|

A Harrier búcsúja

November 24-én egy újabb történet zárult le a Royal Navy történelmében, ugyanis utoljára szállt fel brit BAe Harrier brit repülőgép-hordozó fedélzetéről.

Az ősszel nyilvánosságra hozott drasztikus haderő-csökkentési program keretében Nagy-Britannia kivonja aktív szolgálatból a Harriereket, melyeket a JFH (Joint Force Harrier) egység kötelékében repültek a RAF és az RN közös üzemeltetésében. A haderő-átalakítás nem kímélte a HMS Ark Royal repülőgép-hordozót sem, így a HMS Queen Elizabeth szolgálatba állásáig az angoloknak búcsút mondhatnak a „hajófedélzetről üzemeltetett merevszárnyas repülőgépek” lehetőségnek.

Az utolsó gépek egyike ,

A november 24-ei, történelmi eseményre 74 kilométerre Newcastle partjaitól, kora délelőtt került sor. Ekkor indult útjára egy Westland Sea King 7 helikopter és négy Harrier GR9, hogy lezárjanak egy fejezetet a Royal Navy történelmében. A hordozó fedélzetét utoljára a RAF fennhatósága alatt álló 1. Század kötelékébe tartozó Harrier hagyta el 9 óra környékén, pilótája James Blackmore főhadnagy volt. A négygépes Harrier kötelék egy áthúzással búcsúzott az Ark Royaltól, majd egy elfogási gyakorlatot követően leszálltak a RAF Rutlandben található Cottesmore bázisán. A STOVL képességgel bíró típus utolsó példányai innen üzemelnek majd 2011. március 31-éig, amikor végleg kivonják őket a hadrendből.

A Harriereket azóta kivonták | Fotó: Ray Jones, Royal Navy ,

A költségcsökkentő lépésnek köszönhetően a briteknek 2020-ig le kell mondaniuk a repülőgép-hordozóról véghezvitt csapásmérés képességéről. Az új hajóegység legkorábban 2015-ben állhat szolgálatba, ám csúszás is lehetséges, mivel a hajót át kell tervezni, a fedélzetére nem a STOVL képességű F-35B, hanem a CATOBAR üzemeltetésű F-35C repülőgépek települnek majd, mely típusnak szintén csúszik a fejlesztési programja.

9 hozzászólás “A Harrier búcsúja”