|

Lakoták túl a 40 000-en

Bő fél évvel a Lakota program egyik nevezetesebbnek nevezhető mérföldköve után, a 100. gép márciusi átadása után itt van az Egyesült Államokban remekül helytálló európai helikopternek még bőven a szállítási szakaszban elért újabb eredménye: a jelenleg 138 Lakotából álló géppark a szállítások 2006 legvégén történő megkezdése óta elérte a 40 000 repült órát.

Az Eurocopter Mississipi-állam beli Colombus-ban található, American Eurocopter üzemében ezidáig 138 gépet szereltek össze határidőre és költségkereten belül a US Army 2004-ben meghirdetett Light Utility Helicopter (LUH, Könnyű Többcélú Helikopter) tenderének győzteséből, az UH-72A-ból. Mely egyébként nem más, mint az Eurocopter EC 145 terepszínű gyakorlóba bújt változata, mely pedig – a kályha felé haladva – hovatovább nem más, mint az Eurocopter és a Kawasaki Heavy Industries által közösen módosított Messerschmitt-Bölkow-Blohm/Kawasaki BK 117 C1. (A Messerschmitt-Bölkow-Blohm-öt anno bekebelezte a Daimler-Benz Aerospace AG, melyből később az Eurocopter egyik alapítója lett) Csak hogy teljes legyen a kép, mert ezt az infót emlékeink szerint a korábbi Lakota híradások kapcsán nem részleteztük ilyen részletességgel… :)

A 2015-ig elérendő 345 gépes Lakota géppark alapvetően a US Army és a Nemzeti Gárda játékszere, melyet főleg MEDEVAC, SAR, narkóvadászat és VIP célokra használnak, azonban egy maréknyi Lakota, konkrétan 5 gép – H-72A jelöléssel – a US Navy-nél, a NAS Patuxent River bázison berendezkedett US Naval Test Pilot School, azaz az Amerikai Haditengerészeti Berepülő Pilóta Iskolájánál állt hadrendbe. Az első H-72A hovatovább 1 évvel ezelőtti érkezése óta ezen géppark 600 repült órát gyűjtött össze.

UH-72A géppár Washington DC felett

UH-72A géppár Washington DC felett 2009 márciusában | Forrás: EADS North America ,

2 hozzászólás “Lakoták túl a 40 000-en”