A Queen Elizabeth alatt is rezeg a léc?

Az eredeti terveket, miszerint hosszú idő után a Királyi Haditengerészet újból nagy méretű repülőgép-hordozókkal büszkélkedhessen már eddig is megtépdesték az egész angol haderőt érintő megszorítások, ám úgy tűnik most minden eddiginél komolyabban lebeg Demoklész kardja a Queen Elizabeth-osztály felett.

A program megvalósítás mögött álló ipari csoportosulás élén álló BAE System vezérigazgatója úgy nyilatkozott a parlamenti védelmi bizottsága előtt, hogy a múlt hét folyamán a kormányzat arra kérte fel, hogy vizsgáljanak meg számos lehetőséget a hordozókkal kapcsolatban – beleértve az egy hordozós felállást és a program törlését is.

A program már korábban is elszenvedett néminemű nyirbálást, mikor is ismertté vált, hogy bár a valószerűtlen pletykákkal ellentétben a Királyi Haditengerészet ugyan megkapja a második hordozót, a Prince of Wales-t is, ám az a névadó Quzeen Elizabeth-tel szemben csak helikopterhordozó szerepkörben fog tevékenykedni.

Most már viszont az is benne van a pakliban, hogy az építés alatt álló, leendő HMS Queen Elizabeth lesz az osztály egyetlen tagja – már ha lesz egyáltalán Queen Elizabeth-osztály…

Igen komoly anyagi problémáinak enyhítése végett az angol kormányzat az elkövetkező 4 év folyamán a védelmi költségvetés kényszerű, 10-20 százalékos csökkentésében látja a probléma megoldásának egyik elemét. A pontos adatokat tartalmazó, aktuális, ún. Strategic Defence and Security Review a várakozásoknak megfelelően október végén kerül majd bejelentésre.

Mindez hatalmas terheket ró a védelmi minisztériumra, melynek a közeljövőbeni komoly megszorítások nélkül is akadtak bőven finanszírozási problémái: Liam Fox védelmi miniszter a múlt hónapban úgy nyilatkozott, hogy a következő 10 évre vetítve a védelmi minisztériumnak több mint 20 milliárd fontnyi, még nem finanszírozott vállalása van.

Egyes védelmi szakértők szerint a Queen Elizabeth-osztály sorsának ilyen kvázi utolsó pillanatos igen bizonytalanná válása azt sugallja, hogy a védelmi minisztérium komoly gondokkal küzd az elvárt megszorítási szint összehozása kapcsán.

Ugyanakkor rámutatnak arra is, hogy nagyban valószerűtlennek tartják a program szanálását, többek közt figyelembe véve annak katasztrofális hatását a beszállító hálózatban helyet foglaló kis és közepes cégekre és az angol hajóépítés egészére nézve – a BAE júliusban egyébként csekély 1,25 milliárd fontnyi szerződést kötött az építés alatt álló Queen Elizabeth kapcsán beszállítóival. Ugyanakkor azt elképzelhetőnek tartják, hogy a védelmi minisztérium mégsem építteti meg a Prince of Wales-t.

Építés alatt a leendő HMS QueenElizabeth

A leendő HMS Queen Elizabeth építési munkálatai nagyjából egy évvel ezelőtt, 2009 augusztusának végén kezdődtek meg | Forrás

A megszorításokkal kapcsolatos egyéb híresztelésekhez hasonlóan a védelmi minisztérium állásfoglalása ez ügyben is a szokásos: megmondták, hogy kemény döntéseket kell meghozni, ám az aktuális Strategic Defence and Security Review ősszel lesz esedékes, így jelenleg minden, a végső tartalmára vonatkozó találgatás megalapozatlan.

Az angol hordozók sorsa mellett egyelőre szintén ködbe burkolózik a fedélzetükön rendszeresítendő vasmadarak sorsa is. Az F-35 visszamondása, illetve a beszerezendő mennyiség felezése már mind fel-fel reppent amolyan pletykaszinten.