|

HTKA Hírhalom 2011. 27. hét

A HTKA HÍRHALOM, mely olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A Brit Királyi Légierő egyik Puma típusú szállítóhelikoptere július 5-én balesetet szenvedett, a személyzet szerencsére kisebb sérülésekkel megúszta az esetet. A balszerencsés repeseményre helyi idő szerint 13:30-kor került sor egy gyakorlórepülés végrehajtása közben, az A303 út mellett Andovernél, Hampshire tartományban. A RAF szóvivője szerint a pilóta azért döntött a kényszerleszállás mellett, mert a gép működésében problémák léptek fel, és alkalmasnak találta a közelben lévő mezőt a biztonságos leszálláshoz. (Egyes források madárral való ütközést említenek.) A kényszerleszállás ugyanakkor nem sikerült tökéletesre, a gép az oldalára fordult elvesztette a főrotort és a farokrotort is, de a személyzet a saját lábán kecmergett ki a „roncsból”.

A szerencsétlenséget szenvedett helikopternek egyébként ez már nem az első balesete volt, az XW211-es farokkódú gép 2007-ben Irakban is elszenvedett: leszállás során az XW218-as azonosítójú Puma főrotor lapátjai összeakadtak a már a földön tartózkodó, s a szállított katonákat kitett XW211-esével. Az XW218 a jobb oldalára dőlve 3 főt maga alá temetett, akik közül kettő nem élte túl a szerencsétlenséget.

A szerencsés kimenetelű baleset helyszíne

A szerencsés kimenetelű baleset helyszíne ,

37 évnyi szolgálat után nyugdíjazták a RAF állományából a Nimrod R1 repülőgépeket. A brit tervezésű elektronikai felderítőtípus utolsó két aktív tagjának már a múlt hónapban sort kerítettek a búcsúztató ceremóniájukra, a légierő Waddington-i bázisán, 700 személyből álló közönség előtt. Az eddig az 51. század állományában üzemelő két gép csupán két áthúzást végzett, majd az utolsónak leszálló XV249 jelzésű példány végleg lezárta a Nimrodok történetét. A ceremónián részt vettek a típus korábbi üzemeltető századai is – az 54. és az 56. század is a típus elektronikai hadviselésre kialakított változatát repülte. Mint ismeretes, a Nimrodok tengerészeti járőr verzióját már tavaly kivonták a hadrendből, miután a brit költségvetés megnyirbálása érintette a típus modernizációját is.

Nimrod R1

A Nimrod R1 37 éve – a fotó 2011. január 13-án készült | Crown Copyright ,

A héten több gép is veszteséglistára került, köztük a Japán Önvédelmi Légierő is elvesztette egyik vadászgépét: a hét elején, kedden, Okinawától 100 mérföldre (185 km) északnyugatra a légierő egyik F-15-e gyakorlórepülésen vett részt, mikor helyi idő szerint 10:33-kor a gép pilótája vészjelzést adott le, majd pillanatokkal később a gép eltűnt a radarképernyőkről. A roncsok és a pilóta keresését azonnal nagy erőkkel megkezdték, 13 katonai repülőgép valamint több hajó is részt vesz a kutatásban. A gép szárnyának darabjait már egy órával később megtalálták, de a pilótára azóta sem bukkantak rá.

A baleset miatt a Japán Önvédelmi Légierő elrendelte a típus repülésének szüneteltetését, a tilalom egészen addig tart, amíg fel nem tárják a baleset okait.

A Sikorsky alkalmazottjai a minap jelentős eseményt ünnepelhettek, ugyanis július 7-én átadták a U.S. Army 300. UH-60M helikopterét. A 2006 óta gyártott helikopterből csak az Amerikai Hadsereg 950 példányt rendelt, de a típusnak van külföldi megrendelésállománya is. Az említett mennyiséget 2025-ig kell átadnia a gyártónak, ezen kívül a hadsereg további 400 gépet igényelt MEDEVAC feladatokra, HH-60M típusjelzéssel.

UH-60M a USS Bataan (LHD 5) fedélzete felett

UH-60M a USS Bataan (LHD 5) fedélzete felett ,

Ausztria a napokban veheti át első modernizált Eurofighter Typhoon vadászgépét. Az korszerűsítés során a gépek új kommunikációs eszközöket és barát-idegen felismerő rendszert kapnak. A 15 gép átalakítására 2012 végéig kell sort kerítenie az Eurofighter konzorciumnak, jelentette be az osztrák Air Surveillance Command parancsnoka, Rupert Stadlhofer. A parancsok azt is elmondta, hogy a költségvetési megszorítások miatt a gépek évente 1 200 – 1 300 órát tölthetnek a levegőben, de ezt a számot reményeik szerint 2015-re 1 500-ra tudják felemelni. A pilóták a megszorítások ellenére évente 70-80 órát repülnek, ez azért elegendő, mert csak vadászfeladatokat gyakorolnak, csapásmérő fegyverzetet nem is rendszeresítettek a gépekhez.

[singlepic id=963 w=584]

Mint ahogy korábban is említettük, a héten több repülőgép is lezuhant, sajnos a Brazil Légierőnél történt baleset során a pilóták is életüket veszítették. Július 6-án, helyi idő szerint 15:30-kor a légierő és a légierő akadémiájának egy-egy T-25A gyakorlógépe ütközött össze a levegőben, megölve ezzel a két gépben helyet foglaló négy pilótát. Emlékükre álljon itt a nevük a rendfokozatukkal együtt: Tibério César Corvello Vitola és Alex Araújo Affonso Rego kapitányok, valamint André Luiz Franchi Grigoletto és Jamil Nazif Rasul Neto hadnagyok. Nyugodjanak békében!

Egy további baleset: egy Il-76TD típusú szállítógép szintén július 6-án hegyoldalnak ütközött Afganisztánban. A gép fedélzetén 18 tonnányi teher volt, melyet Azerbajdzsánból szállított a Bagram légibázisra, a NATO erők részére. A baleset is a reptértől 25 km-re történt, a gép 3 800 méteres magasságban repült, de sajnos a közelében lévő hegy magasabb volt, és a pilóták már nem tudták elkerülni az ütközést.

Egy további baleset is történt a szerdai napon, az Amerikai Tengerészgyalogság 3. ezredének egyik UH-1Y Venom gépe lezuhant Pendleton Camp közelében. Az tengerészgyalogság szóvivője szerint a balesetre egy kiképzőrepülés során került sor helyi idő szerint 11:30-kor, a San Mateo-i gyakorló légtér közelében. A személyzeten tartózkodó 6 személyt kórházba szállították, de egyiküket a gyors beavatkozás ellenére sem tudták már megmenteni.

A Boeing kapta a légierő megbízását a B-1B Lancer bombázók modernizálásának elvégzésére. A gépeken három kisebb módosítást végeznek: a 66 gép pilótafülkéje kap egy új kijelzőt, teljesen integrált data-linket, valamint egy központi rendszerellenőrző berendezést. A módosítások végrehajtására a Boeing 99,5 millió dollárt kap, ezért cserébe a módosított gépeket 2019-ig be kell fejezniük. A módosítások célja a pilóták helyzetfelismerésének megkönnyítése, valamint a gyorsabb adatkapcsolat lehetőségének megteremtése.

A Boeing a 66 aktív Bone mindegyikén végrejhajtja a módosításokat ,

Az ITT Systems megrendelést kapott a Pakisztáni Légierőtől ALQ-211(V)9 fejlett elektronikai védelemre szolgáló konténerek gyártására. A 49,09 millió zöldhasút érő szerződés értelmében a cégnek 18 rendszert kell leszállítania, hozzá 4 konténert, valamint két laboratóriumi tesztelésre szolgáló padot. A csomag részét képezik továbbá a kiszolgáló eszközök valamint a teljes műszaki dokumentáció.

Az RQ-4 Global Hawk egyik példánya elvégezte első repülését a Block 30 verziójú szoftvercsomaggal. Az Edwards Légibázisról útnak induló gép így már megnövelt ISR (intelligence, surveillance, reconnaissance – hírszerzés, megfigyelés, felderítés) képességekkel bír. A Raytheon által készített EISS (Enhanced Integrated Sensor Suite) eszközcsomag ASIP (airborne signals intelligence payload), SAR (synthetic aperture radar) és EO/IR (electro-optical/infrared) berendezésekkel is rendelkezik, így egyre közelebb kerül ahhoz, hogy végleg kiváltsa az U-2 típusú repülőgépeket.

A Brit Királyi Haditengerészet HMS Trenchant nevű atommeghajtású tengeralattjárója modernizált szonárral gazdagodott, melyet a Thales szállított. A Sonar 2076 Stage 5 jelzésű rendszer a Royal Navy illetékeseinek nyilatkozatai alapján világszínvonalat képvisel, az eszközt a víz alatti egység egy 2009-ben kezdődő felújítási munkálatok keretében kapta meg a Tomahawk cirkálórakétákkal egyetemben.

HMS Trenchant

HMS Trenchant | Fotó: Jean-Louis Venne ,

One Response to “HTKA Hírhalom 2011. 27. hét”