Elbúcsúztak az Albák
Miért tagadjuk, benéztük! Elmaradt, hogy idejében tudósítsunk róla, hogy 2009. november 25-én emelkedett utoljára a magasba a Magyar Légierő utolsó néhány repképes L-39 Albatrosza, lezárva egy korszakot, egyben egy egyelőre betöltetlen űrt hagyva maguk mögött.

Kétség kívül a legismertebb magyar Albatrosz a 2005-ös kecskeméti repülőnapon. Ha úgy vesszük Zümi nem érte meg a búcsúztatót. HTKA fotó by Block50
Betöltetlen, hiszen az utánpótlás nem hogy még nem érkezett meg, beszerzésük még meg sem történt. Persze tudjuk, hogy ismét az Aero Vodochody-ra esik a választás az L-159 ALCA formájában, de kis hazánk részéről – legjobb tudomásunk szerint – semmilyen konkrét megrendelés nincs a csehek felé az ideálisnak tekinthető váltótípusra. Kérdés, hogy a jelenlegi helyzetben lesz-e belátható időn belül, avagy (egy időre?) veszni hagynak egy újabb képességet?
A gépek hivatalos kivonása november 30-ra van ütemezve.

Az Albák legvalószínűbb utódjának egyike díszruhában a 2008-as kecskeméti repülőnapon. HTKA fotó by Spawn
A híradóknak köszönhetően mostanra feltételezzük, hogy tán a fél ország legalább hallott valamit az ünnepélyes búcsúztatóról, de egy ilyen horderejű esemény mellett azért mégsem mehetünk szó nélkül, – értelemszerűen ezért is ezen írás – így ha már nem voltunk ott a kerítés mellett, legalább egy videó linket adunk: cirka 4 perces, kommentár nélküli anyag az RTL Klub videótárában
Nem értem, miért kezeli mindenki kész tényként az L-159-et, mint a legkézenfekvőbb utódot. Nyilván akadnak további megfontolandó olcsó lehetőségek, pl. használt Hawk-ok, MB.339-esek, A.Jet-ek beszerzésére.
Politikai szempontok alapján sem hiszem, hogy a cseheket kellene támogatnunk. Érezzék, hogy neheztelünk a Benes-dekrétumok helyességének fenntartása miatt. Amíg be nem ismerik a múltbeli szemétségüket és a nemzetközi közösség előtt nem kérnek bocsánatot tőlünk, addig nincs üzlet.
Inkább próbálnék közösködni a lengyelekkel, talán lesz náluk Hawk vagy M.346 összeszerelés és onnan rendelni…
Jelentem
Érdekes lesz, hogy kiképzőgép-terén mit lép Lengyelország. Náluk a L-159-re kevés az esély, gazdasági-ipari okok miatt. A két ország hadiipara hagyományosan versenytársként, nem pedig barátként tekint a másikra.
Jelentem
Hiányozni fog még akkor is, ha ALCA-val pótolnák….
Egy újabb klasszikus forma eltűnik az égről.
Mivel a cseheknél “hegyekben” áll az ALCA, valószínűleg ezt kapnánk meg a legjobb áron, ráadásul az elmúlt 1 -1,5 évben valamilyen szintű üzemeltetési tapasztalatot is szerezhettünk rajta. Nem hiszem, hogy ebben a témában történelmi sérelmeinket kellene előtérbe helyezni…
Használt Hawk, AJet, MB339 alig valamivel fiatalabb konstrukció, mint a kivont Albák, így hosszútávú üzemeltetée szintén kérdéses lenne. Korszerűsített Hawk talán, de akkor már inkább ALCA.
Jelentem
A HM már többször kifejtette álláspontját miszerint ALCA lesz, de hogy mikor lesz rá pénz azt senki nem tudja.
Jelentem
Szerintem megy nekünk egyáltalán nincs szükség ilyen katgóriájú gépekre. A MiG-29 legkésőbb jövőre ki kell, hogy legyen vonva. Alapkiképzést meg úgysem itt kapnak a pilóták. Ha meg egyszer már Gripenbe ült egy pilóta, akkor maradjon is ott. Ha van Gripen, akkor azon repüljön a pilóta és ne más gépen. Hány olyan komoly légierő van a világban, ahol egy szuperszónikus kőkemény harci gép pilótája ilyen hülyeséggel gyűjt repidőt ÉS gyakorlatot? Mert ez nem gyakorlat gyűjtés, csak repidő. A kettő meg nem egy és ugyanaz.
Mert az, hogy ha egy Gripen pilóta ALCA-n bohóckodik az SEMMIFÉLE gyakorlatot és jártasságot nem ad a Gripenhez. Más, MFD, más HOTAS, totál már telesítmény paraméterei vannak a gépnek. Egy teherautó sofőt is teherutón kell, hogy gyakorlatot szerzzen és nem Trabanton…
Meg, ha már az kifizettük a griffeket talán használjuk már azokat, hogy az ég szakadna már rá a döntéshozókra…
Jelentem
Ebben teljes egyet ertek Molnival. ALCA vasarlas helyett masra kene elkolteni azt a penzt, mondjuk pont arra hogy akar 2 Gripen adja a keszultseget es stb… Egyebkent is a mi pilotaink Kanadaban kapjak a kikepzest a Gripenekre. Minek nekunk ALCA ? Hagyomany orzesnek vagy minek ?
Jelentem
Ne rinyáljatok úgyse lesz rá pénz, ha meg lenne akkor inkább az ales-ek iroda felújítására és szolgálati járművek cseréjére költenék inkább. Ez a szomorú gyakorlat. :(
Jelentem
Mondjuk agy Aermacchi M-346 szeruseg nem lenne butasag.
Jelentem
Szerintem se kéne megvenni az ALCA-t bár tény hogy anyagilag ez a legjobb megoldás lehetne!
Váltótípusa szerintem még évekig nem lesz a Gripinek mert nem lesz rá pénz max csak a 29-esek után 1-2 évvel, de akkora meg inkább megérné visszaadni a Grippenjeinket is és venni kellene 2 század Grippen NG-t mint első külföldi megrendelő extra kedvezményekkel!
Majd csak ezután kellene elgondolkodnia a “tőlünk álítólag okosabbaknak”, hogy akarnán(a)k még valamit ezek mellé(én spec akkor az olasz M-346-osára szavaznék)
Egy ilyen légierő esetén Fico-cska is elgondolkodna hogy mi a ….. pofázna.
Jelentem
A Gripeneket semmi értelme visszaadni még jó sokáig. Mil lenne helyettük? 2016-ra eléggé esélytelenm, hogy lesz Gripen NG. Pillanatnyilag megrendelő sincs rá.
Mint elős külföldi megrendelő csak jól szívnánk vele, mert még egy bejáratott típust sem tudunk az akarat hiánya miatt üzemetetni, hát még egy 0 órás flottát.
Az utolsó sor meg nem tudom, hogy hogy jön ide. Kicsit “vicces” megjegyzés.
Jelentem
molni
ha lejár a lízing szerződés, te visszaadnád a gripeneket más alternatíva után nézve? tegyük fel, hogy nem csődközeli állapotban van az ország.
Jelentem
Onedin:
Nem értem, miért kezeli mindenki kész tényként az L-159-et, mint a legkézenfekvőbb utódot.
Abból kiindulva, hogy annyira nyomták az illetékesek, hogy az lesz. Mondjuk más kérdés, hogy a jelenlegi helyzetben úgy tűnik nem lesz, szal a csehek pár évig (?) lehet így jártak.
+ Egyetértek, azzal amit Block írt. Ha már tényleg akarnak Alba utódot, akkor vélhetően az ALCA lenne a legolcsóbb. Csehek szeretnének szabadulni a feleslegtől nagyon, ami bizonyos szintig kihasználható valszeg.
moni:
Szerintem megy nekünk egyáltalán nincs szükség ilyen katgóriájú gépekre.
Hát… végülis valahol jogos. Főleg annak tényében, hogy a griffek is csak kényszerűen lustálkodnak, holott a svédek felmarkolják a zsetont ígyis-úgyis… A tervezett ALCA pénzmagból viszont csak lehetne valamit javítani a jelenlegi, palástolgatott helyzeten. Bár ha továbbra is az elmúlt évek tendenciája fog menni, a végén még nem is arról kell majd beszélni, hogy lesz-e/kell-e ALCA, hanem lesz-e egyáltalán merevszárnyas légierőnk, vagy majd hozzánk is jönnek az olaszok. Haha. Na jó, ez azért csak nem történik meg. :)
Jelentem
Borasztóan fog hiányozni!
Nála jobb, kezelhetőbb kiképzőgépe aligha lesz a Magyar Légierőnek! Sajnálom nagyon és mások is így vannak ezzel! Bár nem döngette a hangsebesség kapuját és nem volt egy nehézsúlyú öklöző, igazi gép volt! S csak ez számít! Remélem valaki lassan ébresztőt fúj a megfelelő helyeken, hogy ezek a dolgok nem mehetnek így tovább! Lassan seprüvel fognak a fiúk repülni! S ezt nem sértésnek szánom!
Isten Veled Alba! A halhatatlan égi mezőkön úgyis örökké repülni fogsz….
Jelentem
Kapcsolódó képanyag zordnál: http://legiero.blog.hu/2009/11/25/bucsu_az_albatol_az_alca_helyet_ker
Jelentem
A gripen kiképzést nem az NFTC-n kapják. Magyarországon a pilóták először jak-52-vel repülnek néhány órát, majd a legérdemesebbeket kiküldik Kanadába. Ott egy légcsavaros típuson repülne(asszem Texan), majd Hawkra ülnek. Utána itthon Albáztak, míg el nem jutottak egy gripenátképzésre. valahogy így megy/ment
Jelentem
Ennek pontos menete egy érdekes kis interjú keretében bemutatva: http://airbase.blog.hu/2009/11/25/palyamodositas_ii
Jelentem
Uraim, a Gripen még mindig nem GriPPen és nem is GriPPPPPPPen ! 1db ‘P’ betű van az ‘i’ és az ‘e’ között! Köszönöm! Nemtudom, hogy akinek ennyi év alatt ez még nem tűnt fel, az mit is tudhat a témáról?!
Más, Móni szerinted Yak-52-ről egyenes átképzést kellene tartani Jas-39 re? Szerinted miért nevezik ezeket a gépeket, kiképző, gyakorló gépeknek??
Kiképző gépekre szükség van, ez nem olyan mint a biciklizés, a repülőgép vezetést csak folyamatos gyakorlással lehet szinten tartani. Tudom, szerinted a mostani flottát kellene kihasználni, de látod, hogy ez itt nem működik. A legtöbb vezető (név nélkül) nem érzi érdekének, hogy annyira pörögjenek itt a dolgok, vagy egyszerűen nem az ő hatásköre. Ha elég sokan mondják ezt, akkor nem lesz aki működtesse a rendszert, csak a lelkes pilóták és közvetlen feletteseik, a műszakiak stb.. Hamarosan a Yak-52 is ki lesz vonva, jó tudom , az sem kell minek?? Szerintem is, vonjunk ki mindent, szántsuk be a repteret, ültessünk fákat, az sokkal békésebb megoldás.
Jelentem
szerintem elég csak Indiára gondolni ha az oktatás és gyakorlás hiányáról beszélünk..jópár lepotyogott és fog is még pilótahibából amíg a mostani rendszer van…egy minimális gyakszigép mennyiség nekünk is kell hamár rendelkezünk gripenekkel
Jelentem
ha lejár a lízing szerződés, te visszaadnád a gripeneket más alternatíva után nézve? tegyük fel, hogy nem csődközeli állapotban van az ország.
Tekintve, hogy a gépek ki lesznek fizetve és a svéd support még sokáig él nem látom be, hogy minek kellene őket visszadni. Minden más drágább lenne. Ha csak ‘A’ változatl lett volna, akkor még talán-talán, de így fejlesztett gépet megvéve sok értelme nincs. Túl sok pénz van a vasban benne. Ha megvan, akkor csak használni kellene. Plusz repóra vétele filléres kiadás egy totál új gép rendszeresítéséhez képest. Megint évek mennének le a semmire. Addig meg mi lenne? Jó lenne valami folytonosságot fenntartani és komolyan is csinálni végre az egészet.
Jelentem
Szerintem is, vonjunk ki mindent, szántsuk be a repteret, ültessünk fákat, az sokkal békésebb megoldás.
Nem. Viszont olyan kevés gépre, mint ami itthon van nem látom értelmét fenntartani egy kiképző gép flottát. Oldjuk meg kint. Egyes országog az orvosképzést más országban oldják meg, mert saját orvosi egytemet fentartani drága lenne. Ösztöndíj + kinti képzés költsége sokkal olcsóbb. Addig kell kint reptetni a pilótát amíg nem repülhet legalább kétüléses Griffen. Aztán meg soha ne kerüljön le arról.
Persze, ha semmit nem csinálnak rendesek, akkor meg tök mindegy, hogy mi van, mi nincs és mi lesz. Annyi lesz a difi hogy X vagy kétszer X zseton megy el a nagy semmire…
Jelentem
@Mike
Mert őket túl hamar engedik át komoly gépekre. Ha megvan a jártasság, akkor csak szinten kell tartani. Odáig kinti repóra bérléssel és oktatás finanszírozással is el lehret jutni, hogy itthon kétüléses Griffel repkedjenek szerintem.
Jelentem
Azért valaki jól jár ezzel a hazai L-159 bérlettel…
Jelentem
molnibalage
Viszont olyan kevés gépre, mint ami itthon van nem látom értelmét fenntartani egy kiképző gép flottát.
Mondjuk hasznalhatok meg konnyu csapasmeresre, masodik vonalbeli legvedelemre stb.
Szegeny ember vizzel foz:)
Jelentem
Nem értem ezt az igényt a “könnyű csapásmérésre”. COIN légierőt araunk talán? Légvédelemre meg alkalmatlan. Ne legyen már olyan, hogy “másodvonalbeli”. Egy olyan szűkös forrásokból gazdálkodó ország, mint mi, ne tartson fent másodvonalbeli dolgokat. Ami van, az legyen penge.
El kellene végre dönteni, hogy mi a túrót várnak el a légierőtől és forrást is adni hozzá.
Jelentem
Egy penge legieronek szuksege van penge gyakorlogepekre, amivel olcson szinten lehet tartani a pilotak kepessegeit. De mint hab a tortan ezek a penge gyakorlogepek kepesek ezekre is.
Jelentem
http://www.sg.hu/listazas_msg.php3?id=1074537255&no=44579
Pár érv, hogy ez miért nem igaz és miért nem jó.
Jelentem
Nem tudják és nem is fogják tudni! A Gripen is politikusi döntéssel lett! A katonákat csak megkérdezték, vagy még azt sem! Nem lesz itt szerintem szó új géptípusról. Szerintem jelen pillanatban a gripenekkel sem képesek légtérvédelmi feladatok ellátására sem. A 14 gép háromnegyede utolsó emlékeim szerint a földön áll. Akkor meg minek van! Ja, hogy drága üzemeltetni! Nem kellett volna megvenni! Nem akarok állandóan közmondásokat írni de ide is illene egy! Addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér! Az országnak még a mostani haderő fenntartása is rengeteg nehézséggel jár. Persze volna rá pénz de nem részletezem, hogy miért nem jut rá. Azt nélkülem is tudja mindenki.
Jelentem
Nem azért áll a földön, mert drága üzemeltetni. A legfilléresebb kiadást spórólták meg. A karbantartó pálya nem vonzó. Nincs megfizetve rendesen. A szükséges létszám közelében sincs az állomány nagysága.
Jelentem
molnibalage ezt írta:
http://www.sg.hu/listazas_msg.php3?id=1074537255&no=44579
Pár érv, hogy ez miért nem igaz és miért nem jó.
En nem konnyu egyuleses csapasmero gepekrol beszelek, mint amikrol a cikk ir, hanem konnyu ujgeneracios gyakorlogepekrol mint pl.:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alenia_Aermacchi_M-346
http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-130
http://en.wikipedia.org/wiki/HAL_HJT-36
http://en.wikipedia.org/wiki/Hongdu_L-15
Jelentem
A kérdés attól még adott! Minek egy eszköz ha nincs használva! Egyébként igazad lehet a műszaki állománnyal kapcsolatban! De nemcsak pénzzel lehet egy szakmát vonzóvá tenni! Igaz az elsődleges szempont a mai világban a pénz! De meg lehet találni a megoldást ezekre a kérdésekre is! Vegyük a civil oldalt! Te mint egyetemet végzett ember oda fogsz állni mondjuk egy esztergagép elé csinálni a szakmunkás helyett a dolgát! Ha azok már nem lesznek! Az országban már nincs ilyen képzés! Mert az okosok úgy voltak vele, majd dől be az új technológia és majd ember sem kell az üzemeltetésükhöz! Holott a kép nem ilyen rózsás! Nem kellenek hát az iskolák ahol ilyen irányú képzések folytak! Meg egyébként is ki akar kulimunkát végezni szakmunkásként, mikor adott a lehetősége egy egyetemet vagy főiskolát elvégezve egy jobban megfizetett munkára! Épp itt a bibi! Hogy mindenki ebben látja a kiutat a jelenlegi sz*r helyzetből! Mit fog az ország csinálni a sok diplomás munkanélkülivel? Jó, előttük ott van a külföldi munka lehetősége. De közülük sem mindenki engedheti meg magának ezt a megoldást. Plusz a külföldi álláshelyek sem biztosak. Onnan is akármikor repülhet az ember!
Jelentem
Rock:
Ezt magyarázom évek óta… Végre nem csak én vagyok, aki erre figyelmeztet. Amúgy meg a felsőfokú képzés borzalmas.. Minden idiótát felvesznek már.. Ezért is vannak szociológus szakok :) Külföldön meg leszarják a magyar diplomát.. hidd el.. Én jó pár évig kint dolgoztam, mint Project Manager, és azért, mert megvoltak a képességeim, nem pedig a semmitmondó papírok miatt.
Igenis szükség van arra, hogy valami motiválja az embert, és az ne a pénz legyen. De, felvetődik a kérdés. Az egész ország morálisan is csődben van, az embereket csak az önzőség, és a pénz motiválja. Ezeket védje meg a légierő? Ilyen szinten a légierő helyzete teljesen reprezentálja az ország állapotát.. Hová jutottunk? :( :(
Bocs az OFF-ért…
Jelentem
Mackensen ezt írta:
Hozzászólásod jóváhagyásra vár. Keptelen vagyok kivarni:)
molnibalage ezt írta:
Pár érv, hogy ez miért nem igaz és miért nem jó.
En nem konnyu egyuleses csapasmero gepekrol beszelek, mint amikrol a cikk ir, hanem konnyu ujgeneracios gyakorlogepekrol mint pl.:
Alenia_Aermacchi_M-346
Yakovlev_Yak-130
HAL_HJT-36
Hongdu_L-15
Jelentem
OFF megint:
Fel kéne fogni, hogy ne a külföldi munka (azaz pénz) motiváljon, hanem az, hogy ez az ember hazája, ezt kéne rendbe tenni, mert a sok akasztani való politikus mindent elb**zott..
Azt, tényleg hagyom az OFF-okat már.
Jelentem
Alenia_Aermacchi_M-346, Yakovlev_Yak-130, HAL_HJT-36, Hongdu_L-15
Gyakorlatilag egyik sem áll rendszerben és mind méregdrága. Minek is nekünk ebből 2-3 db? Csillagászati fajlagos költsége lenne.
Igenis szükség van arra, hogy valami motiválja az embert, és az ne a pénz legyen.
Én bizony nagyon szívesen lennék tanár, ha a körülmények és a fizetés vonzóvá tenné. Tessék már azt elfelejteni, hogy valaki munka szeretetéért fog éhen dögleni és a felső vezetés baromságait lenyelni.
Jelentem
Ez igaz, tenyleg nem adjak ingyen oket, de ahogy latom a fejlesztesek ebbe az iranyba haladnak. Azt is erdemes figyelembe venni, hogy a teljes erteku harci gepek is aranyosan dragulnak.
Amugy szerintem erdemes lenne azon gondolkodni, hogy tobb pilotat kene kepezni mint amennyi gep van. Ha netalan gebassz lesz konyebben kapunk gepeket, mint pilotakat.
Jelentem
Ha netalan gebassz lesz konyebben kapunk gepeket, mint pilotakat.
Mármint mit és kitől és miért? Kitől kaphatnánk Gripent? Max. a svédektől, de náluk is asszem 106 db marad, annyi kell nekik. A többi leállítva. Ha tényleg sürgősen kell gép, azokat nem két nap feltámasztani. A legállított gépek nagy része (vagy mind?) ‘A’ Griff. Egy ‘C’ Griffre trenírozott pilóta mit is kezdene vele?
Az minket hol érdekel, hogy más gépek dárgulnak, mikor még 20 évig simán lehete griffel is repülni és korszerűsíteni? Csak repórát kell venni és a jóval kisebb kiadásokat finanszírozni.
Jelentem
Molni írta:
“Tessék már azt elfelejteni, hogy valaki munka szeretetéért fog éhen dögleni és a felső vezetés baromságait lenyelni.”
Félreértelmeztél. Nem azt írtam, hogy dögöljenek éhen.. :S
Jelentem
Az a pénz, amit adnak azért a munkárét az bizony nem az a valami, amitől hasra kell esni. A munkahely nagyon kötött. Kecsó és passz. A magyar lakosság nem túl mobil. Magyarán eleve nehéz jelöltet találni.
http://legiero.blog.hu/2009/11/11/randevu_szlovenia_felett/fullcommentlist/1#c7774539
Pedig lenne jelentkező és létező koncepció is van erre másutt…
Jelentem
molnibalage
Ha baj van akkor azzal repülnek majd a fiuk, amit kapnak, F-15/16/18/35 stb.
Tudom, hogy át kell kepezni, meg adott repül óraszám stb. De háborúban, mikor tényleg baj volt, ezt nem tartották be. Két példa lebek a szemeim elött. 1 Tobak Tibor Pumák földön-égen. Ahogy jobban és jobban haladt előre a háború, egyre kevesebbet tartották be az előírásokat. A végefele meg egyáltalán. A legnagyobb gondott pedíg nem is annyira a tehnika hiánya jelentette, mint inkább a pilotákét. 2 Az arab-izraeli háborúk. Az izraeliek is hasonló cipőben jártak. Azzal harcoltak, amijük volt és a pilótagárda is vegyes képet mutatott.
Jelentem
Egy Gripen pilóta nem tud replni F-15-tel, hiszen nem ismeri a rendszereit. Nem két nap megtanulni vele. Fel és leszállni talán még tudna, ereményes harctevékenységhez nem. A földi karbantartó személyzet meg mint csinálna a géppel, mikor még életében nem látta valszeg a gépet? Szerszáma honnan lenne hozzá? Stb.
A II. Vh majd 70 éve volt. Ne hasolnítsuk már az akkori gépeket és igényeket a maihoz.
Persze, hogy azzal harcolt Izrael, amije volt. Csak éppen volt arra kiképzés. Nem úgy volt, hogy akkor no itt van, repülj…
Jelentem
Nos, szerintem Grippen pilóta símán elrepül F-15-tel, és fordítva. Hogy légiharcban használja is, még mindíg kevesebb idő, mint ha nulláról képeznél ki pilótát. Amit végül is mondani szeretnék, hogy nagyon kevés a vadászpilóta.
Mi van ha egy náthajárvány miatt 6-7 közülük ágynak esik:)))
Ez hány százalékkal csökkenti az ország védelmi képességeit?
Amit még mondani szeretnék, hogy szövetségeseink sokkal inkább hajlandóak eszközöket biztosítani, mint embereket. Gondolom logikus miért.
Jelentem
Hogyan? A két gép reagálása pusztán az adott kormánymozdulatra tök más elven nyugszik. A két gép HOTAS rendszere, HUD szimbolikája, MFD kijelzése stb. tök más. Egy rapid típusátképzés is hetkebe telik. És akkor az igazából csak alaptudás, mert a berögzött reflexekről leszokni az időt kíván. Teljességel őrült ötlet feltételezni, hogy egy háborús helyzetben egy pilóta egy másik gépet harcba tudjon vinni, az meg mégintkább, hogy komoly harcértékkel bírjon.
Nem látom az utolsó mondat mögötti tartalmat sem. Mi NATO tagok vagyunk, de a jenkik mégis tök nagy arccal jöttek F-16-ot eladni 2001-ben. Minden más ország és helyi szövetséges tök jó áron kap cuccokat. Lásd most egyiptomi F-16 beszerzés, pakik is kapnak gépet stb. Röviden és tömören kőkemény pénzért kapunk egyáltalán bármit. Ingyen vagy csökkenetett áron bármit? Egy frászt…
Jelentem
Hát a legjobb az lenne, ha egy pilóta olvasná a szösszeneteinket és meg tudná erősíteni, vagy cáfolni az elhangzottakat.
Én háborús időről beszélen te békebeliről stb.
De nagyon elkanyarodtunk az eredeti problémától. A lényeg, hogy az Albatroszokkal egy űr keletkezett amire az én véleményem szerint egy fejlett új generációs gyakorlótípus rendszeresítése lenne megfelelő, mit amiket fennebb említettem.
Jelentem
Háborús időben talán gyorsabban tanul a pilóta, mikor amúgy is stresszhelyzet van?
Az PC repszim bonyolultsága meg sem közelíti a valódit, de még ott sem napok kérdése megtanulni tiszetességesen repülni egy másik géppel. Akkor a valóságban mitől lenne az?
A német pilcsi is ment 50 óra után “harcolni” 44 táján. Pontosabban meghalni, mert senki nem gondolhatta komolyan, hogy 200-300 vagy több repórás számbeli fölényben levő ellen tud valamit csinálni érdemben. Vágod? Már az akkori techgnikábal is 500 óra kellett akkor is egy tisztességes kiképzéshez.
Akkor ma egy típusátképzés szerinted mennyi kell ma, ha nagyon penge vagy? És ahogy mondtam, az az elméleti tudás, hogy hogyan kell. A hatékony használattól az igen messze van. A karbantartókat még mindig elfelejted. Kit érdekel, hogy ha teljesen hipotetkis esetben repülni tud a pilóta, ha megtankolni nem tudod a gépet erős túlzással?
Egyszerűen fel nem fogom, hogy honnan jönnek ilyen vad gondolatok.
Jelentem
De te vágod, hogy a német pilcsi csak azért ment 44 táján 50 órával a halálba, mert már kifogytak a pilótákból. Még repülőgépeket összekapartak valahonnan, de pilótákat nem. Te nem megcáfolod ezzel amit állítok, hanem alátámasztod.
Egy esetleges hagyományos háború esetén magyarországnak a leginkább időben lessz hiánya és hadrafogható emberekben. Felszerelést még össze lehet kaparni valahonnan, de képzett katonákat nem.
Jelentem
Már nem a II.Vh idejét éljük, hahó. Ma már nem gyártanak 3500 vadészgépet havonta, de még 10 évente sem.
Magyraán sem anyag sem ember nem lesz már.
Jelentem
10 vadászép esetén is hamarabb pótolod a 10 gépet mint a 10 pilótát.
Szóval a lényeg, hogy Mo-nak szüksége van önálló és hatékony pilótaképzésre, ami gondolom másodlagos, mivel abból nem épül szép nyaraló a horvát tengerparton.
Jelentem
Honnan? JAS-39C van cseheknél és svédeknél. Ha gáz van svédek nem adnak csak úgy, mert semlegesek. Cseheknek kell a saját.
Más géppel meg mit kezdünk?
Jelentem
Egy a lenyeg sracok, se `normalis` legieronk se valamire valo legveddelmunk nincs. Ezt tudomasul kell venni. Viszont van `egy` PAKS nevezetu varosunk atom eromuvel, azt azert veddeni kellene minden keppen, de erosen ketlem hogy per pillanat ez igy van… Persze errol nincs infom, ha vkinek van kerem ossza meg velem. Thx !
Jelentem
Per pillanat nem kell számolni hagyományos értelemben vett háborúval. A gond az, hogy senki nem lát a jövőbe és biztos ami biztos alapon mindenki fenntart egy hagyományos háború megvívására alkalmas haderőt.
Mert ha netalán mégis, 0-ról indúlni felettébb veszélyes.
A másik indok, amiért hadseregeket tartanak fenn az államok, az pont azért van, hogy mégse törjenek ki háborúk. Kicsit furának hangzik elsőre, de a helyzet kicsit hasonlít a bankok biztonsági szolgálatára. Minnél erősebb, annál kevesebb rabló érzi a késztetést, hogy betörjön. Ha pedíg nem törnek be a bankba ebből butaság azt a feltételezést levoni, hogy a biztonsági szolgátal bérlése felesleges és le kell szerelni őket. Mert ha leszerelik őket akkor…
molnibalage szerinted mégis mit kezdjünk ha netán pl. az amerikaiak első lépésként megsegítenek néhány repülővel, míg a parlamentjük összeül, megvizsgálja, megszavazza, hogy csapatokkal segítsen. Esetleg köszönjük meg szépen és utasítsuk vissza?
Jelentem
A NATO az nem gépek átadásával segít. Esetleg a NATO alapszerződést olvastad, hogy milyen esetben mi lép életbe?
Ha a NATO által elvárt arányos védelmi képességnek eleget tennénk, akkor nem merülne fel az, hogy akkor most mi van. Márminthogy nem telejítjük azt, de a ‘NATO megvéd’ duma mégis él.
Jelentem
Bárhogy is nézzük a dolgokat ugyanoda jukadunk ki. Fejleszteni kell.
Jelentem
Szólj hozzá Te is!
Beszéljenek a képek - légierő
Beszéljenek a képek - army/navy
Legutóbbi hozzászólások
Legutóbbi hozzászólások
Hasonló témájú (partner)oldalak hírei
Cimkefelhő
Címkék
Archívum
Médiapartnereink