/ :
    C-S-i Mountain Lion -13t
    700kg-s toronyig kompatibilis, vmivel bonyolultabb futómű mert 4-kerék kormányzást használ, klasszikus 6×6-os „talán” nincs belőle, arra gondoltak viszont hogy 8személyesig bővíthető stb.
    itt sem emlegetik feleslegesen (bár még nem olvastam szóról szóra) de megjegyzem az aktív védelem is már egy külön világ –

    http://www.c-s-i.com/Products/images/ML.pdf
    ennél k-é-n-e jobbnak lenni, például

    :)

  58. úgy fogalmaztam volna inkább hogy végeredményben,de HT-be a legtöbb dolog ahogy írod relatív. MO-n legfőleg. Ami például számomra érdekes adat (azzal kezdtem) a max700kg-s tornya. Az előbbi Rg-41esen ami van az pl. nyolcszázvalamennyi betárazva, szóval egyáltalán nem lehetetlen, hogy nálunk is szárba szökken valami. Csak koordináta rendszerbe gondoltam pár szempont alapján beilleszteni..

    BREAKING NYÚZ!!!
    Egy nagy rakat HUey-t kaphatunk állítólag /maradhat donornak is néhány belefér/ , nem kiabálnám el, inkább megvárom míg hogy htka mit hoz le. 1 forrás nem forrás /a számok alapján azt lehet gondolni hogy 20-30 azért legalább rendszerítve lesz :))))
    / tuti az is, ez is, haladnak a dógok a maguk útján ha hagyják neki

  59. Beleszaladtam egy másik mrap-skiccbe is. hátul 60mm AV. elöl vezetőfülkén gránátvető :) – komplett üteg, valakik már kénytelenek voltak megtanulni harcolni na

    amit hozzáfűzök dolgokhoz, ezzel se kell foglalkozni – nincs számomra elég emotikon. ennyi