|

Közös európai helikopterflotta a láthatáron

A gazdasági válság idején a világ összes országa számára a legfontosabb dolog a spórolás. Ez hatványozottan igaz a nyugati világra és főként az Európai Unióra, melynek tagjait súlyosan érintette és érinti a mai napig az ügy. A költségcsökkentések egyik legnagyobb vesztesei pedig mindenhol a fegyveres erők. Ebben a szituációban pedig újra felélénkültek az egységes európai haderő mellett fellépő pártok, akik azt hirdetik, hogy ez minden félnek jelentős spórolási lehetőséget jelentene, ám mégsem fejlődne vissza a kontinens önvédelmi képessége.

Az Egységes Európai Légi Szállítási Parancsnokság (EATC) esetében már láthattuk, hogy az ilyen irányú törekvések bizony sikeresek lehetnek, és bár közös felségjelzés alá továbbra sem kerülnek a haditechnikai eszközök, a vezetésük mégis azonos lesz. Ami pedig a teherszállító repülőgépek esetében összejött, az miért is ne jöhetne össze a hozzájuk hasonlóan ugyancsak nagyon fontos helikoptereknél? Nemrégiben megszületett ugyanis a javaslat arra, hogy az Európai Unió hozzon létre egy multinacionális helikopter-ezredet.

Látható tehát, hogy ez esetben nem annyira grandiózus elképzelésről van szó, mint az EATC esetében, ám mégis nagy jelentőséggel bír. Az Európai Unió minden nemzete számára eljuttatott dokumentációs szerint az országoknak közösen kellene létrehozniuk egy ezredet, melyben jelen lennének nehéz és közepes szállító, valamint harci és felderítő helikopterek is. Ezen egységet részben vagy egészen külföldre is lehetne telepíteni, így az expedíciós feladatokat ellátó európai csapatoknak lenne helikopteres támogatás is.

Az NH90 a majdani flotta fontos része lehet (Forrás) ,

A tervezet elsősorban a taktikai szállító forgószárnyasokra összpontosít, ugyanis ez az a terület, ahol komoly hiányosságok fedezhetők fel Európában. Konkrétan a nehéz és közepes szállítók terén lenne szükség komoly előrelépésre, melyre remek alkalom lenne az közös európai flotta, melynek helikoptereit minden nemzet igénybe vehetné, legyen szó akár katonai feladatokról, akár katasztrófahelyzetekről.
Két eshetőséget neveztek meg a flotta felállítására: vagy létrehoznak egy pénzügyi alapot, melyből új helikoptereket vásárolnak (ez logisztikai szempontból lenne előnyösebb, ugyanis nem kéne több eltérő típust üzemeltetni), vagy pedig minden nemzet ’belead közösbe’ néhány saját forgószárnyast.

’A költségeket nehéz előre megbecsülni, mivel azokat több tényező váltakozása bonyolítja, s minden a résztevő felek döntésein múlik. Annyit azonban elmondhatunk, hogy egy szállító helikoptereket működtető század fenntartása éves szinten nagyjából 50 millió euróba (69 millió dollár) kerülne.’ – áll a nyilatkozatban.

A becslés alapját egy olyan század képezi, mely 20 helikopterből állna. Ezek a forgószárnyasok külföldön történő üzemeltetés során havonta maximum 50 órát repülnének (ez évi 600 óra/helikopter/év), normál hazai üzemeltetés során (hacsak nem jön közbe valamilyen különleges helyzet, lásd természeti katasztrófák) pedig maximum havi 40-et (480 óra/helikopter/év). A technika mellett természetesen gondoskodni kell a hajózóállományról, a műszaki személyzetről és a parancsnoki láncról is, mely nyilvánvalóan szintén nemzetközi lenne.

Egyelőre több információ nem áll rendelkezésre a javaslatról. Annyit tudunk, hogy az Európai Unió védelmi miniszterei szeptember a belgiumi Ghentben már tárgyaltak róla, legközelebb pedig december 9-én ülnek össze, hogy megvitassák az ügyet.

20 hozzászólás “Közös európai helikopterflotta a láthatáron”

  1. akkor ez a pápai C-17-esek SAC programhoz hasonlóan működne? mert az jó lenne.
    „létrehoznak egy pénzügyi alapot, melyből új helikoptereket vásárolnak” ez lenne a jobb megoldás, egy század NH90 magyar bázissal…

  2. Na ennek a hírnek igazán örülök. Én alapból is összeurópai haderő párti vagyok. Kiváncsi vagyok hogy hová lesznek telepítve. Én személy szerint Ausztriát és Németországot látom az egyik legesélyesebbnek.

  3. @Phoenix

    Szerinte te másra gondolsz,mint amire én! Nálam ez a mondat okozta a gondot: „Nemrégiben megszületett ugyanis a javaslat arra, hogy az Európai Unió hozzon létre egy multinacionális helikopter-ezredet.”
    És nekem ebből az jön ki, hogy egy olyan flottát hoznának létre, amit az EU felügyel (A bürokrácia, pénz eltüntetés melegágya…stb.). Az EATC, pedig ahogy olvastam egy olyan „szövetség” ami a már meglévő technika felhasználást teszi racionálisabbá katonai vezetés és büdzsé alatt. És szerintem az EATC bővtése egy jó dolog lenne, de egy gazdasági, politikai szövetség által (EU) létrehozott valami viszont nem. DE ez csak magánvélemény…

  4. Ja gondolom nem egy helyen állomásozna az egész ezred. Pápán meg már ott van a többnemzetiségű rendszer (még ha nem is egy szervezet a kettő). Csak előnyt jelent, hogy ott már ez működik, mintha mondjuk ide Szolnokra pakolnának külföldi pilótákat, műszakiakat.

  5. Roni

    Itt nem mindenkinek kell beadnia minden gépét hanem önként lehet beadni gépeket de még az is lehet hogy mindenki ad be x millió eurót és majd abból lesznek megvéve a gépek. A gépek az EU-nak lesznek gyártva. Az ezred nagyvalszeg szét lesz osztva az EU-n belül így lehet hogy Szolnokra is jönnek.

  6. Sulyid

    szerintem a környező országok a modernizált mi-17-est. a Francia a cougar mk2 -est a hollandok a CH-43 Chinook .az olasz hh-3f .
    A spanyolok NH90-essel .A britek a Sykorski sh-60 ha jól tudom.
    De véleményem szerint ez akkor lenne ha önként kéne beadni ami nem lenne valami jó főleg hogy a felsorolt gépek közt olyan is van amit a z NH90 fog leváltani.

  7. „Tényleg szerintetek ha új gépeket vennének akkor azok milyen típusúak lennének? Szerintem a NH 90 lenne az alap szállító de azon kívül vajon még mik lennének benne?”
    ha már EC akkor lehetne még egy kisebb többcélú pl. EC145, de ha a teherszállítás a fő irányvonal, akkor meg valami böszme

  8. Mi a véleményetek a W-3 Sokól ról mármint Magyarországnak szerintem mi is megtudnánk bizniszelni velük mig-29 ért cserébe. A mi-8 asainkat eladnánk (lenne ki megvegye 2004ben voltak modernizálva) a nem működő mi-24esekből is párat (amit amugy is csak alkatrésznek vettünk) plusz a maradék mig-29 amit nem alengyelekkel üzletelnénk, a befojt pénzből modernizálni a kellő mennyiségű mi-17 est.

  9. Én már nem is nagyon modernizáltatnám az összes mi-17-est elég lenne abból már kevesebb kb 4db .Az EU meg vegyen NH90 gépeket és meglesz oldva a szállítás. A harci helikkel is így kéne a mi-24 már nem sok értelme van lenne de öregek nincsenek digitalizálva elég lepukkantak
    azok helyére inkább ha már az EU azt tervezi akkor vegyenek eurocopter tiger gépeket .
    És talán a szárazföldi egységeket is így kéne megoldani .
    A tankoknál és a vadászgépeknél meg még szerintem várni kell míg az 5 generációs gépek megjelenek mert külön fejlesztések a nagy válságban szerintem nem igen várható majd .
    Többször is írta már valaki hogy a nemzetek nem egyeznének bele ilyen közös dolgokba pl francia ország és Németország közös 5 generációs tankot építsen a jövőben mert a nemzeti büszkeség vagy a hagyomány oda vesszen .
    Ezt szerintem nem a cég fogja eldönteni hanem az állam .
    Már a franciáknál is hülyeség volt hogy az eurofighter mellé csináltak egy ugyan arra a célra készített gépet.
    Nekem erről a témáról ez a véleményem .

  10. Én is valódi Unió, és összeurópai haderő pártti vagyok. Úgy sincs napirenden Európán belüli háború. Szerintem felennyi cucc és ember sokkal komolyabb erőt mutatna, mint így 40 darabban.
    A másik: Nem értem mi ez a szarakodás itt. Félre kéne már tenni a büszkeséget. Az oroszoknak mindenük van, amit mi (európaiak) csak szeretnénk. Rég meg kellett volna venni a licenszeket a Mi26ostól az An70esig, „európaizálni” őket, majd vidáman gyártani, és kész.
    Most ha nagyon kell, odasomfordálunk az oroszokhoz, azt kunyizunk: „nem adnátok kölcsön néhány An124est” ? stb.