|

Alakul a MiG-15UTI

Sokáig úgy gondoltuk, az idei, kecskeméti repülőnap egyik sztárja a hazai szakemberek által felújított MiG-15UTI (SB LIM-2A) repülése lesz. A nyár elején már tudni lehetett, a felújítás olyan fázisba érkezett, hogy pár héten belül elkezdődhet a berepülési program és augusztus elejére legalább pár áthúzás erejéig élvezhetjük az 50-es évek „kályhacsöves” feelingjét a repülőnapon. Sajnos most már biztos, nem így lesz. Egy igazi magyar történet kezd kialakulni a gép körül.

A jelenleg HA-UTI ideiglenes lajstromjelet viselő gép hazai története 2006 elején kezdődött, amikor egy lelkes csapat elhatározta megkeresik a lehetőségét egy korabeli sugárhajtású típus felújításának és repülőképes állapotba hozatalának. Egy internetes hirdetés során találták meg Lengyelországban a 002-es oldalszámú lengyel gyártású MiG-15UTI (azaz egészen pontosan SB LIM-2A) típusú gépet. Ennek a példánynak az érdekessége volt, hogy először együléses MiG-15bisz változatnak épült meg 1954-ben. Három évvel később építették át kétüléses verzióra, majd 1970-ben ennek korszerűbb SB LIM-2A változatára. Egészen 1990-ig szolgálatba állt a 61. LPSZ kötelékében Mierzeciciben.

Eredeti lengyel felségjelzéssel ,

A felújítást tervező szakemberek a vásárlás és a munka elkezdése előtt komolyan utánajártak a gép meglévő, valamint a felújításhoz szükséges dokumentációjának, valamint felvették a kapcsolatot a Polgári Légi Közlekedési Hatósággal is. Utóbbitól megkérték a nagyjavítás megindításához szükséges engedélyt, valamint szakvéleményt arról milyen követelményeket támasztanak a felújítással, valamint a gép későbbi berepülésével kapcsolatban a felújítók felé. Itt álljunk meg egy pillanatra! A felújítást végző szakembereknek nem ez az első ilyen jellegű projektjük. Tudatában vannak annak, hogy bármilyen apró probléma, vagy „partizánakció” képes egy ilyen vállalkozást az utolsó pillanatban megbuktatni. Előrelátóan kérték tehát a szakhatóság közreműködését. Milyen szép is elképzelni egy összmagyar felújítási programot, amelynek a végén egy a Li-2-es hasonló nemzeti büszkeség születhetne meg.

A konkrét felújítási munkák 2007 februárjában kezdődhettek meg. Természetesen a gépet az utolsó csavarig szétszedték, ahogy a felújítás vezetője egy interjúban nyilatkozta, nem volt olyan alkatrésze a repülőnek, amit ő ne tartott volna a kezében. Számos, a régi gépeket szerető repülőgép szerelő csatlakozott a munkához, szabadidejüket, hétvégéiket nem kímélve több ezer munkaórát áldoztak a felújításra. Érdekes módon lengyel barátaink közel ugyanekkor kezdtek bele egy hasonló gép rendbehozatalába és az élet bebizonyította a lengyel – magyar barátság nem csak a legendákban létezik. Számos dokumentáció, alkatrész cserélődött ki az évek folyamán mindkét oldalról. A lengyel géphez például a magyar szakemberek készítették el a kabintetőt, amely nélkül az ő gépük talán soha nem emelkedhetett volna a magasba.

2009 április – hajtóműteszt ,

Háromévnyi munka után a HA-UTI felújítása a célegyenesbe érkezett. Az összeszerelés megtörtént, a hajtómű a helyén, a rendszerek beszabályozva várják az első repülést. De itthon semmi nem olyan egyszerű…
A múlt héten a Hatósággal történt egyeztetést követően a döntéshozók egyértelművé tették a felújítást végző szakemberek számára, hogy a HA-UTI jelen formájában soha nem fog magyar lajstromjellel levegőbe emelkedni. Részletes, konkrét indoklás nincs az ügyben.

Mihez kezdhet ilyenkor a repülőgép restaurátor?
Körbenéz a környékbeli EU országokban, hol is lehetne lajstromozni a madarat? A legegyszerűbb Lengyelország lenne, ahol az év elején befejeződött az ottani MiG-15-ös felújítása és a gép azóta már a levegőbe is emelkedett. Van tapasztalatuk tehát a típussal és előzetes tapogatózások alapján nem is zárkóznak el a megoldás elől. Így előállna az a furcsa helyzet, hogy a magyar szakemberek által felújított, a korabeli magyar légierő színeit és felségjelzését viselő MiG-15UTI gépnek idegen lajstromozása lesz. Nagyon szép magyar történet ez így, de legalább benne van a végkifejlet, hogy levegőbe emelkedhet a gép.

Lapunk nem akar pálcát törni a hatóság szakemberei felett. Az ő felelősségük meghozni egy típus repülésével kapcsolatban a határozatokat. Előre tudható mekkora nyomás nehezedik rájuk. Azonban úgy érezzük az elvárható lenne, hogy szakmai hozzáállásukkal ne hátráltassák, hanem elősegítsék a hasonló projektek előrehaladását. A feltételek előre meghatározásával, a projekt folyamatos nyomon követésével, akár tanácsadással is el lehetett volna érni. Akkor pedig most a nyár közepén a repülés szerelmesei örömmel hallanák Tököl környékén duruzsolni a VK-1-es hajtóművel felszerelt gépet a levegőben.
Aki kilátogat külföldi repülőnapokra láthatja, reneszánszukat élik a felújított repülőgépek. A Red Bull gépei, svájci Hunterek, vagy a legnagyobb, az angolok Vulcan bombázója. Utóbbi jó példa, mivel korban is közel egyidős a mi gépünkkel, ráadásul láthatjuk mekkora nemzeti büszkeség egy ilyen koros vasmadár levegőbe emelkedése. Ha ezek az országok meg tudták oldani az adminisztratív akadályokat, miért kell nekünk megint a „lúzereknek” lennünk, akik mehetnek a szomszédba kuncsorogni?

A felszállásnak már nincs műszaki akadálya ,

A történések elszomorítóak, azonban a munka nem áll meg. Adminisztratív oldalon a lengyelekkel történő kapcsolatfelvétel indult meg. A csapat egyik tagja a héten utazik ki egyeztetni az ottani hatóságokkal. Ezzel párhuzamosan több környező ország repülőhatóságával is felveszik a kivitelezők a kapcsolatot. Az biztos, hogy a gép részleges megbontása nélkül nem lehet megúszni a folyamatot. Az idő azonban ebben a helyzetben is nagy úr. A beépített alkatrészek üzemideje, ugyanis már most is ketyeg, a gumi alapú tartozékok esetében ez 6 naptári év, amiből már több hónap eltelt.
Műszaki vonalon a gép súlypontmérése mellett a sokkal látványosabb gurulópróbák megkezdésére készülnek, amelyekre várhatóan még a nyáron sor kerül.
Oldalunk megpróbál a kivitelezőkkel kapcsolatba maradni és a további fejleményekről folyamatosan tájékoztatni olvasóinkat.

A fotók, illetve a gép történetével kapcsolatos információk a felújítás hivatalos oldaláról származnak (http://mig-15.fw.hu/).

Akik nem adják fel a harcot, a MiG-15 felújító csapata ,

MiG-15UTI hajtóműtesztje 2010 áprilisában:

httpv://www.youtube.com/watch?v=ZZcwENgmOL0

26 hozzászólás “Alakul a MiG-15UTI”

  1. Miért ne kellene pálcát törni a hatóság feje felett?

    Mert nem vagyok szakmabeli! Aki pedig a pálya széléről kiabál a saját véleményét mondhatja (ahogy ebben a cikkben megtettem), de pálcát nem törhet…

  2. „Respekt mindazoknak, akik ilyen viszonyok között is lelkiismeretesen mentik a múlt emlékeit, akár légijárműről, akár földi technikáról van szó!”

    az esetleg eszetekbe sem jutott h a légihatóság is így gondolja csak vannak szabályok a mi megkötik a kezüket

  3. Dudi

    A hatóságtól meg lett kérve a nagyjavításra az engedély, folyamatosan tájékoztatva voltak a munkálatokról. Ezen közben soha nem emeltek kifogást, csak az utolsó pillanatban, amikor az áldásukat kellett volna adni a gépre.

    De nézzünk egy másik példát. Vedd elő az e havi Aero Magazint, ott a középső oldalakon találsz egy cikket a Corvus legújabb versenygépéről. BP-nek készítették, ezzel versenyzik a RB futamokon. Ugyanez volt a szitu, folyamatosan egyeztettek a hatósággal, akik az utolsó pillanatban teljesíthetetlen feltételeket szabtak. A gépet ki kellett vinni Kanadába és ott lajstromozták. Sőt! Egyszerűen kivitték a gyártását is. A kanadai kormány támogatta az üzem létrehozását, hiszen – bár kis üzemben – de magas szinvonalú munkahelyek létesültek. Magyarországon csak egy kis üzem marad, ahol kompozit anyagokat készetenek a gépekhez.

    Szóval a hatóság akkor jár el korrektül, ha előre meghatározza milyen feltételeket kell teljesíteni. Nem pedig akkor ha folyamatosan változtatja a követelményeket, vagy egyszerűen hallgat és csak az utolsó pillanatban egyszerűen megtagad mindenféle engedélyt.

  4. novara :

    A probléma az szerintem, hogy „európa más értelmesebb részén” nem csak a példaképnek tekintett nyugatot kell érteni, hanem a civilizált Balkánt és úgy általában rajtunk kívül mindenkit :(

    dudi: Az index repülőnap fórumán pár napja téma a jelenlegi vérlázító eset. Ott érdekes részletek olvashatók arról, hogy a hatóság mennyire viseli szívén a magyar repülés ügyét.

  5. 1. Ha indokolt a tiltás, akkor hozzák nyilvánosságra az okát.
    1/a. Az ÉN adóforintomból ENGEM SZOLGÁLÓ hatóság KÖTELES nyilvánosságra hozni az elutasítás okát és az előzetes egyeztetéstől való eltérést.
    2. Ha nem indokolt, akkor tessék – a mi adónkból – tenni a dolgukat.
    3. Ha nincs elég „Nokiás doboz”, akkor takarodjanak!
    Ennyi…

  6. Dudi!

    Talán még igazad is lenne, ha a hatóság a négy év alatt egyszer is élt volna hivatalosan az ellenőrzési jogával, ha törvény szerint megindokolta volna az elutasítási kérelmét.

    Nézd én beszéltem azzal aki a felújítást vezeti, igen cifrákat mondott (amit én nem akarok megismételni, mert nem hiányzik nekem egy személyiségjogi per), de ha kíváncsi vagy rá megtalálod az indexen a pilóta repülőnapok topikban, illetve a makettinfo MiG-15,17,19 topikoban. Mivel személyesen ismerem az illetőt nekem nincs okom kételkedni az ő verziójában.

    Pont az a gond, hogy a hatóság, négy év alatt képtelen volt megalkotni ezeket a szabályokat, mert abban bízott, hogy úgy sem fog elkészülni a gép. Ja ugyan akkor kiadta az ideiglenes lajstromot, sőt a gép azonosító kódját is a transzponderhez és mellesleg csak idén legombolt csak a lajstromjelért 48.000 Forintot.

    Látom, még soha sem volt dolgod a Magyar Légügyi Hatósággal, nekem volt, és hidd el nem túl pozitív a tapasztalatom. Pl kértem az A320 mindkét típusú hajtóművére szakszót, csak az egyikre kaptam meg, indoklás nem volt, amikor kértem egy módosítást (igaz nem lihegtem a nyakukban, mert úgy gondolom, nem ez a normális) akkor több mint egy év múlva kaptam meg az előírt 30 nap helyett, visszadátumozva néhány néhány hónappal, és ekkor is egy kérelmemet nem írtak be indoklás nélkül. Az utolsó módosítás flottul zajlott mindent beírtak, sőt, viszont most, pl egy kollégámnak vissza kellett menni, mert az új szakszóját újként adták ki és nem módosítottként, ami nem mindegy az igazolt gyakorlat szempontjából. Ja és mellesleg a mi vállalatunk felügyelőszerve kezdetben a magyar hatóság volt, de ma már a német, mivel az Unión belül ez szerencsére lehetséges, vajon miért?

    A gond az, hogy nálunk a reptéren a hatóság, még mindig nagyon messze áll attól, hogy szolgáltasson, pedig szerintem ez lenne a dolga.

    TG

  7. ambasa

    Ha kérhetném akkor csak röviden tömören mint vélemény ami ugye szabad, hogy mi történhetett mi lehet az oka ennek a fajta hatósági szabotálásnak.

    Irígység ?
    Hozzá nem értés ?
    Személyes konfliktus ?
    stb ?
    stb ?

    köszönöm

  8. Kuruc!

    szerintem, nem (bár én túl jóhiszemű vagyok). Egyszerűen ne csináljunk semmit, abból nem lehet baj, illetve az a jó magyar fordított szokás, hogy engem nem fizetnek meg, ezért nem is csinálok semmit (az fel sem merül, hogy a munkaszerződésemben ezért a pénzért ezt vállaltam). Amint írtam nincs kidolgozva az ilyen gépek üzemeltetési szabályozása, illetve a hatóság egyszer sem élt az ellenőrzési jogával. Úgy hallottam, hogy a Li-2 is csak ideiglenes, fél évente megújításra kerülő engedéllyel repül, a Po-2 engedélyét is be a akarták vonni, az első magyar gép a Libelle reprikája szlovák lajstrommal repül, a Corvus egyik típusát Kanadában lajstromozták és ott fogják gyártani, vagyis el jutottunk oda, hogy egy magyar vállalatnak Kanadában kell leányvállalatot alapítania, hogy gyárthassa a szellemi termékét (lásd Aero Magazin). Egyébként a pletyka szerint, néhány éve felmerült, hogy a magyar hatóság működési jogát felfüggesztik és valamelyik másik európai hatóság fogja ellátni a magyar felügyeletet, a szóba kerülő nemzeti hatóságok a német és a román volt. Ugyan ide tartozik, hogy a velem együtt itt nálunk típustanfolyamot végzet románnak (az utolsó tesztet együtt írtuk) két hét múlva meg volt a típusra a szakszója.

    Még nagyon messze vagyunk a „szolgáltató államtól”. Mellesleg az a hivatalvezető aki a MiG magyar lajstromba vételét meggátolja, tavaly Baros Gábor Díjjal tüntették ki.

    Egyébként hasonló (ha nem is ekkora) gondok vannak a Lajta augusztus 20-i avatásával kapcsolatban, pedig ott a hajószentelő a Honvédelmi Miniszter felesége lesz.

    TG

  9. Még nagyon messze vagyunk a “szolgáltató államtól”. Mellesleg az a hivatalvezető aki a MiG magyar lajstromba vételét meggátolja, tavaly Baros Gábor Díjjal tüntették ki.

    Szerény véleményem szerint annyi idóta díj van és annyi még idiótább ember kaphatja meg, hogy az már fáj…

    A Kossuth díj maga a csúcs, mert akiről elnevezték az már egy olyan ember, hogy én inkább semmit nem neveznék el róla…

  10. Huj,

    elszomorító a helyzet sajnos. A légügyi szak dolgokhoz nem értek, a közigazgatást mindig is utáltam, ebben az esetben normatíve azt lehet csinálni – a részletek ismerete nélkül -, hogy szépen az illetékes munkaügyi bíróságnál keresetet kell benyújtani a közig. hatóság döntése ellen, aztán majd 30 napon belül dönt a bíróság. Már csak abból kiindulva, hogy nem kapott indoklást a végzés, hatályon kívül kell helyezni és új eljárásra utasítani.

    Egyébiránt büdös az egész. Az a baj az ilyen dolgokkal, hogy papíron lehet, hogy szépen néznek ki, de a gyakorlatban … most én is küzdök egy ilyen dologgal (a bírónő visszadobta a kérelmemet olyan dolgok miatt, amit ő másképp gondol, csak szerencsére ma nem a bíró alkotja a jogot, hanem az Országgyűlés), és hiába van igazad, egyszerűen a formalitások miatt az, hogy a jogodhoz juss, pénz, idő, energia (az esetemmel kapcsolatban pl. most szépen várnom kell 30 napot, hogy fellebbezhessek, aztán megint 15+30 napot, mire valami döntés születik, és korántsem biztos, hogy azzal vége lesz a procedúrának).

    Az a baj, hogy többségében olyan emberek üllnek az ilyen hivatalokban – tisztelet a kivételnek -, akik 1, nem értenek hozzá 2, nincs kedvük dolgozni 3, verték gyerekkorában és elégtételt akar venni a kérelmezőkön.

    Egy szó mint száz, sok sikert, de sztem gyorsabb és olcsóbb, ha elkezdik a kanadai bejegyeztetést (SZÉGYEN).

    Y

  11. Ha jól tudom papíron nem lett visszautasítva gép, egyszerűen azért, mert a beadás előtt szóban közölték, hogy ha ezt megteszik a felújítást végző cég működési engedélyét is felfüggesztik…!! Hogy miért? CSAK! :-(
    Ezt pedig nem akarják megkockáztatni…

    Valószínűleg bíróságon nyerhető lenne az ügy, csak több évig tartana, addig földön állna a madárka és menne az alkatrészekben az üzemidő. Akkor pedig inkább lengyel lajstrom…

  12. Ha jól tudom papíron nem lett visszautasítva gép, egyszerűen azért, mert a beadás előtt szóban közölték, hogy ha ezt megteszik a felújítást végző cég működési engedélyét is felfüggesztik…!!

    Mi a halál véreres fasza? Engedély kérés cég működés engedély bevonással jár? Hát basszátok meg eszamfaszom megáll? Mi a kénköves jókurvanyja van ebben az országban? Oszt mégis milyen jogszabály miatt van ez?

    Áh, komolyan mondom ennak az országnak egyszerűbb lenne felégetni az egész közigazgatását és szabályozását és 0-ról kezdeni. Ez még rossz viccnek is szar…

  13. Miért nem meri senki leírni az illetékes emberke nevét sehol?

    Mélységesen felháborító amit művelnek a gép körül, állandóan változó szabályokhoz nem lehet igazodni!

    Molni pozitívan csalódtam benned! :D

    Ez a működési engedély felfüggesztéssel fenyegetés engem is érdekelne! Létezik ilyen?

  14. „Ez a működési engedély felfüggesztéssel fenyegetés engem is érdekelne! Létezik ilyen? ”

    Itt nem tudom de más területeken ha nyomatékosítani akarnak rendszeres. És ebből kiindulva itt is sanszos. Gondolom itt s hasonló az ok: Nem értünk hozzá és ha nem adnak engedélyt, nincs kockázat, nem fáj a fejük.

    Jut eszembe nem akarok konkrét cég nevet mondani az egyik nagy állami ami vezetésének köszönhetően 9éve már minden évben profitot is hoz(kitalálható, nem sok magyarállami cég hoz profitot…)! Na konkrétan nem csak a felső „párt vezetést” hanem az egész szakmai felső és szakmai közép vezetést kirugták: INDOKLÁS NÉLKÜL! és FIDESZ pártkatonákat ültettek a helyükre akik soha nem dolgoztak az adott szakterületen. Baromi vicces amikor bölcsészek, büfédiplomás sött éretségisek ülnek a logisztikai főnökök helyén…. Egyszerűen k* nagy az egész. :DDD

  15. Köszönet és tisztelet a felújítást végző team-nek, remélem láthatjuk még a levegőben a gépet – az sem érdekel, ha Burkina Faso-i lesz az a lajstromjel – de azt sajnálom, hogy erre nem most Kecskeméten fog sor kerülni :( A történelem egy kis darabkáját láthattuk volna megelevenedni…