|

Repült a J-20! – VIDEÓ – Képekkel frissítve

Örömmel jelenthetjük be olvasóinknak, hogy immáron elvégezte repülését a kínai ötödik generációs vadászbombázó első példánya. Már videón is látható a szűzrepülés első és utolsó néhány másodperce.

A napokban végrehajtotta első repülését a Chengdu J-20 típusú, ötödik generációs vadászbombázó. Hogy mennyi időt töltött a levegőben a kínai gép, az nem került nyilvánosságra. Az első repülést Robert Gates látogatására időzítették és a Chengdu Aircraft Industry telephelyén végezték.

Képek az első repülésről:

Videó is van az eseményről (3:07-nél kezdődik a felszállás folyamata, előtte a kísérőgépek felszállása és a J-20 felkészítése folyik):

httpv://www.youtube.com/watch?v=W_i6pJ8c-6w

143 hozzászólás “Repült a J-20! – VIDEÓ – Képekkel frissítve”

  1. Ezen van LERX!Tudom,hogy ez magában semmi extra de kacsa gépre nem szoktak rakni mert azok az örvények amiket a LERX generál azt megteszi a kacsa vezérsík + ezen íves nem pedig szögletes mint pl ööö az eddigi összes 5.gen repülőn(F-22/35,YF-23,PAK-FA/MI*).

    *Ez az új neve a gépnek az MI rövidítés Többfunkciós Vadászrepülőt jelent amúgy oroszosan „szép” neve van a programnak:
    Front Légierő Perspektivikus Repülő-komplexuma/Többfunkciós Vadászrepülő

  2. Lehet volt már róla szó, csak az „alulnézeti” kép kapcsán merült fel bennem, hogy lesz e belső fegyvertere. És ha lesz, vajon dominálni fogja méretileg a vetélytársakat? (pakfa, raptor)

  3. Egy sárkány és két hajtómű. Én a fedélzeti elektronikára és a fegyverrendszerekre lennék kváncsi.

    A kínaiaktól nem áll távol a képmutatás, meg lennék lepve ha ezt a gépet akár középtávon rendszerbe tudnák állítani.

  4. A fegyvertér nem látszik az alulnézeti képen. Van egy sejtésem, hogy ebbe a gépbe lehet, hogy nem is csinálták meg. Azt vizsgálhatják, hogy mennyit tud a sárkány + hajtómű kombó és az RCS terén mit tud. Aztán meg összevetik azzal, hogy mennyire jó az RCS, ha van rajta már ajtó és egyéb olyan dolog, ami képes hazavágni azt.

    Így gyorsabb lehet a program eleje és, bár lépcsőzetesebb a dolog, de több is a visszacsatolás. Viszont nem ölnek annyi pénzt feleslegesegen megvalósított dolgokba, amiről már az elején kiderül, hogy „skack, ez nem fog menni most”.

  5. „Hát választ kaptak sokan a kérdéseikre! Tud repülni.”

    Igen az már biztos,hogy nem hajó. :)

    Fegyvertér!

    Majd kiesett a szemem de nem láttam még a nagyított képeken sem panel vonalt ami fegyvertér ajtóra utalna(sem alul sem a levegő beömlők oldalán).

  6. Nos ez a gép már biztos repült valamikor itt csak a reklám volt, különben nem küldték volna fel a ködben.
    A másik az előre nyúló kerek „LERX” Iráni oldalakon található SHAFAG-2 ábrázolásokon látni, de ők is az orosz VITYAZ-2000 tervezetről lopták, amit meg sehol nem találok, mert valami légvédelmi egység jön elő mindig. Lehet hogy az irániak megdurrantották a terveket, mert az oroszok nem tartottak rá igényt. És ugye annak a gépnek aminek 2 vezérsíkja van hátul az tetszik az Irániaknak. A képeken a SHAFAG-2 és a VITYAZ-2000 egy az egyben megegyezik.

  7. Idővel biztos ott lesz a belső fegyvertere, mint a Raptornak.

    Szerintem bár szegénynél már csak a Boing JSF-je volt csúnyább az 5. generációsok között, összességében inkább tűnik egyenlőre stealth gépnek, mint a PAK-FA.

    Egyébként én is meglepődtem a LERX-en, de szerintem lehet, hogy azért alakították ki, mert részben abba húzza be a fő futóműveit.

  8. „Meg ahogy elnézem ezek a kínaiak nemigen titkolóznak, polgári-katonai reptéren tesztelgetnek?”

    Ráadásul egy olyan reptéren végzik egy új gép berepülését, ami körül mindenhol lakott terület van. Kb. mintha Ferihegyen lett volna a berepülés.

  9. Érdeklődnék, hogy mi alapján állítjátok, hogy nincs belső fegyvertere? Olyat olvastam, hogy nem látszik… Az F-117-esen látszott alulról a fegyvertér ajtaja? A PAK-FA esetében persze h látszik, mivel a gépet még nem festették le normálisan.
    Valamint a fenti kép felbontása sem olyan, hogy ilyesféle kijelentést lehessen tenni. Még a mozgatható belépőél és a szárny közötti rés sem látszódik mindenhol, pedig ott állítom, hogy jóval nagyobb a rés, mint a fegyvertér ajtajainál.
    A légierő főmuftija viszont azt nyilatkozta korábban, hogy a gépnél alapkövetelmény volt a belső fegyvertér megléte. Így az ilyen „nem látszik” ellenvetések kicsit nevetségesek véleményem szerint.

  10. Szerintem ez már nagyon nagyon sokadik repülés volt! Meg merem kockáztatni , hogy akár 1-2 éve is lehetett már szűzfelszállás.
    Először is, durván látszik, hogy azt akarják, hogy lássák a gépet! Kina az a terület, ahol egy piramis is repkedhetne úgy , hogy az nem tűnik fel senkinek. Illetve ki van „adva” , hogy nem tűnhet fel! Másodsorban a gép nagyon „egyben” van. Legalább is úgy látszik. Vörsöcsillagok, stb stb… Harmadrészt pedig, nem engednének nyilvánosság elé lépni egy ekkora fontosságú gépet, ha nem biztosak (szint) abban, hogy repülni fog! Méghozzá biztonsággal! Szóval ez egy elég gagyi színjáték ! Szerintem.

  11. Érdekes, hogy itt egyből stealth burkolattal, radarvisszaverőnek kinéző festéssel, és a pitot csövet leszámítva majdnem minden látható szempontból véglegesnek szánt verzióban szállt fel, míg a PAK-FA, de még a YF-23 és az X-35 esetén is a demonstrátor normál festéssel, a végeredményhez képest kezdetlegesebb formában repült (PAK-FA végét persze még egy ideig nem ismerjük).

  12. Főnix! Szerintem senki sem állította, hogy nem lesz fegyvertér. Dudi mondta, hogy nem látja, molni pedig, hogy lehet ebbe a gépbe még nem alakították ki. Egyébként inkább valószínűsíthető, hogy lesz fegyvertere (ha jól tudom ez a gép elsősorban légifölény vadásznak készül). Mellesleg se a szárnyak, se a törzs nem tűnik „olyannak” ahol felfüggesztési pontokat szeretnének kialakítani. Persze a későbbiekben még bármi megeshet.

  13. Azt kell mondjam,hogy egyre valószínűbb,hogy molninak van igaza és erre még nem raktak fegyverteret mert comandante képein még az árnyék sem törik meg ott ahol a panelvonalaknak lennie kéne(márpedig a képen vannak panelvonalak pl a kabintetőnél).Ez persze nem zárja ki,hogy nem lesz neki fegyvertere.

  14. Keresgéltem a neten. abból mennyi igaz, hogy a lelőtt F-117-es jónéhány alkatrésze kínában landolt pár marék márka ellenében? Az adhatott nekik némi segítséget? Jó copyzós nemzet, de agyalni azt tudnak. Ránéz az alkatrészre és már azon jár az agya hogyan tudná lemásolni.

  15. Allesmor Obranna

    Nézz meg kérlek egy PAK-FA képetrögtön megtalálod:

    http://paralay.iboards.ru/download/file.php?style=12&id=12022&mode=view

    A gép törzshátsórészén lévő érdekes képződmény funkciójára időközben rájöttem. Vagyis van egy sejtésem: az a berepülésekhez szükséges stabilizálóernyő. Bár azt jóval később szokás felszerelni, mégpedig a dugóhúzótesztekhez, de máskép el nem tudom képzelni, hogy miért van nyitott helyzetben felszálláskor is.

  16. abból mennyi igaz, hogy a lelőtt F-117-es jónéhány alkatrésze kínában landolt pár marék márka ellenében?

    Na igen, pont ezen kezdtem el gondolkozni, hogy honnan szereztek abszorbens festéket, mert az F-117 tudtommal inkább az oroszokhoz került.

  17. comandante

    nálad az igazság tényleg rossz helyen kerestük.Mondjuk arra kíváncsi vagyok,hogy oldalról egy 250kg-s bombát hogy oldana(oda azért már kell erő,hogy biztonságosan eltávolítsa a géptől).

    Kolombusz

    http://www.hitechweb.genezis.eu/images/drawings/sukhoi_T-50-1_PAK_FA.jpg

    A két szívócsatorna közt azok a szürke fogazott élű ajtók a fegyverteret rejtik.A két LERX alatt lévő íves pukli na azt nem tudja senki(persze Szuhojékon kívül),hogy mire való.

  18. Allesmor Obranna

    http://s008.radikal.ru/i304/1101/1d/75ca72df71f0.jpg

    Nekem ez a hajtómű gyanús. Mondtam már, hogy olyan AL-31F hangja van a gépnek. Ne feledjük, hogy a 117Sz szívócsatorna felöl csupán a belépő keresztmetszetben különbözik (illetve más az első fokozat lapátjainak aerodinamikája) mégis teljesen más a hangja, mint elődjéé. Ezzel szemben ebben állítólag az AL-31F-et minden teketória nélkül WS-10-esre cserélték, holott a két hajtómű geometriája teljesen más, a WS-10-es belépő keresztmetszete 950mm szemben az AL-31F 905mm-ével. Ilyen komoly eltérésnél nem szokás a berepülés előtt közvetlenül ész nélkül, egy-két nap alatt hajtóművet cserélni.
    És tessék, itt van ez a kép. Nekem nagyon gyanús, hogy ez ugyanaz az Al-31F (vagy Al-31FN) mint a korábbi felvételeken, csak a fúvócsövet kívülről valamilyen magasfényű hőtűrő bevonattal látták el, de csak a hátsó lamellákat, dezinformációs céllal. Mintha rendelkeznének egy újabb hajtóművel. Mit ne mondjak, ügyes munka, de szerintem ez kamu. Mármint ez egy mezei Al-31F, átfestett fúvócsővel.

  19. Keresgéltem a neten. abból mennyi igaz, hogy a lelőtt F-117-es jónéhány alkatrésze kínában landolt pár marék márka ellenében?

    Nem értem az összefüggést. A németeknek honnan lett volna F-117-es alkatrészük? Egyáltalán USA-n kívül állomásozott tartósan F-117…?

  20. Egyébként az totálisan elképzelhetetlen, hogy nem kap csapásmérő funkciót a gép? Az oldalra néző fegyverterek kapcsán kérdezem. Azon se csodálkoznék, ha már készülne kínában a saját lopakodó bombázó xd

  21. Japán nem kap Raptort, felejtős, pont ezért rágtak be a szigetiek és kezdtek saját fejlesztésbe, a Mitsubishi ATD-X megalkotásába.
    Jobban is járnak vele, ha végre talprállnak, minden japán lesz benne, a hajtóműtől kezde az utolsó csavarig, byte -ig, bitig bezárólag:)

  22. Egyébként az totálisan elképzelhetetlen, hogy nem kap csapásmérő funkciót a gép?

    Szerintem nem, én egyetértek azokkal akik arra spekulálnak, hogy kb. stealth F-111 lesz funkciójában, bár inkább a Su-34-hez hasonlítanám, mert biztos raknak rá némi légiharc fegyverzetet is, ha más nem az oldalsó kamrákba.

    Viszont el nem tudom képzelni, hogy a netes elemzők (defenceaviation, ausairpower,…) miért kattannak be ennyire, hogy hű ez jobb mint az F-22, F-35, Pak-Fa együttvéve.

  23. Az elején többen írták, hogy hülyeség azt mondani hogy a gép egyes részei milyen más gépre hasonlítanak. Most meg egyre több apróbb részletről is kiderül hogy mennyire hasonlít valamire :)

  24. „Nem értem az összefüggést. A németeknek honnan lett volna F-117-es alkatrészük? Egyáltalán USA-n kívül állomásozott tartósan F-117…?”

    Molni a cikkben amit találtam azt írták márkával fizettek a szerbeknek.

  25. amúgy nem tudom hogy csak nekem tünt e fel eddig de mintha a belinkelt képek a repülés közben lévő gép nem lenne ugyan az (én még mindig azt mondom hogy ez a gép már régesrég túl van a tesztek nagy részén csak nem szóltak nekünk róla)de ha nincs igazam akkor naponta átfestik szerencsétlent :D

  26. A Szuhojnál tudhatnak valamit, amit a többiek nem. Vagy hazudnak. Az a gép nem lopakodó. Egyenes rések, kabintető merevítők,kilátszó hajtómű,risszrossz lemezmunka, kiálló csavarok.

    Hányszor fogjátok még ezt a hülyeséget leírni. Tessék, itt a csúcslopakodó F-22. Milyen lemezmunka ez? Milyen panel és illesztési vonalak látszódnak és szegecshelyek…?

    http://www.aero-cafe.com/real_aviation/tyndall/16nov2006/images/F-22A_020039_43FS_Tyndall_16Nov2006_MIddleton_02.jpg

    A PAK-FA-nál a festetlen gépnél látszódtak a szegecsek, az F-35-ről is linkeltek olyan képet, azon pont olyan volt, mint a festetlen PAK-FA.

  27. Rengeteg osszeeskuves elmelet szuletett, mikor az amik „veletlenul” lebombaztak a kinai nagykovetseget belgradban:))
    Ezek arrol szoltak, hogy a kinaiak hozzajutottak a lelott F-117 fo darabjaihoz es igy probaltak megallitani oket, hogy kivigyek szerbiabol.
    Hat, aki akarja elhiszi, akin nem, az nem.
    A hatso vezersikot y vezersiknak nevezik es nem csak az F-117 volt ilyen, hanem sok mas gepen is.

  28. 1. Csak az én sinofób énemet zavarja ez a bejelentés??

    2. Nem értem, hogy egy EU állampolgár hogy írhat le olyat erre a cikkre, hogy örömmel jelentjük be…nem, nem örömmel!!!

    3. Azért valahol reménykedek benne, hogy ez is olyan, mint az olimpiai felkészülésük, mikor a látogató bizottság megtévesztésére a homokot zöld festékkel öntötték le, hogy elhitessék a bizottsággal, hogy kész a füvesítés…basszus, az annyira kínai lenne, ha mondjuk kiderülne, hogy az egész gép újrahasznosított PET palackokból áll..oszt azé nem látja a radar :):):)

    4. Ami tényleg durva…a veres csillag az ugyan senkit nem zavar?? Embereeek…hahóóó??? Legalább gy kicsit sírjunk rajta és egy kicsit drukkoljunk, hogy ne vágjanak már annyit az USA hadi költségvetéséből!!…ejj..sic transit gloria mundi!!

  29. @xdLikeShare: az oldalon nem foglalunk állást egyik oldalon sem, inkább repüléstörténelmi szempontból figyeljük az eseményt és igenis öröm, hogy újabb ötödik generációs repülőgép állt össze, szélesebbé téve a palettát.
    Egy spotter és a bámészkodó sem azt nézi, hogy júj ez a gép most embert ölni megy, hanem azt hogy milyen gyönyörű, milyen erős, stb.

  30. Igaz, bocs…A hely lehet, hogy rossz a hozzászólásomhoz, mert ha csak technikai szempontból nézzük a dolgot…
    De így is..frankón ne essünk már hanyatt a teljesítménytől, mennyi emberanyag és pénzügyi háttér állt rendelkezésére a kínaiaknak és ennek ellenére csak mostanra sikerült előállni ezzel a ronda , böszme fossal..ami persze arra épp jó lehet, hogy egykoron majd lézergájdid bomát röpítsen a seggünkbe..de most akkor ezzel nem kell foglalkozni, igaz?? Csak gyönyörködjünk. Komolyan..ez a hozzáállás néha megborít.
    Azt megértem, hogy ez itt nem a megfelelő hely a puffogásomra, ami inkább világnézeti, történelmi és politikai, mintsem technikai, tehát ígérem többet nem szólok ilyet hozzá és itt ennek a cikknek a kommentjeinél is csak válaszolni fogok, ha valaki rám reagál..tehát nem akarom felborítani a rendet és szorri, ezt teljesen acceptálom és megértem!
    Viszont a hír hallatán nem tudtam sinofób énemet megfékezni..le kellett vezetni a feszültséget. Igazából minden európai, minden nyugati civilizációhoz tartozó polgártól minimum elvárnám, hogy a potenciális ellenség sikereire ne reagáljunk örömujjongással. Tudom, némely liberális körökben furán hat a hozzáállásom, mert egyesek úgy vélekednek, hogy a háborúk korszaka végéhez ért, itt a nagy világbéke és písz, juniti…meg miegymás..Ámde, jobb megfogadni az ősi mondást: sic vis pacem , para bellum! Mert van egy ország a világban, aminek a népessége a legnagyobb a földön, sok nyersanyag kitermelésében világelső..és ezek között vannak azok a ritkaföldfémek, melyekből a modern haditechnika eszközei készülnek…és láss csodát ez a „baráti” ország most szigorított a kivitelen és kezdte meg a tartalékok felhalmozását. Van egy ország, amelyik Ausztrália kőszén bányáit vásárolja fel, hogy ipara működéséhez biztosítsa a nyersanyagot és felhalmozza azt. Van egy ország, ami a mi hibáinkat kihasználva a világválság közepén pénzügyi többlettel rendelkezik és e pénzösszegek egy nagyobb részét hadi fejlesztésekre költi, ahelyett, hogy környezetbarátabb technológiákat vezetne be bolygónk kímélése érdekében (mert nem az USA a legnagyobb kibocsátó, barátaim). Van egy ország (bár ebből több is van:)), ami korlátozza az információ szabad áramlását, korlátozza az internetet, egy elmaradott, lélekpusztító materiális alapokon álló embertelen pseudokommunista/pseudokapitalista katyvaszrendszert tart fenn, ahol béke-Nobel-díjasok ülnek börtönben és tankkal hajtanak át egyetemistákon, muszlimokat üldöznek (véres megtorlással), vagy épp tibetieket…ja hogy ma már más a vezetőség..hááát..Van egy ország, amelyik nem riad vissza saját geopolitikai érdekei maitt fenntartani egy magához hasonló, csak épp még elvetemültebb és primitívebb diktatúrát É. Koreában..ezzel megakadályozva a minden koreai számára előnyösebb egyesülést (bár ki tudja szegény délieknek mire lenne ez már jó) Van egy ország, ami abból gazdagodott meg, hogy saját állampolgárait prostituálta a nyugati cégek becsábítása érdekében és dolgoztatja most azokat fillérekért.Van egy ország, mely már ma hadat visel a nyugat ellen..az interneten…a világ hacker támadásainak legnagyobb részét a kínaiak követik el..ez már cyber háború. És hát végül..van egy ország aminek folyamatosan növekvő népessége, folyamatosan növekvő igényekkel rendelkezik..a növekvő domestic sales-re lassan az állam is építeni kezd bevétel szintjén…viszont ha minden kínai elkezd őrült módon fogyasztani, anélkül, hogy átvennének bármit is a nyugaton egyre erősödő környezettudatos kultúrából, akkor tudjuk annak mi lesz a vége….És bár a mondás úgy tartja: ex oriente lux..azonban lássuk be keletről számunkra eddig sok jó nem érkezett..mongolok, oroszok…ejj..Vagyis félelmeim megalapozottak. Igaz a BRIC országok történelmi értelmezése jogosan az, hogy nem a nyugati civ. süllyed, hanem ők emelkednek a mi szintünkre, de Kína esetében ki ne érezné az ellentmondásokat..ki ne érezné benne egy potenciális, agresszív és közben ember idegen rendszert fenntartó globális nagyhatalom csíráit… Azon kellene tehát izgulni, hogy végre tényleg komolyan körvonalazódjanak az EU biztonságpolitikai direktívái..legyen mondjuk végre teljesen önálló csapat szállító kapacitása..ne az Ukránoktól kelljen kuncsorogni…megoldjuk végre a földgáz ellátásunk nagyobb részét az oroszok nélkül….és még sorolhatnánk. Kösz, hogy ezt itt leírhattam.

  31. Share xddd

    Értem, hogy USA a szövetségesünk, nem pedig Kína, de miért is kéne szurkoljunk az amiknak??? Vagy sajnáljuk őket, mert többen is megpróbálnak konkurálni velük ezen a téren? Ha az oroszok és kínaiak valóban konkurens gépet tudnak csinálni, az csak tükör lesz az amiknak ár/érték/teljesítmény koncepciót nézve. Egyébként Kína vajon exportra is szánja majd a j-20at és ha igen, vajon kiknek adná el a szövetségesein kívül (pakisztán, észak-korea…)? Ha valami csoda folytán előbb lenne hadrendre fogható mint a Lightning II, lenne rá esély, hogy betörjön vele például az európai piacra? (a sok nyugati és NATO szabvány ellenére)

  32. Share, szűkös és zűrös időkben az európai érdekek valószínűleg nem fognak egyezni az amerikai érdekekkel. Egy komolyabb világkonfliktus esetén mindenki magára számíthatna, ezért sem értem miért véded ilyen vehemensen az amerikaiakat. Persze amíg nem következik be, lehet úgy tekinteni rájuk, hogy ők az őrangyalaink, de nagy baj esetén lehet ők lennének az elsők, akik kihátrálnak mögölünk a saját érdekeik miatt.

  33. Üdv xdLikeShare!

    1. igen is elismerésre méltó az a teljesítmény amit most a kínaiak felmutattak, mert hol voltak ezelött 20 évvel. Persze tudom onnan könnyű fejlődi mondják az okosok.

    2. Nem értem a rémképeidet. Miért kell félnünk a kínaiaktól itt európában? Tudtommal nagyon sok eus országgal kíváló kpcsolatokat ápolnak, valamint rengeteg pénzt hoznak és fektetnek, be pont olyan országokban ahol szarban van a gazdaság. az usa nem segített, csak ránktólta a saját gazdasági problémáit, hogy azt fizesse ki a föld lakossága. Én igen is azon az oldalon állok, hogy az usa hagyjon békén mindenkit és másszon ki egyedül a szarból.

    3. a kínai kormány sokkal többet tesz jelenleg a környezetszennyezés ellen mint az USA. Több mint 60 milliárd dollárt költ évente a környezetszennyezés csökkentésére. Ez majdnem a hadügyi költségvetésének a 2/3-a. Amíg egy amerikai ember 1 évben 13x annyi nyersanyagot használ fel mint amennyit egy ember előállít abban az évebn addig ne szóljon semmit a környezetszennyezésről. Az hogy nem az EU-ban és az USÁ-ban van nagyobb környezetszennyezés mint kínában annak köszönhető, hogy a szennyező gyárakat odatelepítették, és így mondhatják, hogy Ő a nagyobb szennyező. Kína aláírta a Kiotói egyezményt az USA nem!!! És még sorolhatnám, hogy az usa mennyire kirakatpolitikát folytat.

    4.Az hogy kínában vannak dolgok amiket nem engednek és szabályoznak az totál rendben van. Egy ekkora népességü országban nem lehet demokráciát csinálni. Totális káosz és zürzavar lenne. Kemény vezetés kell. És európára is ráférne. A langyos politikai elittől kellene megszabadulnunk. Attól függetlenül a kínai emberek jobban figyelnek egymásra mint mi európaiak, amióta a nyugati életvitellel megfertözték a kínai társadalmat azóta kezd ez szétesni ez.

    5. Még nem mondok véleményt a gépről, látom repül meg nagyjából egyben van. Most lehet várni, hogy mit lépnek rá válaszul a ruszkik és az amik. Egyébként itt sokan ismernek már és tudják mennyire kína párti vagyok, ezért is próbálok a vitákból kimaradni.

  34. „Miért kell félnünk a kínaiaktól itt európában? Tudtommal nagyon sok eus országgal kíváló kpcsolatokat ápolnak, valamint rengeteg pénzt hoznak és fektetnek, be pont olyan országokban ahol szarban van a gazdaság.”

    Katonailag azért nem félünk mert a világ másik fele.
    Gazdaságilag viszont igenis az Europai gazdaság retteg Kínától. Már nem arról van szó, hogy technologia miatt vmennyire védve vagyunk, hanem ugyanaz történik meg lassan mindenhol mint ami a ruhák területén történt meg: Az EUs, Magyar könnyüipart tönkretette a Kínai könnyüipar.
    Ugyanez történik most meg egyre több helyen pl. a telekom szektorban. Talán az Ericson, Nokia szállítja modernizálja a Vodafone…. hálózatát? Nem. A Huawei.

    „Amíg egy amerikai ember 1 évben 13x annyi nyersanyagot használ fel mint amennyit egy ember előállít abban az évebn”
    Ennek így nincs értelme. Amúgy nagyon izgi volt a Kínai környezetvédős monologod. :)

    „Az hogy kínában vannak dolgok amiket nem engednek és szabályoznak az totál rendben van. Egy ekkora népességü országban nem lehet demokráciát csinálni.”

    Sztem itt megint nem mondasz igazat: India.

  35. Indiában nincs demokrácia! Még a kaszt rendszer műkszik mindig. a látszat demokráciát hagyjuk.

    a magyar könnyűipart a nyugatiak tették tönkre, hogy megvették és bezárták a gyárakat a piacszerzés miatt. És mindennel ezt teszik. Maguk alatt vágják a fát. Ha a nokia olcsón hozna ki jó telót akkor piacképes lenne, de nem hogy a kínai teló olcsóbb még jobb is. Szóval ennyit a nyugati technológiai előnyről.

  36. xdLikeShare szerintem túlságosan borulátóan ítéled meg e helyzetet. Kína a belátható jövőben nem fog ránk lászergájded bombát dobni, főleg nem ebből a gépből. Ami a kárpátmedencei magyarság biztonságpolitikai kockázatait illeti talán a legnagyobb, maga a demográfiai fogyás és bizonyos szomszédok nem túl barátságos politikája. De visszatérve Kínára, itt egy rövid tanúlmány kína saját biztonságpolitikai problémáiról amit mindenkinek ajánlok viszonylagos rövídsége és tömörsége miatt.

    http://www.investorsinsight.com/blogs/john_mauldins_outside_the_box/archive/2008/06/12/the-geopolitics-of-china.aspx

    Amúgy még egy röpke észrevétel. Kínában nem dominál egy olyan expanzióra ösztönző ideológia, mint volt pl a szovjeteknél a kommunizmus terjesztése, vagy mint újjabban az amiknál a világ demokratizálása(ez inkább Bush-ra volt jellemző). Talán a legerősebb kínában található ideológia a gazdasági növekedés.

  37. „Indiában nincs demokrácia! Még a kaszt rendszer műkszik mindig…..”

    Mindha azt mondanád, hogy Angliában, Németoban nincs demokrácia mert szegények is laknak ott.

    „a magyar könnyűipart a nyugatiak tették tönkre, hogy megvették és bezárták a gyárakat a piacszerzés miatt.”

    A Magyar könnyüipart az 1000-2000Fts Kínai fröcssentett cipő tetet tönkre. Akár Magyar kézben volt a „cipőgyár” akár külföldi kézben evvel nem bírt versenyezni.

    „Ha a nokia olcsón hozna ki jó telót akkor piacképes lenne, de nem hogy a kínai teló olcsóbb még jobb is. ”
    Olvasni nem tudsz vagy értelmezni nem tudod azt amít írtam: „Talán az Ericson, Nokia szállítja modernizálja a Vodafone…. hálózatát?”

    HÁLOZATÁT. Szó nem volt mobilról. Amúgy anno ~1éve megkérdeztem pár Kínait mért van mindegyiküknek Nokiaja, hisz van Kínai is. Aszondták mert szart nem vesznek.

    „Szóval ennyit a nyugati technológiai előnyről.”
    Egyrészt pont erről írtam. Amúgy pedig érdemes lenne megnézni miért, hogy csökken. Mint a cipőnél. Amikor egyes EUs cégek talpon maradtak jött a Kínai dömpingár. Az EUs cégek tönkrementek. Hiába lépett erre az EU dömpingvámmal a csődbement EUs cégek nem nyitottak ki újra.

    Nagyon hasonló zajlott/zajlik most is telekom szinten. A Kínai állam „végtelen” pénzt nyújt pl a Huaweinek amely így jóval a konkurencia alá tud kínálni. Ha majd a NYi cégek bedöltek majd adja jó drágán. Technologiában pedig a Huawei felhozatal rémítően hasonlít a Nokiaéra. Akit érdekel mi is történt a felszín alatt utána olvashat pl a LEX NOKIAnak.

  38. @snakeye

    A környezetvédelmis részeden én is jót röhögtem. Naná, hogy x-szer többet költ rá egy ország, ahol eddig az első ipari forradalmat idéző környezetvédelmi kultúra tomobolt, vagyis hírből sem ismerték azt. A jenkiknek cirka 40-50 éves előnye van. Náluk az a környezetvédelem, hogy mondjuk már az utcán sem engednek dohányozni, a kínaiaknál meg az – ez csak egy haspélda – a hígított ólmos kénsavas löttyöt nem öntik bele élből a folyóba…

    http://www.chinahush.com/2009/10/21/amazing-pictures-pollution-in-china/

    Ezt hányszor kell még linkelni? Mert ez a nagy kínai átlag és nem az, hogy látsz pár csillogó felhőkarcolós metropoliszt. Ez az ára a pár „ékkőnek” a nagy testvér birodalmában…

  39. Az Usát egy mexikóöbölbeli olajkatasztrófa után ne hozd fel ellenpéldának. Lehet kína termeli a legtöbb üvegházhatású gázt, de az usa szorosan ott van mögötte. És igen Lehet az usának itt is előnye van, de ott mindent csak azért és addig csinálnak amíg trendi és pénzt hoz.

  40. Mondjuk a fene sem tudja miért erről beszéltek. Az USA természeti katasztrófák sorozatát éli, csak még az egyszerű ember nem is tud róla, és ahogy elolvasgattam a hozzászólásotokat lövésetek sincs a kérdéshez.
    Minden esetre a kérdés bonyolultabb min azt ti gondolnátok, és az USA nagyon is hallgat az óriási problémákról. Van veszélyesebb is mint a kifolyt trutyi (talán sokkal veszélyesebb is mint gondolnátok).

  41. Azért ez a környezetvédelmis dolog nem olyan eccerü. A „nyugat” azért tud viszonylag „környezetbarát” lenni mivel az erősen szennyező ipari termelését a harmadik világba szervezte ki: India, Kína, Indonézia stb.
    Ha netalán ezek az országok hirtelen máról holnapra bezárnák az összes ilyen gyárat, azt mi is meszívnánk.
    Talán az eggyik legkirívóbb példa a Bhopali katasztrófa, amit az Union Carbide indiai beszállítója produkált.

  42. snakeye:

    neeeeeee
    Mint említettem, kérlek, olvasgass egy kicsit, mert döbbenetes ostobaságokat írsz. De tényleg, elrettentően nagyokat.

    Ha egy egészen minimális szintű tájékozottságod lenne, már tudnád, hogy az olajkatasztrófát a BP (British Petroleum) okozta, ami nem amerikai cég, sőt tulajdonosainak többsége európai. A platformot meg egy svájci cégtől bérelte… Sőt, Obama baromi szigorúan csapott le rájuk, és az azon a környéken termelő többi cégre is.

  43. Mackensen

    Azt mi is tanultuk. Megnyugtatlak Európába és USA-ba is van nem egy olyan üzem.

    Ott a gond hogy olyan üzemet vittek át államokból Indiába. Amely más klímára volt tervezve.
    Valamint sok biztonsági rendszer nem volt működő képes.
    Nyugati féltekén ha csak a fele biztonsági rendszer nem üzemel annak ami Bhopali nem működöt. Azért itt negyed fél éves működési engedély felfüggesztést is adhatnak

  44. kolombusz a te teoriádat követve akkor inkább a mexikóiak a felelősek az egészért a mexikói munkások miatt akik a furótornyon dolgoztak. Vagy a te logikád szerint akkor a kínai környezetszennyezésért sem a kínaiak felelősek, hanem a nyugati cégek akik ott gyártatnak?

  45. Nem, a cégek a felelősek, mert nem tartották be a biztonsági előírásokat. Ha betartották volna, akkor lehetne vitatkozni, így nem nagyon.

    Ha odamenne egy USA tanker, mondjuk legyen Exxon-Mobilos Shanghai elé, zátonyra futna és elsüllyedne, akkor a kínaiak lennének környezetszennyezők? Persze hogy nem, hiszen ők nem tehetnek róla.

    Viszont, a kínaiak a saját előírásaikért felelnek, és bizony a világ úgy működik, hogy amíg a kénsav folyóba öntését nem tiltják, és ezt a tiltást nem érvényesítik, addig az többnyire bizony beleömlik, legyen akár kínai, akár nyugati tulajdonú a gyár. És ott nagyon alacsony szintűek a környezeti előírások, hogy ezzel is alacsonyan tartsák az előállítási költségeket, mert bizony a víztisztítás, vegyszersemlegesítés és a rekultiváció sok pénzbe kerül. De ugyan ez megy a biztonság terén is, egy-egy kínai bányaomlásnak szinte már nincs hírértéke, a gyárakban meg az emberkék ott ugrálnak a száztonnás présgéptől pár centire. Egy más termelési kultúra az, ahol a környezeti, biztonsági, etikai szempontok nagyon minimálisan érvényesülnek csak egyelőre.

  46. Hát pont ezért kezdtek bele ott is a fejlesztésbe még 2009-ben. hosszú és rögös útjuk, van de legalább elkezdték, és ha ezt is olyan komolyan veszik mint a hadiipari fejlesztéseket akkor ott is idővel hasonlóan jó eredményeket érhetnek el. Egyébként molni is azzal az egy képpel tud jönni ami valószínűleg kicsit fell lett tupírozva PS-sel, hogy drámaibb hatást nyújtson, de ne menjünk bele. 1 éven belül terveim szerint kimegyek kínába melózni környezetvédelmi területre és akkor majd látom saját szememmel és ha igazatok van akkor elnézést fogok kérni és magam teszek fel majd fotókat.

  47. „Egyébként molni is azzal az egy képpel tud jönni ami valószínűleg kicsit fell lett tupírozva PS-sel”

    Hopp, mellé, egy egész képtárat mutatott, 40 képpel, különböző vidékekről és különböző jellegű környezetszennyezésről.

    De aki behunyja a szemét, az nem lát, aki befogja a fülét, az nem hall.
    Egy biztos, lesz igény környezetvédelmi szakemberekre, mert rettenetes a helyzet, és a szennyezésük nagyját azért elsősorban ők szívják meg.

  48. Mivel előhoztam talán végszóként csak annyit, azért mondtam hogy a trutyi lehet hogy nem veszélyes annyira mint más mert látható, érkezelhető. Nagyon sok olyan veszélyforrás mint gyógyszermaradvány, vagy azok előállítási maradéka, vagy ezek beadagolva, és felszívódva növényekben, és onnét emberbe kerülve, vagy a tápláléklánc megbontásával, növényi rendszerek apró megbontása kemikáliákkal, csak akkor ismerhetők fel a károk amikor már nem sokat lehet tenni.

  49. Hogy visszakanyarodjunk a témához, ahogy nézegetem a gépeket front irányból, egyre nehezebben tudom odaképzelni a belső fegyverteret. A Raptor légbeömlőjének az alja kicsit trapézos, helyet csinálva.

    http://www.dakotathunder.com/Images/F-22.jpg

    A j-20-nak pedig teljesen egyenes, nem nagyon látszik, hogy lenne ott vmi.

    http://2.bp.blogspot.com/__A2VG2LiIPk/TRrfdMw24GI/AAAAAAAAAbY/AtAN33OnXvA/s1600/2lvd3j6.jpg

    Vagy ha van, akkor elég csúnyán belelóghat a szívócsatornába.

    A másik, mindig mindenhol azt lehetett olvasni, hogy a kacsa szívás RCS szempontból. Ennek még is az van (mellesleg szemből iszonyat idétlenül néz ki vele:)), de erről alig lehet olvasni. Lehetséges, hogy sikerült megoldást csinálniuk a problémára (mondjuk carbon-kompozit szárny elkészítésével), vagy továbbra is szívás, csak nem akkora?

  50. Mackensen :

    Nem ez lenne az első zseniális tanulmány, ami téved. Nem veszed észre a hasonlóságot a 30as évek Japánja, és a mostani Kína között? Mind2 orszák évezredeken keresztül elzárkózott a világtól, aztán, amikor rájöttek, hogy így lemaradnak, meggondolták magukat. Maguk is meglepődtek: „jé, ilyen ágyút mi is tudunk gyártani! Használjuk már valamire!”

  51. A gripinek is kacsája van mégis kb 0,1 az RCS értéke amit találtam neten. Az F-16-nak nincs kacsája és mégis 1,2 RCS-t írnak rá! Hogy is van ez? Jó tudom ne hidjek el mindent amit a neten írnak. A valódi értékeket max a gyártók ismerik és nem kötik más orrára. De azért ha ilyen értékeket saccolnak csak közel járhatnak az igazsághoz.

  52. Nos beugorva az iráni fórumra ajánlom megnézni az utolsó képeket. Talán utána kéne nézni nem tűnt esetleg el legalább 1 f22 valahogy, vagy esetleg a számítógépe féreg nem nyalt-e vissza az USA ellen, mert ez a gép egyre inkább úgy tűnik hogy az eredeti F22 donor, friss mérnöki ismeretekkel valamilyen kínai motorra adaptált változata.
    http://72.233.92.162/attachment.php?s=30750cb62a3170b70fa3c915771fda90&attachmentid=62167&stc=1&d=1294847994
    http://72.233.92.162/attachment.php?s=30750cb62a3170b70fa3c915771fda90&attachmentid=62168&stc=1&d=1294848001
    Egyre inkább úgy tűnik, az agyonszámítógépesített világ kezd veszélyes lenni, hiszen 1 nagyobb merevlemezen egy teljes gép dokumentációja elhelyezhető, az meg az ingzsebbe.

  53. >A másik, mindig mindenhol azt lehetett olvasni, hogy a kacsa szívás >RCS szempontból.

    Ez valamelyik J-20 cikknél volt már téma, de a sokat olvasott kommentelők nem tudták meggyőzni egymást arról, hogy ez tényleg így van.

  54. @gcsat

    En a kovetkezo megallapitasokat emelem ki a cikkbol, amit, ha figyeled a kinara vonatkozo hireket megalljak a helyuket.

    „China’s Geopolitical Imperatives

    China has three overriding geopolitical imperatives:

    1. Maintain internal unity in the Han Chinese regions.
    2. Maintain control of the buffer regions.
    3. Protect the coast from foreign encroachment.”

  55. ahogy nézegetem a gépeket front irányból, egyre nehezebben tudom odaképzelni a belső fegyverteret. A Raptor légbeömlőjének az alja kicsit trapézos, helyet csinálva. A j-20-nak pedig teljesen egyenes, nem nagyon látszik, hogy lenne ott vmi.

    Nem a trapézos aljtól függ a belső fegyvertér megléte. F-35-nél sincs trapézos kialakítás, mégis van belső fegyvertér. Ott még a szenzorok dudorjai is zavaróak, mégsem mondja senki h biztos nincs rajta…

    http://img363.imageshack.us/i/f35bf014a1tu3.jpg/

    Am ha nézed a J-20-asról készült, nagy felbontású képet, látszik a főfutó előtt a fegyvertér ajtaja.

    https://htka.hu/wp-content/uploads/2011/01/J-20_first_flight10.jpg

    Ha alulról nézed, akkor a törzs középvonalánál látszik halványan a fegyverér ajtajainak illesztése. Szóval nyugi, van neki. :)

    https://htka.hu/wp-content/uploads/2011/01/J-20_first_flight09.jpg

  56. Van amiről nem beszél senki, pedig szoktam emlegetni. Ami fontosabb mindennél, a legnagyobb erőforrás, az emberi tudás.
    http://3.bp.blogspot.com/_3wZSwFvZzqM/TS_iX9kuVJI/AAAAAAAAKD4/Z6rP4BxfKjU/s400/1294926398_48595.jpg
    Ha megnézzük a képet, és eltekintünk a pilótáktól, mit láttok? Én egy fiatal és valószínűleg ambiciózus tervező gárdát, technikai, technológiai tudást. Őtőlük a közeljövőben sokkal inkább kell tartani, mint attól amit most alkottak, mert ez csak az első nagyobb szárnycsapás lehetett. Hogy mi fog következni, azt csak a jó ég sejti.

  57. Trau több helyen is pontatlan szerintem. 630 darab sohan nem volt terítéken. Első körben kb. 700 gép volt a cél. 1990-es évek elején, ezt kb. kapásból megfelezték (kb. 370), ami a ’90-es évek végére 2000-es évek elejére 283 (?) gépre csökkent. Aztán 2006-7 (?) magasságban kezdett derengenei, hogy még ebből is levonnak kb. egy 100-ast.

    Továbbra sem értem a „vernyákolást”.

    Nem tök mindegy, hogy spotter vagy szándékosan megtervezetten kiszivárogtatott fotókról van szó? Az elsők minőség pocsék volt, még a PS-ezés is belefért emiatt. Azátn mintha az elvtársak gondoltak volna egyet, „ha már úgyis van első fotót, akkor fotózza aki akarja”. Ettől túl sok mindent nem lehet a gépről megtudni…

    A válaszlépéssel meg nem kell túlságonsan sietni, mert az F-35 már önmagában az és célegyenesben van. F-22A már létezik és gigászi mennyiségben áll rendelkezésre, még 4+ gépeket sem tud vele megfelelő számban szembeállítani senki. Akkor meg hova kapkopdni?

    Ez csak tipp, de szerintem ez sem fogja megmenteni az F-22 gyártósort. A jenkiknek is exportverziói vannak, de az F-22-ből politikai okokból nem készült ilyen. Mire kifejlesztenek egy ilyet, addigra már régesrégen nem lesz gyártósor. Ezt kb. 5 éve kellett volna megtenni…

  58. Továbba a mai napig emlegettett indiai gyakorlatot sem értem. Nagyon begombázott állapotban kelle lenni ahhoz, hogy azonos létszám esetén SARH vadászok leverjenek full ARH gépeket.

    Gyanítom, hogy az indiai gépeken akkor semmiféle jenki ACMI kompatibilis cucc nem volt, ergo maradt a „mesélgetés” arról, hogy ki mi ért el…

  59. >Gyanítom, hogy az indiai gépeken akkor semmiféle jenki ACMI >kompatibilis cucc nem volt, ergo maradt a “mesélgetés” arról, hogy >ki mi ért el…

    Valószínűleg ez lehet.

    Kell ehhez a függesztményhez valami komptibilitás vagy teljesen független a géptől?

    Amikor az indiaiak voltak a Red Flag-en, akkor volt rajtuk ilyen? Bár akkor meg orosz kérésre sok mindent nem használhattak.

  60. „Gyanítom, hogy az indiai gépeken akkor semmiféle jenki ACMI >kompatibilis cucc nem volt, ergo maradt a “mesélgetés” arról, hogy >ki mi ért el…”

    A HUD videók akkor is ott vannak,nem kell mesélgetni(az ACMI persze 1000x jobb dolog).

  61. A 2004-es gyakorlaton pont arról cikkeztek, hogy a Szu-30 gépek BVR-ban alázták az „bunkó és hülye” – milyen más lehet még a jenki a bulvár szerint? – pilótákat.

    Nem tudom, hogy BVR esetén mit tartanak eredményességnek, de pl. AMRAAM-nél soha nincs STT mód, ergo befogás sincs… Az, hogy egy célt befogva tart a radar, az meg semmit sem jelent, mert ott a kinematikai hatótáv és egyéb fincsi dolgok. Ezért kell ACMI. Anélkül csak mese habbal az egész…

  62. molni

    Amennyiben ez az Indiában lévő gyakorlat akkor az is felröppent,hogy direkt volt a szar szereplés,mert így akarta elérni a légierő,hogy több Raptort kapjon.A Red Flaggel kapcsolatban pedig nem azt kérte az orosz fél,hogy ne használják a radart csak azt,hogy ne használják ki a teljes üzemi tartományt(mind teljesítmény mind frekvencia terén*)

    * A frekvenciánál nem értem mire gondolnak,ha valaki okos elmondhatná.

  63. multkor volt szó a canardok nem épp lopakodókra valók. Nagy cáfolat áradat volt, de én azóta ia akármit nézek, ott van feketén fehéren, hogy „Canards have poor stealth characteristics.” ésatöbbi. pl http://www.aoe.vt.edu/~mason/Mason_f/canardsS03.pdf

    dudi: kb azt jelenti amit. Nem AESA van rajtuk ami minden pulzusnál változtatja a frekvenciáját és „arra amire akarja” + akár egyszerre több frekvenciát is használhat. Fix tartomány van akár fix „lépésközökkel”. Innen pedig gondolj az RWR/Jammelésre… A Franciák még állítólag EWre kihegyezett rafit is küldtek RFre.

  64. Fade

    Köszi!

    Tudtommal boldog-boldogtalan küld Red Flag-re EW „porszívókat”.Amikor az olaszoknál voltak a Gripenjeink akkor is az volt a gépeink egyik legfontosabb dolga(persze ők sem a két szép szemünkért hívtak),hogy próbáljanak minél több infót szerezni az olasz Eurofighterekről.

  65. Tájékoztatásul közölném, hogy a bejegyzést utoljára 12-én frissítettem, ekkor került hozzá a videó. Továbbá már akkor is jeleztem, hogy már fent van ez a videó… Először láss, aztán háborodj fel kérlek…

    UPDATE:
    Az admin rész ezt mutatja: „Utoljára szerkesztette Phoenix (2011. január 12. szerda – 14:40)”. A te hozzászólásod tegnapelőtt este (2011. január 15. – 23:43) érkezett a „Mit tudunk a J-20-ról?” című bejegyzéshez.