|

Hamarosan véget ér a KC-X tender?

Sokáig csend volt a nemzetközi sajtóban az amerikai tankerbeszerzéssel kapcsolatban, hónapokkal ezelőtt is csak egy kínos baki törte meg a csendet, ám most úgy tűnik a célegyenesbe ért a kiválasztási folyamat.

Február 10-én érkezett a hír, hogy a Boeing vállalat elküldte végső, alaposan kidolgozott ajánlatát az USAF számára, de a rivális EADS is jelezte aznap, hogy ők is benyújtották pályázatukat. Persze meg is kezdődött az önfényezés és a másik fél szapulása.

RAAF A330 MRTT és két F/A-18-Hornet

Ebédidő! RAAF A330 MRTT és két F/A-18-Hornet | Forrás ,

Az EADS által közzétett nyilatkozat szerint a Boeing által ajánlott KC-767 NextGen Tanker még csak egy koncepció, ellenben az ő KC-45-ösük a már üzemben álló és kipróbált Airbus A330 MRTT-n alapul. Hovatovább a típus 15-44 százalékkal olcsóbban üzemeltethető, de mégis nagyobb a hatótávja és több üzemanyagot képes átadni.

A Boeing sem kérette magát, kijelentette, hogy a döntés Amerika számára meglehetősen kritikus mind nemzetbiztonsági, mind ipari szempontból. Nyilván ez egy meglehetősen finom célzás volt arra, hogy nem túl hazafias döntés nem amerikai típust választani. Továbbá kijelentették, a KC-767 potom 36 milliárd dollárral lenne olcsóbb a teljes életciklusra vetítve, mint a rivális gépe.

A Boeing tankere Raptort itat ,

Az Amerikai Légierő részéről azonnal visszaigazolták, hogy megkapták mindkét dokumentumot, és azok áttanulmányozása után hamarosan meghozzák a döntést. De hányszor hallottuk ezt már? Sokszor. Ezúttal is csak remélni tudjuk, hogy ez a végső fordulója a maratoni hosszúságú közbeszerzési folyamatnak, melynek végén 35 milliárd dollár üti a győztes markát. Azonban a gyors kiválasztás ezúttal sem biztosított, ami főképp két dolognak köszönhető.

Az egyik a már említett „aprócska” baki, amikor a légierő illetékesei a beadott pályázatokról szóló értékélést véletlenül (?) a rivális cégeknek küldték ki, így az EADS kapta a Boeingét és vice versa. A másik ok a 2011-es költségvetésből politikai okokból kimaradt a KC-X tenderre szánt költségvetés, így a költségvetési szakértők szerint a legjobb megoldás az lenne, ha idén közölnék a beszerzési verseny végeredményét, azonban a fejlesztésről és megrendelésről szóló szerződést csak később írnák alá, amikor már biztosított a program finanszírozása a jövő évi költségvetésben.

8 hozzászólás “Hamarosan véget ér a KC-X tender?”

  1. „Továbbá kijelentették, a KC-767 potom 36 milliárd dollárral lenne olcsóbb a teljes életciklusra vetítve, mint a rivális gépe.”
    Azért kiváncsi lennék, hogy hány évvel is számoltak és hogy ebben benne vannak azok a bizonyos upgrade-k is? Lassan tényleg döntésre kell vinni a dolgot, mert a külföldi hadműveletek látják kárát a tankerek adta rugalmasság elvesztésének vagy jelentős csökkenésének. A jelenlegi nagyobb tankereik legjobb esetben is csak az évtized végéig bírják s akkor nagyon optimista voltam.
    Itt most muszáj dönteni minél előbb, kár ezt tovább húzni…
    Az a 35 mrd dollár bizony jól jönne mind a két óriásnak. Meglátjuk ki nyeri!

  2. Részemről nincs baj, csak igazán furcsa . Tender, ami mégse tender !

    Biztosan túl sok bennem az európaiság ezért nem értem ! D D D

    A hazaiakkal tökéletesen egyetértek, bár az is elég volna, ha a jobbik vagy az olcsóbbik győzne…….. / vagy egyáltalán már győzhetne valaki és lennének beszerzések /

  3. Az ilyen tendereket mindig átszövi a politika, ennek ellenére egyaltalán nem lehetetlen, hogy a gyöztes a KC45 legyen. Nagyon sokszor nyernek US cégek Europai beszerzéseket és sokszor EUs cégek USt. Meg ugye kérdés mennyire EUs mert ahogy pl az olasz… F35ket, a KC45öt is a vevő országnál rakják össze, a KC45 melett pedig ott a Northrop ami nem EUs cég…