|

(Toló)Erőben a győzelem?

A US Navy támogatásával a Super Hornetek is megkapják a General Electric által továbbfejlesztett F414-es sugárhajtómű legújabb változatát, melynek segítségével az amerikai óriás ugrásszerűen megnövő érdeklődésre számít az F/A-18E/F típust illetően.
Az EPE (enhanced performance engine) program keretében az alap F414-es továbbfejlesztését kívánták elérni, ez sikerült is. Először az EADS Mako kiképzőgép meghajtására készítették az új változatot (F414M), de a program befuccsolása után már csak a Haditengerészet megrendelésére számíthattak, ezt meg is kapták, a US Navy is beszállt a munkálatok támogatásába. Időközben a Saab is erősebb alternatívát keresett a Gripen számára a Volvo Aero RM-12 – amelyet az F414-esnek is alapul szolgáló F404 típusú erőforrásból fejlesztettek ki – helyett. Az EJ200 és az amerikai hajtómű közül az utóbbira esett a választásuk, melyből egy F414G jelzésű példány már a Gripen Demonstratorban üzemel.

A Super Hornet erőforrása

General Electric F414 hajtómű ,

A General Electric választási lehetőséget is ad a továbbfejlesztett erőforrást megrendelőknek, vagy 15-20%-kal nagyobb tolóerőt kapnak, vagy hosszabb üzemidő áll rendelkezésükre az eredeti teljesítmény mellett. A GE mérnökei továbbra sem lazsálnak, már készül az erősebb változat is, amely 30%-kal képes többre , mint az alap-414-es, így már megközelítik a nagyobb méretű F110-esek erejét, amely az F-15 és F-16 változatait hajtja.

F/A-18E Super Hornet

A továbbfejlesztett erőforrás beépítése a szolgálatban álló gépekbe nem lesz különösebben problémás, mivel a szívócsatorna méretét nem kell növelni, a megnövekedett levegőigényt még kielégíti a jelenlegi keresztmetszete is. Az erősebb hajtóművekkel jelentősen javul majd a Super Hornet fel- és leszállási, emelkedési, gyorsulási, valamint manőverezőképessége. Az agilisabb géppel nagyobb exportesélyek elé tekint a Boeing, az indiai MMRCA, a brazil, valamint a dán tendereken, de esélye lehet Görögországban és Kuvaitban is.