|

Bemutatkozik a kínaiak üdvöskéje

A hajtóművek felvisítanak. A gép megkezdi a nekifutást, majd pár száz méter megtétele után, maximális teljesítményen üzemelő erőforrásokkal szinte függőlegesen a levegőbe emelkedik. A pilóta egy kecses orsót végez acélmadarával, majd a felhőtlen kék égbolt felé veszi az irányt, kerozinszagot és némi füstöt hagyva maga után.

A fent leírtak minden rendes repülőnapra járó ember számára ismerősek lehetnek, hisz ha nem is pontosan ugyanígy, de nagyon hasonló módon szoktak kezdődni a rendkívül látványos, vadászgépek által produkált dinamikus bemutatók. Nem meglepő módon most is egy ilyenről számolhatunk be, azonban a dolog pikantériája, hogy egy olyan típus szerepléséről van szó, mely nem sűrűn fordul meg a világ nagy repülős ünnepein.

A kínai gyártmányú Csengdu J-10-esről beszélünk, mely jelenleg a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg (a továbbiakban: KNFH) légierejének egyik legmodernebb típusa. Elméletileg saját fejlesztésű, ám a rossznyelvek szerint az izraeli IAI Lavi lemásolásával és Pakisztántól kölcsönkapott F-16A Fighting Falcon-ok tanulmányozásával született meg. Azonban ezen vádak ellenére is büszkék rá a kínaiak, hogy sikerült egy 4. generációs vadászbombázót szolgálatba állítaniuk saját forrásból.

A Kínai Népköztársaság kommunista berendezkedésének köszönhetően nem túlzottan bőbeszédű, ha katonai fejlesztésekről van szó (de mint tudjuk, másolásban világelsők), így e típusról sem tudunk olyan sokat, mint mondjuk egy francia vagy indiai fejlesztésűről. A Távol-Kelet és nemsokára talán a világ legnagyobb gazdasági és katonai hatalma azonban az utóbbi időben egyre jobban próbál nyitni a többi nemzet felé, ugyanis javítani szeretnének nem túlzottan pozitív megítélésükön.

Ennek egyik ékes példája volt az Egyesült Államok fegyveres erőivel való „cserekatona-program”, melynek keretein belül hosszabb-rövidebb ideig a különféle fegyveres egységek tagjai betekintést nyerhettek a másik fél életébe. Ez ma már nem működik, köszönhetően a távol-keleti helyzet forrósodásának, viszont egyéb területeken folytatódik a nyitás politikája.

Így történhetett meg, hogy szerveztek egy kis mini-repülőnapozással egybekötött baráti összeröffenést néhány ország katonai attaséjának. Konkrétan 51 meghívott vendég volt jelen a bemutatón, melyen a 24. Vadászrepülő Osztály négy J-10A-ja vett részt. A gépek egy 15 perces show-t adtak elő a nagyérdeműnek, melynek egyik leglátványosabb eleme a gyémánt alakzatban való áthúzás volt. Itt a gépek szárnyvégei mindössze öt méterre voltak egymástól.
A leszállás után pedig a kötelék vezére, Yan Feng ezredes mutatta be a típust egy kicsit részletesebben az attaséknak.

J-10A (Forrás) ,

A J-10 egyébként először 2008-ban mutatkozott be a nyilvánosságnak. Azóta pedig a leglátványosabb szereplésére tavaly október 1-jén került sor a Tienanmen tér felett, a légierő 60 éves fennállásának évfordulóján. Akkor még díszfestésű példányok is levegőbe emelkedtek, a hatalmas nézőtömeg és a szemfüles fotósok legnagyobb örömére.

De lássuk, mit a véleményük a külföldieknek a J-10-ről!
Stephen Wilson, a britek képviselője szerint a bemutató fantasztikus volt. „Nem lehet összehasonlítani a Red Arrows-szal, de a kínai légierő nagyon profi pilótákkal rendelkezik, és ez át is jött számunkra.” Egy másik vélemény szerint Kínának „a Nyugat még nagyon messze van. Több évtizedes kutatási és fejlesztési hátrányban vannak, de ha ilyen tempóban haladnak, nemsokára beérhetik a fejlettebb légierők színvonalát.”

A gépet körbejárva, azt tanulmányozva az egyik szakértő megjegyezte, hogy jelen formájában teljességgel alkalmatlan a repülőgép-hordozó fedélzeti üzemelésre. Mint ismeretes, Kína szeretne jövőbeni úszó repülőterére hazai gyártású harci gépeket, és a J-10 az egyik lehetséges „áldozat”.

Yan ezredes szerint egyébként a J-10-zel már a jövő évben szeretnének kilépni a nemzetközi porondra, így nagyon valószínű, hogy több nagyobb volumenű repülőnapra is ellátogatnak. A céljuk az, hogy egyenrangú félként kezeljék őket a nyugati országok bemutató csapataival, és hogy népszerűsítsék gépüket. Ahogy az ezredes tréfásan megjegyezte: „A Thunderbirds-szel szeretnék együtt repülni!”

33 hozzászólás “Bemutatkozik a kínaiak üdvöskéje”

  1. Abszolút nem vagyok HT szakértő és az aerodinamika sem az erősségem, de esztétikai szempontból az a baromi nagy rés a légbeömlő és a pilótafülke között nagyon előnytelen. Amúgy meg, ha csinálnak belőle pár ezer darabot, simán veri az F-22-eseket is.

  2. Szia Tilikov

    Az a rés a beömlőnyílás és a törzs között teljesen álltalános !! Ezt megfigyelheted mind azon típusoknál amelyek több mint 1,5 M al repülnek de nincs beömlő nyílás vezérlésük. A határréteggel van kapcsolatban illetve azzal hogy egy viszonylag hosszú orr -törzs szekción keletkező légörvény változásoknál sokkal könnyebb kezelni egy tisztán vagy közel tisztán csak a beömlő nyílásokon sokban keletkező örvényeket.

    Csak nézd meg az F-18/18 típusokat pl.

  3. Amúgy meg, ha csinálnak belőle pár ezer darabot, simán veri az F-22-eseket is.

    Ennek a mondatnak az égvilágon semmi értelme. Ilyen mennyiségi fölény esetén minden lever mindent gyakorlatilag. Ennyi erővel a J-10 is kalap szar, mert 100 J-10-et simán leverne 400 db MiG-21bis is…

    Mellesleg még csak nem is biztos, hogy technikailag igaz. Az F-22 a nagy sebessége miatt akkor száll harcba, ha ő akarja. Utánégető nélkül M1.6-ra képes, de utánégetővel simán 2.0, csak éppen kb. egyes sebességtarományokban kétszer akkora gyorsulással, mint a hagyományos 4. gen gépek.

    További ismételtek felhívom a figyelmet, hogy az F-22 nem egyedül repül a légierőben. Tényleg ilyen nehéz ezt számításba venni?

    Ja, és 10 év alatt sikerült kb. 200-250 gépet legyártani ebből. Mikor lesz ebből párezer darab? Ki fogja üzemeltetni? Stb.

    Tényleg nem értem, hogy minek kell ilyen mondatokat leírni…

  4. A kínaiak legnagyobb előnye és fegyvere egy háború esetén nem a hadsereg vagy valamilyen tipusú technika hanem az évtizedek alatt a bevándorlók által beépült „ötödik” hadoszlop . Ezek ma is infókkal látják l őket és egy háború kezdeti idején szerintem komoly szabotázs akciókra illetve egyébb dolgokra lennének képesek.

    A J-10 el ugrottak egy nagyot a MIG-21 kategóri x. fejlesztésétől egy új 4 . gen géphez. Behoztak egy nagy adagot a hátrányukból ami komoly teljesítmény de még nem elég. Gondoljatok csak a FC-1 re amelyiknek a hajtóműveivel fedélzeti elektronikájával radarjával a Pakik annyira elégedetlenek hogy pl ez utobit a franciák radarjára le akarják cserélni, pedig az sem a csúcs.

    A mennyiségi szemlélet nagyon mélyen beleitta magát a kínai gondolkodásba még akkor is ha a minőség felé való elmozdulás megtörtént, nem is kis lépésekben.

    Összességében szerintem ami érdekes a dologban hogy a helyzwt kezd hasonlítani a 20-as 30 as évek Japán helyzetére amikor egy feltörekvő hatalom lkezdte veszélyeztetni az USA érdekeit, és új Ázsia vezető pozícióra tört. Ami nagy különbség az az hogy szerintem ha megfelelő szövetségesekkel veszi magát körül (pl orosz o ) akkor az inváziós flottamozgásokon kívül nincs szüksége tengeri szállításra mert mindent meg tud oldani a szárazföldön. Az az a nyugati tengeri fölény meddő lehet.

    Ha a partokhoz közel merészkedik egy ellenséges flottakötelék akkor azt a szárazföldi légierő segítségével semlegesíteni tudja a haditengerészet, így őket távol lehet tartani, és az esetleges offenzív lépéseket is lehet fedezni mert a térség kiterjedt szigetvilága által támaszpontok tömkelege áll rendelkezésére.

  5. @molni: azért írnak le egyesek ilyeneket, mert még nem ásták bele magukat annyira a témába, mint Te. Ő maga írta: „Abszolút nem vagyok HT szakértő és az aerodinamika sem az erősségem…” könyörgöm, senki sem születik csavarkulcsal, mindenki elkezdi valahogy, nem? Hülyeségeket meg mindenki ír néha(én is).

  6. Nyugi Molni, ez csak amolyan aranyigazság volt. Egyébként ha úgy tetszik minden ilyen jellegű összehasonlítósdi értelmetlen fikcionálás. A nagyhatalmak csúcsgépei csak a hardverfanok fejében csaphatnak össze. Tökmindegy, hogy az f-22 jobb, mint a j-10, ha sosem fognak szembe kerülni egymással, és ennek az okai messze meghaladják a haditechnika kereteit, főként gazdasági megfontolások miatt és persze az atomfegyverek okán.

  7. Szia Novara

    Egy egy technológiai, technikai generációs lépéshez egyre több kell. Kutatásban is , gyártástechnológiában is meg mindenben. Éppen ezért a Kínaiaknak könnyű behozni a 60-as 70 es 80 as évek technológiai hátrányát mert jó szerivel már a boltokban megkapod őket. Azonban az elmúlt 20 év fejlődéséhez már nagyon nehéz hozzájutni.

    És itt még az is kevés ha megszerzed a másolni kívánt tchnikát mert sok mindent visszafejlesztéssel nem lehet megérteni lemásolni. Nézd meg mennyi ideje küzdenek a Szu-27 es hajtóműveinek másolásával pedig aztán mintadarab és tanulmányozási lehetőség dögivel van.

    A helyzet ugyan ez pl a lopakodó technoéógiával. A szitu az oroszoknál is ez. Szerintem egy csomó infót beszereztek arról hogy az F-22 117 stb hogyan csinálja de a saját iparuk, tudományos hátttérbázisuk egyszerüen képtelen ezeket egy az egyben adoptálni mert más a kultúrájuk prioritásuk. Ezért lett a PAK-FA olyan fából vaskarika.

    Pl mikor nálunk voltak látogatóban orosz haditengerészettől akkor nem értették miért olyan nagy a Collins class. Sok mindent elmondtak nekik többek között azt hogy a RAN ( Royal Australian Navy ) nincs „forró ágy” az az egy ágyon két személy osztozna. Egy szolgálatban egy az ágyban aztán 6 óránként ( vagy az új trend szerint 5-7-7-5 ) váltják egymást. Mindenkinek saját helye van és a személyzet pihentetése kímélése prioritást élvezett már a tervezésnél is.

    Ezt az oroszok „pocsékolásnak, és fölöslegesnek gondolták”

    Más kultúra más prioritások.

  8. olyan kisgyerekes. nekem van ennyi neked annyi.

    de ha ennyire gyerekes/statisztikásak vagyunk akkor pakoljuk már az F22 mellé a 500+ F18at, 1000+ F16ot, 500+ F15öt…. és száljon föl mind és úgy indul, hogy a 1100+ repülőről elindul 4400+ darab amraam és lelövi az összes kínai gépet. kétszer. vagy háromszor. aztán fölszáll a tartalék 1100+ darab repülő és az is lelövi a nemtudom mit.
    e van.

    gyerekes de ez van. Na kifestek pár babát…. :DDD

  9. kuruc: a kérdés, hogy mit akar….. K/ÉKről 3atomhatalom veszi körbe amúgy meg röhögni fogok, ha US majd szállítja a stingereket a táliboknak….

    NYon ott van Tajvan ami majd elérhető aztán bármit akarnak az tenger. Egy kívánatos célponot látok az aus…. nagy és „üres” mint szibéria de nincs nukija…. kéne nektek nuki nem? :DDD

  10. Fade

    Én , mi tisztában vagyunk azzal hogy célpontok vagyunk. Vagy hogy úgy fogalmazzak egy „projekt cél”. Ebből indúl ki az Ausztrál védelmi doktrina. Az elmúlt évek fejlesztései arra irányultak hogy ne csak defenzív védelemet hanem ha kell akkor a környező területeken offenzív hadműveleteket is tudjunk végrehajtani, pl egy egy reptér vagy kikötő rombolása söt megszállása. ( LHD, Stand OFF fegyverek stb )

    De ahoz hogy Kína ezt meglépje szerintem és reményeim szerint a fél világgal háborúznia kellene. Ha más nem hát „furcsa háború”

    Ez gazdasági , tengeri blokádból állna és hát nekem az erősen kérdéses hogy ez a blokád érne e valamit. Minden esetre 2014-15 től kicsit nyugodtabbak lehetünk itt lent mivel addigra a jelentősebb fejlesztések ( ADW rombolók, F-18 SH integrálás LHD, stb ) befelyeződnek.

    Amit én látok hogy akár mekkora flottája van a rizsesékne nem indúlhatnak meg egy az egyben mert at csak a tengó flotta képes lenne megállítani. És akkor még a légierőről és a felszíni egységekről nem is beszéltem. Magyarán maradna nekik a térségben már megszokott szigetről szigetre való ugrálás a’la Japán.

    Ez meg azt is jelentené hogy a nyomulásukat már a szigetvilágban meg kellene állítani, és ott lennénk újra mint a II. VH ban.

  11. Mivel kína az exportból él érzékenyen érintené egy tengeri blokád, ( de ezt az usa is megszívná).

    Egy hajtóművet meg azért nehéz másolni, mert jó hogy látom milyenek a lapátos, de hogy milyen ötvözetből van és azt hogy készítették el az oroszok arról a kínaiaknak fogalmuk sincs.

  12. A háborúknak pont a gazdasági kiszolgáltatottság megszüntetése a célja ( többek között ), Az az a nagy kína amelyik a világ legnagyobb és legnagyszerűbb nemzete egyes és mégis sok kínai ember szerint nem engedheti meg azt magának hogy kiszolgáltatott legyen ások szabják meg hogy akar élni.

    És ez nem demagógia hanem a kínai gondolkodás alapértéke !!!

  13. Kína évente cca 180-200 millió tonna szenet importál Ausztráliából. El tudjátok képzelni hogy ez milyen őrült mennyiség ???

    És ez csak a szén ! Ott van még a vasérc, az aluminium, arany ezüst urán, magnézium, sb stb.

    No milyen csábító a dolog ha mind ezt ingyen megkaphatná és vele együtt lakható területeket, élelmiszer termelő kapacitást , óriási halászati területeket jogokat, és stratégiai elhelyezkedést a jövő kontinenséhez az Antarktiszhoz.

  14. stok: 10+éves távlatban ez már közel se játszik.

    kuruc: Én aus helyében villámgyorsan beindítanám a manhattan projectemet, tridentet (vagy mást) meg lehet venni. 10+éves távlatban már nem azon vihogunk, hogy 2010re van 4.genes gépük….

  15. Elég nehezen tudom megszokni az ilyen cikkeket, leginkább azért, mert a fent leírtak tele vannak china szokásos túlzásaival és nagyotmondásaival:

    „A Távol-Kelet és nemsokára talán a világ legnagyobb gazdasági és katonai hatalma”…
    „nemsokára beérhetik a fejlettebb légierők színvonalát”…

    Úgy látom a licenszlopás és koppintás mellett az álmodozás is nagyon megy china-nak. Annak idején pedig a Szovjetuniónak is nagyon ment a nagyotmondás és az álmodozás, aztán abból se lett semmi. Szerintem semmi jel NEM mutat arra, hogy china-nak bármikor a jövőben olyan hatalmi szerepe lenne, amely összemérhető lenne az USA-val vagy Európával.
    A j-10-es gép talán megközelíti az F-16-os szintjét, de az F-16 már több, mint 30 éves gép. china még egy ilyen gépet is csak izraeli, orosz és nyugati technológiával tudott létrehozni. A tervek szerint a j-10-ből kb. 300 db-ot rendszeresítenének. Ehhez képest a US NAVY több, mint 500 F-18 Super Hornetet rendszeresítene. Egyetlen Super Hornet pedig képes akár 12 db AMRAAM rakétát is hordozni, szóval másodpercek alatt nagy távolságról végezne 12 ellenséges géppel. Az még kérdéses, hogy A US AIR FORCE F-22-ből mennyit rendszeresítene, de biztosan 180 fölött lenne. Aki pedig egy F-22 ellen felszáll, az már egyenesen a halálba repül. F-35-ből pedig több, mint 3000 (!) gépet akarnek legyártani. Az F-35 lesz a második legerősebb lopakodó az F-22 mellett, ezenkívül képes lesz elektronikai hadviselésre, valamint irányított radarhullámokkal tönkrevágni egy ellenséges gép radarját. Nemrég az oroszok beújítottak a Szuhoj PAK-Fa-val, amiről tudni érdemes, hogy az orosz gép egyáltalán nem igazi lopakodó, csak a radarkeresztmetszete csökkentett. A PAK-FA RCS értéke 0.5 m^. Ezzel szemben az F-22 RCS értéke 0.0002 m^ az F-35-é 0.001 m^. Ezenkívül ott van még a US AIR FORCE-nak tervezett Boeing ABL gépek (Airborne Laser) amelyek az amerikai rakétavédelmi rendszer részei, de emellet valószínűleg képesek lesznek a nagyhatótávolságú lézerrel ellenséges vadászgépek szétporlasztására is a rakéták mellett. Azt is el tudom képzelni, hogy a nyílvánosságra hozott adatok mellett az USA-nak rengeteg titkos katonai programja folyik, szóval Amerikának olyan fegyverei vannak, amiről china nem is álmodhat. Ausztrália is nagyon keményen fegyverkezik 1. osztályú amerikai fegyverekkel, szóval ott se lesz chinának semmi keresnivalója.

    Az ilyen jól bevált china és Oroszország féle nagyotmodásokkal meg a többi nagy légből kapott dumával pedig csak a média jár jól, hogy érdekes cikkeket adhasson ki. Annak a Feng ezredesnek pedig megjegyezném, ha ő már azt mondta:
    „A Thunderbirds-szel szeretnék együtt repülni!”
    Hát jól van öregem. Én meg fogtündér szeretnék lenni! :D

  16. A j-10-es gép talán megközelíti az F-16-os szintjét, de az F-16 már több, mint 30 éves gép.

    És melyik F-16 verzióét? Block1? Annál biztos több, mert a kabinergonómia alapvetően jobb. Ezen felül van félaktív SARH már most is. Soroljam még a difit és a különféle F-16 generációkat? Már bocs, de ez – és később a szöveg többi része is – eléggé vérpistikés.

    Egyetlen Super Hornet pedig képes akár 12 db AMRAAM rakétát is hordozni, szóval másodpercek alatt nagy távolságról végezne 12 ellenséges géppel.

    Szép dolog a techporn.

    12 darabot soha a büdös életben nem fog vinni, ez inkább elméleti lehetőség. Kicsit nagy a légellenállás és nem nagyon képzelhető el olyan helyzet, ahol egy gép mind fel is tudná használni. Tömeges „cruise missile” és ASM fenyegetés miatt tud csak ennyit vinni. Azzal meg véletlenül se foglalkozzunk ugye, hogy az avionika „csak” 4 rakétának tud párhuzamosan MCG-t szolgáltatni? Vagy szemléletesebben. Te két Horetra tennél 2×12-őt vagy inkább négy gépre 4×6-ot? Melyik ad egyeneletesebb tűzerő és nagyon CAP zónát? Az unlimited ammo cheat meg a hordozó számára sem adott..

    Az még kérdéses, hogy A US AIR FORCE F-22-ből mennyit rendszeresítene, de biztosan 180 fölött lenne. Aki pedig egy F-22 ellen felszáll, az már egyenesen a halálba repül.

    Kinek kérdéses? A gyártósort már szerelik széjjel. Közeljövőben 99%, hogy nem lesz F-22 gyártás.

    F-35-ből pedig több, mint 3000 (!) gépet akarnek legyártani.

    Mikorra és kinek? Ebből töredék lesz ausztrál, de teljes jenki mennyiség is kb. 1000 db lehet.

    A PAK-FA RCS értéke 0.5 m^. Ezzel szemben az F-22 RCS értéke 0.0002 m^ az F-35-é 0.001 m^.

    Az, hogy ezen gépek RCS értéke mekkora – és hogy milyen irányból, mert ez nem állandó… – legfeljebb a tervezői tudhatják. Ez még a sima 4. gen gépeken is TOP SECRET. Becslések és pletykák vannak. Azt tudni eddig, hogy a PAK-FA kompresszorlapátjai földön látszanak szemből. Ez tényleg sokat sejtet, de egyelőre ennyi infó van, semmi több.

    Ezenkívül ott van még a US AIR FORCE-nak tervezett Boeing ABL gépek (Airborne Laser) amelyek az amerikai rakétavédelmi rendszer részei, de emellet valószínűleg képesek lesznek a nagyhatótávolságú lézerrel ellenséges vadászgépek szétporlasztására is a rakéták mellett.

    Amit elkaszáltak, a YAL-1-nek gyakorlatilag vége. Nem hogy többes szám, de még egyes szám sincs. A gép amúgy is max. pár „lövés” leadására lett volna képes. Ezzel nem váltotta volna meg a világot.

    Kicsit ‘vérpistikésen’ vagdalkozol. Persze ettől abban igazad lehet és talán van is, hogy a felzárkózás lassabb a hirdettnél és álmodottnál, de a konkrét dolgok, amikre alapzol nagyon durvák…

  17. Nekem bejön a gép.

    1. Kína elsődleges stratégiai célja 2025-30 ra elérni a saját régiójában a vezető szerepet. Hogy ott a környéken ő mondja meg mi legyen és a többi nagyhatalom ne dönthessen nélküle.

    2. Kínának nem Ausztrália a fő riválisa hanem India!
    Itt jegyezném meg, hogy míg kínának sikerül egy elég csinos gépet hadrendbe állítania addig india mióta szív azzal a szerencsétlen Tejasal, és még mindíg egy rakás szar. Szóval lehet ócsárolni a sárgákat, hogy mindent másolnak, de azért ők már letettek valami használhatót az asztalra. Ja és mellesleg ha jól tudom az 5.gen gépük is készülmár ha minden igaz 2020ra igérik.

    3. a kínai doktrina (ha jól tudom!) védelmi doktrina. Tehát azon kívül hogy évtizedek óta fenyegetőznek tajvan visszavételével nem tesznek semmi olyat ami nem ezt támasztja alá. Egyébként ez érdekes mert kína szerint tajvan az ő területükhöz tartozik és ez kína belügye.

    4. kínának piac kell nem háború. Kína csak akkor profitálna egy háborúból , ha nem ő venne részt benne de ő adná el hozzá a fegyvereket. És erre törekszik most!

  18. snake:
    1. pl.: India

    2. de ha háboruznak vhol saját halálos itéletüket írják alá. Evvel szemben ausztrália kívánatos „egyszerű” célpont.
    hozzáteszem 3-4év és a Tejas is repked, úristen micsoda lemaradás.

    3. A Kínai doktrina annyira védelmi, hogy gyak nincs szomszédjuk akivel az elmúlt 50évben ne háboruztak volna. Még a kommunista vietnam se úszta meg.

    4. Ez mindig így van, de amikor 2* annyi pl tengó csusszana vízben mint ruszkiknál egy köpésre meg ottvan egy ásványkincsekben, termő területekben nagyon gazadag és ~üres ország amelyik atomfegyverrel se rendelkezik azért fő az ovatosság….

  19. Szerintem gyengébb a SZU 27 tol is. Nem egy csúcs gép. Kína minden haditechnikai eszkozt csak másol. Ugyanez van a J10-el is. Megvásárolja kulfoldon a HT eszkozoket, vagy megszerzi az információkat (kémkedés)és lemásolja oket hozzáadva modernabb elektronikát és kész a kínai fegyver. A J10 orosz AL-31F hajtómuveket használ, mivel még nem tudták lekoppintani azokat. Egyébként Peking elutasította az oroszokkal kotott megállapodást, mely szerint Kína 50 drb SZU 33(hajófedélzeti típus) -ast vásárolna. Csak pár darabot akartak venni, hogy lemásolják, mivel Juscsenkó eladta nekik a gép prototípusát.

  20. Fade

    A tejas-t az indiaiak úgy tudják a J-10 közelébe hozni, hogy a gép legtöbb összetevőjét külföldről szerzik be. Ismerjük az indiai fejlesztésű szerkezetek vergődését. Addig a kínaiak teljesen hazai gyártásból (biztos, hogy másolt technológiákból) megépítettek egy 4.genes gépet Nem lebecsülendő. Jó túlbecsülni sem kell a dolgot mert nem váltják meg vele a világot. De amíg a kínaiak már a sokadik saját gépet állítják elő az Indiaiak még csak az első kókány madárral küszködnek. Tuti, hogy kell egy csomó idő Kínának, de megtették az első lépést egy úton, hogy minőségi és fejlett repülőgépiparuk legyen.

  21. > A j-10-es gép talán megközelíti az F-16-os szintjét, de az F-16 már több, mint 30 éves gép.

    A J-10 eredetileg Lavi néven született és azért csinálták a zsidók, mert nem voltak megelégedve az F-16 vadászbombázó képességével. Amerika ezt kissé zokon vette, így a protogép egy időre hangárba került, de aztán Clinton engedékeny idejében eladták a sárgáknak.

    Ezek szerint határozottan fejlettebbnek kell lennie a nyolcvanas évek legvégén repülő F-16-osoknál. Ez nem sok, de a semminél, mint a MiG-21 klónok, azért több.