|

Megrepedt a USS Freedom

Mint tudjuk tavaly decemberben mind a Lockheed Martin, mind pedig a General Dynamics nevével fémjelezett csapatok megnyugodhattak, hiszen egy szokatlan döntés értelmében 2 győztese lett az LCS programnak. Ugyanakkor a relatíve közelmúltban napvilágott hírek szerint a Lockheed Martin / Marinette Marine párosnak kijutott némi fejvakargatás a Freedom-osztály kapcsán.

Lévén az elsőként vízre került LCS, a USS Freedom egy február közepén végrehajtott tengeti tesztút során megrepedt – na de nem ám jó Ticonderoga módjára a felépítmény területén, hanem a vízvonal alatt. Az elérhető információk alapján a San Diego-t honi kikötőjének tudó hadihajó legénysége a barátságtalan tengeri viszonyok közt zajló út során észlelte, hogy a hajó acéltörzsén egy, a vízvonal alatt lévő hegesztési varrat mentén 6 inch, azaz cirka 15 cm széles repedés keletkezett, (a törzsnek a hajó belseje felé néző oldalán ez 3 inch-ként realizálódott) melyen persze tengervíz csordogált befelé – konkrétan 5 gallon (~19 liter) óránként.

A USS Freedom ezután inkább San Diego felé vette az irányt. A Lockheed Martin elmondása szerint a repedést március 12-re javították ki. A védelmi ipari óriás szóvivőjének elmondása szerint természetesen mindenben együttműködnek a Navy-vel a repedés okának kiderítése, illetve annak bizonyítása érdekében, hogy csak egy elszigetelt hibáról van szó.

LCS 1 a RIMPAC 2010-en

A USS Freedom (LCS 1) és a a USS Bonhomme Richard (LHD 6) a RIMPAC 2010 során | Fotó: Marcus L. Stanley, U.S. Navy ,

Ám ha már az előbb szóba hoztuk a Tico-kat és a meg-megrepedő alumínium felépítményüket… nos ezt a Freedom-osztály első tagja is produkálta már. Bár erre a pár évvel ezelőtti előzetes számítások és szimulációk alapján számítottak – az alumínium felépítmény kisebb repedései tavaly év végére egyébként valóban azon nagy igénybevételnek kitett területeken jelentek meg, ahol azokat valószínűsítették. A Navy jelenleg a szóban forgó területek apróbb áttervezését eszközli.

Értelemszerűen folyamatban van a vizsgálat a törzs megrepedése kapcsán is – konkrétan annak eldöntése, hogy szükség van-e némi áttervezésre, avagy csak a hegesztési minőségellenőrzési procedúrát kéne felülvizsgálnia a gyártónak. Az elérhető információkban a Freedom-osztály második tagja, a USS Fort Worth (LCS-3) kapcsán egyébként jobb hegesztési minőséget emlegetnek. (Me’ persze sietni kellett legyakni a General Dynamics-et és a trimarán LCS-2-esüket, ugye…)

A Sejong the Great (DDG 991) és a USS Freedom

Balra a dél-koreai romboló, a Sejong the Great (DDG 991), jobbra a USS Freedom (LCS 1), felettük meg tüzijáték robban Pearl Harbor kikötőjében. Szintén RIMPAC 2010 | Fotó: Paul D. Honnick, U.S. Navy ,

És végül egy lazán kapcsolódó hír: a legutóbbi LCS megrendelések kapcsán még azt írtuk, hogy a U.S. Navy ezen leendő új hajóinak nevei még nem ismertek. Nos, azóta a 3. és 4. Freedom-osztályú LCS neve ismert: az LCS 5 neve USS Milwaukee, míg az LCS 7 a USS Detroit nevet kapja majd.

22 hozzászólás “Megrepedt a USS Freedom”

  1. A hagyományos acél szerkezetek esetén a hegesztési varratok a legerősebb részek, köszönhetően a magas hőmérsékletű eljárásnak (+ oxidációt gátló gázok használata, stb, az alumíniumnál ez pont fordítva van, nem véletlen hogy a repülőkön ma is a szegecselés az elterjedtebb. Én sem értem miért ragaszkodnak hajóknál az alumíniumhoz. Valakinek van infója mi az előnye? (a rozsdásodás hiányán kívül)

  2. Bnero

    1. az alumíniumot is tönkreteszi a tengervíz, ( a folyamatosan hajszálnál is kisebb repedésekbe a tengervíz oxidokat hoz létre, amelyek feszítik az anyagot, és újabb repedések lesznek rajta)
    Ezen ötvözéssel lehet javítani, de a helyzet az, hogy nem örök életű ez se.
    2. viszont könnyebb, és a mágneses aknáknak jól ellenáll

  3. igla

    1 én is ezt mondom
    2 a könnyebbet értem; csak ez önmagában semmi. jelentős a fogyasztáscsökkenés? kisebb a merülési mélység? stb; ez lehet mind, csak egy nyílt vízi hajónál; kisebb súly kontra hajótest repedés esetén nem látom az alumínium előnyeit.

  4. Az alumíniumból majdnem harmadakkora tömegű hajókat lehet tisztán építeni, de legalább a fele. Amúgy azért építenek ebből, mert a Pengagonban minden eddiginél fontosabb szempont lett a nagy sebesség és ezt ilyen hajókkal lehet elérni, fokozni.
    Szimplán ez az oka, nem anyagi, mert az alumínium jóval költségesebb anyag.

  5. Az alumíniumat a hajó súlypontja miatt alkalmazzák. Az össztömeg se mind1, de nam az a fő szempont. A Nagy utasszállítók felső emeleteit is szokás alamóniumból eszkábálni, bár sok baj van vele ott is.
    Az a repedés inkább 20 centi hosszú leheteettt. Nem? Tenyérnyi repedésen, épp a vízvonal alatt percenként másfél köbméter víz zúdul be.
    Én nem látok delfint.