Egy megosztó tender

Mint arról mi is beszámoltunk, két hónapja érdekes javaslat hangzott el a Egyesült Államok Kongresszusán: osszák meg a két versenyző (Boeing és EADS/Northrop Grumman) között a 35 milliárd dolláros megrendelést. A mindkét tankertípus rendszerbe állításának ötlete újra megosztotta a szenátorokat.

A Northrop/EADS versenyzője

Az Airbus A330 MRTT-én alapuló, Northrop/EADS-féle versenyző

“Szerintem ez egy szörnyű, értelmetlen ötlet”-mondta a volt elnökjelölt, John McCain.”Az adófizetők dollármilliárdjaival játszunk.”

“Természetesen én is azt szeretném, hogy egy amerikai cég nyerje el a megrendelést, mégis ellenzem a szállítás megosztását, mivel az eltérő kiképzés és üzemeltetés miatt csak nagyvonalúan szórnánk az állam pénzét.” nyilatkozta Patty Murray demokrata szenátorasszony, akinek államában (Washingtonban) is található Boeing-gyár.

A Boeing által benevezett KC-767 nem kellett az amerikai légierőnek

A Boeing által benevezett KC-767 nem kellett az amerikai légierőnek

Ezenkívül a Boeing és a Northrop Grumman/EADS szóvivői is nyilatkoztak, mindkét cég vezetése támogatná a szállítás megosztását, de természetesen jobban örülnének egy saját győzelemnek.

A tender újraindításáról is harcok folynak, vannak akik gyorsan lerendeznék már a hosszan nyúló beszerzést, de sokan a háttérben továbbra sem támogatják a verseny mihamarabbi újraindítását, ugyanis remélik, hogy egérutat hagyva a Boeing számára, a cég illetékeseinek sikerül valamit kihúzni a bűvészkalapból, amivel megnyerhetik a tendert.

kc-x_options_comparison

Mivel még nem kérték be a gyártók ajánlatait, így nem tudni pontosan, hogy mik a pontos elvárások, így a versenyzők milyen típusokkal indulnak. Az EADS részéről több mint valószínű, hogy a KC-30 marad a favorit, de a Boeing elképzelhető, hogy trükközik valamit és a KC-767 helyett/mellett csatába küldik a nagyobb B777-es átalakított változatát is, ami már a KC-30-cassal lenne egy súlycsoportban. A KC-777-essel “csak” annyi a probléma, hogy még nem létezik és a “rajzasztalról rendelés” elve merész dolog még az Egyesült Államoktól is, hiszen ennél a legvalószínűbb, hogy egy esetleges probléma esetén egekbe szöknek a költségek…

Mi pedig kíváncsian várjuk, hogy az USAF melyik típust rakja a kosarába, de az biztos, hogy a pénztárnál mélyen a zsebébe kell majd nyúlnia.

httpv://www.youtube.com/watch?v=qpPv0NvUvqY