|

Megkezdődött Erzsébet királynő összeszerelése

Megkezdődtek az újgenerációs angol repülőgép-hordozó, a HMS Queen Elizabeth összeszerelési munkálatai a Babcock Marine egyik, a skóciai Rosyth kikötőjében található szárazdokkjában. Ha minden jól megy, akkor 5 év múlva a Királyi Haditengerészet zászlaja alatt ismét nagyméretű anyahajó szelheti a habokat.

A Queen Elizabeth-osztály két egysége moduláris rendszerben épül meg Nagy-Britannia-szerte, majd a végleges összeszerelés történik majd kelet-skóciai Rosyth-ban. A 65000 tonnás hordozó 20-36 tonnás egységekben érkezett Skóciába az angliai Plymouthból.

CVF concept (HMS Queen Elizabeth)

A 13 modul különböző méretű, de átlagosan 10 méter hosszúak, 7.5 méter szélesek és 3 méter magasak. A továbbiakban még 7 modul érkezik, a munkálatok végeztével a 20-40 tonnás modulok egy 300 tonnás tömbbé állnak majd össze. A következő lépés a kábelezés, a légkondicionáló rendszer és a csővezetékek beszerelése, majd következik a bútorozás és a meghajtás beszerelése, végül a fegyverzet, a vezérlőrendszerek és még 1500 egyéb részegység beszerelése. A hajóosztály első, névadó egységének 2012 januárjáig kellene elkészülnie.

A Királyi Haditengerészet leendő büszkeségei

A Királyi Haditengerészet leendő büszkeségei ,

Egyes források alapján az eredetileg 3,9 milliárd Font költségvetésű program jelenleg már 1 milliárdos túlcsúszásnál tart. A Védelmi Minisztérium költségvetés átdolgozása után tehát a programról már egy 5 milliárdos árcédula kacsinthat vissza. Ez pedig akár komolyabb össztüzet is jelenthet majd a későbbiekben az ellenzék illetve a média részéről.

További bonyodalmakat okozhat, hogy az angolok – ha hinni lehet a napvilágot látott információknak – mégsem az F-35 STOL képességű „B” változatát, hanem a hajófedélzeti üzemre tervezett „C” variáns rendszeresíti. A probléma csak annyi, hogy a Queen Elizabeth végső tervei sem katapultot, sem fékezőrendszert nem tartalmaznak, így további áttervezés válhat szükségessé, tovább növelve a költségeket.